۸

 

۴۵/۰

 
 

۱۳

 

۴۶/۰

 
 

۱۸

 

۴۷/۰

 
 

۲۳

 

۴۵/۰

 
 

۲۸

 

۵۷/۰

 
 

۳۳

 

۶۱/۰

 
 

۳۸

 

۵۵/۰

 
 

۴۳

 

۵۶/۰

 
 

۴۸

 

۶۴/۰

 

کلیه ضرایب در سطح ۰۱/۰P< معنیدار است.
۳-۱-۳-۲- مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی کودکان
مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون فرم کودکان توسط ماتسون و روتاتوری و هلسل در سال ۱۹۸۳ برای سنجش مهارتهای اجتماعی افراد ۴ تا ۸ سال تدوین گردیده است (یوسفی و خیّر، ۱۳۸۱). این مقیاس دارای ۶۲ عبارت است که مهارتهای اجتماعی کودکان را توصیف میکنند. برای پاسخگویی به آن آزمودنی باید هر عبارت را بخواند و سپس پاسخ خود را بر اساس یک شاخص ۵ درجهای از نوع مقیاس لیکرت با دامنهای از نمره صفر (هرگز) تا پنج (همیشه) مشخص نماید. این مقیاس شامل پنج عامل به این شرح میباشد :۱- مهارتهای اجتماعی مناسب ۲- جرأت نامناسب ۳- برانگیخته/متمرد ۴- اعتماد بیش از حد ۵- حسادت/گوشه گیری.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

امیری (۱۳۸۶) این مقیاس را بر روی دانشآموزان ابتدایی اجرا و تعیین پایایی و روایی کرد. وی به منظور تعیین پایایی این پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده کرده است که مقدار آلفا برای کل پرسشنامه برابر با ۷۹/۰ است. همچنین به منظور تعیین روایی از روش تحلیل عامل استفاده کرده است که منجر به استخراج پنج عاملی که در بالا ذکر شد، گردیده است. همچنین مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون توسط یوسفی و خیّر (۱۳۸۱) بر روی ۵۶۲ نفر از دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی در شیراز اجرا و تعیین پایایی و روایی شده است. برای تعیین روایی سازه مقیاس مهارتهای اجتماعی از روش تحلیل عامل استفاده شده است و پنج عامل به نامهای مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان به دست آمد. علاوه بر موارد فوق، این محققان (یوسفی و خیّر، ۱۳۸۱) برای بررسی پایایی مقیاس مهارتهای اجتماعی از ضریب آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده کردهاند که مقدار ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف برای کل مقیاس یکسان و برابر ۸۶/۰ بوده است. در پژوهش یوسفی و خیّر (۱۳۸۱) همبستگی بین پنج عامل و نمره کل مقیاس نیز محاسبه شده است که دامنه ضرایب آن از ۴۳/۰ تا ۷۲/۰ بوده است.
یوسفی و خیّر (۱۳۸۱)، بخشیزاده (۱۳۸۵) و فانی (۱۳۸۸) نیز در ایران پایایی (آلفای کرونباخ) را به ترتیب برابر ۸۱/۰، ۸۶/۰ و ۸۶/۰ برای این مقیاس به دست آوردهاند. در پژوهش حاضر، از دو خرده مقیاس مهارتهای اجتماعی (یعنی مهارت اجتماعی مناسب و رابطه با همسالان) استفاده شد، که پایایی به روش آلفای کرونباخ برای این دو بعد به ترتیب ضرایبی برابر ۷۶/۰ و ۶۲/۰ به دست داد. جهت تعیین روایی نیز از ضریب همبستگی هر گویه با نمره خرده مقیاس مربوط به آن استفاده شد که نتایج مربوط به آن در جدول ۳-۴ آمده است.
جدول شماره ۳-۴ ضرایب همبستگی بین گویه‌ها و دو خرده مقیاس مهارتهای اجتماعی

 

خرده مقیاس

 

گویه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...