اولین تحقیقی که در زمینه سنگ های ساختمانی ایران انجام شد در سال ۱۹۷۲ بود که توسط چاسوفتین ، کارشناس روسی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) ، انجام گرفت . وی در گزارش خود در خصوص مشخصات عمومی ذخایر سنگ های تزئینی و ساختمانی در ایران اعمال داشت که این گونه سنگ ها تقریبا در تمامی نقاط ایران یافت می شود. و شرایط مناسبی برای استخراج و مصرف آنها در اکثر شهر های ایران وجود دارد ولی با این حال بیشتر معادن در فواصل دور از شهر ها ، راه آهن و نیروگاه های برق واقع شده اند که این وضعیت سبب مشکلاتی در کار معادن گردیده است. طبق نظر چاسوفتین ، نبود اطلاعات کافی در مورد حجم ذخایر معدن ایران ، از موانع اصلی برنامه ریزی برای استخراج بلوک ها بوده و در نتیجه صرفا قسمت های سهل الوصول مورد بهره برداری قرار گرفته اند. این کارشناس روسی در زمینه مشکلات معادن آن زمان در مورد استخراج سنگ های ساختمانی و تزئینی ، موارد مختلفی را مطرح کرده که عبارتند از : عدم وجود طر ح های عمومی معادن و برنامه سالانه استخراج ، که موجب بهره برداری غیر اصولی می شود ، عدم رعایت قواعد استخراج در معادن ، استفاده از مواد منفجره بدون اعمال نکات ایمنی ، عدم استفاده از ماشین آلات و تجهزیات مدرن و عدم وجود مهندسین و کارشناسان به میزانی که در امر استخراج مورد نیاز است (راهنمای سنگ ایران ، ۱۳۸۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کارلو مونتانی ، دبیر کل اتحادیه سازندگان ماشین آلات فر آوری سنگ ایتالیایی ، در سال ۱۳۷۳ در مقاله ای با عنوان ” ایران واقعیتی عظیم از پیشرفت صنعت سنگ ” ، آماری از رشد صنعت سنگ ایران ارائه کرده و چنین نتیجه گیری نموده که ایران به طور مناسب به مزایای اقتصادی اجتماعی منابع سنگی و توانایی و قدرتی که در آینده آن نهفته است پی برده است و آینده روشنی را برای این صنعت در ایران پیش بینی کرده است (امیدیان ؛ ۱۳۸۰).
محمد حسن حقگویی در مقاله ای تحت عنوان ” صنعت سنگ ایران ، پس از ورود به گات ، آثار و پیامد ها ” ، به بررسی تاثیرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت سنگ ایران پرداخته است . وی در این مقاله ، پیوستن به گات را ضروری ارزیابی کرده است و چنین نتیجه گیری کرده است که با توجه به مزیت های نسبی فراوانی که ایران در زمینه سنگ و به صورت خدادادی دارا می باشد، پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی آثار و پیامد های مثبت و روشنی برای صنعت سنگ ایران خواهد داشت (حقگویی ، ۱۳۸۳).
محمد تقی زاده انصاری در کتاب ” سیاست های خارجی و توسعه صادرات مواد معدنی در ایران “، تحقیق جامعی را در مورد تمامی مواد معدنی در ایران انجام داده ، که از آن جمله سنگ های تزئینی و ساختمانی می باشد. او مشکلات استخراج ، فرآوری و صادرات سنگ های ساختمانی را نبود سرمایه ، عدم آموزش برای نیرو های شاغل در کارگاه ها ، نا هماهنگی بین معدن و کارخانه ، کمبود ماشین آلات مدرن فر آوری ، نبود روش علمی برای بازاریابی و فروش سنگ و کمبود ارتباطات با با بازار های جهانی را برشمرده است (تقی زاده انصاری ، ۱۳۷۹) .
جعفر ارضاء در مقاله ای تحت عنوان ” بازنگری اقدامات بیهینه سازی در استخراج و فرآوری و صادرات سنگ های تزئینی در ایران ” به بررسی مقایسه ای وضعیت ایران از لحاظ ذخایر و میزان صادرات سنگ طی سال های ۱۳۸۷-۱۳۶۹ پرداخته و سپس با بررسی عواملی نظیر استفاده از سیم الماسه در استخراج ، کاهش هزینه های بهبود کیفیت ، تنوع محصول و توجه به ایجاد استاندارد مناسب برای مصرف ؛ چنین نتیجه گیری کرده که این عوامل در افزایش صادرات سنگ های ساختمانی و تزئینی موثر هستند (ارضاء ، ۱۳۷۹).
جمشید فهیمی فر در کتاب ” بازار جهانی سنگ های تزئینی و سهم صادراتی ایران ” ، به بررسی کاملی از وضعیت صنعت سنگ های ساختمانی و تزئینی در جهان و ایران پرداخته است و مقایسه هایی از وضعیت صنعت سنگ در کشور هایی مانند چین و هند با وضعیت صنعت سنگ در ایران انجام داده است. به نظر وی بازار کشور های آسیای میانه و بازار کشور های حوزه خلیج فارس ، بهترین مزیت های نسبی را برای صادرات سنگ های ساختمانی و تزئینی ایران را دارا می باشند(فهیمی فر ، ۱۳۷۶).
