جایگزینی

 

- پذیرش فرایند نوآوری به دلیل کاهش دادن هزینه متوسط متغیر تولید؛ با فرض یکسان بودن توانایی نوآوری، بنگاه‌های تازه وارد، حاضرند هزینه بیشتری را نسبت به بنگاه‌های انحصارگر موجود برای ارتقای نوآور متقبل شوند زیرا نوآوری موفق برای بنگاه تازه وارد منجر به شکل‌گیری موقعیت انحصاری آن در بازار می‌شود، اثر جایگزینی نشانگر جایگزین انحصارگر شدن بنگاه تازه وارد با بهره گرفتن از نوآوری است؛

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

 
 

کارایی

 

- اثر کارایی نشانگر بالا بودن انگیزه بنگاه موجود برای نوآوری از انگیزه بنگاه بالقوه تازه وارد است؛ اثر کارایی در صورتی اثر مسلط در بازار خواهد بود که بنگاه انحصاری، در توسعه نوآوری‌های بنگاه تازه وارد، با شکست مواجه شود؛ زیان انحصارگر از ورود بنگاه جدید بیشتر از منفعت خود بنگاه تازه وارد از ورود به بازار است، زیرا بنگاه تازه وارد با کارایی خود بخشی از بازار را تصاحب کرده و سطح قیمتها را هم کاهش می‌دهد.

 

منبع: بزانکو و همکاران، ۱۳۸۵، ص ۱۱۳۰-۱۱۲۶؛ ۱۹۸۸ Tirole, ; 1962 Arrow, به نقل از حمیدی زاده، ۱۳۸۹، ص ۲۹۳.
انگیزه‌های نوآوری، سه اثر هزینه قطعی و غیرقابل برگشت، اثر جایگزینی، و اثر کارایی مطابق جدول ۵-۲، به وجود می‌آورند.

