…………………………………………………………………………………………………………………………..۷۸
۵-۳-۱ پیشنهادهای کاریردی …………………………………………………………………………………………………۷۸
۵-۳-۲ پیشنهادها برای پژوهش­های آتی …………………………………………………………………………………۷۹

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فهرست منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………….۸۵
فهرست منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………….۸۹
پیوست­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۰
چکیده لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………………..۹۱
فهرست نگاره­ها
نگاره ۲-۱ …………………………………………………………………………………………………………………………………۳۴
نگاره ۴-۱ …………………………………………………………………………………………………………………………………۵۶
نگاره ۴-۲ …………………………………………………………………………………………………………………………………۵۷
نگاره ۴-۳ …………………………………………………………………………………………………………………………………۵۸
نگاره ۴-۴ …………………………………………………………………………………………………………………………………۵۹
نگاره ۴-۵ …………………………………………………………………………………………………………………………………۶۰
نگاره ۴-۶ …………………………………………………………………………………………………………………………………۶۱
نگاره ۴-۷ …………………………………………………………………………………………………………………………………۶۲
نگاره ۴-۸ …………………………………………………………………………………………………………………………………۶۳
نگاره ۴-۹ …………………………………………………………………………………………………………………………………۶۴
نگاره ۴-۱۰ ………………………………………………………………………………………………………………………………۶۵
نگاره ۴-۱۱ ………………………………………………………………………………………………………………………………۶۵
نگاره ۴-۱۲ ………………………………………………………………………………………………………………………………۶۶
نگاره ۴-۱۳ ………………………………………………………………………………………………………………………………۶۷
نگاره ۴-۱۴ ………………………………………………………………………………………………………………………………۶۹
نگاره ۴-۱۵ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۰
نگاره ۴-۱۶ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۱
نگاره ۴-۱۷ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۲
نگاره ۴-۱۸ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۲
نگاره ۴-۱۹ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۳
نگاره ۴-۲۰ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۳
نگاره ۴-۲۲ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۵
چکیده :
اقلام تعهدی اختیاری به دلیل اینکه ابزار حیاتی برای مدیریت سود شرکت­ها هستند، از نظر مدیران شرکت­ها و مؤسسات دارای اهمیت بالایی می­باشند. اقلام تعهدی اختیاری جزئی از سود می­باشند که توسط مدیران قابل کنترل می­باشند، لذا بررسی ارتباط اقلام تعهدی اختیاری با متغیرهای رشد شرکت و انعطاف پذیری مالی به عنوان یک خلأ پژوهشی می ­تواند موشکافی شود. پژوهش حاضر از نظر ارتباط متغیرها با یکدیگر از نوع علی و از نظر فرایند اجرا کمی به شکل توصیفی - پیمایشی می­باشد. در این پژوهش به بررسی ارتباط رشد شرکت و انعطاف پذیری مالی با اقلام تعهدی اختیاری در ۶۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله سال­های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۲ پرداخته می­ شود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می­دهد، که بین رشد شرکت­ها و اقلام تعهدی اختیاری از نظر آماری ارتباط معنی­داری وجود دارد، همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن می­باشد که بین انعطاف پذیری مالی و اقلام تعهدی اختیاری شرکت­ها از نظر آماری ارتباط معنی­داری وجود دارد. در نهایت پس از انجام آزمون های مختلف معنی داری رگرسیون ارتباط خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش در قالب یک مدل رگرسیون خطی آورده می­ شود.
واژه­ های کلیدیاقلام تعهدی اختیاری، مدیریت سود، رشد شرکت، انعطاف پذیری مالی.
فصل اول :
کلیات پژوهش
۱-۱مقدمه
اقتصاد به هم پیوسته جهانی، پارادایم جدیدی در مفهوم ارزشب نگاه از منظر سهامداران پدید آورده است. دیگر،دارایی‌های مشهود و نقدینگی، منشاء اولیه و اصلی ارزش بنگاه را تشکیل نمی دهند و عواملی همانند دارایی‌های نامشهود و الگوی نوین سازمانی مبتنی بر استراتژی ‌مداری و ارزش ‌آفرینی است که مورد توجه سهامداران برای ارزش‌گذاری واحد تجاری است(راپاپورت[۱]، ۱۹۹۸).
