تحقیق-پروژه و پایان نامه | قسمت 3 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در فصل چهارم؛ مقدمه، شاخص های توصیفی متغیرها، آزمون فرضیه ها، تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه ها و خلاصه فصل چهارم بیان شده است.
در فصل پنجم؛ مقدمه، تحلیل نتایج آزمون فرضیه ها، نتیجه گیری کلی، محدودیتهای انجام پژوهش، پیشنهادات حاصل از پژوهش، خلاصه فصل پنجم، منابع و چکیدهی انگلیسی ارائه شده است.
فصل دوم:
مبانی نظری
و
پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه
وقوع بحران مالی جهانی لزوم برقراری ثبات بیشتر در نظام اقتصادی دنیا، ارتقای بهره وری و پاسخگویی در دولتها را بیش از پیش نمایان ساخته است. از سوی دیگر، گسترش مبادلات دولتها در عرصه بینالمللی، نیاز به یک نظام واحد گزارشگری را در سطح بین الملل آشکار ساخته است؛ نظامی که برقراری آن، مستلزم صورتهای مالی مبتنی بر مجموعه ای قوی و یکنواخت از استانداردهای حسابداری است. بدین منظور یک نهاد استانداردگذار بین المللی باید امر تدوین این استانداردها را به عهده میگرفت. هیئت تدوین استانداردهای بین المللی حسابداری بخش عمومی این مسئولیت را پذیرفت. با اینکه استانداردهای تدوین شده به وسیله هیئت مذکور ضمانت اجرایی ندارند، ولی با هدف ارتقای کیفیت و مقایسهپذیری گزارشگری مالی دولتها وضع شدهاند و در عمل بیشتر کشورها به این استانداردها گرایش پیدا کرده اند؛ هر چند که سطح پذیرش آنها بین کشورهای مختلف، متفاوت بوده است(زارعی و غلامی،۱۳۹۰).
۲-۲ مبانی نظری
۲-۲-۱ کیفیت گزارشگری مالی
گزارشهای مالی یکی از منابع اطلاعاتی در دسترس بازارهای سرمایه است که انتظار میرود نقش مؤثری در توسعه سرمایه گذاری و افزایش کارایی آن ایفا نماید. در این راستا اساتید، محققان و اهل حرفهی حسابداری به دنبال افزایش کیفیت گزارشگری مالی به عنوان ابزاری برای ادای مسئولیت پاسخگویی به نیازهای جامعه خود بوده اند( مشایخ و همکاران،۱۳۹۱).
ویژگیهای کیفی به خصوصیاتی اطلاق می شود که به موجب آن اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی برای استفادهکنندگان در ارزیابی وضعیت مالی، عملکرد و انعطافپذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود. خصوصیات کیفی اطلاعات از دیدگاه استاندارد ایران به خصوصیاتی اطلاق می شود که اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی می تواند در تصمیم گیریها مفید واقع شود(همتی،۱۳۸۶).
یکی از ویژگیهای کیفی گزارشگری مالی قابل مقایسه بودن است. ویژگیهای کیفی گزارشگری مالی شامل دو نوع به شرح زیر است:
۱- خصوصیات کیفی مرتبط با محتوای اطلاعات
۱-۱ مربوط بودن
۱-۲ قابل اتکا بودن
۲- خصوصیات کیفی مرتبط با ارائه اطلاعات
۲-۱ قابل مقایسه بودن
۲-۲ قابل فهم بودن
۲-۲-۲ قابلیت مقایسه در گزارشگری مالی
موضوع قابلیت مقایسه در گزارشگری مالی توجه زیادی را در سالهای اخیر جلب کردهاست. شواهد زیادی از مقالات متنوع در زمینه حسابداری و مالی در مورد قابلیت مقایسه و موضوعات مرتبط مثل یکنواختی وجود دارد. هنوز جنبه های ضروری قابلیت مقایسه بهخوبی تعریف نشده است در حقیقت نظر بدیهی در مورد تعریف این واژه وجود ندارد. در غیاب یک تعریف حرفهای، فنی و یا مفهومی از قابلیت مقایسه، شخص باید براساس معنی و مفهوم پاسخ دهد. بر اساس لغتنامه کلمه قابلیت مقایسه به معنی توانایی قابل مقایسه بودن است. به هر حال قابلیت مقایسه می تواند با درجات متفاوتی بیان شود زیرا هر دو چیز می تواند مقایسه شود. مقایسه می تواند بین چیزهای ناهمگون مثل یک انسان با یک اسب یا یک صورت جریان وجه نقد با صورت سود و زیان باشد و یا اینکه بین چیزهای همگون و مشابه باشد مثلا صورتهای مالی دو شرکت می توانند مقایسه شوند هرچند که یکی از آنها تفصیلی و همراه با یادداشتهای همراهی و دیگری خلاصه شده و بدون یادداشتهای همراهی باشد. لازم است در مورد قابلیت مقایسه ابتدا مفاهیم زیر منتشر شوند:
-
- ارتباطات در مورد قابلیت مقایسه می توانند معنیدار باشند.
