۰٫۰۰۰۰۲۸۶

۰٫۰۰۰۰۶

۰٫۰۰۳

۸۵٫۷۹

Cr-noncancer

۱٫۸۵E-08

۴٫۴E-10

۴۲

۸۵٫۷۹

Cr-canc

شکل۳-۲۰- خطر سرطان­زایی عناصر در غبار خیابان
شکل۳-۲۱- شاخص خطر عناصر در غبار خیابان
در این مطالعه فقط شاخص خطر مربوط به عنصر سرب به عدد ۱ نزدیک است، که نشان­دهنده غلظت آستانه آن در بروز نابهنجاری است. درهرحال مقایسه شاخص خطر، و خطر سرطان مربوط به نمونه­های برداشته­شده از غبار در این مطالعه با مطالعاتی که در شهر لواندا(آنگولا) و شمال­شرق چین انجام شده­است نشان می­دهد که غلظت بالاتر عناصر بالقوه سمی در اصفهان، نسبت به آنگولا، موجب بالاتر بودن ریسک بروز نابهنجاری­های سلامتی در این منطقه نسبت به آنگولا است. همچنین ریسک بروز نابهنجاری در اصفهان نسبت به چین کمتر است. در مورد عناصر سرطان­زا نیز مقایسه بین اصفهان و شهر لواندا در آنگولا صورت گرفت که در این حالت، عناصر آرسنیک و کروم در آنگولا، ریسک بالاتری نسبت به اصفهان نشان می­ دهند، اما خطر ابتلا به سرطان در اثر قرارگرفتن در معرض عناصر نیکل، کبالت و کادمیم در اصفهان بیش از لواندا است( شکل ۳-۲۲).
شکل ۳-۲۲- مقایسه شاخص خطر و خطر سرطان­زایی در اصفهان با چین و آنگولا
در پایان به دلیل اهمیت شهرستان اصفهان به عنوان مرکز استان، و نیز با توجه به اینکه بیشترین چگالی نمونه­برداری در این شهرستان در منطقه مورد مطالعه بوده است(۱۵ نمونه)، نقشه پهنه­ بندی این شهر از لحاظ شاخص خطر بالقوه بوم­شناختی رسم شد(شکل ۳-۲۳). همانگونه که در شکل مشخص است، بیشترین خطر موجود در این شهر در مرکز و شرق آن که پرترافیک­ترین نقاط شهر اصفهان هستند وجود دارد.
شکل۳-۲۳- نقشه پهنه­ بندی خطر بالقوه بوم­شناختی فلزات سنگین شهرستان اصفهان
۳-۴-۹- جذب روزانه شیمیایی(Chemical daily intake)
می­توان با بهره گرفتن از فرمول زیر میزان جذب روزانه شیمیایی فلزات بالقوه سمناک را محاسبه کرد:
CDI= C× EF× ED× IR / WAB× TA
که در آن CDIمیزان جذب روزانه فلزات بالقوه سمی، و فلزات سنگین می­باشد که بر حسب میلی­گرم بر­کیلوگرم برروز بیان می­ شود.IR نرخ بلعیدن است، که برای بزرگسالان ۱۰۰ میلی­گرم در روز و برای کودکان ۲۰۰ میلی­گرم در روز بیان شده است(US EPA., 2001). EF برابر با تکرر در معرض قرارگیری است که میزان آن برای بزرگسالان و کودکان در این مطالعه برابر با ۱۸۰ روز در سال می­باشد(Ferreira-Baptista and De Miguel, 2005; Zheng et al., 2010). ED توالی در معرض قرارگیری می­باشد که در این مطالعه برای بزرگسالان برابر با ۲۴ و برای کودکان برابر با ۶ سال در نظر گرفته می­ شود(us EPA., 2001). WAB میانگین وزن بدن می­باشد که در این مطالعه برای بزرگسالان آن را برابر با ۷۰ کیلوگرم و در کودکان برابر با ۱۵کیلوگرم در نظر گرفته­اند(US EPA., 1989; Zheng et al.,2010).TA میانگین زمان می­باشد که برای عناصر سرطان­زا از طریق فرمول TA= 70× ۳۶۵= ۲۵۵۵۰ daysو برای عناصر غیر­سرطان­زا از رابطه TA= ED× ۳۶۵ days بدست می ­آید. C نیز حد بالایی میانگین غلظت عناصر با ضریب­اطمینان ۹۵درصد است که با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS براحتی قابل محاسبه است.نتایج محاسبه جذب روزانه شیمیایی فلزات بالقوه سمناک در نمونه­های غبار خیابان کلان­شهر اصفهان در جدول ۳-۱۹ آورده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول۳-۱۷- جذب روزانه شیمیایی فلزات بالقوه سمناک در نمونه­های غبار خیابان کلان­­شهر اصفهان

element

C

CDI adult

CDIchild

Mo

۴٫۲۲

۲٫۹۷۲۹۹۴۱۲۹

۲۷٫۷۴۷۹۴۵۲۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...