استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات تجربه عینی دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است .
با توجه به یافته های جدول ۴-۱۴ از آنجایی که مقدار t در سطح ۰۰۱/۰ معنادار است می توان گفت هوشمند سازی مدارس بر تجربه عینی دانش آموزان به عنوان یکی از سبک های یادگیری دانش آموزان موثر بوده است. و منجر به افزایش تجربه عینی در دانش آموزان شده است. این نتیجه با نتایج بدست آمده در تحقیقی که ضامنی و همکاران (۱۳۹۱) در مطالعه ای با عنوان"تأثیر استفاده از نرم افزارهای چندرسانه ای در درس جامعه شناسی بر پیشرفت تحصیلی در مدارس هوشمند” به نتایج زیر رسیدند: رایانه و چند رسانه ای های جدید قادرند محیط یادگیری را دگرگون و آن را جذاب و سبب جذب دانش آموزان و فراگیران به فرایند یادگیری شوند. محرک های تقویت کننده ای به روند آموزش و یادگیری تزریق کنند و به تثبیت آموخته ها و پایداری مواد درسی کمک و منجر به بهبود کیفیت آموزش شوند. باعث افزایش انگیزه فراگیران و در نتیجه تلاش و کوشش آنان برای یادگیری بیشتر و کسب نمرات بهتر و تقویت نگرش مثبت در دانش آموزان نسبت به خود و توانایی هایشان شده و در نهایت پیشرفت تحصیلی را سبب گردند. همچنین زمانی و همکاران(۱۳۸۹) در مطالعه ای با عنوان “بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدهای فرا روی مدارس هوشمند به دست آورده اند همخوانی دارد. یکی از نتایج این پژوهش تاکید دارد که مدارس هوشمند ایران توانسته اند در شیوه های سنتی آموزش تغییر ایجاد کنند، و از رویکرد معلم محوری به دانش آموز محوری و تأکید بر پژوهش و نوآوری داشته باشند و تجربه عینی دانش آموزان توانسته است بر یادگیری آنها تاثیر مثبت و معنی داری داشته باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۲-۲- بررسی فرضیه دوم
استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات مشاهده ی تاملی دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است .
با توجه به یافته های جدول ۴- ۱۶ نتایج به دست آمده بیانگر این موضوع است که استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات مشاهده ی تاملی دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است. به عبارتی می توان گفت که نتایج پس آزمون بیانگر این است که مدارس هوشمند بر مشاهده تاملی دانش آموزان تاثیر معکوس داشته است و باعث افت آن شده است. این نتیجه معکوس نتایجی است که پژوهشگران دیگر داشته اند. یافته های نیاز آذری و حسینی(۱۳۹۱) که در مطالعه ای تحت عنوان"تأثیر فن آوری اطلاعات بر افزایش یادگیری دروس زبان انگلیسی و ریاضی دانش آموزان مدارس هوشمند دوره راهنمایی شهر بابل “انجام داده اند به این نتیجه دست یافته اند که به کارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش موجب افزایش مشاهده تاملی دانش آموزان دوره راهنمایی در درس ریاضی و زبان انگلیسی می گردد .
۵-۲-۳ بررسی فرضیه سوّم
استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات مفهوم سازی انتزاعی دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است .
با توجه به جدول ۴-۱۸ نتایج به دست آمده بیانگر این موضوع است که از آنجایی که مقدار t در سطح ۰۰۱/۰ معنادار است می توان گفت هوشمند سازی بر نمرات مفهوم سازی انتزاعی موثر بوده است و مقدار آن کاهش یافته است. به عبارتی دیگر نتایج بیانگر این است که نتایج پس آزمون نشان می دهد که هوشمند سازی مدارس بر مفهوم سازی انتزاعی دانش آموزان تاثیر معکوس داشته است و باعث کاهش آن گشته است. این یافته برعکس نتایجی است که دیگر محققان داشته اند. به شکلی که اسکوفیلد (۲۰۰۶)، در ضمن مطالعه ای با عنوان “آثار ورود فن آوری اطلاعات در مدارس ” به این نتیجه رسید که این اثر در نظام آموزشی تدریجی است و فن آوری اطلاعات انتقال برنامه ی درسی را کارآمدتر می نماید. ورود فن آوری اطلاعات موجب خلق زمینه های جدید اجتماعی برای یادگیری انتزاعی می شود.
