ترکیب بندی

 

    • ارزش گذاری

 

    • تسهیل

 

  • سمبل سازی

کاتلر این وظایف را در طبقه بندی ۴p بازاریابی یعنی محصول، قیمت، توزیع و ترفیع قرار می‌دهد. وظیفه ی ترفیع خودش به طبقات آگهی، تبلیغات فروش شخصی،روابط عمومی و ترفیع فروش تقسیم می شود. از آنجایی که مبادله، قانون بازاریابی و نتیجه ی منطقی تلاش های بازاریابی است، وظایفی که تحت پارادایم مبادله ی بازاریابی تعریف می‌شوند، وظایف بازاریابی الکترونیک نیز هستند بنا بر این اصولی که در بالا مورد اشاره قرار گرفتند برای بازاریابی الکترونیکی نیز قابل استفاده بوده و می توان گفت که ترکیب بندی، ارزش گذاری، تسهیل ونماد سازی، وظایف اساسی و پایه ای بازاریابی الکترونیکی هستند که درون محصول، قیمت، مکان و ترفیع به عنوان عناصر بازاریابی الکترونیکی نگاشت می‌شوند. البته در تعمیم وظایف بازاریابی الکترونیکی مفید است که بعضی از جنبه‌های منحصر به فرد این وظایف در بازاریابی الکترونیکی نیز مورد توجه قرار می گیرند.

 

۱) محصول

 

وظیفه ی ترکیب بندی که به عنصر محصول در آمیخته بازاریابی نگاشت می شود، در بازاریابی الکترونیکی می‌تواند کاملا و به طور دقیق انجام شود. این کار از طریق مکانیسم موتور های ترکیب بندی انجام می شود. وب سایت ها شامل پیشنهاد های دیجیتالی هستند که می‌توانند آن ها را به صورت دیجیتالی نیز تحویل دهند. این تحول دیجیتالی یک توانمندی تغییر دهنده پارادایم برای بسیاری از محصولات مانند موسیقی، ویدئو، نقشه ها و کتابها و همه مدل ها و محصولات نوشتاری است.

 

۲) قیمت

 

وظیفه ارزش گذاری بر عنصر قیمت در آمیخته ی بازاریابی نگاشت می شود. قیمت چیزی است که مشتری پرداخت می‌کند تا محصول را به دست آورد یا رابطه را حفظ کند که ممکن است در قالب زمان، تلاش و کوشش، پول وسایر ملاحظات باشد محیط بازاریابی الکترونیکی امکان به کارگیری مکانیسم بزرگ مقیاس مانند حراجی های رو به جلو و حراجی های معکوس و قیمت گذاری پویا را که در محیط های عادی قابل اجرا نیستند را فراهم می‌سازد.

 

۳) مکان: وظیفه ی تسهیل بر عنصر مکان یا توزیع در آمیخته بازاریابی نگاشت می شود که مکانی است که که مبادله در آنجا رخ می‌دهد. در بازاریابی سنتی وظیفه تسهیل عملا در یک مکان تحت کنترل یک شرکت یا فرد سومی که یک توزیع کننده یا خرده فروش است به انجام می‌رسد. در بازاریابی الکترونیکی فرایند تسهیل می‌تواند در وب سایت تولید کننده رخ دهد. این قابلیت امکان ارتباط مستقیم تولید کننده با مشتری را فراهم می‌سازد. این قابلیت امکان ارتباط مستقیم تولید کننده با مشتری را فراهم می‌سازد. این قابلیت واسطه زذایی از ویژگی های منحصر به فرد بازاریابی الکترونیکی محسوب می شود.

 

۴) ترفیع

 

وظیفه ی نماد سازی بر عنصر ترفیع و بحث ارتباطات مربوط به آن در آمیخته ی بازاریابی نگاشت می شود. آگهی آنلاین مانند بنر ها توسعه طبیعی ترفیع آنلاین هستند. بعضی از این ابزارها و تکنیک های جدید دیجیتالی مانند لینک های دیجیتالی پشتیبانی مالی در موتور های جستجو گر و پست های الکترونیکی از جمله این بازارها هستند.

 

حداقل دو روند گسترده نشان می‌دهند که پارادایم مبادله برای برسی ویژگی های بازاریابی الکترونیکی دارای محدودیت است اول اینکه در طول دهه ی ۱۹۹۰ تئوری بازاریابی به سمت پارادایم مبادله مبتنی بر رابطه حرکت کرد.

