راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع فرهنگ و آداب و رسوم ... |
۱۱
ذرت علوفه ای
۵
۲/۱۵۰
۱۲
ارزن
۳
۲۷
۱۳
هویج علوفه ای
۵/۱
۶/۲
۱۴
ذرت دانه ای
۴
۸/۱
۱۵
بادمجان
۱
۵/۷
۱۶
گوجه فرنگی
۵/۱
۲۵/۲۲
۱۷
جمع کل
۱۲۸۱
۷/۱۰۰۸۶
۴-۴-۳- صنایع دستی
رفسنجان، این خطهی خشک و گرم که در طول تاریخ دراز و پر حادثهی خود سمبل و مظهر مقاومت در برابر تهاجم شناخته شده و از حملهی مغولها و تیموریان و تهاجم آغامحمدخان قاجار لطماتی سنگین دیده، کانون حفظ و نگهداری میراثهای فرهنگی و هنرهای بومی نیز هست و هزاران سال است که مردم سخت کوش و صبور این منطقه از کشورمان به موازات سایر فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به تهیه و تولید انواع فرآورده های صنایع دستی نیز مشغولند و هر چند توانسته اند در زمینه قالی بافی، شالبافی و ترمه بافی شهرتی جهانگیر کسب کنند، با این حال «پته های» دوخت رفسنجان نیز دارای ویژگیهایی است که آسان نمی توان از آن گذشت. این هنر که ریشه در تاریخ و گذشتهی فرهنگی رفسنجان دارد و در حال حاضر تولید آن در رفسنجان رایج است، همانند سایر رشته های صنایع دستی سابقه تولیدی مشخص ندارد و هر یک از دست اندرکاران پیدایی آن را به یکی از افسانه های بومی مرتبط میسازد و متأسفانه به دلیل آسیب پذیری منسوجات در برابر عوامل جوی، در موزههای داخلی و خارجی نیز نمونههایی از پته که بتواند راهگشایمان به کشف سابقه ی این «هنر _ صنعت » باشد وجود ندارد.
نرخ پته با توجه به نوع و کیفیت دوخت و اندازه آن تعیین می شود . دوخت پته، کار پر زحمتی است و با توجه به این که پته، هنر دست است، نمی توان برای آن قیمتی گذاشت. با ارزشمندترین پته کرمان توسط کارشناسان ۱۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده، اما بعضی از کارشناسان قیمت این پته بیش از این میدانند. به عنوان مثال: برای دوخت یک بقچه ۹۰*۹۰ بیش از سه ماه زمان صرف دوخت آن می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۴-۴- ساختمان سازی
رفسنجانیها فاصله طبقاتی چندانی با هم نداشتند. منازلی که اغلب با دیوارهای خشتی و احیاناً آجری ضربی یا تیغهای و درهای اتاقها چوبی، به طور کلی یک خانه متوسط دارای پیش خوان، دو سکو دو طرف ورودی خانه، درب ورودی محکم و نسبتاً بزرگ که روی آن فلز کاری شده و دارای چفتها، کوبههای متعدد و پاشنههای محکم و قطور در مجاورت آن طویله و سپس، کریاس و دالان و حیاط و حوض و باغچههای چهار گوش اطراف حوض که با گل لاله عباسی، شاه پسند، شب بو و احتمالاً نرگس و چند درخت انار و انگور آراسته بود.
خانه ها دارای اتاقهای دو دره و سه دره و چهار دره و در بعضی مواد پنج دره و آشپزخانههای بزرگ (با مُعلقی و بادگیر) و چاه خونه و گاهی حوض منبع و طویله[۲۲] سر خود بودند، ضمناً اغلب سردرها با آیه کوتاهی از قرآن مزین بود. البته سردر خانه مشخصه وضع مالک خانه بود، علاوه بر این، انبار تاریک بارفههای متعدد و جادانها برای مواد غذایی سالانه، و زیرزمین یک یا دو عدد، که یکی از آنها احیاناً برای تابستان استفاده میگردید. اغلب کریاسها با بادگیر ارتباط داشتند و لذا با ایجاد هوای خنک در تابستان کمک میکردند. کف اغلب حیاطها خاکی بود و در مواردی با آجر مربعی یا سنگ، فرش میشد. کف اتاقها بیشتر خاکی یا گچ شوره یا استثنائاً آجری بود. اتاقهای خانه نسبت به حیاط کم و بیش دارای کرسی بودند. در رفسنجان بعضی از خانهها نسبت به خیابان یا کوچه پایین تر سودند که احتمالاً چون خاک بنایی را از همان زمین برمیداشتند، لذا اختلاف سطح به وجود میآمد. در قدیم خانهها به صورت گنبدی شکل و از خشت و گل بودند، اما امروزه اکثر خانهها با تیرآهن و آجر و سفال ساخته میشوند. پوشش روی بامها در قدیم از کاه گل بوده، که امروزه بعضیها از این روش استفاده می کنند و بعضیها هم از ایزوگام، قیرگونی، سقفهای شیروانی استفاده می کنند.
