۲ – در تحقیقی که هاینونن و کورولا (۲۰۰۳ ) با عنوان ” اندازه گیری همبستگی میان پیش نیازها و پیامدهای کارآفرینی سازمانی ” انجام داده بودند نتیجه ی تحقیقشان به این صورت بدست آمد که میان پیش نیازها و پیامدهای کارآفرینی سازمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد .
۳- در سال ۲۰۰۷ تحقیقی که توسط مارول و همکاران تحت عنوان ” سنجش میزان اثربخشی هشت عامل در تعیین میزان گرایش به کارآفرینی شرکتی ” انجام گرفته بود منجر به شناسایی عوامل تعیین کننده ی میزان گرایش به کارآفرینی شرکتی گشت .
۴ – در تحقیق دیگری با عنوان ” بررسی تأثیر کارآفرینی شرکتی بر میزان فروش ” که توسط کاوین، گرین و اسلوین و در سال( ۲۰۰۳ ) صورت گرفته بود این نتیجه را در پی داشت که گرایش به کارآفرینی شرکتی بر رشد فروش تأثیر مثبت و معناداری دارد.
۵ - بیرلی و دلی ( ۲۰۰۷) به بررسی رابطه راهبردهای دانشی و عملکرد مالی پرداختند که نتیجه ی حاصل از این تحقیق رابطه مستقیم و معنادار راهبردهای دانشی و عملکرد مالی بود .
فصل سوم
روش‌ اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی کشف حقیقت است. حقیقت نیز بر پایه کاووش و تجسس و کشف عوامل منطقی مربوط به خصوصیات اجزاء،موضوع تحقیق قرار دارد.منظور از روش تحقیق علمی، پیروی از رویه منظم و سیستماتیکی است که در جریان استفاده از روش های آماری و مرتبط ساختن عوامل موضوع تحقیق باید رعایت گردد. در واقع روش تحقیق علمی،شامل اندازه گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده از طرف دانشمندان، برای حل مشکلات و مسائل بوده و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص،قضاوت و ابتکار است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این فصل مراحل انجام تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. روش تحقیق، ویژگی تحقیق، فرضیه های تحقیق، جامعه مطالعاتی، نحوه جمع آوری داده های مربوط به متغیرهای تحقیق و چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز در این فصل مورد توجه قرار می گیرد.
۳-۲ روش تحقیق
دشوارترین گام در فرایند تحقیق، مشخص کردن مسأله مورد مطالعه است. نخست آنکه درباره یک چیزی یک مانعی یا یک موقعیت مبهم تردید وجود دارد، تردیدی که نیازمند تحقیق است.
در هر تحقیق ابتدا باید نوع، ماهیت، اهداف تحقیق و دامنه آن معین شود تا بتوان با بهره گرفتن از قواعد و ابزار و از راه های معتبر به واقعیت دست یافت(سرمد و همکاران، ۱۳۸۱، ۱۷۰).
بنابراین این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است. همچنین تحقیق حاضر، از نوع روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است. هدف اصلی آن است که مشخص شود که آیا رابطه ای بین جهت گیری کارافرینی و رشد شرکت ( رشد کارکنان و رشد فروش ) وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه واحد آن چند است .
۳-۳ جامعه مطالعاتی
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر و مومنی، ۱۳۸۳، ج ۱، ۵) .
از آنجایی که صحت ودقت پژوهش تا حد زیاد تحت تاثیر جامعه ای قرار می گیرد که نمونه از آن انتخاب شد.لذا انتخاب جامعه که نمونه از آن انتخاب شده بسیار با اهمیت است .
جامعه مطالعاتی این تحقیق شامل شرکت های کوچک واقع در شهر گلپایگان می باشد . تعداد شرکت ها در جامعه آماری این تحقیق ۱۶۰ شرکت می باشد.
حجم نمونه:
در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه از فرمول حجم نمونه کوکران استفاده شده است.
Z برابر ۹۶/۱درسطح اطمینان ۹۵ درصد می باشد وd خطای حدی (عبارت است ازحداکثرخطایی که ما می پذیریم که از آن چشم پوشی نماییم ) ۱/۰ برآورد شده است.
N=160
n= حجم نمونه
Z= مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می باشد
P=مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد می توان آن را ۰/۵ درنظر گرفت. در این حالت نقدار واریانس به حداکثر مقدار خود می رسد.
q= درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند (q =1-p)
d= مقدار اشتباه مجاز
که با قرار دادن اعداد در فرمول مربوطه نمونه آماری این تحقیق ۶۰ شرکت می باشد.
۳-۴ روش و ابزار گردآوری اطلاعات
در این پژوهش روش جمع آوری داده ها واطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق و فرضیه ها،روش کتابخانه ای و مراجعه به آرشیوها و شرکت های مورد مطالعه می باشد و همچنین داده های آماری از طریق صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های نمونه و نیز پرسشنامه انجام گرفته است.
با توجه به نوع مطالعه و متغیرهای آن و با توجه به اینکه مسئولیت کارآفرینی در نهایت به مدیران ارشد برمی گردد و کاملترین و بیشترین اطلاعات شرکتهای مذکور در اختیار این مدیران قرار دارد ، لذا پرسشنامه ها به طور خاص در اختیار مدیران ارشد شرکتهای مذکور قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده است .
پرسشنامه براساس طیف پنج درجه ای لیکرت از کاملا مخالف تا کاملا موافق درجه بندی شده است. پرسش نامه شامل ۱۵ سوال می باشد که در جدول زیرشرح داده شده است :
جدول ۳-۱ : ترکیب سوالات پرسشنامه

ردیف متغییرهای پژوهش تعداد سوالات سوالات
۱ سن شرکت ( عمر شرکت ) ۱ ۱
۱ رشد فروش ۱ ۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...