تدارک آموزش

۷

ثبات سیاسی

۶

انتخاب صحیح/تجربه گذشته از ابزارها/روش‌های مدیریت پروژه

۶

تاثیرات زیست محیطی

۶

یادگیری از تجربیات گذشته

۵

اندازه پروژه (بزرگ) / سطح پیچیدگی (بالا) / تعداد افراد درگیر در پروژه (بیش از حد) / مدت (بیش از ۳ سال)

۴

دیدگاه‌های مختلف

۳

جدول ۲-۵ : عوامل حیاتی موفقیت و تعداد نقل قول‌ها ]۱۷[
نتیجه گیری
در این فصل ادبیات موضوع بررسی شده و کارهایی که در گذشته انجام شده بودند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در کارهای قبلی بیش‌ترین تمرکز بر مطالعه سازمان‌های بزرگ و متوسط برای پیاده‌سازی سیستم‌های هوش تجاری بود درحالی که در این پژوهش بررسی سازمان‌های کوچک و متوسط را برای پیاده‌سازی سیستم‌های هوش تجاری مدنظر است، چرا که در سال‌های اخیر در ایران تعداد سازمان‌های کوچک و متوسطی که آورده اقتصادی برای کشور داشته باشند روزبه‌روز در حال افزایش است و این موضوع به‌کارگیری فناوری‌های جدید برای دسترسی سریع و کامل به اطلاعات در عصر اطلاعات را برای سازمان‌های کوچک و متوسط امری ضروری می‌سازد. علاوه بر این‌ها بیشتر مطالعات انجام شده در حوزه شناسایی عوامل حیاتی موفقیت بر اساس مصاحبات و روش دلفی یا از ادبیات موضوع انجام گرفته و الویت‌بندی این عوامل به شکل ریاضیاتی در حوزه کارگزاری‌های بورس انجام نگرفته است. علاوه بر این‌ها موضوع دسترسی سریع به داده‌ها و اطلاعات در حوزه بورس و نرم‌افزارهای بورسی اهمیت خاصی می‌یابد. به همین دلیل در فصول بعدی به مطالعه موارد گفته شده خواهیم‌پرداخت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزار و راه‌های معتبر (قابل اطمینان) و نظام‌یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه‌حل مشکلات است. هر تحقیق، تلاشی سیستماتیک و روشمند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه‌حلی برای یک مساله است. در این بخش به بررسی روش تحقیق این پروژه خواهیم پرداخت.
روش جمع‌ آوری داده
پژوهش‌ها بر اساس هدف به دو دسته بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شوند که تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و هدف آن توسعه دانش در زمینه هوش‌تجاری است. دسته‌بندی دیگر پژوهش‌ها بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها است که به دو دسته تحقیق توصیفی و آزمایشی تقسیم می‌شود. تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل ۵ دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و تحقیق آزمایشی به دو دسته تقسیم می‌شود: تحقیق تمام آزمایشی و تحقیق نیمه آزمایشی. تحقیق حاضر به روش توصیفی-پیمایشی انجام می‌گیرد چرا که از طریق پرسش‌نامه داده‌های مورد نیاز را جمع‌ آوری می‌کند و به رویدادهای کنونی تاکید دارد. به‌منظور دستیابی به نتایج مورد نظر و انجام شایسته روش تحقیق از روش‌های زیر بهره گرفته شده است:
مطالعات کتابخانه‌ای: جهت تدوین مبانی، مفاهیم و تعاریف مورد نیاز از مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شده است که مفیدترین منابع موتورهای جستجو، بانک‌ها و منابع اطلاعاتی و کتابخانه‌های کشور بوده است.
مطالعات میدانی: به‌منظور جمع‌ آوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغییرهای تحقیق از پرسش‌نامه بهره گرفته شده است. شاخص‌های مورد مطالعه ابتدا در معرض قضاوت چندتن از خبرگان و کارشناسان قرار گرفت و سپس از پرسش‌نامه مورد توافق به عنوان ابزار جمع‌ آوری داده استفاده شد.
جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند که در این تحقیق جامعه آماری کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد و نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند. اگر بتوانیم تعداد دقیق افراد جامعه را مشخص کنیم N معلوم خواهد بود در غیر اینصورت جامعه آماری نامحدود و N نامعلوم خواهد بود. در این تحقیق جامعه آماری محدود است ولی آمار دقیقی از تعداد در دسترس نمی‌باشد به همین دلیل از روش تخمین شخصی و با رعایت حداقل نمونه، استفاده شده است. حداقل نمونه در تحقیقات پیمایشی و توصیفی زمینه‌یاب ۱۰۰ نمونه می‌باشد که در این تحقیق با رعایت حدنصاب ۱۲۰ نمونه انتخاب شده است.
جامعه مورد نظر ما کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد آن در سال ۹۱ به ۸۳ مورد می‌رسد. که تعداد ۱۳۰ پرسش‌نامه بین افرادی که در بخش فناوری اطلاعات این کارگزاری‌ها کار می‌کنند پخش شد و از این تعداد ۱۲۰ پرسش‌نامه پاسخ داده شده و مستردد گشت. این افراد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.
روش‌ها و ابزار جمع‌ آوری داده‌ها
پرسش‌نامه متداول‌ترین ابزار جمع آوری اطلاعات در پایان‌نامه رشته مدیریت است. پرسش‌نامه عبارت است از مجموعه‌ای از پرسش‌های هدف دار که با بهره‌گیری از مقیاس‌های گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می‌دهد. پرسش‌نامه مورد استفاده در یک پژوهش عموماً متشکل از دو دسته سوالات عمومی و تخصصی است. دسته اول سوالات عمومی پیرامون مشخصات فردی پاسخ‌دهندگان مانند جنسیت، سن، میزان تحصیلات، مرتبه سازمانی و وضعیت استخدامی است. دسته دوم سوالات تخصصی پرسش‌نامه هستند که برای آزمون فرضیه‌های پژوهش طراحی شده‌اند. در این تحقیق جهت امتیازدهی و ارزش‌گزاری کمی سوالات تخصصی از طیف لیکرت استفاده شده است و برای پاسخ‌ها ضرایب ۱ (بسیار کم اهمیت) تا ۵ (بسیار بااهمیت) در نظر گرفته شده است.
جهت سنجش پایایی [۸]پرسش‌نامه از روش آلفای کرنباخ استفاده شده است.منظور از پایایی بدست آمدن نتایج یکسان در شرایط یکسان است. دامنه ضریب اعتماد آلفای کرنباخ از صفر، به معنای عدم پاداری تا مثبت یک، به معنای پایایی کامل قرار می‌گیرد و هرچه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیک‌تر باشد قابلیت اعتماد پرسش‌نامه بیشتر است.
در یک پژوهش باید روایی ابزار سنجش مورد بررسی قرار گیرد، منظور از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. در آزمون روایی هدف آن است که به مشکلات و ابهام‌های احتمالی موجود در عبارتبندی سوال‌ها و ساختار پرسش‌نامه و مواردی از این قبیل پی برد. برای بررسی روایی پرسش‌نامه از روش روایی محتوائی، ملاکی و اعتبار سازه استفاده می‌شود. روایی محتوائی بیش‌ترین کاربرد را در تعیین روائی یک مقیاس دارد. اعتبار محتوای پرسش‌نامه به سوال‌های تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد. برای تعیین اعتبار محتوائی، پرسش‌نامه به تعدادی از صاحب نظران از جمله استاد راهنما و مشاور داده شد و از آن‌ها در مورد سوالات و ارزیابی فرضیه‌ها نظرخواهی گردید تا روائی پرسش‌نامه مورد تایید قرار گرفت.
با توجه به اینکه این تحقیق، تحقیقی توصیفی است،می‌توان برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های خود از روش‌های زیر بهره گرفت:
استدلال و تحلیل عقلانی
روش‌های آمار توصیفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...