• معایب

برای حل مسأله مکان‏یابی ایستگاه‏های راه‏آهن با بهره گرفتن از روش AHP باید تعدادی پیشنهاد موجود باشد تا بین آنها مقایسه صورت گرفته و بهترین حالت انتخاب شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    1. برای ارائه پیشنهاد به یک فرد خبره نیاز است.
    1. اگر فردی خبره تعدادی پیشنهاد برای مقایسه بدهد، لزوما این پیشنهادها بهترین پیشنهاد‏ها نخواهند بود.

        1. مکان‏یابی واحدهای خدمات بیمارستانی

       

فیض‏الهی و همکارانش در سال ۱۳۸۸ [۶] به مطالعه مکان‏یابی واحدهای خدمات بیمارستانی پرداختند. مسأله چیدمان واحدها در محل‏های مختلف بیمارستان‏ها به منظور کاهش هزینه‏ های ناشی از جابه‏جایی افراد، بیماران و تسهیلات موجب تلاش‏های بسیاری از سوی محققان برای ساخت مدل‏های بهینه ‏سازی چیدمان واحدها با هدف کاهش هزینه‏ ها شده است. این در حالی است که عدم قطعیت موجود در دنیای پیرامون یا در نتایج حاصل از این تلاش‏ها دیده می‏شود و یا به علت اعمال این محدودیت، مدل‏های غیرخطی پیچیده‏ای شکل گرفته‏اند که قابل اعمال به مسایل بهینه ‏سازی می‏باشند. لذا هدف از این تحقیق ارائه طراحی مدل مکان‏یابی استوار در برابر داده‏های غیرقطعی است که دارای کارآیی قابل قبولی باشد.
این تحقیق به روش اکتشافی و بر پایه توسعه مدل‏های بهینه ‏سازی ریاضی تخصیص درجه دو ([۱۹]QAP) بنا نهاده شده است. شاخص‎های مورد نظر در مدل‏سازی در برگیرنده جریان بین واحدهای بیمارستانی، فواصل بین واحدها و وزن یا درجه اهمیت هر یک از جریان‏ها است. هدف بهینه ‏سازی کمینه کردن مجموع حاصل‏ضرب این سه شاخص است که در قالب یک مدل تخصیص درجه دو ارائه شده است. به طور کلی خصوصیات مدل QAP به گونه‏ای است که توانایی مواجه با فضای غیر قطعی را ندارد. لذا به منظور توسعه این مدل در راستای به کارگیری در مکان‏یابی واحدهای بیمارستانی، از رویکرد بهینه ‏سازی استوار بهره گرفته می‏شود.
به منظور درک مسأله تخصیص درجه دو، یک بیمارستان که دارای n واحد است، در نظر بگیرید که برای آنها n محل از قبل پیش‏بینی شده است و می‏توان هر یک از واحد‏ها را به یکی از این مکان‏ها تخصیص داد و میزان جریان بین دو واحد j و i مقدار rij است. فاصله بین دو محل r و s برابر مقدار drs است. هدف این است که یک مدل برای این مسأله ساخته شود به طوری که کل حجم حمل و نقل بین واحدهای بیمارستانی کمینه شود.
توجه کنید که معیار بهینه ‏سازی با حاصل‏ضرب دو متغیر تصمیم مرتبط می‏باشد. بنابراین، دارای فرم کودراتیک یا درجه دو است. همچنین این نکته قابل توجه است که محدودیت‏ها همان محدودیت‏های مسأله کلاسیک تخصیص (QAP) است. بنابراین، این مسأله را تخصیص درجه دو می‏نامند. QAP یک مدل کلاسیک در بهینه ‏سازی گسسته است که مدلی مناسب برای خیلی از مسایل دنیای واقعی است. از جمله کاربردهای آن در تعیین محل واحدهای مختلف در بیمارستان‏ها است.

    • مزایا

آنچه در مدل ارائه شده به عنوان نقاط قوت قابل بیان است، پشتوانه ریاضی قوی است. علاوه بر آن که قابلیت توسعه با توجه به نیاز مدیران را دارد، توانایی بهره‏گیری از همه روش‏های حل مدل QAP را با اعمال کمترین تغییرات دارد. بدین ترتیب می‏توان این مدل را در زمان معقول حل و نتایج را مورد استفاده قرار داد. از طرف دیگر طراحی مدل به گونه‏ای صورت گرفته است، که امکان اعمال نظرات مدیریت چه از نقطه نظر وزنی و چه از نقطه نظر ریسک‏پذیری وجود داشته باشد.

