تحقیق-پروژه و پایان نامه – ۲-۲-۷-۱ مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۲-۷ مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری
مدیریت سرمایه فکری، نیازمند به کارگیری مِتُدها و روشهایی است که بتواند بر اساس شاخص های بیان شده، سهم مدیریت دانش را در تحقق استراتژی و برنامه مدیریت دانش، ارزیابی نماید.
در ادبیات سرمایه فکری، مدلهای مختلفی برای اندازه گیری سرمایه فکری پیشنهاد شده است. برخی از آن ها مدلهای خاصی هستند که در یک شرکت خاص طراحی و اجرا شدهاند. برخی دیگر صرفاً مدلهای نظری هستند که بیشتر آن ها به عنوان یک مدل اندازه گیری سرمایه فکری، پذیرفته شده و معتبر مطرح نیستند. به عبارت دیگر، هیچ یک از این مدلها به طور نظام مند برای اندازه گیری سرمایه فکری در سطح ملی و بینالمللی به کار برده نمیشوند. (استوارت ،۱۹۹۷ وسویبی ، ۱۹۹۸ ،صص۶-۱۷)[۱۸۹].
در محیط تجاری کنونی اندازه گیری ارزش سازمانی با بهره گرفتن از روشهای سنتی با ارزش اقتصادی امروز آن ها، نامربوط میباشد. روشهای سنتی؛ ارزش نهفته در مهارت، تجربه، قابلیت های یادگیری افراد و هم چنین ارزش موجود در شبکه ارتباطات میان افراد و سازمانها را، نادیده میگیرد.
هستند که بیشتر آن ها به عنوان یک مدل اندازه گیری سرمایه فکری، پذیرفته شده و معتبر مطرح نیستند. به عبارت دیگر، هیچ یک از این مدلها به طور نظام مند برای اندازه گیری سرمایه فکری در سطح ملی و بینالمللی به کار برده نمیشوند. (استوارت ،۱۹۹۷ وسویبی ، ۱۹۹۸ ،صص۶-۱۷)[۱۹۰].
در محیط تجاری کنونی اندازه گیری ارزش سازمانی با بهره گرفتن از روشهای سنتی با ارزش اقتصادی امروز آن ها، نامربوط میباشد. روشهای سنتی؛ ارزش نهفته در مهارت، تجربه، قابلیت های یادگیری افراد و هم چنین ارزش موجود در شبکه ارتباطات میان افراد و سازمانها را، نادیده میگیرد.
تلاش های زیادی جهت تشریح تفاوت میان ارزش بازاری شرکتها انجام گرفته است. مشهورترین این روش ها، روش ترازنامه نامرئی، کنترل دارایی های ناملموس و کارت امتیازی متوازن میباشد. روش ارزش افزوده اقتصادی، روش شاخص سرمایه فکری، روش کارگزار تکنولوژی، روش نرخ بازده دارایی ها، روش تشکیل سرمایه بازار، روش سرمایه فکری مستقیم، روش جهتیابی تجاری اسکاندیا، روشهای مالی و مدل مدیریت سرمایه فکری، ضریب ارزش افزوده فکری(VAIC)، روش جویا Joia و روش q Tobin که در زیر به تحلیل ویژگیهای هر یک از این روشها خواهیم پرداخت (رادو و لیلیرات ،۲۰۰۲،ص۱۷۴)[۱۹۱].
به طور کلی مدلهای سنجش سرمایه فکری را میتوان در دو گروه طبقه بندی کرد:
-
- مدلهایی که سرمایه فکری را به صورت غیر پولی ارزیابی میکنند.
- مدلهایی که سرمایه فکری را به صورت پولی و مالی ارزیابی میکنند (تان ،۲۰۰۷،صص ۹۵-۷۶)[۱۹۲] .