۵-۲-۴-بررسی فرضیه چهارم
استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات آزمایش گری فعال دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است .
با توجه به نتایج مشاهده شده در جدول ۴-۲۰ استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات آزمایش گری فعال دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است و این بدان معناست که نتایج پس آزمون نشان می دهد که مدارس هوشمند باعث بالاتر رفتن نمرات مربوط به آزمایشگری فعال دانش آموزان شده است.
فاطمه جان قلی (۱۳۹۱) نیز در مطالعه ای با عنوان ” تأثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر سبک های یادگیری در مدارس هوشمند راهنمایی قم” به این نتایج رسید که:
الف. استفاده از فن آوری اطلاعات بر سبک های یادگیری دانش آموزان مؤثر است.
ب. بین سبک های یادگیری چهار گانه پسران و دختران در قبل از استفاده و بعد از استفاده از
فن آوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت وجود دارد.
ج. بین سبک های یادگیری دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت وجود دارد.
۵-۳- محدودیت ها
به رغم کوشش هایی که در جهت رعایت اصول مربوط به انتخاب گروه نمونه صورت گرفته، چون گروه نمونه از تعداد محدودی مناطق و مدارس انتخاب شده، نتایج پژوهش را به آسانی نمی توان به کل جامعه تعمیم داد. برای رفع این نقض می توان گردآوری داده ها را بر پایه نمونه هایی با حجم بزرگ تر و مقیاس وسیع توصیه کرد.
داده های تجربی این پژوهش در اثر اجرای مقیاس سبک های یادگیری بر روی گروه نمونه به دست آمده است. که با توجه به متعدد بودن نظریه ها در مقوله سبک های یادگیری ناشی از پیچیدگی و چندبعدی بودن موضوع در استفاده از نتایج به دست آمده باید جانب احتیاط را رعایت کرد.
بدون شک متغیرهای زیادی از جمله ؛ سن ، رشته تحصیلی ، امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری در مناطق مختلف تعداد دانش آموزان کلاس ، میزان آشنایی معلمان با نحوه تدریس متفاوت و به کارگیری فن آوری رایانه در کلاس در تغییر سبک یادگیری دانش آموزان موثر است . اما دشواری در کمی ساختن این متغیرها موجب شده که در پژوهش حاضر تنها تأثیر هوشمند سازی مدارس به عنوان متغیر مستقل به صورت کلی بر متغیر وابسته) سبک های یادگیری دانش آموزان( مورد مطالعه قرار گرفته است.
در شرایطی که درصد کمی از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین شده تغییر کند، باید اذعان کرد که نقش عوامل مهم دیگر در این زمینه را نباید نادیده گرفت.
عدم دقت و درک و توجه کافی برخی آزمودنی ها نسبت به پرسشنامه مذکور، و عدم همکاری برخی از مدیران و معلمان در تخصیص زمان به دانش آموزان برای تکمیل پرسشنامه نیز جزو محدودیت های پژوهش بود.
به دلیل عدم وجود تعریف اصولی و یکسان از مدارس هوشمند و یکسان بودن برنامه و ساعات دروس با مدارس عادی و سطح برخورداری متفاوت مدارس از جمله محدودیت های پژوهش حاضر است.
۵-۴-پیشنهادات
به دلیل پیچیدگی مفهوم سبک یادگیری و تعدد نظریه ها برای کسب اطلاعات درست، پیشنهاد می شود عواملی هم چون سن، جنس، رشته تحصیلی، نوع مدارس، میزان سطح برخورداری از امکانات و هوش و استعداد تحصیلی را به عنوان متغیرهای واسطه ای در نظر گرفته و با تنظیم سؤالات به صورت غیرمستقیم از آن آگاهی یافت.
به دلیل تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه پیشنهاد می شود، پرسشنامه سبک یادگیری را به صورتی مناسب که نرم ایرانی در آن لحاظ شده باشد طراحی گردد.
با توجه به این که پژوهش حاضر در یک پایه تحصیلی مورد کنکاش واقع شده، بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر و نتایج دقیق تر در مقاطع مختلف تحصیلی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
پیشنهاد می شود برنامه ریزان نظام آموزشی و فرهنگی کشور برای کمک به اعتلای اندیشه و به دست آوردن اطلاعات صحیح و دقیق که هدف پژوهش های علمی است، بستری مناسب برای صداقت در پاسخ گویی را فراهم سازند تا جامعه باروحیه ای صادقانه به دور از ترس و تشویش و عدم کتمان واقعیت از به خطر افتادن موقعیت خود اقدام به پاسخ دهی نمایند.
