– مکنا (۲۰۰۷) در تحقیق خود به بررسی تاثیر هوش هیجانی بر بیماران جسمی پرداخته است . او معتقد است بسیاری از افراد معلول و افراد با بیماری های مزمن ،عواطف منفی تجربه می‌کنند که ناشی از استرس بیماری و سازگاری روانی کم است . ارزیابی شناختی افراد معلول از معلولیتشان هم بر پاسخ عاطفیشان و هم مدیریت عواطفشان تاثیر می‌گذارد ‌بنابرین‏ مدیریت عواطف این افراد در فرایند توانبخشی ضرورت فراوانی دارد. محقق در این پژوهش ‌به این نتیجه رسید که روان درمانگران می‌توانند با آموزش هوش هیجانی نه تنها در تنظیم عواطفی این افراد کمک کنند بلکه به روابط درمانی مؤثر هم کمک می‌کنند .

– اسلاسکی،کارترایت (۲۰۰۳) در تحقیق شبه آزمایشی خود تاثیر آموزش هوش هیجانی را بر استرس ۶۰ مدیربریتانیایی بررسی کردند .آن ها ‌به این نتیجه رسیدند که آموزش هوش هیجانی با افزایش هوش هیجانی موجب کاهش استرس و بهبود سلامت فرد می شود .

– بار – آن (۲۰۰۵) در تحقیقی به تبیین تاثیر بین هوش هیجانی و ذهن خوب پرداخته است. و در تحقیق خود اشاره می‌کند که هوش هیجانی علاوه بر اینکه موجب عملکرد خوب می شود در ذهن و دیدگاه افراد نیز تاثیر گذاشته و موجب بهبود تفکر شخصی می شود.

-جوردان و همکارانش (۲۰۰۲) در تحقیق خود ،از هوش هیجانی به عنوان تعدیل کننده ی عواطف و واکنش های رفتاری در موقعیت های نا امن شغلی نام بردند . آن ها گزارش دادند که هوش هیجانی برای کارکنان ، به عنوان تعدلیل کننده ی عواطف و کنش رفتاری در موقعیت های نا امن شغلی عمل می‌کند و آن ها می‌توانند، استرس و عواطف ناشی از آن موقعیت را کنترل کنند .

-شریفی درآمدی ،مولوی و رضوانی (۱۳۸۴) در پژوهش خود به تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی مادران کودکان فلج مغزی شهر اصفهان پرداختند .روش انجام کار روش نیمه تجربی و به صورت طرح پیش آزمون و پس آزمون بادو گروه کنترل و آزمایش بود که در آن ۵۰ مادران کودکان فلج مغزی در این دو گروه به طور تصادفی تقسیم شدند گروه آزمایش در هشت جلسه آموزش هوش هیجانی داده شد و در نهایت ‌به این نتیجه رسید که تفاوت معناداری بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد . به عبارتی آموزش هوش هیجانی موجب افزایش سلامت روانی و سازگاری اجتماعی بیشتر می شود .

– یار محمدیان ،بنکدار هاشمی وعسگری (۱۳۹۰) در پژوهش خود به تاثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت های زندگی ‌بر سازگاری زناشویی زوج های جوان پرداختند .روش انجام کار روش نیمه تجربی و به صورت طرح پیش آزمون و پس آزمون بادو گروه کنترل و آزمایش بود که در آن تعداد ۶۰ نفر به روش نمونه گیری ساده انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند یافته ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی و مهارت های زندگی تاثیر معناداری بر ساز گاری زناشویی زوج های جوان دارد .

-روشن بین ،پور اعتماد و خوشابی (۱۳۸۶) به بررسی تاثیر برنامه گروهی فرزند پروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان ۱۰-۴ ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی /کمبود توجه پرداختند . در این تحقیق مادران کودکان مذکور در ۶ جلسه ی هفتگی و حضوری ۱۲۰ دقیقه ای و ۲ جلسه تماس تلفنی ۱۵ دقیقه ای آموزش گروهی فرزند پروری مثبت شرکت کردند.تحقیق حاضر فاقد گروه گواه بود.نتایج نشان داد که این برنامه تاثیر مثبتی در کاهش استرس والد گری مادران بویژه در حوزه کودک و والد شده است .

