تریل و همکاران در سال ۲۰۰۹ در تحقیقی با عنوان مدل نظری مصرف رفتار تماشاگر ورزش به این تایج دست یافت عوامل جذابیت رویداد­های ورزشی را به سه دسته تقسیم می­ کند: عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه (طراحی ورزشگاه، رنگ آمیزی ورزشگاه و کیفیت چمن)، عوامل جذاب مربوط به تیم (حضور بازیکنان شاخص، نتایج مسابقات اخیر و موقعیت تیم در جدول) و عوامل جذاب مربوط به مسابقه (کیفیت فنی بازی، بازی دربی، تعداد گل­ها­ی بیشتر در هر بازی و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج. در این تحلیل محققان دریافتند که مسابقه و عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه اهمیت زیادی دارند
پیس و ژانگ در سال ۲۰۰۹ در پژوهشی در مورد عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در لیگ حرفه­ای بسکتبال آمریکا دریافتند سه عامل اقتصادی، جذابیت و برنامه ریزی از مهم­ترین عوامل مؤثر برحضور تماشاچیان بودند.
درعامل تیم خانگی بین لیگ­های فوتبال و کشتی تفاوت معنی­داری وجود ندارد
رئیسی و همکاران (۱۳۹۲) بیان کردند که وجود باریکن ستاره و بازی خشونت آمیز می ­تواند باعث حضور تماشاگران شود که در این فاکتور هم بین طرفداران والیبال و فوتبال تفاوت معنی­داری وجود ندارد
فلاحی (۱۳۸۷) در مقایسه بین سه گروه تماشاچیان در میزان اهمیت “وابستگی به تیم” به این نتیجه رسیدند که تفاوت بین ۳ گروه سنی کمتر از ۲۱ سال، ۲۲- ۳۵ سال و۳۶ سال به بالا معنی­داری است
لی (۲۰۰۷) درمقایسه انگیزه­ های (تعامل اجتماعی، خانواده، حمایت از تیم و مهارت) بین زنان و مردان به این نتیجه رسید که تفاوت معنی­داری بین زنان و مردان در ۴ عامل وجود دارد
درعامل تیم مقابل بین لیگ­های فوتبال و کشتی تفاوت معنی­داری وجود دارد
فلاحی (۱۳۸۷) در مقایسه بین سه گروه تماشاچیان در میزان اهمیت “تیم مقابل ” به این نتیجه رسیدند که تفاوت بین
۳ گروه سنی کمتر از ۲۱ سال، ۲۲- ۳۵ سال و۳۶ سال به بالا معنی دار نیست
درعامل ملاحظات اقتصادی بین لیگ­های فوتبال و کشتی تفاوت معنی­داری وجود ندارد
کیم و همکاران (۲۰۰۸) بیان کردند که تماشاچیانی که در کمتر از سه مسابقه در نیم فصل اول حضور داشتند، درآمد ماهانه خانوار کمتری داشتند و عامل اقتصادی در تمایل به حضور آن­ها نقش مهمی داشت، به عکس افرادی که در بیش از شش مسابقه در نیم فصل حضور داشتند، درآمد ماهانه بیشتری داشتند و عامل اقتصادی با تمایل آن­ها به حضور در
مسابقات رابطه معنی­داری نداشت
فلاحی (۱۳۸۷) در مقایسه بین سه گروه تماشاچیان در میزان اهمیت “فاکتور­های اقتصادی ” به این نتیجه رسیدند که تفاوت بین ۳ گروه سنی کمتر از ۲۱ سال، ۲۲- ۳۵ سال و۳۶ سال به بالا معنی دار نیست
رئیسی و همکاران (۱۳۹۲) عنوان کردند که بین عامل اقتصادی و حضور تماشاگران در تیم­های والیبال و فوتبال سایپا تفاوت معنی­داری وجود ندارد
درعامل ترویج بازی بین لیگ­های فوتبال و کشتی تفاوت معنی­داری وجود دارد
کوریا و استیو (۲۰۰۷) به این نتیجه رسیدند که بین گروه ­های ۲۲-۳۵ و ۳۶- ۴۹ سال در عامل تسهیلات ورزشگاه و مشوق­ها تفاوت وجود دارد
گرینول و همکاران (۲۰۰۹) دریافتند که عامل مشوق زا تنها با تمایل به حضور در گروهی از تماشاچیان رابطه قوی برقرار می­ کند که فقط برای تفریح و کسب هیجان به ورزشگاه می­آیند و حتی اگر طرفدار تیمی هم باشند، تعصب خاصی نسبت به آن ندارند، اما در مورد تماشاچیانی که به طور متعصبانه طرفدار تیمی هستند، عامل مشوق زا رابطه معنی­داری با تمایل به حضورندارد

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

درعامل برنامه ریزی بین لیگ­های فوتبال و کشتی تفاوت معنی­داری وجود دارد
کارو و همکاران (۲۰۰۹) اشاره کردند که تماشاچیانی که طرفدار محسوب می­شوند و برای حمایت از تیم خود به ورزشگاه می­آیند، عامل برنامه ریزی رابطه معنی­داری با تمایل به حضور ندارد و این دسته از تماشاچیان در هر. زمان و مکانی که مسابقات برگزار شود حضور می­یابند
۳٫۵٫ پیشنهادات
در واقع هدف از این بررسی مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای بازار از دیدگاه علاقه مندان لیگ­های فوتبال وکشتی در شهر تهران می‌باشد.