برای کمک بیشتر به دانش آموزان بهتر است که وسایل لازم برای شناسایی و تعیین سبک دانش آموز قبل از ورود به سیستم آموزشی فراهم گردد، تا محتوای آموزشی متناسب با سبک یادگیری وی اعمال گردد.
با برنامه ریزی صحیح در جهت رشد حرفه ای معلمان همگام با رشد تکنولوژی آموزشی در دنیا، از طریق برگزاری کلاس های ضمن خدمت، بازدید از اماکن آموزشی داخل و خارج کشور توسط معلمان، آموزش و برگزاری جلسات درس پژوهی و استفاده از تجربیات همکاران باعث می گردد همواره معلمان در محیط آموزشی مستمر و تبادل تجربه قرار گیرند تا از یکنواختی سطح آموزشی جلوگیری شود.
آموزش همکاران با برگزاری کلاس های طراحی و ایجاد محتوای دروس زمینه را برای تولید نرم افزارهای آموزشی متناسب با کتاب درسی و موضوع آموزشی مد نظر خود فراهم نمایند.
به دلیل برگزاری کارگاه ها و تدریس متفاوت در مدارس هوشمند، پیشنهاد می گردد با بهره گرفتن از نظر نخبگان در امر آموزش برنامه ریزی و تنظیم ساعات درسی متفاوت نسبت به مدارس عادی تدارک دیده شود.
۵-۵-خلاصه پژوهش
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر هوشمند سازی مدارس بر سبک های یادگیری دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بر اساس مدل کلب انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر روش کاربردی، از نظر داده ها کمی و از نظر ماهیت نیمه تجربی تک گروهی همراه با پیش آزمون و پس آزمون می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیردولتی به تعداد۳۲۲۵۰ نفردر پایه پنجم دبستان های هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی ۹۲ -۹۳ می باشد. سؤال اساسی این بود که آیا مدارس هوشمند و آموزش به کمک فن آوری های آموزشی می تواند بر سبک های یادگیری دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در این مدارس اعم از دولتی و غیردولتی مؤثر می باشد؟
در مرحله پیش آزمون پرسشنامه ۱۲ سؤالی کلب در اختیار دانش آموزان قرار داده شد، در مرحله پس آزمون بعد از گذشت حدود دو ماه استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در امر تحصیل، آزمودنی ها مجدداً پرسشنامه ها را پر کردند. حجم نمونه پژوهش حاضر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ( واحد مدرسه ) و بر اساس فرمول اچ اس بولا ( ۱۹۷۰ ، نقد از امیلی ، ۱۳۷۵) تعداد ۴۰۰ نفر ( ۲۰۰ پسر و ۲۰۰ دختر ) تشکیل داده است.
روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای ( واحد مدرسه ) است. مهم ترین روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانه ای بود که در این بخش جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتب مورد نیاز و شبکه جهانی اطلاعات (اینترنت) استفاده گردیده است. سپس تحقیقات میدانی در این بخش به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه مورد استفاده پرسش نامه ی ۱۲ سوالی کلب (۲۰۰۵ ) است. این پرسشنامه ۴ سبک یادگیری همگرا ، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده را اندازه گیری می کند .
محقق پس از اخذ مجوز از مسئولان ، مستقیما به گروه نمونه ای که به صورت تصادفی انتخاب خواهد شد مراجعه و پرسش نامه ی مذکور را بر روی آنان اجرا کرد .سپس شمارش پرسش نامه ها دستی و در پایان به کمک بسته ی نرم افزاری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
برای سنجش فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی تحلیل داده ها با بهره گرفتن از spss صورت گرفته است. در این پژوهش به منظور بیان توصیفی داده ها و تجزیه و تحلیل پرسشنامه از روش آمار توصیفی تهران به صورت خوشه ای انتخاب شدند. در این پژوهش علاوه بر آمار توصیفی مرسوم از آزمون های
t همبسته و با کمک بسته نرم افزاری SPSS استفاده شد. به کمک پرسشنامه در ابتدا چهار شیوه یادگیری )تجربه عینی، مشاهده تأملی، مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال ( در آزمودنی ها با توجه به امتیازاتی که به آیتم های ۴گانه هر سؤال دادند تشخیص داده شد. سپس با بهره گرفتن از تفاضل دو به دو نمرات مفهوم سازی انتزاعی و تجربه عینی و هم چنین آزمایشگری فعال و مشاهده تأملی سبک یادگیری غالب در آزمودنی ها تشخیص داده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که در مرحله پس آزمون بعد از به کارگیری وسایل و فن آوری های آموزشی هر ۴ شیوه یادگیری دانش آموزان تغییر کرده یعنی مدارس هوشمند بر این شیوه ها تأثیر دارد. اما این تاثیر ها متفاوت می باشند.
