۰

۴۵/۴

درختچه

۱۰۰

۱۰۰

جمعکل

۴-۶-۱- بررسی اثر آتش بر درصد ترکیب گیاهی فوربهای یکساله
فورب یکساله از ۱۰۰ درصد تاجپوشش کل منطقه سوخته شده ۸ درصد را به خود اختصاص میدهد در حالی که در منطقه شاهد ۶۶/۱۴ درصد از پوشش را تشکیل میدهد. به عبارتی درصد ترکیب فوربهای یکساله بعد از آتشسوزی ۸/۲ برابر کاهش مییابد (جدول ۴-۶).
۴-۶-۲- بررسی اثر آتش بر درصد ترکیب گیاهی بوتههای خشبی
درصد ترکیب گیاهان بوتهای خشبی در منطقه شاهد ۸۳/۴۴ درصد بوده ولی بعد از آتشسوزی به طور معنیداری کاهش یافته و به ۰۲/۵ درصد میرسد. بنابراین بر اثر آتشسوزی درصد زیادی از تاج‌پوشش خود را از دست داده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۶-۳- بررسی اثر آتش بر درصد ترکیب گیاهی فوربهای چندساله
طبق آمار ارائه شده در جدول۴-۶ ، فورب چندساله از ۶۷/۷ درصد در منطقه شاهد به ۶۵/۲۴ درصد در منطقه آتشسوزی شده افزایش مییابد. با حذف گونه های بوتهای خشبی، رقابت بر سر نور و مواد غذایی کاهش یافته و فرصت رشد را برای سایر گونه ها از جمله فوربهای چندساله فراهم میکنند.
۴-۶-۴- بررسی اثر آتش بر درصد ترکیب گیاهی گندمیان یکساله
گندمیان یکساله نیز مانند فوربهای چندساله بعد از آتشسوزی به طور معنیداری افزایش یافتند. گندمیان یکساله ۹۶/۱۳ درصد از کل ترکیب منطقه شاهد را تشکیل داده در مقابل ۸۱/۴۲ درصد از کل پوشش منطقه آتشسوزی شده را به خود اختصاص داده است.
۴-۶-۵- بررسی اثر آتش بر درصد ترکیب گیاهی گندمیان چندساله
گراسهای چندساله در برابر آتش از خود مقاومت نشان داده و بعد از گذشت سه سال از آتش‌سوزی سریع تجدید حیات یافته و درصد ترکیب خود را از ۴۳/۱۴ به ۵۲/۱۹ درصد رسانده است. جوانههای انتهایی گراسها در زیر سطح زمین قرار دارند، همین باعث افزایش مقاومت این گیاهان نسبت به آتش میشود.
۴-۶-۶- بررسی اثر آتش بر درصد ترکیب گیاهی درختچهها
در منطقه شاهد درختچههای Pronus با درصد ترکیب ۴۶/۴% حضور دارند که بعد از آتشسوزی در منطقه مشاهده نشدند و این به دلیل غالب شدن گراسها در منطقه است که فرصت رشد به گونه‌های اشکوب بالایی را محدود میکنند.
شکل ۴-۳- نمودار دایرهای ترکیب گونه های گیاهی در دو عرصه شاهد و آتش.
از نمودار فوق میتوان استنتاج نمود که در عرصه کنترل بوتهخشبیها بیشترین درصد ترکیب را به خود اختصاص دادهاند در مقابل در منطقه آتشسوزی شده به ترتیب گراسهای یکساله، فوربهای چندساله و گراسهای چندساله بیشترین درصد را به خود اختصاص دادهاند.
۴-۷- بررسی اثر آتش بر پوشش سطحی و حفاظت خاک
در منطقه شاهد و آتشسوزی لاشبرگ و سنگوسنگریزه اندازه گیری شدند و از طریق زیر خاک‌لخت محاسبه و حفاظت خاک ارزیابی شد. میانگین درصد تاجپوشش، لاشبرگ و سنگوسنگریزه با هم جمع و در مجموع حفاظت خاک را تشکیل میدهند.
جدول ۴-۷- جدول ارزیابی حفاظت خاک

تیمار

میانگین درصد تاجپوشش

میانگین درصد لاشبرگ

میانگین درصد سنگوسنگریزه

حفاظت خاک

میانگین خاک لخت

شاهد

۱۲/۷۸

۸/۳

۵/۴

۴۲/۸۶

۵۸/۱۳

آتش

۱۰/۷۳

۰۵/۲

۲۸/۷

۴۴/۸۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...