۲-۱۳- چارچوب نظری تحقیق:

در این پژوهش متغیرهای اصلی شامل سلامت سازمانی و خلاقیت و نوآوری مدیران و معلمان می‌باشد.پارسونز برای مفهوم سازی و اندازه گیری سلامت سازمانی یک مدرسه طرح یگانه ای ارائه نموده است ،که سطح فنی ،اداری و نهادی آن هماهنگ بوده ونیازهای بیانی وابزاری را برآورده می‌سازد،با نیروهای خارجی به طور موفقییت آمیزی برخورد کرده و نیروی آن ها را درجهت هدف اصلی سازمان هدایت می‌کند.

سطح فنی محصول سازمان را تولید می‌کند. در مدارس، کارکرد تکنیکی عبارت است از فراگرد آموزش و یادگیری که معلمان مستقیماَ در این رابطه مسئولیت دارند. این سطح شامل بعد روحیه و تأکید علمی می‌باشد که روحیه به احساس اطمینان،اعتماد، همدردی و دوستی که در بین معلمان وجود دارد اشاره می‌کند و تأکید علمی به تأکید مدرسه برای یادگیری دانش آموزان اشاره می‌کند.

سطح اداری میانجی تلاش های داخلی سیستم بوده ،آن ها را کنترل می‌کند. مدیران ،کارمندان اصلی در مدارس هستند. آن ها باید راهی پیدا کنند که وفاداری و اعتماد معلم را توسعه داده وی را برای تلاش برانگیخته و در امور مدرسه هماهنگی ایجاد کنند. این سطح شامل چهار بعد نفوذ مدیر، رعایت ،ساختدهی و حمایت منابع می‌باشد. نفوذ مدیر به توانایی مدیر در تأثیر کردن به عمل مافوق ها اشاره می‌کند. رعایت نشان دهنده رفتاری از مدیر است که دوستانه ،حمایتی، باز و همکارانه است.

ساختدهی به رفتاری از مدیر اشاره دارد که وظیفه مدار و موفقیت مدار است . حمایت منابع به مؤسسه ای اشاره می‌کند که دارای مواد و وسایل آموزشی لازم بوده و وسایل اضافی دیگر به راحتی قابل حصول است.

سطح نهادی سازمان را با محیط پیوند می‌دهد. داشتن مشروعیت و حمایت اجتماعی برای مدارس اهمییت دارد . این سطح تنها شامل یک بعد یگانکی نهادی است.

یگانگی نهادی مدرسه ای را توضیح می‌دهد که دارای یگانگی در برنامه آموزشی خود می‌باشد

استین رابینز خلاقیت را به معنای توانایی ترکیب اندیشه ها و نظریات در یک روش منحصر به خود، با ایجاد پیوستگی بین آن ها بیان می‌دارد. از نظر آمابیل ترزا خلاقیت دارای ۵ مرحله می‌باشد که عبارتند از: ۱- ارائه مسئله ۲- آماده کردن ۳- ایجاد ایده ها یا امکانات ۴- اعتبار یابی ۵- ارزیابی نتیجه

همچنین ‌در مورد ویژگی های افراد خلاق گیلفورد سه ویژگی روانی وسیالی جریان فکر ، انعطاف پذیری نیروی فکر و اصالت اندیشه و تصمیم گیری را مستقیماَ بر خلاقیت مؤثر می‌داند.

آلبرشت وجه تمایز خلاقیت و نوآوری را ‌به این صورت مطرح کرده که خلاقیت یک فعالیت ذهنی وعقلایی برای به وجود آوردن اندیشه جدید و بدیع است و نوآوری تبدیل این خلاقیت و اندیشه نو به عمل ویا نتیجه است.

مدل شماره ۲-۱-مدل تحلیلی سلامت سازمانی مدرسه

مفهوم مؤلفه شاخص

توانایی مدرسه در تطابق با محیط

سازش موفقیت آمیزبانیروهای مخرب بیرونی

یگانگی نهادی

درامان بودن از درخواست های نامعقول والدین

توانایی کارکردن با رؤسا به طور اثربخش

ستقلال در فکر و عمل

نفوذ مدیر

توانایی مدیردرتأثیر کردن در عمل مافوق

۱-سلامت سازمانی

متغیر ملاک رفتار دوستانه و حمایتی مدیر با معلمان

رعایت

توجه به پیشنهادات معلمان

توجه به رفاه شخصی معلمان

ساختدهی

تعیین انتظارات،استانداردها و رویه های کار

رفتار وظیفه مدارو موفقیت مدار

برنامه ریزی در کارها

دسترسی به مواد و وسایل آموزشی

حمایت منابع

دسترسی به امکانات مورد نیاز معلمان

احساس اطمینان،اعتمادو دوستی بین معلمان

روحیه

شورو اشتیاق در اتمام کارها

تأکید علمی

تأکید بر یادگیری

تعیین اهداف علمی سطح بالاو قابل حصول

فصل سوم

روش پژوهش

۳-۱- روش تحقیق:

