منابع کارشناسی ارشد در مورد اندازه گيری پویایی کسب ... |
رفتار
قیمت گذاری، تبلیغات، تحقیق و توسعه
عملکرد
کارایی، سودآوری، اشتغال، رشد
نمودار1-3. ارتباط میان عناصر بازار
- تمرکز و شاخص های تمرکز
متغیرهای مربوط به هر بازار به سه دسته متغیرهای ساختاری، متغیرهای رفتاری و متغیرهای عملکردی تقسیم میشوند؛ متغیرهای ساختاری به نحوه ارتباط اجزای بازار مربوط میشوند، متغیرهای رفتاری به الگوی رفتاری بنگاهها جهت تطبیقشان با شرایط بازار و متغیرهای عملکردی، نتیجه و حاصل کار و کوشش بنگاه و کل بازار و صنعت را اندازه گیری می کنند. متغیرهای ساختاری آن دسته از خصوصیات سازمانی بازار میباشند که با شناسایی آنها میتوان ماهیت قیمت گذاری و رقابت در بازار را مشخص نمود. برای بررسی ساختار صنایع روشهای مختلفی وجود دارد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، شاخص های تمرکز معیار اصلی شناسایی ساختار بازار به شمار می آید؛ در واقع تحلیل تمرکز بازار زمینه مناسبی برای درک بهتر ساختار بازار فراهم مینماید(پور عبادالهان کویچ،1392 : 72). در ادبیات اقتصادی دو ایده کلی در مورد تمرکز مطرح است:
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
الف- تمرکز کلی
این ایده بیانکننده نسبت ارزش تولید بنگاههای برتر به ارزش کل تولیدات در کشور میباشد، در واقع نشان میدهد چه نسبتی از کل تولیدات کشور در اختیار تعداد محدودی( مثلا 50 یا 100 بنگاه برتر) از بنگاهها تمرکز یافته است. این نسبت بدون توجه به صنعتی که بنگاهها در آن فعالیت می کنند محاسبه می شود.
ب- تمرکز صنعتی
این نوع تمرکز که به بیان دقیقتر درجه تمرکز بنگاههای عرضه کننده در یک بازار میباشد، یکی از عناصر مهم ساختار بازار است که در بررسی آن بر خلاف تمرکز کلی، بنگاهها در یک صنعت خاص مورد بررسی قرار میگیرند. تمرکز صنعتی نحوه تقسیم بازار بین بنگاهها را نشان میدهد(صدرایی،1390: 76 ) یا به بیان سادهتر، تمرکز بازار دلالت بر آن دارد که چه میزان از کل تولیدات بازار یک محصول معین، در اختیار تعداد محدودی از بنگاههای بزرگ میباشد(کاشی،1379: 85 ).
بحث در مورد تمرکز کلی در حیطه این پژوهش قرار نمیگیرد و به معرفی آن بسنده میکنیم. با توجه به مطالب گفته شده اکنون میدانیم ساختار هر بازار را میتوان با توجه به درجه تمرکز کالا، موانع ورود به بازار و صرفههای مقیاس شناسایی نمود. در بسیاری از موارد اندازه گیری موانع ورود و صرفههای مقیاس غیرممکن میباشد به همین دلیل در مطالعات تجربی ساختار صنایع و بازارها، برای قضاوت راجع به رقابت و انحصار در هر بازار، معمولا از مفهوم تمرکز استفاده می شود. تمرکز بازار از جمله مفاهیمی است که هم در مباحث نظری دانشگاهها و هم در دنیای واقعی به ویژه در دعاوی حقوقی مورد استفاده قرار میگیرد. برای قضاوت در مورد نوع ساختار یک بازار (میزان رقابت و انحصار) روش منطقی این است که به دو مقوله توجه شود:
- تعداد موسسات و بنگاههای فعال در بازار
- نحوه توزیع بازار بین این بنگاهها
تمرکز بازار عبارت است از چگونگی توزیع بازار بین بنگاههای مختلف و یا به عبارت دیگر، تمرکز بازار دلالت بر آن دارد که چه میزان از کل تولیدات بازار یک محصول معین در اختیار تعداد محدودی از بنگاههای بزرگ میباشد. همانطور که به صورت ضمنی بیان شد، برای اندازه گیری تمرکز در یک بازار و یا صنعت معین، باید به تعداد بنگاهها، اندازه نسبی و میزان پراکندگی آنها توجه داشت. هر چه تعداد بنگاههای یک صنعت کمتر باشد، آن صنعت متمرکزتر و هر چه بازار غیر یکنواختتر بین بنگاهها توزیع شده باشد، درجه تمرکز بیشتر خواهد بود(کاشی،1379: 85 ). اندازه نسبی بنگاهها می تواند بر اساس متغییرهای متنوعی مثل فروش، ارزش افزوده، اشتغال اندازه گیری گردد. سهم بازار هر بنگاه که در حقیقت اندازه نسبی هر بنگاه را بر اساس میزان فروش آن بنگاه به کل فروش در صنعت بیان می کند.
