• لزوم ایجاد بهبودهای شخصی در سازمان
  • جوایز کیفی ملی و بین ­المللی
  • بروز تغییر در نیازمندی­های برون سازمانی
  • توانایی تکنولوژی اطلاعات
  • تغییر در موقعیت و نقش­های سازمانی

8-1-2- اهداف ارزیابی عملکرد
راندل[75] معتقد است، ارزیابی عملکرد در بکارگیری سه مسئله اصلی تعیین عملکرد، تعیین پتانسیل و تعیین پاداش کاربرد دارد و همی اهداف ارزیابی عملکرد در یکی از این سه گروه قرار دارد (راندل و دیگران، 1989).
سایمونز[76] (2000) چهار هدف زیر را به عنوان اهداف ارزیابی عملکرد در نظر می­گیرد:

  • هدف تمامي نظام­هاي كنترل و سنجش عملكرد انتقال اطلاعات است.
  • نظام­هاي كنترل و سنجش عملكرد، رويه­ها و امور رسمي را نشان مي­دهند.
  • نظام­هاي كنترل و سنجش عملكرد بايد براي استفاده مديران طراحي شده باشند.
  • مديران براي حفظ يا اصلاح الگوهاي فعاليت سازماني از نظام­هاي كنترل و سنجش عملكرد استفاده مي­كنند.

پارکر[77] (2000) علل مختلف ارزیابی عملکرد را بصورت زیر بیان می­دارد:

  • شناسایی موقعیت
  • ارزیابی عملکرد مشخص می­ کند که مشکل در کجاها وجود دارد و کجاها نیاز به بهبود دارد
  • ارزیابی عملکرد به سازمان کمک می­ کند تا فرایندهایش را به خوبی بشناسد و به این شناخت برسد که چه چیزی را می­داند و چه چیزی را نمی­داند.
  • اطمینان از اینکه تصمیمات، مبتنی بر واقعیت هستند نه بر مفروضات و حدسیات.

هالاچمی (2002) نیز یک لیست از علل انجام ارزیابی عملکرد بیان کرده است:

  • عدم ارزیابی عملکرد موجب عدم فهم کار می­ شود.
  • عدم فهم کار موجب می­ شود که نتوان کار را کنترل کرد.
  • در صورتیکه کار را نتوان کنترل کرد، نمی­ توان آنرا بهبود بخشید.
  • عدم اندازه ­گیری نتایج موجب می­ شود که نتوان موفقیت را از شکست تشخیص داد.
  • عدم شناخت موفقیت منجر به عدم ارائه پاداش می­ شود.
  • ارائه نکردن پاداش منجر می­ شود که سازمان در امر پاداش دهی با شکست مواجه شود.
  • عدم شناخت موفقیت موجب می­ شود که نتوان از آن پشتیبانی کرد و آنرا ادامه داد.
  • عدم شناخت موفقیت یا شکست موجب عدم یادگیری است.
  • عدم شناسایی شکست، موجب تکرار خطا و هدر رفتن منابع است.
  • عدم ارتباط نتایج با منابع صرف شده، موجب عدم فهم هزینه­ های واقعی است.
  • عدم شناخت هزینه­ های واقعی موجب می­ شود نتوان در مورد منابع آن هزینه تصمیم ­گیری کرد.
  • عدم مشخص کردن کل هزینه­ها، موجب می­ شود که نتوان از پول بهترین ارزش را دریافت کرد.
  • عدم روشن کردن کامل نتایج، توان مدیران را در گفت­وگو به اثبات رساندن سازمان نزد ذینفعان و مشتریان، تحلیل می­برد و در نتیجه از طرف عموم حمایت نمی­ شود (علینژاد و دیگران،1390 ).

فارمر[78] نیز (2004) با مطالعه بر روی 147 سازمان خصوصی و دولتی انگلستان، اهداف ارزیابی عملکرد را به شرح زیر فهرست می­ کند:

  • امکان مدیریت عملیات و کنترل اثربخشی و کارایی
  • نشان دادن ارزش کسب شده
  • تسهیل ارتباط و مدیریت اثربخش ذینفعان
  • همراستا سازی عملیات با راهبرد
  • پیشبرد بهبود کیفیت
  • پشتیبانی از پاسخگویی عمومی
  • تضمین انطباق با استانداردهای حرفه­ای
  • انگیزش و پاداش دهی به کارکنان

بطور کلی اهداف ارزیابی عملکرد عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...