-

علامت بیانگر وجود موضوع مورد مقایسه ، علامت - بیانگر عدم وجود موضوع مورد مقایسه ، علامت n.d بیانگر فقدان داده ها ، علامت © بیانگر وجود به میزان بسیار کم یا عدم اجرای کامل
نمودار(۴-۲۳) : مقایسه سهم منابع تامین مالی در درآمدزایی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان در فصل ۹۰-۸۹
نمودار(۴-۲۳) اطلاعات مر بوط به مقایسه سهم منابع تامین مالی در درآمدزایی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان در فصل ۹۰-۸۹ را نشان می دهد .البته در این نمودار سعی شده است که منابع اصلی تامین مالی هر دو کشور با هم مقاسه شود. همانطور که مشاهد می شود بیشترین سهم را در میان منابع تامین مالی باشگاه های لیگ برتر فوتبال انگلستان ، در آمد حاصل از رسانه به خود اختصاص داده است.درحالیکه درآمد حاصل از رسانه در حدود ۱ درصد می باشد. بیشترین سهم را در میان منابع تامین مالی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران حمایت دولت و شرکت مادر به خود اختصاص داده اند (۶۶%) ، اما این سهم در انگلستان ۰ می باشد.سهم تامین مالی از طریق تجارت به عنوان دومین منبع درآمد زا درباشگاه ها ی فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان ۲۲% و در ایران ۲۶/۲۳% می باشد. سومین منبع درآمد زا در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان تامین مالی از طریق درآمد روز مسابقه می باشد که این سهم در ایران ۳۶/۵% می باشد. باشگاه های لیگ برتر انگلستان از وام و لیزینگ به عنوان یک روش تامین مالی در حدود ۱۷% استفاده کرده اند که این سهم در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران ۲۷/۱% می باشد. سهم تامین مالی از طریق نقل و انتقالات در کشور انگلستان ۷% و در ایران درحدود ۱% می باشد.باشگاه ها ی فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان از طریق آورده ی سهامداران در حدود ۱% تامین مالی شده اند و این در حالیست که باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران سهامی نمی باشند و از آورده ی سهامداران به هیچ عنوان در تامین مالی خود استفاده نکرده اند.منابع دیگر تامین مالی در ایران اعم از کمک های فدراسیون ، کمک های طرفداران و…۱۱/۳% بوده و در کشور انگلستان منابع دیگر تامین مالی ۱%بوده که شامل درآمد از طرف هدایا، نذورات ، شرط بندی ها و…می باشد.
جدول(۴-۴۹): مقایسه سهم مهم ترین روش های تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان در فصل ۱۳۸۸-۱۳۸۷

مهم ترین منابع تامین مالی باشگاه های فوتبال

انگلستان[۱۵۸]

ایران[۱۵۹]