در اندازه گیری تمرکز در یک بازار یا صنعت باید سه نکته مشخص باشد:
الف- تعیین حدود بازار مورد بررسی، یعنی اینکه بر اساس یک روش قابل قبول، بنگاههای مختلف در بازارهای مختلف تقسیم بندی شوند.
ب- انتخاب متغیری که بر حسب آن، اندازه بنگاهها و بازار ارزیابی شود.
در مورد اینکه برای اندازه گیری اندازه بنگاه از چه معیاری استفاده شود، در میان اقتصاددانان اتفاق نظری وجود ندارد. اما از جمله معیارهای قابل استفاده در این زمینه میتوان از فروش، ارزش افزوده، اشتغال و سرمایه نام برد. استفاده از هر کدام از این معیارها مزیتها و مشکلاتی دارد لیکن استفاده از معیار فروش در تحقیقات تجربی بسیار متداول است.
پس از انتخاب معیار مناسب برای اندازه گیری اندازه بنگاه لازم است اندازه نسبی یا سهم هر یک از بنگاهها در بازار محاسبه شود(صدرایی،1390: 105).
پ- انتخاب شاخص آماری مناسب
شاخص های اندازه گیری تمرکز، این امکان را فراهم می کنند که اطلاعات مربوط به تعداد بنگاهها و نحوه توزیع بازار بین آنها در یک عدد معین خلاصه شود. اندازه گیری دو عامل موانع ورود و صرفههای مقیاس در بسیاری از موارد غیرممکن است به همین دلیل محققین برای شناخت ساختار بازارها از شاخص های تمرکز استفاده می کنند. با وجود اینکه گروهی از اقتصاددانان به ویژه ساختارگرایان معتقدند که اندازه تمرکز شاخصی از قدرت انحصاری است، نباید از نظر دور داشت که این شاخص تنها یکی از متغییرهای ساختاری است و لذا در استفاده از این مفهوم و نتیجه گیری راجع به درجه رقابت و انحصار بازارها باید جانب احتیاط را داشت تا از قضاوت غلط پرهیز کرد(کاشی،1379: 84).
قبل از معرفی شاخص های تمرکز ویژگیهایی که یک شاخص تمرکز باید داشته باشد را بیان میکنیم :
هانا وکی[52] چند ویژگی که یک شاخص تمرکز مناسب باید آنها را تامین کند، در سال 1977 به صورت اصول[53] بیان نمودند؛ این اصول به صورت زیر هستند(که چهار اصل اول عمومیتر مهمتر هستند) :
1- اگر منحنی تمرکز (منحنی سهم بازار تجمعی بنگاهها) در یک صنعت یا بازار همواره بالاتر منحنی تمرکز صنعت دیگر قرار داشته باشد، آن صنعت متمکزتر میباشد؛ این بدان معنی است که همواره شاخص تمرکز باید رتبه بندی واحدی از تمرکز در بین صنایع ارائه نماید. ( معیار رتبه بندی [54] معیار تمرکز)
2- انتقال سهم بازار از یک ینگاه کوچکتر به یک بنگاه بزرگتر باید تمرکز صنعتی را افزایش دهد. ( اصل انتقال سهام)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 09:21:00 ق.ظ ]
|