اما پوشش مردم رفسنجان: لباس خانمهای شهری پیراهن، شلیته، شلوار، جوراب بلند، چادر و چادر دلاق[۲۳] مشکی برای خانمهای مسن، خانمهای سالخورده و به اصطلاح قدیمی تنها یک چشم خود را بیرون میگذاشتند و بقیه بدن در زیر چادر دلاق مخفی مخفی میشد، کفشهای نسوان گالش، گیوه، قندره،[۲۴] وارسی بود. زنهای میانسال به بالا علاوه بر پوشش های مذکور، چهارقد و دستمال به سر میبستند، که اغلب دستمالهای ابریشمی بافت یزد بود، از زیورآلات، خانمها بیشتر به طلا علاقمندی نشان میدادند. البته در حد اعتدال، زیرا طلا از نظر اقتصادی نیز به صرفه بود و در وقت ضرورت به داد آدم میرسید، ولی جواهرات دیگر هم در خانوادههای متعین مورد استفاده قرار میگرفت. مردها به خاطر رعایت دستور شرعی، انگشتریهای نقره با نگینهای عقیق یا فیروزه میپوشیدند. دکمه سر دست و سوزن یقه، ساعتهای جیبی نقرهای یا ورشوی و احتمالاً طلایی، نفیه دان، قوطی سیگاری نیز مورد استفاده متمولین قرار میگرفت. در خانههای متوسط به بالا بنا به وضع مالیشان، ظروف نقرهای (شربت چای خوری، چای خوری، قهوه خوری، قنددان، قاشق و چنگال، سری قلیان، قهوه سینی، آینه دان، شمعدان، مجری[۲۵] نقره کوب، جاقرآنی کوچک ذره بین دار، گلدان و همچنین آفتاب لگن مسی یا برنجی و از این نوع چیزها را به کار میگرفتند. بعضی از ظروف با رفتنی مانند گلابدان، تنگ، زیرقلیانی، قنددان، شیرینی خوری، میوه خوری کنگره دار، شمعدان نیز نشانهی نوعی تشخیص بود. طبقات پایین برای فرش کردن منزل خود از گلیم، زیلو و حصیر استفاده کرده و گاهی یک یا دو عدد قالی افشاری به آن میافزودند. در بعضی از خانههای ثروتمندان رادیو باطری دار (آندریا) وجود داشت. باطریهای آنها از خود رادیو وزن بیشتری داشت و خارج از رادیو گذاشته میشد و این باطریها شصت تومان قیمت داشت و همچنین رادیوهای گراندیک – تلفن کَن، علاوه بر این جعبه آواز (گرامافون)[۲۶] هم یکی از وسایل تلفن و تفریح بود. جعبههای آواز کوکی بودند و با هندلی[۲۷] مخصوص پر میشدند و صفحههای بسیار بزرگ و سنگین داشتند. در بعضی از خانههای در میهمان خانه یا اتاق پذیرایی شان علاوه بر قالیهای کرمانی و افشاری از قالیهای بزرگ کرمانی بهره میبردند و مبلهای قالی چوب گردویی ساخت کرمان به چشم میخورد. این اتاقها با ساعتهای دیواری ژاپنی یا اروپایی و تنگها و گلابدان های بلورین (بارفِتَن)[۲۸] و چراغهای پایه مرمرین یا چراغ مردنگی (مزنگی) و بعضی دیگر از اجناس لوکس آن روزگار مزین میشد. بعضی از اتاقها نیز با گلدان و طاقچهها و رفهای گچ بری آراسته بود. بیشتر ظروف منزل مسی بود و برای میهمانان از ظروف چینی ساخت چین یا ژاپن استفاده میشد. علاوه بر این، تعدادی از ظروف از قبیل کوزه، تنگ سری قلیان، سری چپق، حقه وافور، سفالی و کاسه و بشقاب و دوری، دوره، گلدان کاشی بودند.
۴-۵- بخش پنجم: خوارک ها و غذاهای سنتی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 03:19:00 ق.ظ ]
|