-
- ارتباطات مربوط به قابلیت مقایسه برای تصمیمات سرمایه گذار می تواند به طور کامل منتشر شود.
-
- قابلیت مقایسه بهعنوان جنبه مطلوب یا غیر مطلوب صورتهای مالی می تواند ارزیابی شود.
-
- وضعیت قابلیت مقایسه صورتهای مالی در حال حاضر باید تعیین شود.
-
- احتمال دستیابی به قابلیت مقایسه ( با فرض دستیابی مطلوب ) می تواند ارزیابی شود.
- شیوه های دستیابی به قابلیت مقایسه ( با فرض دستیابی مطلوب ) می تواند منتشر شود(سیمون،۱۹۸۷).
کمیسیون بورس اوراق بهادار بیان می کند که قابلیت مقایسه باید یکی از عناصر ضروری چارچوب گزارشگری مالی باشد. هیئت استانداردهای حسابداری مالی در چارچوب مفهومی خود اشاره می کند که قابلیت مقایسه سودمندی اطلاعات را برای تصمیم گیری غنیتر می کند و معتقد است که استفادهکنندگان صورتهای مالی برای تصمیم گیری در جایگزینی سرمایه گذاری در یک واحد گزارشگری با واحد دیگر دست به انتخاب میزنند. بیانیهی شماره ۸ هیئت استانداردهای حسابداری مالی اشاره می کند که اطلاعات مربوط به یک واحد گزارشگری اگر با اطلاعات مشابه واحدهای دیگر قابل مقایسه باشد بیشتر برای سرمایه گذاران مفید است. مقایسه مشخصه های کیفی، استفادهکنندگان را قادر به شناسایی شباهتها و تفاوتهای میان اقلام می کند. برخلاف ویژگیهای کیفی دیگر چارچوب مفهومی هیئت استانداردهای حسابداری مالی، قابلیت مقایسه تنها به یک مورد مربوط نیست. مقایسه حداقل، نیاز به دو مورد از اقلام دارد(شین و همکاران، ۲۰۱۳).
مقایسه بین شرکتها مشکل است زیرا روشهای متفاوت حسابداری را به کار میبرند. انتخاب روشهای حسابداری متنوع تفسیر اطلاعات صورتهای مالی و ارزیابی فرصتهای سرمایه گذاری جایگزین را برای استفادهکنندگان مشکل می کند. بنابرین بیشتر صورتهای مالی قابل مقایسه برای استفادهکنندگان سودمند است زیرا هزینه جمع آوری و تفسیر اطلاعات را کاهش میدهد. در پژوهشهای اخیر استاندارد های گزارشگری مالی بین المللی به عنوان یک وسیله برای بهبود قابلیت مقایسه صورتهای مالی پذیرفته شدهاند. علاوه بر کاربرد قابلیت مقایسه در تخصیص بهینه سرمایه، شواهد نشان میدهد زمانی که شرکتها با صنایع هم صنف خود قابلیت مقایسه بالاتری داشته باشند استفادهکنندگان بهتر تصمیم می گیرند. کمپل و یانگ[۹](۲۰۱۲) در بررسیهایشان نشان می دهند که تاثیر منفی بازگویی اخبار صنایع همصنف بر قیمت سهام با وجود قابلیت مقایسه افزایش مییابد و سرمایه گذاران، کاربرد بازگویی اخبار در شرکتهای قابل مقایسه با صنایع همصنف خود را بهتر میفهمند(چوی و همکاران، ۲۰۱۳).
۲-۲-۳ مفهوم قابلیت مقایسه
اطلاعات مالی واحد تجاری هنگامی می تواند قابل مقایسه باشد که نتایج اندازه گیری خاصههای مشترک پدیده های اقتصادی مورد نظر از مفاهیم، مفروضات، اصول و رویه های یکنواخت و مشابه پیروی کنند. اطلاعات مالی واحدهای انتفاعی معمولا به دو شکل زیر مقایسه میشوند:
الف) مقایسه اطلاعات مالی مشابه واحدهای انتفاعی مورد نظر در یک دوره زمانی معادل، به منظور تحلیل روندها در وضعیت مالی و نتایج عملیات گذشته به منظور پیش بینی وضعیت آتی واحد تجاری.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:03:00 ق.ظ ]
|