مجموع ۳۹ ۸/۴۸۳۸
ns اختلاف معنی دار نیست.
شکل۴-۱۱ اثرات مستقل متغیرهای مختلف تیمار بر تنش خمشی رویه
۴-۶ مقاومت فشاری لبه ای پانل (σ۱)
نتایج اندازه گیری میانگین داده های فشار لبه ای پانل در جدول ۴-۱ ارائه گردیده است. بر اساس جدول تجزیه واریانس و سطوح معنی داری (جدول ۴- ۶) مشاهده می‌شود که اثرات ضخامت و رزین بر روی مقاومت فشاری لبه ای پانل حاصله معنی دار بوده است. اثرات مستقل متغیرهای مختلف تیمار نیز در شکل ۴- ۱۲ مشاهده می‌شود.
۴-۶ تجزیه واریانس و تاثیر مستقل و متقابل متغیرهای مختلف تیمار بر مقاومت فشاری لبه ای پانل
عوامل متغیر درجه آزادی مجموع مربعات میانگین مربعات P F
ضخامت ۱ ۳۴۱/۲۶۷ ۳۴۱/۲۶۷ ۱۷/۴۵ ۰۰۰/۰
رزین ۱ ۲۴۶/۵۳ ۲۴۶/۵۳ ۹ ۰۰۵/۰
الیاف شیشه ۱ ۵۱۳/۰ ۵۱۳/۰ ۰۹/۰ ۷۷۰/۰
ضخامت * رزین ۱ ۴۶۳/۱ ۴۶۳/۱ ۲۵/۰ ۶۲۲/۰
ضخامت * الیاف شیشه ۱ ۷۲۷/۳ ۷۲۷/۳ ۶۳/۰ ۴۳۳/۰
رزین * الیاف شیشه ۱ ۶۶۱/۱ ۶۶۱/۱ ۲۸/۰ ۶/۰
ضخامت * رزین * الیاف شیشه ۱ ۵۹۶/۲ ۵۹۶/۲ ۴۴/۰ ۵۱۳/۰
خطا ۳۲ ۳۸۱/۱۸۹ ۹۱۸/۵
مجموع ۳۹ ۹۲۶/۵۱۹
شکل۴-۱۲ اثر مستقل عوامل متغیر بر مقاومت فشاری لبه ای پانل
۴-۶-۱ تاثیر مستقل ضخامت بر مقاومت فشاری لبه ای پانل
همانطور که بیان شد با توجه به جدول تجزیه واریانس (جدول ۴- ۶) اثر مستقل ضخامت پانل بر فشار لبه ای پانل معنی دار بوده است. با توجه به شکل مقایسه میانگین ها ( شکل۴- ۱۳) مشاهده می گردد که میانگین ها در ضخامت بیشتر پانل مقاومت کمتری را در فشار لبه ای نشان می‌دهند که به افزایش نسبت حجم بیشتر چوب در سطح مقطع تحت اعمال بار نسبت داده می‌شود.
شکل ۴-۱۳ مقایسه میانگین ها برای تاثیر مستقل ضخامت بر مقاومت فشار لبه ای

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۶-۲ تاثیر مستقل نوع رزین بر فشار لبه ای پانل
همانطور که بیان شد جدول تجزیه واریانس ( جدول۴-۶ ) نشان داد که اثر مستقل رزین در آزمون فشار لبه ای پانل از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی داری بود. شکل ۴-۱۴ نشان می دهد که استفاده از رزین اپوکسی مقاومت به فشار لبه ای بیشتری را نسبت به رزین پلی استر نشان می‌دهد. بهشتی و رضادوست (سال ۱۳۸۴) استحکام فشاری رزین های اپوکسی و پلی استر را به ترتیب ۱۶۰-۹۰ و ۱۵۰-۸۰ مگاپاسکال بیان کردند.
شکل ۴-۱۴ مقایسه میانگین ها برای تاثیر مستقل نوع رزین بر مقاومت فشار لبه ای
مشاهدات شکست نمونه نشان داد در ابتدا صفحات رویه تحت فشار قرار می‌گیرند. این فشار باعث جدایی لایه های الیاف شیشه در لبه پانل می شود و به همراه آن، فشردگی و تغییر شکل در بخش چوب ایجاد می‌شود( شکل ۴-۱۵).
بویل و همکاران[۱۱۳] (۲۰۰۱) انتهای پانل های ساندویچی مستطیل شکل با رویه فایبرگلاس و مرکز چوب بالزا را تحت آزمون فشار یک محوری قرار دادند. شکست در پانل های بالزا ابتدا به صورت لایه لایه شدگی ورقه رویه و سپس فشردگی و بعضا برش در مرکز بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...