دانلود پایان نامه مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر ... |
تریل و همکاران در سال ۲۰۰۹ در تحقیقی با عنوان مدل نظری مصرف رفتار تماشاگر ورزش به این تایج دست یافت عوامل جذابیت رویدادهای ورزشی را به سه دسته تقسیم می کند: عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه (طراحی ورزشگاه، رنگ آمیزی ورزشگاه و کیفیت چمن)، عوامل جذاب مربوط به تیم (حضور بازیکنان شاخص، نتایج مسابقات اخیر و موقعیت تیم در جدول) و عوامل جذاب مربوط به مسابقه (کیفیت فنی بازی، بازی دربی، تعداد گلهای بیشتر در هر بازی و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج. در این تحلیل محققان دریافتند که مسابقه و عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه اهمیت زیادی دارند
پیس و ژانگ در سال ۲۰۰۹ در پژوهشی در مورد عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در لیگ حرفهای بسکتبال آمریکا دریافتند سه عامل اقتصادی، جذابیت و برنامه ریزی از مهمترین عوامل مؤثر برحضور تماشاچیان بودند.
درعامل تیم خانگی بین لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت معنیداری وجود ندارد
رئیسی و همکاران (۱۳۹۲) بیان کردند که وجود باریکن ستاره و بازی خشونت آمیز می تواند باعث حضور تماشاگران شود که در این فاکتور هم بین طرفداران والیبال و فوتبال تفاوت معنیداری وجود ندارد
فلاحی (۱۳۸۷) در مقایسه بین سه گروه تماشاچیان در میزان اهمیت “وابستگی به تیم” به این نتیجه رسیدند که تفاوت بین ۳ گروه سنی کمتر از ۲۱ سال، ۲۲- ۳۵ سال و۳۶ سال به بالا معنیداری است
لی (۲۰۰۷) درمقایسه انگیزه های (تعامل اجتماعی، خانواده، حمایت از تیم و مهارت) بین زنان و مردان به این نتیجه رسید که تفاوت معنیداری بین زنان و مردان در ۴ عامل وجود دارد
درعامل تیم مقابل بین لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت معنیداری وجود دارد
فلاحی (۱۳۸۷) در مقایسه بین سه گروه تماشاچیان در میزان اهمیت “تیم مقابل ” به این نتیجه رسیدند که تفاوت بین
۳ گروه سنی کمتر از ۲۱ سال، ۲۲- ۳۵ سال و۳۶ سال به بالا معنی دار نیست
درعامل ملاحظات اقتصادی بین لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت معنیداری وجود ندارد
کیم و همکاران (۲۰۰۸) بیان کردند که تماشاچیانی که در کمتر از سه مسابقه در نیم فصل اول حضور داشتند، درآمد ماهانه خانوار کمتری داشتند و عامل اقتصادی در تمایل به حضور آنها نقش مهمی داشت، به عکس افرادی که در بیش از شش مسابقه در نیم فصل حضور داشتند، درآمد ماهانه بیشتری داشتند و عامل اقتصادی با تمایل آنها به حضور در
مسابقات رابطه معنیداری نداشت
فلاحی (۱۳۸۷) در مقایسه بین سه گروه تماشاچیان در میزان اهمیت “فاکتورهای اقتصادی ” به این نتیجه رسیدند که تفاوت بین ۳ گروه سنی کمتر از ۲۱ سال، ۲۲- ۳۵ سال و۳۶ سال به بالا معنی دار نیست
رئیسی و همکاران (۱۳۹۲) عنوان کردند که بین عامل اقتصادی و حضور تماشاگران در تیمهای والیبال و فوتبال سایپا تفاوت معنیداری وجود ندارد
درعامل ترویج بازی بین لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت معنیداری وجود دارد
کوریا و استیو (۲۰۰۷) به این نتیجه رسیدند که بین گروه های ۲۲-۳۵ و ۳۶- ۴۹ سال در عامل تسهیلات ورزشگاه و مشوقها تفاوت وجود دارد
گرینول و همکاران (۲۰۰۹) دریافتند که عامل مشوق زا تنها با تمایل به حضور در گروهی از تماشاچیان رابطه قوی برقرار می کند که فقط برای تفریح و کسب هیجان به ورزشگاه میآیند و حتی اگر طرفدار تیمی هم باشند، تعصب خاصی نسبت به آن ندارند، اما در مورد تماشاچیانی که به طور متعصبانه طرفدار تیمی هستند، عامل مشوق زا رابطه معنیداری با تمایل به حضورندارد
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
درعامل برنامه ریزی بین لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت معنیداری وجود دارد
کارو و همکاران (۲۰۰۹) اشاره کردند که تماشاچیانی که طرفدار محسوب میشوند و برای حمایت از تیم خود به ورزشگاه میآیند، عامل برنامه ریزی رابطه معنیداری با تمایل به حضور ندارد و این دسته از تماشاچیان در هر. زمان و مکانی که مسابقات برگزار شود حضور مییابند
۳٫۵٫ پیشنهادات
در واقع هدف از این بررسی مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای بازار از دیدگاه علاقه مندان لیگهای فوتبال وکشتی در شهر تهران میباشد.
