مأخذ: یافته های نگارنده ۱۳۹۴
جدول ۱۰-۴ وزندهی به معیارها

معیارها وزن اولویت‌ها
مسکونی ۴۰۵/۰ ۱
ویژگی طبیعی و مخاطره آمیز ۱۲۹/۰ ۳
دسترسی به کاربری خدمات رسان ۱۰۵/۰ ۴
کاربری های صنعتی و کارگاهی ۰۹۹/۰ ۵
اراضی کشاورزی و باغی ۲۶۲/۰ ۲

مأخذ: یافته های نگارنده ۱۳۹۴
۳-۱۰-۴ روش وزندهی و تلفیق داده ها در محدوده مورد مطالعه
باتوجه به اینکه وزندهی معیارها از مهمترین مراحل تصمیم گیری می باشد. لازم است تا در تعیین وزن هریک از معیارها دقت عمل بیشتری شود تا نتایج هرچه بیشتر با واقعیت همگام بوده و از صحت و دقت بالاتری برخوردار باشند. دراین پژوهش نیز اهمیت معیارهای موثر را نمی توان تنها با تکیه بر مطالعات از قبل صورت گرفته و با اعمال نظر شخصی تعیین کرد. و بایستی با شرایط محلی و بومی و نظرات کارشناسی سازگار باشند. لذا برای تعیین اهمیت معیارها از کارشناسان بنیاد مسکن، دهیاری، شورای روستایی، بخشداری نظرسنجی به عمل آمد و سپس وزن نهایی به طریق روش تحلیل سلسله مراتبی تعیین گردید. علت استفاده ازاین روش به این دلیل می‌باشد که این روش بگونه ای طراحی شده که با ذهن و طبیعت بشری مطابق و همراه می‌باشد. این فرایند مجموعه‌ای از قضاوتها و ارزش‌گذاریها با یک شیوه منطقی می‌باشد. بطوری که می توان گفت این تکنیک از یک طرف وابسته به تصورات شخصی و طرح ریزی سلسله مراتبی یک مسئله بوده وازطرف دیگر با منطق و درک و تجزیه جهت تصمیم گیری و قضاوت نهایی مرتبط میشود.(قدسی پور، ۱۳۸۵، ص ۷)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۱۰-۴ تحلیل سلسله مراتبی در نرم افزار Expert Choice 11
در این روش داده ها به روش سیستمی وزن داده شده و این معیارها در نرم افزار وزندهی شده است.
براساس وزن داده شده به معیارها و اهمیت هر کدام از عناصر مورد توجه و معیار مورد بررسی نرم افزار خود به تحلیل پرداخته و وزندهی را بر اساس نرمالیزه نمودن انجام داده که به صورت ذیل مهمترین معیار را در اولویت کاربریها و استقرار آن در روستاها به ترتیب ذیل نشان داده می شود، کاربری مسکونی در اولویت اول ، کاربری اراضی کشاورزی و باغی در اولویت دوم اهمیت و یژگیهای طبیعی و مخاطره آمیز اولویت سوم، کاربری های خدمات رسان (رتبه چهارم) کاربری های صنعتی و کارگاهی در رتبه پنجم قرار گرفته است.
تصویر شماره ۱-۴ وزندهی معیارها در نرم افزار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...