منابع و ماخذ
۱-اتحادی ،محمد ،(۱۳۸۶)روزنامه رسالت ،مدرسه هوشمند
http://www.irannamaye.ir/articale /view/1844968
۲-احدی ،فاطمه و همکاران (۱۳۸۸)((سبک یادگیری دانشجویان پرستاری و پیرا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان )) مجله علمی دانشگاه علوم پژشکی سمنان –جلد ۱۱ ،شماه ۳۴
زمستان ۸۸،ص ۱۴۶-۱۴۱
۳-احمدی ،کریم (۱۳۸۹)دسترسی از طریق :
http://www.ahmadikarem.persuangig.com
۴-ایزدی،صمد ،محمد زاده ادملایی ،رجبعلی ،(۱۳۸۶)((بررسی رابطه سبک های یادگیری ،ویژگی های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان )) ، و ماهنامه علمی –پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد ،شماره ۲۷ ،ص ۲۸-۱۵.
۵-براری ،محسن .(۱۳۸۶)((بررسی رابطه بین سبک های یا دگیری چهار وجهی کلب و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مجموعه پردیس دانشگاه مازندران ))،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشکده علوم پردیس مازندران
بیابانگرد ،اسماعیل.(۱۳۸۴)((تاثیر رسانه ها و فن آوری بر آموزش )) فصلنامه پژوهش و سنجش ،سال دوازدهم ،شماره ۴۱ ،مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامه ای ،ص ۷۲-۵۱.
۶-پاشا شریفی ،حسن ،(۱۳۸۱)"مبانی نظری آزمون های روانی ،تهران :آگاه
۷-تقوایی ،ناصر (۱۳۸۱)((مقایسه سبک های یادگیری همگرا ،واگرا ،جذب کننده و انطباق یابنده معلمان و د انش آموزان مراکز پیش دانشگاهی پسرانه رشته های علوم انسانی ،علوم تجربی و ریاضی فیزیک شهرستان ورامین ))پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تربیت معلم .
۸-ثمری ،عیسی،آتشک ،محمد (۱۳۸۸)((تاثیر میزان شناخت و کاربست فن آوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادهی –یادگیری دانش آموزان )) نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش ،سال چهارم ،جلد ۴ ،شماره ۲ ،صص ۱۱۱-۱۰۱
۹-جاریانی ،ابوالقاسم ،(۱۳۸۰).((تاثیر ICT برنامه ریزی درسی )) دفتر برنامه ریزی و تالیف آموزش های فنی و حرفه ای . کارو دانش
۱۰-جان قلی ،فاطمه ،((تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر سبک های یادگیری در مدارس هوشمند راهنمایی قم )) پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز واحد اسلامشهر
۱۱-حاجی ،مرتضی.(۱۳۸۰) ((سخنرانی وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش فن آوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش )) نشریه رشد تکنولوژی آموزشی
۱۲-حسینی لرگانی ،مریم و سیف، علی اکبر (۱۳۸۰) ((مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت ،مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی )).فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ،شماره ۱۹ صص ۱۱۴-۱۱۳
۱۳-حسینی لرگانی ،مریم (۱۳۷۷)((مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی ،پزشکی و فنی – مهندسی دانشگاه تهران در سال تحصیلی ۷۷-۷۶)) پایان نامه ارشد کارشناسی ارشد ،دانشگاه شیراز .
۱۴-خورشیدی ،عباس ،قریشی ،سید حمیدرضا (۱۳۸۶) ((راهنمایی تدوین رساله و پایان نامه تحصیلی ))،چاپ دوم ،تهران :یسطرون

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...