لذا با لحاظ مواردمذکورو با توجه به جدید بودن موضوع بررسی کارایی بازار بورس در سطح نیمه قوی ،تحقیق و بررسی و مشخص نمودن این سطح از کارایی در بورس اوراق بهادار تهران امری ضروری بنظر می‌رسد.

۱-۶) قلمرو پژوهش

۱-۶-۱) قلمرو زمانی پژوهش

پژوهش حاضر کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی سه سال از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ را به ‌عنوان جامعه آماری در نظر گرفته است ومورد بررسی قرار می‌دهد.

۱-۶-۲) قلمرو موضوعی پژوهش

قلمرو موضوعی پژوهش در چارچوب مدیریت مالی و مربوط به سرمایه گذاری در بورس اوارق بهادار وتعیین کارایی اطلاعاتی سطح نیمه قوی در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

۱-۶-۳) قلمرو مکانی پژوهش

قلمرو مکانی پژوهش محدود به بازار بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

۱-۷) کاربردپژوهش

با درنظر گرفتن این که تحقیق حاضر کاربردی می باشدنتایج حاصل از این تحقیق در سطح کلان می‌تواند برای تحلیل گران اقتصادی و بانک های سرمایه گذار در سازمان بورس اوراق بهاداروسازمانها و شرکتهایی که اقدام به انتشار و خریدوفروش عمده اوراق بهادار می نمایند مورد استفاده قرار گیرد و در سطح خرد می‌تواند برای کارگزاران بورس و خریداران خرده و سهام‌داران کوچک که نیاز به آگاهی بیشتر ‌در مورد وضعیت بازار دارندمفید بوده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

۱-۸) تعاریف واژگان و اصطلاحات

تحلیل گران بازارهای مالی برای ارزیابی بازارهای مالی از دو نوع تحلیل استفاده می‌کنند؛تحلیل تکنیکی(فنی)[۱] و تحلیل بنیادی (اساسی)[۲]، با توجه به اینکه در این تحقیق از تحلیل بنیادی(اساسی) استفاده شده است به صورت زیر تعریف شده است؛

تحلیل بنیادی(اساسی): عبارت است از ارزیابی اطلاعات موجود ‌در صورت‌های مالی، گزارش های مربوط به صنعت و عامل های اقتصادی به منظور تعیین ارزش ذاتی[۳] شرکت، منظور از ارزش ذاتی سهام ارزش واقعی یا اقتصادی شرکت است. (راعی, رضا; پویانفر, احمد, ۱۳۹۱)

فنون ارزیابی ارزش سهام در تحلیل بنیادی:

مدل‌های تنزیل جریانات نقدی:در این شیوه با محاسبه ارزش فعلی سود نقدی جریانات نقدی عملیاتی و آزاد شرکت‌ها ارزش سهام شرکت‌ها تعیین می‎شود.

شیوه های ارزیابی نسبی:در این روش از نسبت‌های مالی مانند؛ضریب قیمت به سود[۴]، قیمت به جریانات نقدی[۵]، قیمت به ارزش دفتری[۶]، قیمت به فروش[۷]استفاده می‎شود. (راعی, رضا; پویانفر, احمد, ۱۳۹۱)

مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای[۸]:در این مدل توصیفی چگونگی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای ارائه می‎شود مهمترین نتیجه این مدل این است که بین نرخ بازدهی مورد انتظار دارایی و معیار اندازه گیری ریسک آن دارایی که بتا[۹] نامیده می‎شود رابطه وجود دارد، روش دقیقی که در آن بین نرخ بازده مورد انتظار و بازده ارتباط برقرار می‎شود مدل قیمت گذاری دارایی ها می‌باشد. (راعی, رضا; پویانفر, احمد, ۱۳۹۱)

کارایی اطلاعاتی: منظور از کارایی اطلاعاتی این است که اطلاعات در اختیار همگان قرار می‌گیرد و کلیه اطلاعات مربوط به سرعت بر قیمت اوراق بهادار تاثیر خواهد گذاشت، کارایی اطلاعاتی تحت عنوان فرضیه بازار کارا[۱۰]نیز مطرح می‌شود. (جهانخانی, علی; عبده تبریزی, حسین, ۱۳۷۲)

فرضیه بازار کارا :طبق فرضیه بازار کارا، تغییرات قیمت سهام، ناشی از اطلاعات موجود است، در بازار کارای اطلاعاتی کامل، قیمت‌های اوراق بهادار به شدت متاثر از اطلاعات موجود در بازار است و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند بخاطر داشتن اطلاعات سود غیرعادی به دست آورند. در این بازار قیمت اوراق بهادار معادل ارزش ذاتی است. اگر برخی اطلاعات به طور کامل در قیمت سهام منعکس نشود، در آن صورت بازار از کارایی کامل برخوردار نیست. (جهانخانی, علی; عبده تبریزی, حسین, ۱۳۷۲)