 

این پیشرفت ها منجر به رشد و توسعه دیدگاه بازاریابی رابطه مند شد کاتلر عنوان می‌کند که بازاریابی مبادله ای قسمتی از ایده ی بزرگتر به نام بازاریابی رابطه مند است. این رویکرد کلان به بازاریابی به مثابه یک رابطه ای که حاصل یک سری تعاملات با مشتری منفرد است می نگرد.

 

روند دوم نیز واقعیت تعاملات مبتنی بر وب است که یکی از معمول ترین اشکال تعاملات دیجیتالی است. در یک محیط مبتنی بر وب مشتریان می‌توانند دست به تعامل در هر زمانی و از هر مکانی در قبل، بعد و در حین مبادله بزنند. این امکان باعث می شود که پارادایم مبادله برای تفکر ‌در مورد بازاریابی الکترونیکی محدود شود.

 

البته بازاریابی رابطه مند تنهادر سال های اخیر امکان پذیر و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شده است از این رو می توان نتیجه گرفت که وظایف بازاریابی باید از افق معامله رابطه ای تعریف می شود نه افق مبادله، از این رو می توان نتیجه گرفت که وظایف بازاریابی باید از افق معامله رابطه ای تعریف شود نه افق مبادله، ونیز می توان گفت که سایت شخصی سازی، امنیت، حریم شخصی و خدمات مشتری وظایف معامله مبتنی بر رابطه هستند که به صورت زیر تعریف می‌شوند.

 

سایت: تمام تماسی که از هر کجا و در هر زمان قابل دسترسی است. رابطه مبتنی بر رسانه ای دیجیتالی مستلزم وجود نقطه تماس قابل دسترسی از هر کجا و در هر زمان است. سایت های اینترنتی می‌توانند به عنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی الکترونیکی تعریف شوند که این وظیفه را انجام می‌دهند.

 

شخصی سازی: اگر هدف بازاریابی رابطه مند باشد شناخت هر مشتری و گردآوری اطلاعات ‌در مورد آن ها یک مسئله مهم خواهد بود و شخصی سازی هر نوع سفارشی سازی است که برای شناخت یک مشتری مشخص به کار گرفته می شود.

 

حریم شخصی: جمع‌ آوری اطلاعات برای شخصی سازی، بازاریاب را مجبور می‌کند تا ‌در مورد نحوه ی استفاده از اطلاعات تصمیم بگیرد خصوصاً دسترسی ‌به این اطلاعات که تصمیم اساسی ‌در مورد حریم شخصی افراد است.

 

امنیت: یکی از وظایف اصلی دیگر بازاریابی الکترونیکی که ماورای مفهوم ساده مبادله ربط پیدا می‌کند مشکل امنیت است امنیت، حداقل دو جنبه دارد. اول امنیت در حین مبادله و زمان پرداخت و امنیت داده هایی که ‌در مورد مشتریان و افراد ذخیره و نگهداری می شود. یک خطا و لغزش امنیتی می‌تواند خاتمه عمر یک سازمان مبتنی بر وب باشد.

 

خدمات مشتری: در طبقه بندی های اولیه آمیخته ی بازاریابی، خدمات مشتری به عنوان یک وظیفه موقعیتی محسوب می شود. معرفی زمان به درون پارادایم معامله یکی از فاکتور های اصلی به سمت رویکرد رابطه مندی است. بر این معنا که بازاریابان مجبورند تا خدمات پشتیبانی را برای مشتریان در طول زمان فراهم سازند (کالیانام و دیگران ، ۲۰۰۲: ۱۳۹).

 

۲-۲-۵- اهداف بازاریابی اینترنتی

 

هم چنان که استفاده از اینترنت گسترش می‌یابد استفاده از آن برای شرکت ها به صورت یک جنبه استراتژیک در آمده است داشتن ارتباطات مؤثر با مشتریان از طریق اینترنت یک جنبه ی مهم و حیاتی برای شرکت هاست و اکثر بنگاه ها از وب سایت ها به عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده می کند (ریچارد چاندرا، ۲۰۰۵).

 

اهداف بازاریابی نوین

 

    1. فقط حضور در اینترنت

 

    1. استفاده از خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری آنلاین

 

    1. فروش از طریق سایر سایت‌ها

 

    1. راه اندازی سایت‌های مخصوص به خود

 

    1. پاسخ به سئوالات رایج مشتریان

 

    1. حفظ جایگاه در بازار و یا موقعیت رهبری در یک بازار خاص

 

    1. تأکید بر فعالیت در سطح فراملی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...