فصل ۳

روش­شناسی تحقیق

هدف اصلی از این فصل نشان دادن چگونگی انتخاب و به کارگیری روش هایی که پژوهشگر به منظور جمع‌ آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها به کار برده است . لذا نوع روش ، روش جمع‌ آوری داده ها ، جامعه آماری ، روش نمونه گیری ، ابزار پژوهش ، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ، مهم ترین اموری هستند که در این فصل به آن ها پرداخته می شود .

۳-۱:روش تحقیق

پژوهش حاضر در حقیقت نوعی تحقیق کاربردی است این پژوهش ها با هدف حل یک مسئله و تعمیم نتایج به شرایط مشابه انجام می‌شوند . پژوهش های کاربردی ریشه در پژوهش های بنیادی دارند اما هدف آن ها معطوف به مسائل روزمره است که حل وفصل آن ها می‌تواند کاربردهای مفیدی داشته باشد .

روش مورد استفاده در این پژوهش ، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است در طرح مورد بحث ، آزمودنی ها به طور تصادفی انتخاب و به کمک همین روش در ‌گروه‌های مختلف جایگزین می‌شوند . سپس قبل از اجرای متغیر مستقل آزمودنی های انتخاب شده و پیش آزمون در هر دو گروه به وسیله ابزار اندازه گیری انجام خواهد شد . نقش پیش آزمون در این طرح ، اعمال کنترل واریانس (یکسانی واریانس ) است و در نتیجه تعیین اینکه تغییر ایجاد شده ناشی است اجرای متغییر آزمایشی بوده است یا عوامل دیگر . جدول ۳-۱زیر نگاره طرح مورد بحث را نشان می‌دهد ( دلاور ۱۳۸۰) .

جدول ۳-۱ طرح تحقیق

پس آزمون

متغیر مستقل

پیش آزمون

انتصاب تصادفی

گروه ها

T2

X

T1

R

آزمایش

T2

T1

R

کنترل

سپس گروه آزمایش طی ۱۲ جلسه تحت تاثیر متغییر مستقل قرار گرفتند و پس از اتمام آموزش ، پس آزمون با بهره گرفتن از همان ابزار اندازه گیری اجرا شد . در نهایت نتایج حاصل از آزمونها در هر دو گروه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .

جدول ۳-۲محتوای جلسات کارگاه آموزش مؤلفه‌ های هوش هیجانی :

جلسه

موضوع

اهداف

۱

آشنایی اعضای گروه با یکدیگر و معرفی و بیان قوانین و اصول حاکم بر گروه

ایجاد روحیه خود شناسی و خود باوری با توجه به استعداد ها و توانایی های فردی و بر قراری رابطه حسنه و درگیری عاطفی بین رهبر و سایر اعضا.

۲

آشنایی با هوش هیجانی ، مزیت آن و معرفی مؤلفه‌ های آن

توجیه اعضای گروه بر اهمیت شناخت هوش هیجانی و کاربرد آن در زندگی

۳

خود آگاهی و کشف هیجانات

توجه به خود،خود ابراز گری،خودآگاهی عاطفی ،استقلال ،خود شکوفایی

۴

شناسایی هیجانات دیگران

همدلی،مسئولیت اجتماعی ،روابط میان فردی (آموزش مهارت های اجتماعی)،ایجاد ارتباط مؤثر

۵

تنظیم و مدیریت هیجان ها

بررسی راه های تنظیم عواطف به صورت گروهی

۶

آشنایی با استرس و منابع آن

درک چگونگی ایجاد استرس ها و طبقه بندی آن ها

۷

آشنایی با استرس والدگری

شناخت دقیق استرس والدگری و عوامل مؤثر بر آن

۸

آشنایی با عوامل مؤثر در استرس والدگری

شناخت عوامل تاثیر گذار در استرس والدگری

۹

مدیریت استرس والدگری(روش های ذهنی)

تحمل استرس به طور مؤثر و سازنده ،کنترل تکانه،آموزش خوش بینی ،مثبت اندیشی،راه های افزایش اعتماد به نفس , ،آموزش حل مسئله

۱۰

مدیریت استرس والدگری(روش های جسمی)

شناخت راه های مختلف مدیریت هیجان ها روش جسمی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...