    • معایب

از جمله نقاط ضعف مدل ارائه شده، می‏توان به عدم توجه به تقاطع‏ها اشاره کرد، به طوری که در قالب طراحی شده، تنها میزان جریان بین دو واحد در نظر گرفته شده است و میزان تراکم در تقاطع حاصل از دو جریان در نظر گرفته نشده است، که خود نیازمند طراحی یک مدل جدید درجه چهار است. از طرف دیگر وجود محدودیت‏های خاص هر بیمارستان، که قابل اعمال در مدل نیست، می‏تواند به عنوان نظر مدیریت به عنوان مکان ثابت برای واحد مدنظر در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، واحد اورژانس یک بیمارستان بایستی نزدیک به درب بیمارستان باشد. لذا مدیریت می‏تواند با توجه به اهمیت این واحد، مکان آن را از قبل ثابت در نظر بگیرد و بدین ترتیب مدل ارائه شده، سایر واحدها را با توجه به مکان‏های قطعی شده و شاخص‎های معرفی شده بهینه می‏کند. لازم به ذکر است، در مثال فوق مدل، توانایی تشخیص «نزدیک به درب بودن واحد اورژانس» را ندارد لذا وجود نظر مدیریت شرط اصلی برای رسیدن به بهترین جواب ممکن است. همچنین برای حل مسأله مکان‏یابی واحدهای خدمات بیمارستانی با بهره گرفتن از روش بهینه ‏سازی استوار برای مدل عدم قطعیت بودجه‏ای، باید تعدادی پیشنهاد موجود باشد تا بین آنها مقایسه صورت گرفته و بهترین حالت انتخاب شود.

    1. برای ارائه پیشنهاد به یک فرد خبره نیاز است.
    1. اگر فردی خبره تعدادی پیشنهاد برای مقایسه بدهد، لزوما این پیشنهادها بهترین پیشنهاد‏ها نخواهند بود.

        1. مکان‏یابی محل دفن مواد زاید

       

معین‏الدینی و همکارانش در سال ۱۳۹۰ [۱۰] به مکان‏یابی محل دفن مواد زاید جامد شهری با بهره گرفتن از رویکرد ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP[20]) و تحلیل پوششی داده‏ها پرداختند. محل دفن مواد زاید می‏تواند بر روی محیط اطراف اثرات منفی و زیان‏بار زیادی در ابعاد سلامتی جامعه، اقتصادی و محیط زیستی داشته باشد. بنابراین ارزیابی گسترده‏ای برای استقرار محل دفن مورد نیاز است تا بهترین مکان دفن شناسایی شود. هدف از این پژوهش مکان‏یابی دفن مواد زاید جامد استان البرز است.
حوزه بررسی مرکز استان البرز با مساحت ۲۲۵۵ کیلومتر مربع و با جمعیت حدود ۱۷۳۲۲۷۵ نفر، طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ است. در مطالعات زیادی به کمیابی زمین برای توسعه آینده محل‏های دفن اشاره شده و بیان نموده اند که دفن پسماندها راه حل موقتی بوده و بایستی در آینده از راه‏کارهای متنوع مدیریت پسماند استفاده نمود. شعاع ۴۰ کیلومتری از مرکز تولید مواد زاید جامد (مرکز استان) به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد که مساحت آن برابر با ۱۳۶۱ کیلومتر مربع است.
هدف از این پژوهش مکان‏یابی محل دفن مواد جامد زاید مرکز استان البرز، با رویکرد ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده‏ها بود. در این راستا با بهره گرفتن از روش ترکیب خطی وزنی (WLC[21]) و تحلیل خوشه‏ای فضای پنج گزینه جهت تعیین جایگاه دفن که دارای حداقل مساحت ۲۵۰ هکتار بودند، انتخاب شدند. در نتیجه از کل منطقه مورد مطالعه به مساحت ۱۲۶۱ کیلومتر مربع فقط معادل ۵ درصد آن برای مکان دفن مناسب بود. از تکنیک سلسله مراتبی فازی جهت دست‏یابی به اوزان اولویت هر یک از مناطق نسبت به هر یک از معیارها استفاده شد و در پایان از تکنیک تحلیل پوششی داده‏ها جهت رتبه‏بندی نهایی گزینه‏های انتخابی استفاده شد. با بهره گرفتن از فرایند ترکیبی، گزینه ۱ به عنوان ارجح‏ترین گزینه برای استقرار محل دفن شناسایی شد که گزینه ۱، دارای ۷ درصد از مساحت کل محل‏های مناسب برای استقرار محل دفن است. مقایسه نتایج رویکرد ترکیبی با زمانی که تنها از تکنیک سلسله مراتبی فازی استفاده شود، نتایج یکسانی را در بر داشت. استفاده از این روش برای مکان‏یابی محل دفن زباله در مناطق مشابه پیشنهاد می‏شود. همچنین از رویکرد و روش‏ به کار رفته می‏توان برای مکان‏یابی سایر تأسیسات مورد نظر برای توسعه نیز استفاده نمود.

    • مزایا

مزیت این رویکرد ترکیبی این است که مانع نقض رتبه‏های گزینه‏ها در زمانی که یک گزینه نامربوط حذف یا به آن اضافه شود، شده است.

    • معایب

برای حل مسأله مکان‏یابی محل دفن مواد زاید با بهره گرفتن از روش بهینه ‏سازی استوار برای مدل عدم قطعیت بودجه‏ای، باید تعدادی پیشنهاد موجود باشد تا بین آنها مقایسه صورت گرفته و بهترین حالت انتخاب شود.

    1. برای ارائه پیشنهاد به یک فرد خبره نیاز است.
    1. اگر فردی خبره تعدادی پیشنهاد برای مقایسه بدهد، لزوما این پیشنهادها بهترین پیشنهاد‏ها نخواهند بود.

        1. جمع‏بندی

       

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...