مسعود کمالی اردکانی در تحقیق خود با عنوان ” بررسی شیوه های مدیریت بازار و صادرات سنگ گرانیت ایران ، در بازار امارات متحده عربی ” ، به بررسی عوامل متعددی که به نظر وی در صادرات سنگ گرانیت موثر هستندپرداخته است. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق ، عواملی مثل فن آوری استخراج ، فن آوری پردازش و فراوری ، آشنایی با قوانین کشور مقصد ، همکاری مشترک بین صادر کنندگان ، و وجود سیستم های اطلاعات بازاریابی ؛ بر میزان صادرات سنگ گرانیت به بازار کشور امارات موثر هستند(کمالی اردکانی ، ۱۳۷۵).
در تحقیق دیگری که توسط مسعود امیدیان ، با عنوان “بررسی نگرش صادر کنندگان در مورد تاثیر عوامل تولید ، بازار رسانی و اطلاع رسانی به بازار بر صادرات سنگ های تزئینی و ساختمانی در شهر اصفهان ” ، انجام شده است ، تاثیر عوامل تولید نظیر تکنولوژی ، سرمایه ، نیروی انسانی ، مواد اولیه و همچنین عوامل بازار رسانی و اطلاع رسانی به بازار بر صادرات سنگ مورد بررسی قرار گرفته است . وی چنین نتیجه گیری نمود که محدودیت های ناشی از تکنولوژی ، سرمایه ، نیروی انسانی ، مواد اولیه و همچنین بازار رسانی باعث کاهش صادرات سنگ های تزئینی و ساختمانی می شود. همچنین بر اساس نتایج این تحقیق ، اطلاع رسانی به بازار باعث افزایش صادرات سنگ های تزئینی و ساختمانی می شود(امیدیان ، ۱۳۸۰).
خلاصه
باتوجه به مباحث ذکر شده در خصوص عوامل موثر بر صادرات ، همچنین موانع صادرات سنگ های ساختمانی بطور کلی می توان موانع صادرات سنگ های ساختمانی را به دو دسته
موانع درون سازمانی
موانع برون سازمانی را در جدولی به شرح ذیل تقسیم بندی نمود.
جدول ۲-۷ : موانع درون سازمانی و برون سازمانی موثر بر صادرات سنگ های ساختمانی

موانع درون سازمانی موثر بر صادرات سنگ های ساختمانی موانع برون سازمانی موثر بر صادرات سنگ های ساختمانی
استفاده از فن آوری قدیمی در فرایند تولید و فرآوری سنگ های ساختمانی(کیگان ،۱۹۹۹) ( امیدیان ،۱۳۸۰) ، (کمالی اردکانی ،۱۳۷۵) نبود دیپلماسی موثر و کار ا در تعامل با اقتصاد جهانی
(اسپیگل و کانینگهام ، ۱۹۷۱)
آشنایی ناکافی با ضوابط و استانداردهای کیفیت کشور خریدار (اسپیگل و کانینگهام، ۱۹۷۱) (تقی زاده و انصاری ،۱۳۷۹) (کمالی اردکانی ، ۱۳۷۵) ناکافی بودن امکانات ، تسهیلات و تشویق های کافی در امر صادرات توسط دولت
(محتشمی پور ،۱۳۸۹) (دریساوی بهمنشیرو همکاران ،۱۳۸۹)
عدم آموزش و تشویق صادر کنندگان در امر تجارت توسط دستگا ه های ذیربط(محتشمی پور ،۱۳۸۹) مشکلات در زمینه تهیه مواد اولیه مرغوب در کشور
(چاسوفتین ،۱۹۷۲) (دریساوی بهمنشیرو همکاران ،۱۳۸۹)
برپایی ناکافی نمایشگاه ها ، سمینار ها ، سخنرانی ها ، جراید در ارتباط با چگونگی رشد صادرات (امیدیان ،۱۳۸۰) نبود مراکز مناسب سفارش الکترونیکی و شبکه های بین المللی بانکداری الکترونیکی (صنایعی ،۱۳۸۱)
اطلاع رسانی ناکافی در ارتباط با شناخت فرصت ها و نیاز های بازار های هدف و انتشار بولتن های اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی (روستا و دیگران ،۱۳۸۱)(تقی زاده و انصاری ، ۱۳۷۹) (امیدیان ،۱۳۸۰) (بیکلی ،۱۹۸۸) (تقی زاده و انصاری ،۱۳۷۹) نبود ثبات نسبی قوانین و مقررات بازرگانی خارجی
(سید محمد میر محمدی ،۱۳۶۵) (دریساوی بهمنشیرو همکاران ،۱۳۸۹)
ضعف منابع انسانی در درون سازمان
(کیگان،۱۹۹۹) (بیلکی،۱۹۸۸) (تقی زاده و انصاری ،۱۳۷۹)
محدودیت های وارداتی کشور های خارجی ناشی از عامل تحریم های بین المللی (حقگویی ، ۱۳۸۳)
ضعف اطلاعات و بنیه مالی
(کیگان ،۱۳۸۰) (بیکلی ،۱۹۸۸) (دریساوی بهمنشیرو همکاران ،۱۳۸۹)
موانع تعرفه ای کشور های غیر عضو سازمان تجارت جهانی
(حقگویی ، ۱۳۸۳)
ضعف بینش در مدیریت راس سازمان (اسپیگل و کانینگهام ، ۱۹۷۱)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...