منابع کارشناسی ارشد با موضوع بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ... |
نقشه جامع علمی کشور
در این سند توسعه نظام آموزش الکترونیک و زیر ساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش و تربیت و توانمندسازی دانشآموزان در شئون دینی، خانوادگی، اجتماعی، زیستی و بدنی، هنری، حرفه ای، علمی و فناوری برای ورود به عرصههای مختلف زندگی و جامعه و پرهیز از جهتگیری محض دوره آموزش عمومی به سمت آموزش عالی می باشد. و با رصد دائمی شرایط محیطی به منظور پاسخگویی پیوسته و پویای آموزش و پرورش به نیازهای حال و آینده جامعه میباشد. در محتوای متن سند نقشه جامع علمی کشور مواردی مرتبط با نظام آموزش و پرورش داریم که در ذیل آمده است:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از ۸ هدف کلان نظام علم و فناوری کشور: ۳ هدف مرتبط با آموزش و پرورش
از ۹ هدف بخشی نظام علم و فناوری و نوآوری کشور: ۳ هدف مرتبط با آموزش و پرورش
از ۱۳ راهبرد کلان توسعه علم و فناوری در کشور: ۹ راهبرد مرتبط با آموزش و پرورش
از ۷۳ راهبرد ملی متناسب با راهبردهای کلان توسعه علم و فناوری در کشور: ۲۱ راهبرد ملی مربوط به آموزش و پرورش
از ۲۲۱ اقدام ملی متناسب با راهبرد های ملی توسعه علم و فناوری در کشور: ۵۷ اقدام ملی مرتبط با آموزش و پرورش
۳-۲-۱۱ هدفهای کلان هوشمند سازی مدارس:
تربیت انسانی موحد، مومن و متعهد به مسئولیتها و وظایف در برابر خدا، خود و دیگران، حقیقت جو و عاقل جمعگرا و جهانیاندیش و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خلاق، کارآفرین و ماهر، قانونمدار و نظمپذیر، آمادهی ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیارهای اسلامی.
ارتقای اثربخشی و افزایش کارایی در نظام تعلیم وتربیت رسمی با توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات.
افزایش مشارکت و اثربخشی خانواده در فرایند یاددهی – یادگیری دانشآموزان.
بهسازی و تحول در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی، مالی و اداری با روشهای نوین و راه حلهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات.
گسترش و تامین عدالت آموزشی وتربیتی.
ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیتهای فردی با رعایت حقوق و مسئولیتهای اجتماعی، ارتقای آداب وآیین زندگی متعالی، بهداشتی و زیست محیطی دانشآموزان.
فراهم نمودن محیط یاددهی – یادگیری و استمرار آن در داخل و خارج از مدرسه در چهار حوزه برنامه درسی، محتوای آموزشی وکمک آموزشی، روش تدریس، ارزیابی و رتبه بندی و ترویج آن به صورت علمی و تجربی، پژوهش محوری و دانشآموز محوری.
فراهم نمودن محیطی مناسب جهت ارزیابیهای مستمر و متناسب با استعدادها و رشد و توسعهی مهارتهای ذهنی، جسمی، عاطفی، روانی، ادراکی، اجتماعی و فنی و حرفهای.
توسعه مستمر توانمندیهای اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفهای فرهنگیان و خانواده آنها با بهره گرفتن از روندهای نوین آموزشی.
۳-۲-۱۲راهبردهای کلان هوشمند سازی مدارس در ایران:
توسعه خلاقیت، نوآوری و فرهنگ کارآفرینی در میان دانشآموزان
توسعه شیوههای آموزشی و پرورشی دانشآموز مدار
آموزش روش فکر کردن و پژوهش، جستجوی مطالب در پایگاههای اطلاعاتی مطمئن به دانشآموزان
آماده نگاه داشتن معلمان به صورت مستمر از طریق تهیه برنامههای آموزشی و تمرینی برای مدارس
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک برنامه تلفیقی هم در فعالیتها و برنامههای درسی و هم در شیوه فراگیری دانشآموزان و هم در شیوه تدریس معلمان و همچنین اداره امور مدرسه
استفاده از امکانات و شیوههای متنوع و منعطف در ارائه خدمات آموزشی
ارتقای سطح علمی و تخصّصی و افزایش انگیزه شغلی مدیران و معلمان و توسعه مهارتهای حرفهای آنان
بهبود نظام اطلاع رسانی و استقرار نظام اطلاعات مدیریت در مدرسه
توسعه مشارکتهای دانشآموزی و حمایت از تشکلها و انجمنهای علمی، فرهنگی و اجتماعی آنان
بهبود مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری و تقویت نقش هیأتهای امنا در اداره مدرسه
ایجاد یک فضای یاددهی - یادگیری به صورت فیزیکی و مجازی
فراهم آوردن امکانات ارتباطی برای اجرای فرایند یاددهی - یادگیری به صورت رو در رو
برقراری تمامی ارتباطات بر مبنای شبکه (روابط اداری و آموزشی)
تغییر مبنای آموزش به یادگیری بر اساس پژوهش محوری
انجام فعالیتهای پژوهشی به صورت تیمی
به کارگیری اتوماسیون آموزشی در کارکردهای مختلف مدرسه
وجود امکانات آموزش الکترونیکی (با توجه به مقتضیات مدرسه و منطقه) افزایش سرعت یادگیری با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
تولید دانش در این مدارس
برگزاری نمایشگاههای ملی و منطقه ای با حضور مشترک بخش دولتی و بخش خصوصی
سیاستها
سیاستهای حاکم بر مدرسه هوشمند شامل سیاستهای قانونگذاری و مقرّرات مدرسه هوشمند و همچنین عملکرد مؤثّر آنهاست تا فرایند عملیات که به شکل زیراست، با موفقیت انجام گیرد.
شکل ۱- سیاستهای حاکم بر مدرسه هوشمند
به منظور عملیاتی کردن طرح هوشمندسازی مدارس سیاستهای خاصی را باید اعمال نمود که در برگیرنده اهداف و آرمانهای مدرسه هوشمند و سیاستها و مقررات آموزشی موجود باشند. علاوه بر این برای اطمینان از اجرای موفقیتآمیز طرح، تغییر در سیاستها و مقررات موجود برای انطباق آن با مدارس هوشمند و سازماندهی سیاستها و مقررات جدید در جهت بالا بردن میزان موفقیت مدارس هوشمند ضروری است. در عملیاتی کردن این سیاستها، هریک از حیطههای طرح مدرسه هوشمندکه شامل «فرایند یاددهی - یادگیری»، « مدیریت»، «مردم، مهارتها و مسئولیتها» و «فناوری» مورد بحث قرار میگیرند:
فرایند یاددهی و یادگیری:
یاددهی و یادگیری، ارزشیابی، انتخاب وتصویب مواد یاددهی- یادگیری.
مدیریت:
امور مدیریتی مدرسه، امور دانشآموزی، منابع آموزشی، منابع خارجی، امورمالی، تجهیزات، منابع انسانی، امنیت و فناوری.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 01:32:00 ق.ظ ]
|