در تحقیق حاضر با توجه به موضوع و هدف آن از روش تحقیق (توصیفی- همبستگی) استفاده شده است. توصیفی- همبستگی از این حیث که هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و خلاقیت و نوآوری مدیران و معلمان دبیرستان های ناحیه ۲ شهر کرمان می‌باشد. در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است که از هر یک از آن ها اطلاعات خاصی جمع‌ آوری می شود.

در این پژوهش به منظور بررسی رابطه سلامت سازمانی و خلاقیت و نوآوری معلمان و مدیران دبیرستانی ناحیه ۲ کرمان، متغیر اول یعنی سلامت سازمانی به عنوان متغیر پیش بین در نظر گرفته شده است. البته لازم به درک است که متغیر سلامت سازمانی خود شامل ابعاد (روحیه، تأکید علمی، مراعات، ساخت دهی، نفوذ مدیر، حمایت به وسیله منابع، یگانگی نهادی) می‌باشد و متغیر خلاقیت و نوآوری به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده است.

۳-۲- جامعه آماری:

جامعه آماری به مجموعه ای از اشیاء، اشخاص، مکان ها و رویدادها و اموری اطلاق می شود که دارای حداقل یک صنعت مشترک باشند. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۸)

در این پژوهش هر دو پرسشنامه سلامت سازمانی و خلاقیت و نوآوری توسط مدیران و معلمان تکمیل شده اند. لذا جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران و۱۵۰ نفر معلمان مدارس متوسطه دخترانه ناحیه ۲ شهر کرمان می‌باشد که تعداد آن ها ‌بر اساس آمار سازمان آموزش و پرورش کرمان در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ شامل ۲۲ مدیر و ۵۱۳ معلم می‌باشد.

۳-۳- حجم نمونه:

نمونه گروه کوچکتری از جامعه است که برای مشاهده و تجزیه و تحلیل انتخاب می شود (بست، ترجمه شریفی و طالقانی،۱۳۸۱)

اگر جامعه مورد نظر کوچک و حجم و تعداد افراد آن کم باشد، می توان آن را به طور کامل مطالعه نمود. (حافظ نیا، ۱۳۸۲، به نقل از لشکری، ۱۳۸۷)

در این پژوهش نیز به دلیل کوچک بودن جامعه آماری مدیران و قابل دسترسی بودن آن ها همچنین به منظور تجزیه و تحلیل و تعمیم نتایج به جوامع بزرگتر، از روش نمونه گیری تمام شماری استفاده می شود. اما ‌در مورد جامعه آماری معلمان، با بهره گرفتن از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران که در ذیل آمده حجم نمونه معلمان جهت گردآوری داده های مورد نیاز ۱۵۰ نفر به دست آمد.

n=نمونه آماری

N= تعداد جامعه آماری

Z2= 1.962 صدک نود و پنج توزیع نرمال استاندارد

d2= خطای نسبی برآورد.

=۱۵۰

۳-۴- روش نمونه گیری:

گردآوری داده های مورد نیاز در پژوهش هایی که با روش همبستگی انجام می شود به دو طریق امکان پذیر است.

الف- شمارش کامل افراد جامعه

ب- نمونه گیری و انتخاب نمونه معرف از جامعه

همان طور که گفته شد در این پژوهش به دلیل کوچک بودن جامعه آماری مدیران از روش نمونه گیری تمام شماری استفاده شده است.

نمونه بررسی شده از جامعه آماری معلمان نیز از روش نمونه گیری تصادفی تعیین گردید.

۳-۵- ابزارهای جمع‌ آوری داده ها:

ابزارهای به کار گرفته شده در این پژوهش، دو پرسشنامه می‌باشد که هر دو از نوع پرسشنامه های بسته پاسخ می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...