۲-۲-۷-۱ مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری
- ترازنامه نامرئی (ناملموس)
این روش به منظور نشان دادن دارایی های شرکتهای مبتنی بر دانش طراحی شده است. این روش در واقع توسعهای در حسابداری منابع انسانی به شمار می آید. در این نگرش، سرمایه فکری شرکت به دو دسته سرمایه فردی و سرمایه ساختاری تقسیم می شود. شاخص اصلی سرمایه فردی همان شایستگی های حرفه ای کارکنان کلیدی که استراتژی یک شرکت را تشریح میکنند، میباشد. سرمایه ساختاری نیز شامل؛ مزیت رقابتی یک شرکت و تواناییهای کارکنان آن مانند: شهرت، تجربه و روشهای خاص تولیدی میباشد. این مدل، مبتنی بر معیارهای کیفی است و توانایی ارزیابی کمّی ارزش سرمایه فکری را ندارد (آنل ،صص۱۹۸۹، ۶۵-۵۰)[۱۹۳].
- کنترل دارایی های ناملموس
این روش در پی اندازه گیری دارایی های ناملموس شرکت، یک روشی ساده میباشد. در این راستا معیارهای مناسب متعددی را معرفی نموده و هدف از آن، ایجاد بینش و دیدگاهی جامع از موقعیت سرمایه فکری شرکت میباشد. در این روش؛ ضروری است تا معیارها با واقعیتهای هر شرکت مطابقت داده شده و تعدیل شوند. اِشکال عمده این روش در آن است که با تمامی شرکتها و موقعیتها، قابل انطباق نمی باشد. از
-
- Correlation. ↑
-
- Regression. ↑
-
- Least squares . ↑
-
- . نوری بروجردی پیمان و همکاران ، (۱۳۸۹) ، مجله حسابداری، سال سوم، شماره پنجم. ↑
-
- . Human capital(HC) ↑
-
- . Maaloul,2010 ↑
-
- . Pulic ↑
-
- . رضایی، فرزین و همکاران ، (۱۳۸۹) ، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره هفتم. ↑
-
- . Blair ↑
-
- . Kochan ↑
-
- Holland. ↑
-
- . Intangible assets ↑
-
- Information asymmetry. ↑
-
- Barth. ↑
-
- Kasznik. ↑
-
- Mcnichols. ↑
-
- Garcia. ↑
-
- Ayuso . ↑
-
- . Wen-Chung Guo (Taiwan), Shin-Rong Shiah-Hou (Taiwan), Shih-Hua Pan (Taiwan), Investment Management and Financial Innovations, Volume 8, Issue 4, 2011 ↑
-
- Aboody . ↑
-
- Lev. ↑
-
- Business risk. ↑
-
- . Agency problems ↑
-
- Wyatt. ↑
-
- . Healy ↑
-
- . Palepu ↑
-
- Reliability. ↑
-
- Abdullaha, D. & Sofiana,S.(2012) . ↑
-
- competitive advantage. ↑
-
- Strategic Management. ↑
-
- . رضایی، فرزین و همکاران ، (۱۳۸۹) ، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره هفتم. ↑
-
- Intellectual capital growth rate. ↑
-
- . Intellectual action ↑
-
- . Roos, (1997) ↑
-
- Ulrich. ↑
-
- Marr & Schiuma. ↑
-
- Marr & Schiuma. ↑
-
- . Bollen ↑
-
- Bontis. ↑
-
- Brooking. ↑
-
- . رضایی، فرزین و همکاران ، (۱۳۸۹) ، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره هفتم. ↑
-
- Accounting performance . ↑
-
- Market performance. ↑
-
- financial performance. ↑
-
- . نوری بروجردی پیمان و همکاران ، (۱۳۸۹) ، مجله حسابداری، سال سوم، شماره پنجم. ↑
-
- Office of Community and Economic Development (OCED) The Fairport . ↑
-
- Bontis et al,1998 . ↑
-
- Chen, et al,2004. ↑
-
- Ngugi, John Karanja et al,2012 . ↑
-
- . Abdullah & Svfyana,2012 ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:52:00 ق.ظ ]
|