دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد بررسی اثر ... |
روش شناسی تحقیق
مقدمه
دستیابی به اهداف علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روششناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است، که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق.
بدون روششناسی تحقیق، نتایج بررسی و تحلیلهای مربوطه، معتبر و قابل تعمیم نخواهد بود. از این رو روششناسی تحقیق از جمله معیارهای رایج جهت ارزیابی تحقیقات علمی، تلقی میگردد.
به طور کلی روش تحقیق، مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولها و دستیابی به راه حل مشکلها است (خاکی، ۱۳۸۶،۲۰۱).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تحقیق را میتوان تلاشی منظم و سازمانیافته برای بررسی مسالهای خاص که به یک راهحل نیاز دارد، توصیف کرد و شامل گامهایی است که طراحی و پیگیری میشوند تا پاسخهایی برای مساله مورد علاقه ما در یک محیطکاری به دست آید. روشهای تحقیق به شیوه های طراحی مطالعات پژوهشی و به رویههای تجزیه و تحلیل داده ها اشاره دارد(سکاران، ۱۳۸۴، ۶).
در این بخش روش انجام تحقیق به تفصیل توضیح داده می شود و مطالبی همچون جامعه و نمونه آماری و چگونگی گزینش آن، روشهای گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه و روش آماری مورد استفاده معرفی می شود.
۳٫۱٫ روش تحقیق
به طور کلی روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک تعیین کرد.
الف) هدف تحقیق
ب) نحوه گردآوری داده ها
بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. در ذیل به توضیح آنها پرداخته می شود.
جامعه آماری تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر است که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند.(آذر و مومنی،۱۳۸۵) با توجه به تعریف، جامعه آماری عبارتست از، مجموعه ای از افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفتها) و متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد (سرمد و سایرین،۱۳۸۷، ۱۳۳).
جامعه آماری که در این مرحله از تحقیق، از آنها درخصوص میزان بکارگیری هر یک از فعالیتهای مدل نظرخواهی شد، کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شیراز بودند، که تعداد آنها ۱۴۰ نفر است. شامل کارمندان، مدیران، سرپرستان و روسای واحدها بودند. از آنجا که وزارت نفت مدیریت استعداد را از طریق سامانه جذب نخبگان دانشگاهی راه انداز کرده و گامهای مفید را نسبت به سایر سازمانها در این زمینه برداشته است لذا این سازمان بعنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب گردید. که در سه واحد مستقل مستقر بودند و بخش اعظمی از افراد در واحد مرکزی مشغول به کار دفتری بودند، واحد دوم شامل ۱۶نفر که آنها نیز مشغول به کار دفتری بودند ولی واحد سوم، بخش عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شیراز، که شامل ۴۰ نفر بود.
۳٫۲٫ حجم نمونه آماری
نمونه آماری، یک مجموعه فرضی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران،۱۳۸۱، ۲۹۵). یا به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری است که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد(آذر و مومنی، ۱۳۸۵). نمونه آماری مناسب برای پژوهش ۱۴۰نفر محاسبه شد و به منظور گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهش بین۱۴۰نفر از کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شیراز توزیع و از این تعداد ۱۲۵پرسشنامه بازگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
۳٫۳٫ ابزار جمع آوری داده ها
روش های گوناگونی برای جمعآوری اطلاعات وجود دارد که اغلب براساس نوع و خواسته های مطرح شده در پژوهش علمی از یک یا چند روش برای جمعآوری آمار و اطلاعات استفاده میگردد.
۳٫۳٫۱٫ مطالعات کتابخانهای
روشهای کتابخانهای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار میگیرد، در بعضی از آنها، در بخشی از فرایند تحقیق از این روش استفاده می شود و در بعضی دیگر موضوع تحقیق از حیث روش، ماهیتاً کتابخانهای است و از آغاز تا انتها متکی بر داده های تحقیق کتابخانهای است. در این پژوهش، برای روشن شدن مباحث نظری تحقیق و بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز، از روش کتابخانهای استفاده شده است، یعنی با مطالعه کتابها، مقالات و تحقیقات دیگر پژوهشگران و جستجو در اینترنت، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری گردیده است.
۳٫۳٫۲٫ مطالعات میدانی
روش دیگری که در این پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد، روش میدانی است که در آن با توجه به هزینهبر بودن و وقتگیر بودن ابزاری چون مشاهده و مصاحبه، برای جمع آوری داده های اولیه جهت آزمون فرضیه ها و مدل مفهومی، از پرسشنامه استفاده گردیده است.
۳٫۳٫۲٫۱٫ پرسشنامه
از جمله دلایل استفاده از پرسشنامه میتوان به هزینه اندک مالی و زمانی، سهولت کسب سریع اطلاعات از افراد زیاد، سهولت تجزیه و تحلیل پاسخها و استانداردسازی سوالات اشاره نمود.
دراین پژوهش، پرسشنامه نهایی در دو بخش تهیه و تنظیم شده است. قسمت اول ( مشخصات فردی پاسخ دهندگان) شامل ۵ سوال است که در این بخش ویژگیهای جمعیتشناختی مدیران و کارکنان مورد پرسش قرار گرفته است و قسمت دوم شامل ۳۷ سوال در خصوص نظر مدیران و کارکنان در ارتباط با متغیرهای تحقیق میباشد، که از این تعداد سوالهای ۱۸-۱ برای سنجیدن متغیر مدیریت استعداد، سوالهای ۲۴-۱۹ برای سنجش جانشینپروری، و سوالهای ۳۷-۲۵ برای سنجیدن متغیر مدیریت فناوری اطلاعات می باشند.
در پرسشنامه تحقیق هم از سوالهای بسته و همچنین از دو سوال باز استفاده شده است. سپس پرسششونده میزان ادراک خود از بکارگیری هر یک از فعالیتها را با علامت زدن یکی از خانههای طیف اشاره شده مشخص نموده است. لذا در مورد هر فعالیت مجموعه یافتههایی که نشانگر نقاط ضعف و قوت در به کارگیری آن است نوشته می شود. در پایان نیز دو سوال پرسیده شده که پرسششونده بدون محدودیت به ارائه نظر خود بپردازد و با توجه به تجربه و اشراف پرسششونده به فعالیت کاری خود در مورد آنچه که از دید پژوهشگر مخفی مانده اظهار نظر نماید. شایان ذکر است که پرسشنامه مذکور پس از انجام اصلاحات لازم و اطمینان از روایی، برای توزیع بین حجم نمونه اصلی آماده گردیده است.
جدول۱-۳:ابعاد متغیرها و تعداد کلی سوالات هر کدام
مفهوم | ابعاد | شاخص ها | منابع | شماره سوالات |
مدیریت استعداد | انتخاب کارکنان مستعد | آزمون دانشی(کتبی و شفاهی) | براکلی(۱۹۹۹)، موسسه مجاز نیروی انسانی و توسعه (۲۰۱۰) | ۱ ، ۲ |
قدرت تحلیلگری و یادگیری |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 09:42:00 ق.ظ ]
|