• الگوهای سبک زندگی ایرانیان ( مجموعه مقالاتی درباره سبک زندگی)، ۱۳۸۸، تهران:مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ معاونت پژوهش های فرهنگی و اجتماعی
  • گیدنز، آنتونی ، ۱۳۷۸، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در سبز فایل، ترجمه ناصر موفقیان، تهران:نشر نی

          1. پایان نامه ها:

         

     

  • بررسی الگوی خانواده اسلامی در آثار نمایشی تلوزیون(با تأکید بر سریال فاصله ها)، فریادرس، علی، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیمای قم

این پایان نامه در چهار فصل ۱- کلیات تحقیق ۲- مبانی نظری تحقیق ۳- روش تحقیق ۴- یافته های تحقیق و ۵- نتیجه گیری گرد آمده است.
سؤال اصلی این پایان نامه این بود که سریال فاصله ها به چه میزانی با الگوی خانواده اسلامی تطابق دارد؟. و فرضیه تحقیق نیز بر همین مبنا شکل گرفت.در فرضیه تحقیق آمده است: با توجه به الگوهای مطرح شده در اسلام برای خانواده، به نظر می رسد آثار نمایشی تلوزیون ( سریال فاصله ها ) در راستای الگو دهی به خانواده ایرانی نیست گرچه می تواند با طرح راهکارهای مناسب در رسیدن به جایگاه مطلوب خانواده کمک نماید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در قسمت تعاریف کلیدی، نویسنده به تعریف مفاهیمی چون خانواده، الگو، رسانه و تلوزیون پرداخته است.
در فصل دوم که مبانی نظری تحقیق آورده شده نویسنده ضمن بررسی بخشی از تحقیقات پیشین به رویکردهای مرتبط با موضوع پرداخت و آن را به دو رویکرد دینی و رویکرد رسانه ای تقسیم نمود. در ضمن در این فصل به نظریه های مرتبط به تحقیق نیز پرداخته شده است. در این فصل به روابط اخلاقی در خانواده ، حیات اقتصادی خانواده و روابط بین اعضای خانواده مفصلا اشاره شد.
در فصل سوم به روش تحقیق اینگونه اشاره شده که از آنجا که روش تحلیل محتوی یکی از روش های دقیق و علمی در پژوهش های مربوط به رسانه های جمعی است ما نیز در این تحقیق برای بررسی متن سریال فاصله ها از این روش استفاده نمودیم.
محقق واحد تحلیل در این تحقیق را نیز قسمت قرار داد.جامعه آماری او نیز تمامی ۴۸ قسمت فاصله ها بوده است.
در فصل چهارم جداول فراوانی داده گنجانده شد و در فصل پنجم جمع بندی و نتیجه گیری بحث آمده است. در فصل پنجم و نتایج پژوهش نویسنده اینگونه نتیجه گرفت که نتایج پژوهش نشان می دهد که سریال فاصله ها چندان با الگوی خانواده اسلامی تطابق ندارد.

  • سبک زندگی جوانان ساکن شهر مشهد و رابطه آن با سرمایه فرهنگی و اقتصادی والدین،

علی اکبر مجدی، دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی وتوسعه دانشگاه فردوسی مشهد؛
آقای مجدی ضمن مطالعه گسترده آثار جامعه شناسان غربی مثل گیدنز،وبر،بوردیو به تحقیقات محققان ایرانی نیز در پیشینه تحقیق خود اشاره کردند
روش پیمایشی این پایان نامه طبق نوشته خود محقق اینگونه است؛ این تحقیق به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این بررسی جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ساکن شهر مشهد در تابستان ۱۳۸۸ بود که با بهره گرفتن از فرمول کوکران با پارامترهای نامعین حجم نمونه ۳۹۶ نفر تعیین ولی درعمل به ۴۰۲ نفر افزایش یافت که ۲۰۱ نفر مرد و ۲۰۱ نفر زن پاسخ گوی پرسش‌نامه ها بودند. نمونه گیری به صورت طبقه بندی چند مرحله ای و در آخرین مرحله به صورت سیستماتیک انجام شد.
با توجه به داده های دو تحقیق اخیر در مورد شهر مشهد و بر اساس دو متغیر میانگین سطح سواد سرپرست خانوار و میانگین درآمد سرپرست خانواردر هر منطقه شهرداری، مناطق شهرداری به چهار گروه (بالا؛ متوسط بالا؛ متوسط پایین؛ پایین) تقسیم شد و به تناسب جمعیت ساکن درهر کدام از مناطق گروه‌های چهارگانه، حجم نمونه تخصیص پیدا کرد.

  • رسانه تلوزیون و سبک زندگی مؤمنانه براساس آموزه های اسلامی در حوزه اقتصاد؛ عیوضی،غلامحسن،۱۳۹۲، استاد راهنما : دکتر عبدالله متقی زاده.

این نوشتار که به صورت پایان نامه نوشته شده است در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول که کلیات پایان نامه را شامل می شود مانند همه پایان نامه ها به بیان مسأله، ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف تحقیق،سئوالات تحقیق،فرضیات تحقیق و تعریف مفاهیم می پردازد. هدف کلی محقق در این تحقیق شناخت، تبیین و توصیف راهبردها و سیاست های رسانه تلوزیون (سریال های نمایشی) در ترویج و اشاعه سبک زندگی مؤمنانه در حوزه اقتصاد مبتنی بر آموزه های دینی می باشد.
این تحقیق در پی پاسخ دادن به این سؤال اصلی است که رسانه تلوزیون (سریال های نمایشی) چه راهبردی و چه سیاستی در مواجهه با سبک زندگی مؤمنانه در حوزه اقتصاد باید داشته باشد؟
این تحقیق در تعریف مفاهیم کلیدی به تعریف مفاهیمی چون سبک زندگی، دین، اسلام، مؤمنانه، نظام اقتصادی، تولید،… می پردازد.
در فصل دوم، مبانی نظری تحقیق مانند بررسی تحقیقات پیشین،نظریه های مربوط به موضوع تحقیق ( سبک زندگی با رویکرد جامعه شناختی،بررسی سبک زندگی با رویکرد جامعه سازی، نگاه استراتژیک دین به مسائل، رسانه) مورد بررسی قرار گرفت.
در نظریه های مربوط به تحقیق به نظریات جامعه شناسانی مانند تورستن وبلن، جورج زیمل، ماکس وبر، کولین کمپل و پیر بوردیو پرداخت. و معانیی چون قریحه، طبقه، منش، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی را تفسیر نمود.
آقای عیوضی در رساله کارشناسی ارشد خود و در فصل سوم آن روش تحقیقی که در این پایان نامه برگزیده است را تشریح می نماید. ایشان با توجه به نوع تحقیق خود روش اسنادی را برگزیده است.
در فصل چهارم یافته های تحقیقی خود را مدون نموده و در فصل پنجم اینگونه نتیجه گیری می نماید که سبک زندگی اقتصادی امیرمؤمنان تجسم عینی احکام، آرمان ها و ارزش های اسلامی است. در زمینه سبک زندگی مؤمنانه در حوزه اقتصادی، موفق ترین چهره تاریخ بشریت بشمار می رود.در نهایت باید اعلام داشت پایان نامه مذکور نتوانست انتظارات مورد ادعا را برآورده نماید.

  •  
          1. مقالات

         

     

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...