سطوح کارایی اطلاعاتی (شارپ, ویلیام اف; الکساندر, گوردون جی; بیلی, جفری وی, ۱۳۹۰):

سطح ضعیف[۱۱] :اگر به دست آوردن سودهای غیرنرمال (بجز آنهایی که به طور شانسی به دست می‌آیند)با بهره گرفتن از قیمتهای گذشته برای تصمیم گیری در زمان خرید و فروش اوراق بهادار امکان پذیر نباشد، بازار دارای شکل ضعیف کارایی است.

سطح نیمه قوی[۱۲]: اگر به دست آوردن سودهای غیرنرمال (بجز آنهایی که به طور شانسی به دست می‌آیند) از طریق استفاده از اطلاعات در دسترس عموم برای تصمیم گیری ‌در مورد ‌خرید و فروش اوراق بهادار امکان پذیر نباشد، بازار دارای شکل نیمه قوی کارایی است.

سطح قوی[۱۳]: اگر به دست آوردن سودهای غیرنرمال (بجز آنهایی که به طور شانسی به دست می‌آیند)از طریق استفاده از هر گونه اطلاعات برای تصمیم گیری ‌در مورد خرید و فروش اوراق بهادار به هیچ وجه امکان پذیر نباشد، بازار داری شکل قوی کارایی است.

بازده سهم[۱۴]: مجموعه مزایایی که در طول سال به سهم تعلق می‌گیرد، به نسبت اولین قیمت سهم یا به نسبت آخرین قیمت سهم می‌تواند مورد محاسبه قرار گیرد. این معیار داری محتوی اطلاعاتی برای سرمایه گذاران بوده و برای ارزیابی عمکرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. و به صورت زیر تعریف می‎شود (اسماعیلی , شاپور;, ۱۳۸۵):

مزایای سهام جایزه+مزایای حق تقدم+سود نقدی ناخالص هر سهم+تفاوت قیمتی سهم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ=بازده سهم نسبت به(آخرین)اولین قیمت

قیمت سهام در پایان (ابتدای)سال مالی

بازده سهم به طور ریاضی به صورت زیر تعریف می‎شود (اسلامی بیدگلی, غلامرضا;, ۱۳۸۸):

+

Ri:بازده سهم

D1:سود حسابداری عایدی سرمایه گذار

P0:قیمت اول دوره

P1:قیمت اخر دوره

X :ضریب تبدیل سهام

بازده مورد انتظار[۱۵]: عبارت است از بازده تخمینی یک دارایی که سرمایه گذاران انتظار دارند طی یک دوره زمانی در آینده به دست آورند، بازده مورد انتظار با عدم اطمینان همراه است و احتمال دارد برآورده نشود (jones, charles p, 1943)تعریف ریاضی بازده مورد انتظار به صورت زیر می‌باشد:

E®=r =

rیاE®:بازده مورد انتظار

ri: بازده هر سهم

pi: احتمال بازده ممکن

n:تعداد بازده های ممکن (اسلامی بیدگلی, غلامرضا;, ۱۳۸۸)

ضریب قیمت به سود(عایدی)[۱۶]:این ضریب از تقسیم قیمت جاری سهم در بازار بر سود دوازده ماهه به دست می‌آید و نشان دهنده این است که قیمت سهم چند برابرسود هر سهم است و به صورت زیر تعریف می‎شود:

=ضریب قیمت به سود

تعریف ضریب قیمت به سود به صورت ریاضی (جونز, چارلز پی;, ۱۳۹۲):

P/E =

E:سود مورد انتظار طی دوره

D: سود تقسیمی طی دوره

K : حداقل نرخ بازده مورد انتظار سهام‌داران

g : نرخ رشد سود تقسیمی

روش های مختلفی برای محاسبه نسبت قیمت به درآمد وجود دارد نسبت قیمت به ‌درآمدی که ‌بر اساس آخرین سودهای گذشته شرکت محاسبه می شود به ‌عنوان نسبت قیمت به سود دنباله دار[۱۷] شناخته می شود،در صورتی که از سود و زیان برآوردی برای محاسبه این نسبت استفاده شود به آن نسبت قیمت به سود برآوردی گفته می شود[۱۸]. (جمشیدی ویسمه, مهسا;, ۱۳۹۲)

۱-۹) ساختار پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...