۲-پرسشنامه ویژگی شخصیت نئو:این پرسشنامه از مک کری و کوستا (۱۹۸۵) با ۶۰ گویه که در ۵ بعد به شرح زیر می‌باشد:

جدول( ۳-۳ ) :ابعاد ویژگی های شخصیت

گویه ها
ابعاد
۵۶ ،۵۱ ،۴۶ ،۴۱ ،۳۶ ، ۳۱ ،۲۶ ،۲۱ ،۱۶ ،۱۱ ،۶ ، ۱
روان نژندی
۵۷، ۵۲، ۴۷ ،۴۲ ،۳۷ ،۳۲ ،۲۷ ،۱۲ ،۷ ،۲
برون گرایی
۵۸، ۵۳ ، ۴۸ ،۴۳ ،۳۸ ،۳۳ ،۲۸ ،۲۳ ،۱۸ ، ۱۳، ۸ ، ۳
دلپذیر بودن
۵۹ ،۵۴ ، ۴۹ ،۴۴ ،۳۹ ،۳۴ ،۲۹ ،۲۴ ،۱۹ ،۱۴ ،۹ ،۴
انعطاف پذیری
۶۰ ،۵۵ ،۵۰ ،۴۵ ، ۴۰ ،۳۵ ،۳۰ ،۲۵ ،۲۰ ،۱۵ ،۱۰ ،۵
مسئولیت پذیری

پرسشنامه پنج عاملی جدید شخصیت و فرم تجدیدنظر شده آن پرسشنامه های شخصیتی است که توسط مک کری و کاستا در اصل برای جمعیت بهنجار تهیه شده و در طی ربع قرن گذشته بیشترین استفاده را در کار بستهای پژوهشی و بالینی داشته است. نسخه اصلی آن در سال ۱۹۸۵ و نسخه کنونی آن در سال ۱۹۹۲ به چاپ رسید (ملازاده،۱۳۸۱ ).

کاستا و مک کری ( ۱۹۸۵ ) با بهره گرفتن از تحلیل عامل ‌به این نتیجه رسیدند که پنج بُعد میتوان برای تفاوت‌های فردی در ویژگی‌های شخصی منظور کرد که عبارت است از :روان آزرده گرایی،برونگرایی،انعطاف پذیری یا پذیرش،دلپذیر بودن،با وجدان بودن یا وظیفه شناسی.

پرسشنامه شخصیتی نئو(که نام آن برگرفته از سه عامل اولیه است) به منظورارزیابی این عوامل اختصاص یافته است (هرن و میشل، ۲۰۰۳) . فرم اصلی این پرسشنامه ۲۴۰ ماد های است. این آزمون یک الگوی مفهومی فراهم می‌سازد که تحقیقات مبتنی بر تحلیل عوامل دهه های قبلی را درباره ساخت شخصیت یکپارچه می‌کند. عواملی که در این آزمون مطرح شده با ترکیب منطقی و بررسی‌های تحلیل عاملی فراهم شده و موضوع تحقیقات گوناگون بررسی نمونه های بالینی بزرگسالان سالم بوده است (گروسی فرشی، ۱۳۸۰) .

آزمون نئو دارای دوفرم،(اس) برای گزارش های شخصی،(آر۱) برای درجه بندی های مشاهده گر است.فرم (اس)،۲۴۰ سئوال دارد که به صورت مقیاس پنج درجه ای لیکرت از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم، درجه بندی وبعضی از ماده ها به صورت معکوس نمره گذاری می شود .آر نیز ۲۴۰ سئوال دارد که برای درجه بندی افراد توسط همسر ، همسالان و بقیه افراد دیگر و معمولا به عنوان مکمل فرم اس، فرم آر و یا جانشین آن به کار می رود.این آزمون ،فرم دیگری به نام نئو اف اف ای دارد که پرسشنامه ۶۰ سئوالی است و بیشتر برای ارزیابی پنج عامل اصلی شخصیت، (روان آزرده گرایی، برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر بودن و با وجدان بودن) به کار می رود. از آزمودنی خواسته می شود که روی یک مقیاس لیکرت، میزان انطباق عبارت ارائه شده با وضعیت خودش را از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم مشخص کند. اگر وقت اجرای آزمون خیلی محدود، و اطلاعاتی ضریب آلفای گزارش شده توسط کاستا و مک کری بین ۷۴ کلی از شخصیت کافی باشد، این آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرد(گروسی فرشی ،۱۳۸۰) .ضریب آلفای گزارش شده توسط کاستا و مک کری بین۷۴/۰ تا ۸۹/۰ با میانگین ۸۱/۰ متغبر بوده است.

در حالی که در تحقیق بلا نچارد و همکاران در سال۱۹۹۹ انعطاف پذیری۶۸/۰،برای دلپذیر بودن ۶۹/۰ و در با وجدان بودن ۷۹/۰ به دست آمده است . بر آورد کاستا و مک کری از روایی سازه این ابزار در سال۱۹۹۲ ،۸۴/۰بوده است (ملازاده ،۱۳۸۱).