بر این اساس فرضیه‌­هایی برای بررسی این موارد تدوین شد. حال با پایان یافتن فرایند بررسی فرضیه‌­ها و مشخص شدن نحوه اثرگذاری متغیر­های معرفی شده در فرایند تحقیق، استفاده از این نتایج می ­تواند کارگشای تصمیم گیری مدیران برای کسب موفقیت‌­های بیشتر در سازمان آن­ها باشد. در همین راستا و به منظور کاربردی نمودن نتایج، پیشنهاد­های زیر در مورد فرضیه‌­های مورد بررسی و نتایج حاصل از آن­ها ارائه می­ شود.
با توجه به این موارد پیشنهاد‌­هایی به شرح زیر ارائه می­گردد:
۱٫۳٫۵٫ پیشنهادات جهت تحقیقات آتی
پیشنهاد می­ شود تحقیق حاضر در سایر لیگ­های دیگر از جمله: لیک والیبال، هندبال، فوتسال، بسکتبال و واتر پلو انجام شود.
پیشنهاد می­ شود بررسی قابلیت بکارگیری مدل پژوهشی در میان سایر لیگ­های دیگر دیگر با جامعه آماری متفاوت مورد بررسی در این پژوهش.
پیشنهاد می­ شود تک تک این متغیر­های (عوامل ۵ گانه) به صورت تخصصی­تر و به صورت روش کیفی در لیگ فوتبال و یا سایر لیگ­ها دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
ارتباط عوامل کیفیت خدمات با رضایت مندی و حضور مجدد تماشاگران دائمی و موقتی مورد بررسی قرار گیرد.
در تحقیقی ارتباط پخش مستقیم تلویزیونی با حضور تماتشاچیان مورد بررسی قرار گیرد.
در تحقیقی ارتباط میان وفاداری نسبت به تیم و حضور مجدد تماشاگران مورد بررسی قرار گیرد.
تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت مندی و حضور مجدد تماشاگران تیم­های میزبان و میهمان مورد بررسی قرار گیرد.
۲٫۳٫۵٫ پیشنهادات بر خاسته از تحقیق
اهمیت تسهیلاتبا توجه به یافته­های تحقیق، تسهیلات می ­تواند با ایجاد تقاضای بازار ارتباط داشته باشد. بنابراین از آنجا که یکی از مهم­ترین عوامل حضور تماشاگران در ورزشگاه مربوط به تسهیلات ورزشگاه است و این عامل در حوزه عملکرد مدیران ورزشی قرار دارد، امکان تاثیر گذاری و بهبود این عامل وجود دارد. همانگونه که این تحقیق و تحقیقات بیشمار دیگری نیز اهمیت عواملی از قبیل امنیت ورزشگاه، زیبایی، پاکیزگی، کنترل ازدحام، ب­های خوردنی­ها و راحتی ورزشگاه را در حضور تماشاگران نشان داده­اند لذا باید به دنبال ساخت ورزشگاه­های به مراتب بهتر بود و یا وضعیت ورزشگاه­های موجود در کشور را بهبود بخشید.
یکی از نکاتی که مدیران باید مورد توجه قرار دهند این است که هر چقدر که بلیط مسابقات ورزشی ارزانتر باشد، احتمال حضور تماشاگران بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر هر چه بلیط مسابقات ارزانتر باشد درآمد باشگاه­ها و برگزار کنندگان مسابقات کاهش می­یابد. این دو موضوع با هم در تناقض بوده لذا مدیران باید در تعیین قیمت بلیط توجه داشته باشند، به طوری که موجب افزایش حضور تماشاگران شده و درآمد باشگاه­ها و لیگ­ها را افزایش دهد.
اهمیت کیفیت دسترسی در تصمیم به حضور مجددمدیران و سازمان دهند­گان رویداد­های ورزشی نباید از تاثیر این عامل غافل شده و بر ابعاد دیگر بپردازند چرا که دسترسی دشوار تماشاگران به محل برگزاری رقابت، شرایط آب و هوایی و زمان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...