دانلود منابع تحقیقاتی : دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با بررسی و ... |
یکی از قویترین و مناسبترین روشهای تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمیتوان آنها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته میشود ) حل نمود. تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روشهای تجزیه و تحلیل اطلاق میشود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان K متغیر مستقل و N متغیر وابسته است. تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس یا مدلسازی علی یا معادلات ساختاری یکی از اصلیترین روشهای تجزیه و تحلیل ساختارهای دادهای پیچیده است. بنابراین از آنجایی که در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل وجود که میباید اثر آنها بر روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت مییابد. جهت آزمون فرضیه اول تا چهارم تحقیق و بررسی وجود رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته (هنگامی که متغیرهای مستقل و وابسته بر یکدیگر تاثیر گذاشته و با یکدیگر تعامل دارند) از تحلیل معادلات ساختاری استفاده میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۱۱- جمعبندی
همانطور که مشاهده شد در بخشهای مختلف این فصل تلاش شده است روش دستیابی به هدف پژوهش که بررسی و تحلیل تاثیر مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید (مورد مطالعاتی- شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمسآباد تهران)تشریح گردد. فرایند انجام تحقیق متشکل از هشت گام است که در شکل ۳-۵نمایش داده شده است.
شکل ۳-۵: گامهای انجام تحقیق
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱-
مقدمه
تجزیه و تحلیل دادهها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در جامعه آماری فراهم آمدهاند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباط بین این دادهها به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی میباشد: ابتدا شرح و آمادهسازی دادههای لازم برای آزمون فرضیهها، سپس تحلیل روابط میان متغیرها و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیهها انتظار داشتند.
همانطور که در فصلهای قبلی مطرح گردید این پژوهش به دنبال بررسی ارتباط بین متغیرهای مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید است. برای بررسی این موضوع پنج فرضیه
مدیریت دانش بر نوآوری فرایند تاثیر دارد،
مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد،
نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد،
مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارند و
ویژگی شرکتهای مختلف (نظیر: سن استقرار شرکت، تعداد پرسنل تحقیق و توسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت) تفاوت معنیداری را در ارتباط بین متغیرها (مدیریت دانش ، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید) ایجاد میکند مطرح گردید.
لازم به ذکر است جهت جمع آوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیهها، پرسشنامههای مرتبط طراحی شده و پس از توزیع و جمع آوری دادهها در این فصل اقدام به تجزیه و تحلیل دادهها شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح میگردد. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از وضعیت و ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخدهندگان و محاسبه فراوانی و درصد پاسخگویی به گویهها حاصل میشود و در ادامه در آمار استنباطی این پژوهش به بررسی روابط بین متغیرهای موجود در مدل مفهومی پژوهش میپردازیم.
تجزیه و تحلیل دادههای آماری در این پژوهش بوسیله نرمافزارهایSPSS وLisrel انجام میشود. در این بخش سعی شده است که تمام عملیات آماری انجام شده بر روی پرسشنامه در قالب دسته بندی معین، ارائه شود. این دستهبندی شامل بررسی روایی پرسشنامه تحقیق، تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق و جمعبندی نتایج حاصل میباشد که در ادامه شرح داده میشود:
۴-۲- بررسی روایی پرسشنامه تحقیق
همانطور که در فصل ۳ ملاحظه گردید مدل و ابزار تحقیق یعنی پرسشنامه از چندین مقاله معتبر و تایید شده اتخاذ شده است، با این وجود، در این پژوهش، برای سنجش روایی محتوی پرسشنامه طراحی شده از آزمون T دو جملهای استفاده میشود. بدین صورت که در تحقیق حاضر پس از شناسایی عوامل که متغیرهای پنهان را شناسایی میکنند (متغیرهای آشکار)، در قالب پرسشنامهای (پرسشنامه الف) این عوامل در اختیار افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه خبرگان موضوع قرار داده شد و از آنها خواسته شد که میزان اعتبار این مولفهها را در طیف پنج تایی مشخص نمایند.
پرسشنامه الف برای ۳۵ نفر از اساتید محترم دانشگاه و صاحبنظران موضوع مورد مطالعه به صورت الکترونیکی توزیع گردید و از آنها درخواست گردید نظر خود را در خصوص مناسب بودن تعریف و شناسایی متغیرها و ابعاد مربوطه (متغیرهای پنهان) و همچنین شاخصهای سنجش ابعاد مربوط (متغیرهای آشکار) را در گویههای کاملاً موافقم، موافقم، نه موافقم و نه مخالفم، مخالفم و کاملاً مخالفم بیان نمایند.
تعداد پرسشنامههای پاسخ داده شده ۲۹ عدد بود. به منظور دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل و تفسیر دادههای جمع آوری شده، توزیع فراوانی پاسخگویی به سوالات پرسشنامه نشان داد که اکثر پاسخدهندگان به پرسشها بالای ۳ (متعادل) پاسخ دادهاند. چون از پاسخدهندگان خواسته شده بود میزان موافقت یا مخالفت خود را در پیوستار مربوط هر سوال از ۱ تا ۵ امتیاز مشخص کنند، میانگین شدت تایید یا عدم تایید برای هر پرسش میان پاسخدهندگان، با بهره گرفتن از آزمون Tدو جملهای بررسی و نتایج به تفکیک نظرهای بالای سه موافق بعنوان تایید و پایین ۳ بعنوان عدم تایید بیان میشود. لازم به ذکراست مبنای تایید سطح خطای کمتر از ۵% در آزمونT میباشد. نتایج مربوط به فراوانی پاسخدهندگان و آزمون T دوجملهای برای تکتک ابعاد متغیرهای تحقیق و همچنین شاخصهای سنجش ابعاد به شرح ادامه میباشد.
۴-۲-۱٫ بررسی اعتبار ابعاد شناسایی شده متغیرهای تحقیق توسط آزمون T دو جملهای
جدول زیر فراوانی نسبی پاسخگویان و نتایج آزمون T دو جملهای را برای ابعاد شناسایی شده متغیرهای تحقیق را نشان میدهد:
جدول ۴-۱: نتایج آزمون T دو جملهای ابعاد متغیرهای تحقیق
ردیف | ابعاد متغیرهای تحقیق | امتیاز دریافتی | تعداد | درصد | P-Value | نتیجه آزمون |
۱ | ذخیره دانش | بالای ۳ | ۲۹ | ۱۰۰% | ۰ | تایید |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 01:50:00 ق.ظ ]
|