بر این اساس فرضیههایی برای بررسی این موارد تدوین شد. حال با پایان یافتن فرایند بررسی فرضیهها و مشخص شدن نحوه اثرگذاری متغیرهای معرفی شده در فرایند تحقیق، استفاده از این نتایج می تواند کارگشای تصمیم گیری مدیران برای کسب موفقیتهای بیشتر در سازمان آنها باشد. در همین راستا و به منظور کاربردی نمودن نتایج، پیشنهادهای زیر در مورد فرضیههای مورد بررسی و نتایج حاصل از آنها ارائه می شود.
با توجه به این موارد پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه میگردد:
۱٫۳٫۵٫ پیشنهادات جهت تحقیقات آتی
پیشنهاد می شود تحقیق حاضر در سایر لیگهای دیگر از جمله: لیک والیبال، هندبال، فوتسال، بسکتبال و واتر پلو انجام شود.
پیشنهاد می شود بررسی قابلیت بکارگیری مدل پژوهشی در میان سایر لیگهای دیگر دیگر با جامعه آماری متفاوت مورد بررسی در این پژوهش.
پیشنهاد می شود تک تک این متغیرهای (عوامل ۵ گانه) به صورت تخصصیتر و به صورت روش کیفی در لیگ فوتبال و یا سایر لیگها دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
ارتباط عوامل کیفیت خدمات با رضایت مندی و حضور مجدد تماشاگران دائمی و موقتی مورد بررسی قرار گیرد.
در تحقیقی ارتباط پخش مستقیم تلویزیونی با حضور تماتشاچیان مورد بررسی قرار گیرد.
در تحقیقی ارتباط میان وفاداری نسبت به تیم و حضور مجدد تماشاگران مورد بررسی قرار گیرد.
تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت مندی و حضور مجدد تماشاگران تیمهای میزبان و میهمان مورد بررسی قرار گیرد.
۲٫۳٫۵٫ پیشنهادات بر خاسته از تحقیق
اهمیت تسهیلات: با توجه به یافتههای تحقیق، تسهیلات می تواند با ایجاد تقاضای بازار ارتباط داشته باشد. بنابراین از آنجا که یکی از مهمترین عوامل حضور تماشاگران در ورزشگاه مربوط به تسهیلات ورزشگاه است و این عامل در حوزه عملکرد مدیران ورزشی قرار دارد، امکان تاثیر گذاری و بهبود این عامل وجود دارد. همانگونه که این تحقیق و تحقیقات بیشمار دیگری نیز اهمیت عواملی از قبیل امنیت ورزشگاه، زیبایی، پاکیزگی، کنترل ازدحام، بهای خوردنیها و راحتی ورزشگاه را در حضور تماشاگران نشان دادهاند لذا باید به دنبال ساخت ورزشگاههای به مراتب بهتر بود و یا وضعیت ورزشگاههای موجود در کشور را بهبود بخشید.
یکی از نکاتی که مدیران باید مورد توجه قرار دهند این است که هر چقدر که بلیط مسابقات ورزشی ارزانتر باشد، احتمال حضور تماشاگران بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر هر چه بلیط مسابقات ارزانتر باشد درآمد باشگاهها و برگزار کنندگان مسابقات کاهش مییابد. این دو موضوع با هم در تناقض بوده لذا مدیران باید در تعیین قیمت بلیط توجه داشته باشند، به طوری که موجب افزایش حضور تماشاگران شده و درآمد باشگاهها و لیگها را افزایش دهد.
اهمیت کیفیت دسترسی در تصمیم به حضور مجدد: مدیران و سازمان دهندگان رویدادهای ورزشی نباید از تاثیر این عامل غافل شده و بر ابعاد دیگر بپردازند چرا که دسترسی دشوار تماشاگران به محل برگزاری رقابت، شرایط آب و هوایی و زمان
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 09:17:00 ق.ظ ]
|