در یک بررسی برای ارزیابی روایی ملاکی آزمون، از همبستگی بین دو فرم گزارش شخصی،فرم اس و ارزیابی مشاهده فرم آر استفاده شد . در بین عوامل اصلی حد اکثر همبستگی به میزان ۶۶/۰ در عامل برون گرایی حداقل آن به میزان ۴۵۵/۰ در عامل دلپذیر بودن وجود داشت. بین مقیاس‌ها، حداکثر همبستگی به میزان۷۰/۰و در مقیاس اعتماد و حداقل آن به میزان ۲۹/۰ در مقیاس انعطاف پذیری در احساسها و دلرحم بودن دیده شد ( گروسی فرشی ،۱۳۷۷).

طریقه نمره گذاری سؤالات ‌به این شرح است :

سؤالات ۱-۲-۴-۵-۷-۱۰-۱۱-۱۳-۱۷-۱۹-۲۰-۲۱-۲۲-۲۵-۲۶-۳۲-

۶۰ -۵۸ -۵۶ -۵۳ -۵۲ -۵۱ -۵۰ -۴۹ -۴۷ -۴۱ -۴۰ -۳۷ -۳۶ -۳۵ -۳۴

از چپ به راست نمره گذاری می شود.

۸-۹-۱۲-۱۴-۱۵-۱۶-۱۸-۲۳-۲۴-۲۷-۲۸-۲۹-۳۰-۳۱ – سؤالات ۳

۵۹-۵۷ -۵۵ -۵۴ -۴۸ -۴۶ -۴۵ -۴۴ -۴۳ -۴۲ -۳۹ -۳۸ -۳۳

از راست به چپ نمره گذاری می شود.

پیشرفت تحصیلی: معدل نمره های امتحانی دانش آموزان در نیمسال اول سال ۹۴- ۹۳ ۳-

  1. Recomsidered

روش جمع‌ آوری اطلاعات-

روند اجرای تحقیق ‌به این ترتیب بود که ابتدا هر کدام از پرسشنامه های شخصیت و سلامت روان با هماهنگی مدیر دبیرستانها به نوبت بین دانش آموزان توزیع و برای تمام آن ها چگونگی تکمیل پرسشنامه‌ها توضیح داده و از آن ها خواسته شد تا مطابق دستورالعمل و با رعایت صداقت به سؤالات پاسخ دهند؛ هم چنین برای جلب بیشتر اعتماد آزمودنی‌ها به آن ها اطمینان داده شد که پاسخهای آن ها محرمانه خواهد بود و در صورت تمایل به آگاهی از نتایج، نام و شماره تماس خود را یادداشت کنند تا در اولین فرصت از نتایج آگاه گردند.

تجزیه و تحلیل آماری –

انجام گرفت.از آمار توصیفی Spss برای تحلیل داده های پژوهش حاضر که با بهره گرفتن از نرم افزار آماری

(میانگین ،انحراف معیار ،فراوانی،کمینه،بیشینه ) و روش های آمار استنباطی (همبستگی و رگرسیون چندگانه

)استفاده شد .همچنین سطح معناداری در این پژوهش ۵۰/۰ تعیین شده است .

– ملاحظات اخلاقی:

– امانت داری در حفظ نام افراد ( بی نام بودن پرسشنامه‌ها ).

– امانت داری در ذکر منابع و ماخذ ها.

– رعایت حقوق معنوی مشارکت کنندگان.

– ذکر نام سایر پ‍ژو هشگران که در این زمینه پژوهش انجام داده‌اند.

– رعایت صداقت و امانت داری.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

در این فصل به منظور آزمون فرضیه های پژوهش ،داده ها در دوبخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته های پژوهش

الف) داده های توصیفی

  • بررسی توصیفی نمرات ویژگی های شخصیتی و ابعاد آن

جدول ۴-۱: بررسی میانگین و انحراف استاندارد ویژگی های شخصیتی و ابعاد آن

متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
روان نژندی
۸۸/۲۳
۴/۴
برونگرایی
۶۶/۳۰
۹/۵
اشتیاق به تجارب تازه
۴۶/۲۴
۹/۳
توافق پذیری
۴۶/۲۴
۰۶/۴
وظیفه شناسی
۱۲/۲۷
۵/۴

با توجه به جدول فوق می توان متوجه شد که میانگین نمرات روان نژندی (۸۸/۲۳)، برونگرایی (۶۶/۳۰)، اشتیاق به تجارب تازه (۴۶/۲۴)، توافق پذیری (۴۶/۲۴) و وظیفه شناسی(۱۲/۲۷) می‌باشد.

  • بررسی توصیفی نمرات پیشرفت تحصیلی

جدول ۴-۲: بررسی میانگین و انحراف استاندارد پیشرفت تحصیلی

متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
پیشرفت تحصیلی
۵۷/۱۵
۵/۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...