۱۷-۲) بخش دوم پیشینه ی تحقیق

حمیدی زاده، محمد رضا (۱۳۸۹) در اقتصاد مدیریت پیشرفته عنوان می کند که موقعیت‌یابی استراتژیک ساز و کارهایی را از مبانی علم اقتصاد برای درک مزیت رقابتی فراهم می‌سازد که در آن چگونگی تشخیص کسب مزیت رقابتی، شروط پایدار ماندن مزیت رقابتی به وجود می‌آورد. او با ارائه تعاریف متعدد از موقعیت یابی استراتژیک عنوان می کند که موقعیت یابی ارائه گزاره های عمومی برای تبیین، پیش بینی, وتوصیه های سیاستی جهت موقعیت یابی استراتژیک بنگاه های اقتصادی است. هنری زی و همکاران(Henry Xie et al, 2010) در دیدگاه “سه پایه ی استراتژی"، منابع، صنعت، و ایده های مبتنی بر بنگاه را در هم می آمیزند تا موقعیت یابی استراتژیک شرکت های خارجی در ایالات متحده را مورد بررسی قرار دهند. یافته های این مطالعه بدین قرار است که ۱- تمرکز بازار و منابع غیر همگن شرکت های خارجی بر موقعیت یابی استراتژیک این شرکت های خارجی اثر می گذارند. ۲- فاصله ی بنگاهی بین کشورهای میزبان و میهمان، تلاش های تعادلی ضعیفی را در رابطه بین منابع شرکت و موقعیت یابی استراتژیک در بازار میزبان به کار می گیرد. جین کیم و همکاران (Jin Kim et al, 2008) بررسی می کنند که چه موقعیت های استراتژیکی در بافت کسب و کار وجود دارند و موقعیت یابی استراتژیک چگونه و از چه طریق بر عملکرد شرکت تاثیر می گذارد. یافته های مطالعه ی کیم منتج به ایجاد فرضیه ی گروه بندی متمایز و ممتاز مبتنی بر عوامل محیطی و منابع شد که از این فرضیه که موقعیت یابی استراتژیک بر عملکرد شرکت اثرگذار است پشتیبانی می کند. اوریل سی واکر و همکاران (۲۰۰۴) به تعریف موقعیت یابی می پردازد و عنوان می کند که فرایند موقعیت یابی در سطح تعادل جزئی بازار عبارت است از جا انداختن یک محصول جدید در ذهن مشتریان یا دوباره جاانداختن و بهبود جایگاه یک محصول موجود در ذهن آنها. لوچتی و همکاران (۱۹۹۶) در مقاله‌ای در وال استریت ژورنال به رقابت شدید نام‌های تجاری مختلف در عرصه خودروهای غول‌ پیکر ورزشی پرداخته بودند. نتیجه بدین صورت عنوان شد که مقایسه‌های فیزیکی می‌توانند قدمی اساسی در انجام یک تجزیه و تحلیل موقعیت‌یابی باشند. چارلز بلنکسون و همکاران(۲۰۱۱) در “اثر استراتژی های موقعیت یابی بر عملکرد شرکت های خدماتی” عنوان می کنند که علامت تجاری، خدمت، ارزش پول، پایایی، و جذابیت مهمترین استراتژی های موقعیت یابی می باشند. آنها اشاره می کنند که موقعیت یابی مسئله ای بسیار مهم است و مکانیزمی برای ایجاد ارزش افزوده می باشد.
در “پایه گذاری برنامه ریزی بازاریابی برای شرکت نودر با بهره گرفتن از روش تاکسونومی"، محمد مهدی لطیفی و همکاران (۲۰۱۰) عنوان می کنند که برنامه ریزی بازاریابی پایه ای برای دستیابی به موقعیت برتر استراتژیک شرکت ها است. آن ها استدلال می کنند که برنامه بازاریابی برای دستیابی به اهداف شرکت بسیار مهم هستند و برای برقراری ارتباط موثر و بهینه بین بخش بازاریابی و فروش، و همچنین بین شرکت و مشتریان حائظ اهمیت می باشد.
در “کسب دانش، صرفه جویی در هزینه، و موقعیت یابی استراتژیک: اثرات بر عملکرد IJV آمریکایی- چینی” استیون اکس سی و همکاران(۲۰۰۵) عنوان می کنند که پایه گذاری یک سرمایه گذاری مشترک داخلی (IJV) توسط سه گروه انگیزشی کسب دانش، صرفه جویی در هزینه های مبادله، و رفتار استراتژیک ایجاد می شود. آن ها عامل “موقعیت یابی رقابتی” را بعنوان عاملی جدید در دستیابی به موقعیت برتر استراتژیک معرفی می کنند و معتقدند که این عامل می تواند منجر به عملکرد بالای شرکت ها شود. در “موقعیت یابی استراتژیک: یک فرایند تصمیم گیری یکپارچه برای تولیدکنندگان” تیم باینز و همکاران (۲۰۰۵) تحقیقی را تشریح می کنند که منجر به ایجاد یک فرایند رسمی و عقلانی می گردد و تولیدکنندگان را برای گرفتن تصمیم در مورد موقعیت یابی استراتژیک راهنمایی می کند. آنها عنوان می کنند که یک فعالیت تولیدی درای چهار ناحیه است که در این ناحیه ها مبادلات در شبکه های زنجیره های عرضه ی وسیع تری رخ می دهند. این ها دارای سطح مشترک با مشتریان، تامین کنندگان، محدوده ی محصول، و زیرساخت های سازمانی می باشند. دامبی (۱۹۹۷) و برندر برگر و استوارت (۱۹۹۶) با ارائه نقشه ارزش عنوان می کنند که با رهبری موفقیت‌آمیز منفعت، در صورت نداشتن مزیت هزینه‌ای کامل ولی اندک، این مزیت باید بقدری کوچک باشد که ارزش خلق شده آن بیشتر از رقبا باشد و بنگاه ایجاد کننده مزیت منفعتی باید به برابری هزینه‌ای دست یابد. در واقع، جانشینی هزینه‌ای حایز اهمیت است و این هزینه نباید بیشتر از رقبا باشد.
ریما (۲۰۰۱) اشاره می کند که برای دستیابی به مزیت رقابتی از طریق قیمت‌گذاری، می توان از دو استراتژی حاشیه و استراتژی سهم استفاده کرد. شومپیتر (۱۹۹۲) تاکید می کند که بنگاه می‌تواند در دوره‌ای سود اقتصادی به دست آورد که آن دوره را «دوره آرامش» نامیده‌اند. این دوره، با شوکهای اساسی و انقطاع‌هایی متمایز می‌شود که منابع قبلی مزیت رقابتی را تخریب می‌کند و منابع جدید را جایگزین آن می کند. کارآفرینان با بهره گرفتن از فرصتهای حاصل از شوکها، در طول دوره آرامش نسبی بعدی، سود اقتصادی به دست می‌آورند. شومپیتر این فرایند تکامل را «تخریب خلاق» نامیده است.
در نهایت خلاصه مطالب جمع آوری شده در راستای پیشینه ی تحقیق را می توان در جدول ۶-۲ مشاهده کرد:
جدول ۶-۲: مجمل پیشینه ی تحقیق

 

سال

 

نویسنده

 

مطالب ارائه شده

 

عنوان

 

ردیف

 
 

۱۳۸۹

 

حمیدی زاده، محمد رضا

 

تعاریف متعدد موقعیت یابی استراتژیک، ارائه نقشه ی ارزش برای منطق اقتصادی مزیت هزینه ای،منفعتی، و استراتژی تمرکز

 

اقتصاد مدیریت پیشرفته

 

۱

 
 

۱۳۸۵

 

بزانکو و همکاران ترجمه محمد متوسلی

 

آثار انگیزه‌های نوآوری

 

اقتصاد استراتژی

 

۲

 
 

۲۰۱۰

 

یو هنری زی و همکاران

 

موقعیت یابی شرکت ها بصورت موفقیت آمیز و در جهت دستیابی به بهترین مزیت های رقابتی (مزیت های هزینه ای، منفعتی، و استراتژی تمرکز). معرفی سه عامل تمرکز بازار، منابع شرکت، و مسافت نهادی بعنوان سه پایه ی استراتژی که مؤثر بر موقعیت یابی استراتژیک شرکت ها می باشند.

 

عوامل تعیین کننده ی موقعیت یابی استراتژیک پس از ورود شرکت های خارجی در یک بازار میزبان: دیدگاه سه پایه ی استراتژی

 

۳

 
 

۲۰۰۴

 

اورویل سی واکر و همکاران

 

مراحل هفت گانه ی فرایند موقعیت‌یابی

 

استراتژی بازاریابی

 

۴

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...