یکی از اهداف مهم گزارشگری مالی ، ارائه اطلاعات مفید برای تصمیم گیری است. استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بر اساس اطلاعات گزارش شده در ص
ورت های مالی به ارزیابی سودآوری و پیش بینی جریان های نقدی آتی شرکت پرداخته و سپس با برقرار کردن ارتباط منطقی بین سودآوری و جریان های نقدی آتی، ارزش شرکت را ارزیابی و بر اساس این پیش بینی ها تصمیم می گیرند. بحران مالی سال ۱۹۹۸ که بازارهای سرمایه سراسرجهان را تحت تاثیر قرارداد و بحران ‌های پس از ماجرای شرکت انرون، نگرانیهای جدی را در مورد مدیریت سود به وجود آورد و ضرورت برخورداری از اطلاعات جامع، شفاف و دارای قابلیت مقایسه را برجسته ‌تر کرد. مدیران شرکتها در حال حاضر دورانی را پیش روی دارند که آنها را ملزم میسازد تا چارچوب اقتصادی جدیدی در شرکت های خود مستقر کنند که ارزش و سودآوری را بهتر منعکس کند. از این رو یافتن شاخصی که بتوان با اتکا بر آن عملکرد شرکت را با اطمینان نسبتا معقول اندازه گیری کرد، ضرورت دارد(کوپر[۲]ودیگران، ۲۰۰۴; واگت[۳]، ۲۰۰۰). از آنجا که مدیریت سود به طور مستقیم قابل اندازه گیری نیست، ادبیات مدیریت سود چند روش برای برآورد مدیریت سود بالقوه را پیشنهاد می­ کند. این روش ها شامل روش اقلام تعهدی اختیاری، روش قلم تعهدی واحد، روش جمع اقلام تعهدی، روش تغییرات حسابداری وروش توزیع است. اقلام تعهدی اختیاری به عنوان یکی از این معیارهای دستکاری سود توسط مدیران توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرد هاست. روش اقلام تعهدی اختیاری فرض می کند مدیران برای مدیریت سود اساسأ به اختیارات خود در خصوص اقلام تعهدی تکیه می­ کند (کوتاریولیون[۴]، ۲۰۰۵).
تحقیقات زیادی، در مورد مدیریت سود به منظور حفظ و بال ابردن قیمت سهام صورت گرفته است و نتایج بدست آمده، نشانگر آن است که مدیریت سود میتواند قیمت ها را حفظ و یا حتی افزایش دهد(یانگتجومیانگ[۵]، ۲۰۰۵). از آنجا که وجوه نقد حاصل از عملیات، کمتر میتواند مورد دستکاری و اعمال نظر مدیریت قرار بگیرد، مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری صورت خواهد گرفت (مشایخیوهمکاران، ۱۳۸۴). رشد شرکتها و انعطاف پذیری مالی از نظر مدیریت مالی متغیرهای مهمی هستند لذا این پژوهش به بررسی تأثیر این دو متغیر بر اقلام تعهدی اختیاری می ­پردازد.
۱-۲بیان مسئله
در زمینه مدیریت سود در ایران تاکنون پژوهش­های متعددی انجام شده است. در اکثر پژوهش های قبلی بدون توجه به ارتباط اقلام تعهدی اختیاری با مدیریت سود به جنبه های دیگر آن تأکید شده است. بر این اساس اقلام تعهدی اختیاری به عنوان یک متغیر مهم از نظر مدیریت سود حائز اهمیت شایانی می­باشد. مدیران برای رسیدن به منافع خود سودها را مدیریت می­ کنند، با توجه به این که اندازه گیری وجوه نقد عملیاتی آسان می­باشد، مدیران برای مدیریت کردن سود از اقلام تعهدی استفاده کرده، تا بتوانند به سودهای مطلوب دست یابند (فیلیپون[۶]، ۲۰۰۴). از آنجا که وجوه نقد حاصل از عملیات، کمتر می تواند مورد دستکاری و اعمال نظر مدیریت قرار گیرد، مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری صورت خواهدگرفت (مشایخیوهمکاران، ۱۳۸۴). جونز تفاوت سود و وجوه نقد حاصل از عملیات را به عنوان اقلام تعهدی شناسایی کرده است، همچنین جونز در بررسیهای بعدی خود در سال ۱۹۹۱ فرض کرد که اقلام تعهدی اختیاری در طول زمان ثابت هستند و برای مدیریت سود مدلی ارائه داده است که فقط شامل اقلام تعهدی اختیاری می­باشد. از طرف دیگر تلاش شرکتها برایر شد مناسب در جهت پاسخگویی به درخواست سهامداران برای افزایش سود بیشتر است. رشد مناسب سازمانها نیازمند طراحی سازمان به گونه ای است که بتواند پاسخگوی تقاضاهای متناقض باشد مانند این که یک سازمان نیاز دارد که هم ساختار مکانیک داشته باشد تا بتواند اطمنیان حاصل کند از دستاوردهای فعلی اش محافظت میشود و همچنین نیازمند ساختار ارگانیک است تا سازمان را برای یافتن فرصت هایی در جهت رشد شرایطی که شرکتها بتوانند در آن رشد متناسب داشته باشند دغدغه اصلی بسیاری از شرکت ها است و یکیا ز مهمترین دغدغه های مدیران اجرایی امروز است.