سهم حامیان مالی از کل منابع درآمدی

۲۵/۰

۷۳/۰

سهم حق پخش تلویزیونی از کل منابع درآمدی

۴۲/۰

۰

سهم درآمد روز مسابقه از کل منابع درآمدی

۳۳/۰

۲۷/۰

نمودار (۴-۲۴) : مقایسه ی سهم مهم ترین منابع تامین مالی در درآمدزایی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان در فصل ۸۸-۱۳۸۷
نمودار(۴-۲۴) مقایسه ی سهم مهم ترین منابع تامین مالی در درآمدزایی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان در فصل ۸۸-۱۳۸۷ را نشان می دهد .همانطور که مشاهده می شود سهم حامیان مالی در درآمد زایی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران در این فصل ۷۳% بوده است البته کمک های صنعت و دولت به عنوان حامیان مالی برای باشگاه ها ی ایران درنظر گرفته شده است و این سهم برای باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان ۲۵% بوده است .در فصل ۱۳۸۸-۱۳۸۷ باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران از حق پخش تلویزیونی تامین مالی نشده اند، درحالیکه این روش تامین مالی بالاترین سهم را در باشگاه ها ی فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان به خود اختصاص داده است.سهم درآمد روز مسابقه ( فروش بلیط، کترینگ و…) در باشگاه های فوتبال لیگ برتر انگلستان ۳۳% و لیگ برتر ایران ۲۷% بوده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل پنجم
۵-۱- مقدمه
امروزه به گواه شواهد موجود ، فوتبال پرطرفدارترین و محبوب ترین ورزش در پهنه ی بین المللی است. تا آنجا که بسیاری از کشورهای پنج قاره ،آن را در ردیف ورزش ملی خود محسوب می دارند. در کشور ما نیز فوتبال رایج ترین و پر طرفدارترین ورزش است و در مقایسه با تمامی رشته ها ، بیشترین تعداد ورزشکار را به خود اختصاص داده است. در دهه های اخیر ، خیل عظیم ورزشکارانی که به رشته ی فوتبال روی آورده اند، ظرفیتی بسیار قابل توجه برای حضور جدی و برتر فوتبال کشورمان در سطح قاره ای و فراقاره ای فراهم آورده است. این در حالی است که به زیر ساخت های اساسی آن درکشور عزیزمان توجه چندانی نمی شود. چندی پیش AFC در گزارشات خود اعلام نمود که تمامی باشگاه های فوتبال در ایران باید خصوصی شوند و به صورت خود گردان به فعالیت بپردازند، همچنین درآمد زایی آن ها سالانه باید گزارش شود اما با توجه به گزارش های رسیده بیشتر از نیمی از باشگاه ها در ایران وابسته به صنعت مادر یا دولت هستند و هنوز تمهیدات قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است . اکثر باشگاه های فوتبال در ایران تراز منفی یا صفر داشته و به درآمد زایی توجه چندانی ننموده اند، حال اگر باشگاهها ی فوتبال در ایران به فرایند تامین مالی آشنا شوند مدیران مالی و مدیران باشگاه ها ی فوتبال آگاه از روش های متنوع تامین مالی در فوتبال باشند بهتر خواهند توانست در این زمینه گام بردارند.البته تمامی این اهداف بسته به حمایت های فدراسیون فوتبال ، سازمان لیگ و.. می باشد. این پژوهش برای اولین بار در زمینه ی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر کشور هدایت شده است و امید است آغازی برای دستیابی به این اهداف مهم باشد.
در این فصل در ابتدا به تفسیر یافته های موجود در فصل ۴ پرداخته ، به سوالات پ‍ژوهش پاسخ داده و در ادامه به ارائه پیشنهادات کاربردی و پ‍ژوهشی پرداخته و در آخر مدلی پیشنهادی با توجه به یافته های پژوهش و مطالعات صورت گرفته ارائه خواهیم داد.
۵-۲- پاسخ به سوالات کلی
۵-۲-۱ چگونه می توان روش های تامین مالی باشگاه های حرفه ایی لیگ های برتر ایران و انگلیس را مطابقت داد؟
برای رسیدن به این هدف در ابتدا به مطالعه چگونگی تامین مالی باشگاه ها ی فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران از طریق بررسی صورت های مالی باشگاه ها و همچنین از طریق پرسشنامه ایی محقق ساخته پرداختیم. همچنین از اطلاعات و اسناد منتشر نشده سازمان لیگ برتر فوتبال ایران استفاده نمودیم. سپس به مطالعه ی چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان از طریق بررسی گزارش سالانه مالی، مجلات و سایت ها ی معتبر، گزارش سالانه ی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان و…پرداختیم.برای تمرکز بهتر بر روش های تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان سعی شد باشگاه های موفق در زمینه ی درآمد زایی بررسی شود.
سپس به بررسی و مقایسه ی روش های تامین مالی بین دو باشگاه پرداختیم. لازم به ذکر است در این مطالعه در ابتدا روش های تامین مالی متداول ومشترک بین باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان مورد بررسی قرار گرفت سپس روش های تامین مالی غیر مشترک به صورت جداگانه گزارش شد و تفاوت های دو باشگاه در این زمینه ها مشخص گردید.
۵-۳- پاسخ به سوالات جزئی
۵-۳-۱- روش های تامین مالی در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران چیست؟
در اینجا به بررسی چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران در فصل ۹۰-۸۹ می پردازیم که در واقع یکی از اهداف اصلی پژوهش ما می باشد. در این بررسی سعی برآن شد روش های متعدد تامین مالی که در باشگاه های فوتبال لیگ برتر انگستان مورد استفاده قرار می گیرد وهمچنین هم اکنون در کشور درحال استفاده است مورد بررسی قرار گیرد. در نتیجه ۲۴ روش تامین مالی مورد مداقه و بررسی قرار گرفت. روش هایی اعم از کمک های صنعت ، حامیان مالی، تبلیغات ، کمک های فدراسیون ، ارائه خدمات ورزشی ، مسابقات (کترینگ ، جوایز و هدایاو…) ، استادیوم ، لیزینگ/اجاره ، نقل و انتقالات، کمک ها ی دولت ، فروش بلیط ( ورودی ورزشگاه ها) ، حق پخش رسانه ، مدارس فوتبال،فعالیت های فرهنگی – ورزشی، وام ، برند باشگاه ، کمک های مالی طرفداران و هواداران، درآمد حاصل از حق پخش آگهی، درآمد حاصل از فروشگاه ( لوازم ورزشی، کافی شاپ، رستوران)،کمک ها و هدایا( بخشش ها ، نذورات)، درآمد حاصل از سهام ( بورس یا فرابروس)، آورده سهامداران، کمک های فدراسیون فوتبال، درآمد های حاصل از تسعیر ارز.
با توجه به نمودار(۴-۴) مشاهده می شود که کمک های شرکت مادر ( سازمان مادر) یا صنعت به باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر کشور بالاترین درصد را در میان دیگر روش های تامین مالی به خود اختصاص داده است. در مقالات بررسی شده اکثرا کمک های صنعت را جزء کمک های حامیان مالی در نظر گرفته بودند که با توجه به ماهیت و تعریف حامیان مالی کمک ها ی صنعت یا شرکت وابسته را نمی توان در دسته بندی حامیان مالی قرار داد چراکه حامیان مالی در پی این هدف هستند که باتوجه به کمکی که می کنند از برند باشگاه استفاده نمایند درآمد زایی داشته باشند ، با اهداف تبلیغاتی ، درآمد زایی و…به باشگاه ها کمک می کنند، آرم تجاری آنها در روز و ساعت مشخصی به نمایش گذارده شود، ولی آیا صنعت یا شرکت مادر در قبال حمایت هایی که از باشگا ه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران می کنند دریافتی هم اشته اند و یا باشگاه ها تبلیغاتی برای این دسته از شرکت ها محسوب می شوند ، آیا عایدی نصیب این دسته از صنایع در مسابقات ملی یا بین المللی شده است و …

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...