دانش خاص سیستم سازمانی

 
 
 
 
 

دانش خاص سازمان

 
 
 
 

شکل ۲-۱۴ ابعاد دانش مورد نیاز سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان]۳۴[
در این ماتریس سه نوع دانش خاص نرم افزار، دانش خاص فرآیندهای کسب و کار و دانش خاص سازمان به دو دسته دانش خاص نرم افزار و دانش خاص سازمان(سطرهای ماتریس) خلاصه می شوند و ستون های ماتریس نیز نشان دهنده نقش های اصلی دخیل در پیاده سازی سیستم های سازمانی هستند. توجه به جنبه و نگاه شرکت کنندگان نظرسنجی در تبیین این مدل مورد اهمیت خاصی قرار گرفته است چرا که سیستم های سازمانی اغلب ذینفعان زیادی دارند که هر یک نیز دارای اهداف و اولویت های متناقض هستند. بنابراین به منظور دستیابی به یک نگاه متعادل و جامع، نیازمند تحلیل و درک مقیاس های موفقیت در سطوح مختلف سازمانی هستیم. این مدل نتیجه بررسی تفاوت ها و شباهت های مشاهده گروه های ذینفع مختلف در به کارگیری سیستم سازمانی می باشد. ۴ گروه در نظر گرفته شده شامل موارد زیر می باشند:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۱) صاحبان فرایند (۲) کاربران راهبردی (۳) کاربران عملیاتی (۴) کارکنان فنی.
در یک تقسیم بندی می توان دانش را بر اساس منبع تولید آن به دانش داخل سازمانی و دانش برون سازمانی تقسیم بندی نمود. دانش داخلی پروژه سیستم های سازمانی در بین پرسنل سازمان، محصور در رفتارها، فرآیندها و نرم افزار سیستم سازمانی می باشد. و منابع اصلی دانش خارجی پروژه سیستم سازمانی مشاورین و فروشندگان نرم افزار هستند.
دانش داخلی که منحصر به فرد، خاص و ضمنی است، نسبت به دانش خارجی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. علاوه بر این دانش داخلی در دستیابی به مزیت های راهبردی به ویژه در سازمان های سود محور اهمیت بسیار ویژه ای دارد. دانش خارجی موجود در محیط بیرون سازمان باعث زایش روش های جدید تفکر در داخل سازمان می شود هرچند که به طور گسترده ای در دسترس رقبای دیگر نیز قرار دارد. تحلیل ارتباط[۶۱]نشان دهنده وجود یک رابطه محکم بین موفقیت و دانش داخلی و همچنین رابطه ضعیف بین موفقیت با دانش خارجی می باشد.
در شکل شماره ۲-۱۵ می توان مدل اصلاح شده را در یک ماتریس ۴ قسمتی ببینیم که شامل موارد زیر می باشد:
(۱) دانش داخلی خاص نرم افزار
(۲) دانش داخلی خاص سازمان
(۳) دانش خارجی خاص نرم افزار
(۴) دانش خارجی خاص سازمان]۳۴[.
دانش سیستم سازمانی
دانش خاص سازمان
دانش داخلی
دانش خارجی
شکل ۲-۱۵ مدل اصلاح شده ابعاد دانش مورد نیاز سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان]۳۴[
مدل یکپارچه بررسی موفقیت سیستم سازمانی از ۳ جنبه نوآوری، انتقال دانش و ویژگی های سازمانی
ویژگی های نوآوری
مزیت اضافی
سازگاری
پیچیدگی
ویژگی های دانش
ضمنی بودن دانش
کیفیت ارتباطات
اعتبار منبع دانش
انگیزه منبع
ظرفیت جذب دانش
ویژگی های سازمان
حمایت مدیریت ارشد
آموزش
تطابق فرآیندها
موفقیت
استفاده
اثرات سازمانی
رضایت کاربر
شکل ۲-۱۶ مدل یکپارچه بررسی موفقیت سیستم سازمانی از ۳ جنبه نوآوری، انتقال دانش و ویژگی های سازمانی]۳۶[
به منظور بررسی پیاده سازی سیستم های سازمانی از جنبه انتقال دانش نیازمند یک مدل جامع و تعمیم پذیر هستیم که سه جنبه موفقیت سیستم های اطلاعاتی، گسترش نوآوری و انتقال دانش را در بر گیرد. مدل نشان داده شده در شکل شماره ۲-۱۶ از ۳ مجموعه متغیر ویژگی های نوآوری، عوامل انتقال دانش و ویژگی های سازمانی (از جنبه موفقیت سیستم های اطلاعاتی) تشکیل شده است که در ذیل به تشریح هریک از این متغیرها خواهیم پرداخت:
ویژگی های نوآوری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...