تحقیقات تجربی نشان داده عده معدودی ازشرکت های تازه تأسیس توانسته اند نسبت به شرکت های قدیمی به سمت رشد وفروش بیشتر حرکت نمایند. رشد مناسب بیانگر نوعی نزاع برای حفظ تعادل بین بهربرداری از قابلیت‌های موجود و جستجو برای یافتن توانمندی های جدید است. رهبران سازمان تلاش می کنند تا عوامل متضاد فوق را با یکدیگر وفق دهند. آنها، برای بهربرداری از قابلیت‌های فعلی نیازمند ساختار مکانیکی سازمان هستند. ویژگی این ساختار استانداردسازی، تمرکز گرایی و سلسله مراتب است. این ساختار مانعی برای نوع آوری و انعطاف پذیری سازمان است. نوآوری ها از طریق سیستمهای باز (ارگانیک) راحت­تر قابل دسترسی است زیرا این ساختار سطح بالایی از عدم تمرکز را ایجاد می نمایند. البته این سیستم کارایی و هماهنگی را کاهش می دهد. بنابرای نباید در سازمان­ها، تعاملی بین ساختار مکانیک و ساختار ارگانیک وجود داشته باشد که این موضوع سبب دشواری تصمیم گیری ها می شود (سباسینرایش[۷]،۲۰۱۲).
انعطاف پذیری نقش مهمی در توانمند ساختن مدیران در خصوص سرمایه گذاری در آینده ایفا می­ کند. مشکلات بازار سرمایه، حفظ انعطافپ ذ
یری را برای شرکت­ها الزامی کرده است. با توجه به این که شناخت کمی در مورد اقلام تعهدی اختیاری وجود دار دلذا این پژوهش در صدد آن میباشد که این خلأ ر اتا حد امکان پر نماید. از بین تمامی متغیرهای مالی رشد شرکت و انعطافپ ذیری مالی به عنوان متغیرهای مهمی قلمداد میشوند که این پژوهش به بررسی تأثیر این دو متغیر بر اقلام تعهدی اختیاری میپردازد.
بنابراین این مسئله مطرح می­ شود که تأثیر متغیرهای رشد شرکت و انعطاف پذیری مالی بر اقلام تعهدی اختیاری چگونه می باشد؟
۱- ۳ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش
هر گونه تغییر در اقلام تعهدی اختیاری بر روی مدیریت سود شرکتها تأثیرگذار است و بهینه کردن اقلام تعهدی اختیاری مستلزم اطلاعات کامل در مورد متغیرهای مالی از جمله تغییرات رشد شرکت و انعطاف پذیری مالی است . بنابراین نقش مهم «سود» به عنوان شاخصی مناسب در اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاران، و این امر که مدیران این توانایی را دارند که با دستکاری سود اطلاعات گمراه‌کننده‌ای، در اختیار استفاده کنندگان از اطلاعات قرار‌دهند، و وجود مقوله مدیریت سود به عنوان ابزاری برای دستکاری سود توسط مدیران نیاز به توجه بیشتر به اقلام تعهدی اختیاری شرکت‌ها و تحلیل بیشتر اطلاعات ارائه شده توسط آنها را نشان می‌دهد. اقلام تعهدی موجب تغییر یا تعدیل در شناسایی جریان های نقدی در طول زمان می شوند و بنابر این اقلام تعدیل شده (سود ) عملکرد شرکت را بهتر ارزیابی می کنند. از آنجا که بدلیل مشکلات موجود و فقر اطلاعاتی در این زمینه در کشور تاکنون به بررسی تأثیر رشد شرکت و انعطاف پذیری مالی بر اقلام تعهدی اختیاری شرکت پرداخته نشده است لذا این تحقیق سعی بر آن دارد که ارتباط بین متغیرهای مالی رشد شرکت و انعطاف پذیری مالی را با اقلام تعهدی اختیاری در شرکت هایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار دهد.
۱- ۴ اهداف پژوهش
۱-۴-۱ هدف کلی پژوهش
هدف کلی این پژوهش، تعیین ارتباط بین انعطاف­پذیری مالی و نرخ رشد شرکت­ با اقلام تعهدی اختیاری شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...