۹۰۹/۹

 

۰۰۰/۰

 

۶۹/۴۱

 

۵۲۰/۲۹

 

۰۳۹/۵۹

 

۲

 

محتوای واکس نمونه (%wt)

 
 

۶۳۳/۵

 

۰۰۰/۰

 

۱۳/۲۴

 

۰۸۸/۱۷

 

۱۷۶/۳۴

 

۲

 

زمان (hr)

 
 

۱۶۶/۳

 
 
 

۷۰۸/۰

 

۳۳۰/۱۱

 

۱۶

 

خطا و دیگر عوامل

 
 

۱۰۰%

 
 
 
 

۵۳۲/۵۸۱

 

۲۶

 

مجموع

 

همانطور که در جدول ۴-۳ نشان داده شده است عوامل مختلفی از قبیل واریانس ، مجموع مربعات ، درجه آزادی و درصد سهم هر عامل بر مقدار رسوب واکس نشان داده شده است. بیشترین میزان اثرگذاری مربوط به اختلاف دما بین نفت داغ عبوری و دیواره لوله می­باشد که مؤثرترین عامل در حداقل سازی میزان واکس رسوبی می باشد. این عامل بیشترین مقدار نسبت F را در بین همه عامل­ها دارا است. شدت جریان نفت داغ عبوری کمترین تأثیر را در محدوده سطوح در نظر گرفته شده برای عوامل دارد. میزان درصد سهم عوامل دیگر در جدول مشخص می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در تحلیل واریانس برای تعیین عوامل مهم از آزمون اهمیت استفاده می‌شود. تعیین اینکه از نظر آماری تأثیر یک عامل مهم است یا نه با مقایسه مقدار سطح اطمینان محاسبه شده برای عامل و سطح اطمینان مورد نظر تعیین می‌‌شود. سطح اطمینان مورد نظر (C.L.) اختیاری است و معمولاً ۸۵%، ۹۰% و یا ۹۵% انتخاب می‌‌شود. به طور مثال اگر سطح اطمینان مورد نظر ۹۰% باشد و عاملی با این سطح اطمینان مهم شناخته شود، اگر آزمایش‌ها ۱۰ بار تکرار شوند باید این عامل در بیش از ۹ بار آن مهم شناخته شود (Roy, 2001). یک عامل (عامل یا برهمکنش) مهم است اگر: ۱- نسبت F بزرگی داشته باشد، ۲- احتمال مقدار آن از سطح آلفا[۵۸] کمتر باشد. مقدار سطح آلفا از رابطه ۴-۲ بدست می‌آید:

 

(۴- ۲)

 

سطح اطمینان ۱- = سطح آلفا

 

در این مطالعه با توجه به تحلیل واریانس انجام شده و مقادیر نسبت F و احتمال Pبه­دست آمده و نیز با توجه به سطح اطمینان انتخاب شده که ۹۵ % می­باشد، عواملی مهم هستند که مقدار P آن­ها از ۰۵/۰ کوچک­تر باشد. همچنین نسبت F بحرانی برای سطح اطمینان ۹۵% برابر با ۶۳/۳ می­باشد که تمامی نسبت F های بدست آمده برای عوامل لحاظ شده از این مقدار بزرگتر هستند. به این ترتیب می­توان عنوان کرد که تمامی عوامل در نظر گرفته شده شامل دما (دمای ورودی نفت و اختلاف دمابین سیال نفت و دیواره لوله)، دبی نفت خام، محتوای واکس نفت خام و زمان در محدوده سطوح لحاظ شده در جدول طراحی آزمایش به­کار برده شده از نظر آماری دارای اهمیت می­باشند.
همانطور که ذکر شد خطای انجام آزمایش ناشی از سه منبع ۱- عوامل غیر قابل کنترل، ۲- عوامل در نظر گرفته نشده و ۳- خطاهای آزمایش ( خطای آزمایش کننده و خطای دستگاه) می­باشد. با توجه به جدول ۴-۲ اثر خطای آزمایش و دیگر عوامل لحاظ نشده در جدول ۱۶۶/۳% می­باشد. به بیان دیگر، مقدار کم اثرخطا و دیگر عوامل لحاظ نشده نشان­دهنده مقدار ناچیز تأثیر نسبی عوامل در نظر گرفته نشده و نیز اثر کم برهمکنش بین عوامل می­باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...