دانلود پایان نامه و مقاله – جدول ۴-۶٫ آزمون اثرات عوامل درون گروهی و بین گروهی متغیر تکلیف و ظرفیت حافظه کاری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
با توجه به جدول ۴-۵ کودکان در گروه حافظهکاری بالا ۶۹/۸۲ درصد اشکال، در حالی که کودکان گروه حافظهکاری پایین ۸۳/۷۶ درصد اشکال را درست نامیدند. این جدول نشان میدهد که عملکرد گروه با ظرفیت حافظهکاری بالا در تکلیف غیرزمانی بهتر از گروه با ظرفیت حافظهکاری پایین است در حالی که در عملکرد زمانی دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد.
۴-۳-۲ سوال دوم: آیا ادراک زمان کودکان با ظرفیت حافظهکاری پایین در مقایسه با کودکان با ظرفیت حافظهکاری بالا در تکالیف زمانی زیر یک ثانیه و بالای یک ثانیه متفاوت است؟
به منظور بررسی سوال فوق، نمره فرد در تکالیف بازتولید زمان به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده و از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر (طرح مختلط۲×۲) برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. بدین صورت که عامل گروه (در دو سطح ظرفیت حافظهکاری بالا و پایین) به عنوان عامل بینگروهی و عامل بازههای زمانی (۷۰۰ و ۳۰۰۰ میلی ثانیه تکالیف زمانی منفرد) به عنوان عامل درون گروهی مد نظر قرار گرفتند.
۴-۳-۲-۱ تحلیل دقت بازتولید زمانی بر اساس نمره T
نتایج به دست آمده نشان میدهد که اثر تکلیف معنادار است (۰۰۰۱/۰>P و ۶۳۵/۱۲۲=(۱،۳۹)F). اثر تعاملی گروه×تکلیف معنادار نمیباشد (۸۷/۰>P و ۰۲۴/۰=(۱،۳۹)F). همچنین اثر عامل بینگروهی ظرفیت حافظهکاری نیز معنادار نیست (۱۳۶/۰>P و ۳۲۶/۲=(۱،۳۹)F) . جدول ۴-۶ معناداری اثر درونگروهی تکلیف را نشان میدهد که کودکان صرفنظر از ظرفیت حافظهکاریشان در بازههای زمانی ۷۰۰ و ۳۰۰۰ میلیثانیه متفاوت عمل کردهاند و ظرفیت حافظهکاری در میزان دقت عملکرد آن ها هیچ تاثیری نداشته است.
جدول ۴-۶٫ آزمون اثرات عوامل درون گروهی و بین گروهی متغیر تکلیف و ظرفیت حافظه کاری
اثرات متغیرها
F
درجه آزادی
معناداری
اثر تکلیف
۶۳۵/۱۲۲
۱،۳۹
۰۰۰۱/۰
اثر ظرفیت حافظه کاری
۳۲۶/۲
۱،۳۹
۱۳۶/۰
اثر تعاملی تکلیف و ظرفیت حافظهکاری
۰۲۴/۰
۱،۳۹
۸۷/۰
نمودار ۴-۳٫ میزان دقت در بازه زمانی کوتاه و بلند تکلیف منفرد
نمودار ۴-۳ نشان میدهد که الگوی عملکرد هر دو گروه در دو نوع تکلیف یکسان است. بدین صورت که، آزمودنیهای هر دو گروه در تکلیف منفرد کوتاه مدت (۷۰۰ میلیثانیه) بیش برآورد، در حالی که در تکلیف منفرد بلند مدت (۳۰۰۰ میلیثانیه) کم برآورد داشتهاند.
۴-۳-۲-۲ تحلیل ضریب تغییرات (تغییرپذیری)
بررسی تغییرپذیری نشان داد که ظرفیت حافظه کاری تاثیر به سزایی در تغییر پذیری بازتولید زمانیکودکان دارد (۰۰۰۱/۰>P و۶۱۲/۱۷=F). در حالی که اثر تکلیف (۶۶۰/۰>P و ۱۹۷/۰=(۱،۳۹)F) و اثر تعاملی تکلیف و ظرفیت حافظهکاری معنادار نیست (۳۰۹/۰>P و ۰۶۵/۱=(۱،۳۹)F). معناداری اثر گروه بدین معنا است که میزان تغییرپذیری بازتولید زمانی کودکان با ظرفیت پایین در مقایسه با گروه ظرفیت بالا متفاوت است.
-
- – Pouthas ↑
-
- – single task ↑
-
- – dual task ↑
-
- – Gautier ↑
-
- – Droit- volet ↑
-
- -Cambridge Neuropsychological Test Automated Batteryمجموعه آزمونهای CANTAB، نرم افزار کامپیوتری است که توسط مرکز شناختی کمبریج به منظور ارزیابی عملکرد اجرایی و شناختی افراد طراحی شده است. ↑
-
- – Poppel ↑
-
- -simultaneity ↑
-
- -successiveness ↑
-
- – temporal order ↑
-
- -zakay ↑
-
- -Droit Volet ↑
-
- – Fraisse ↑
-
- – prospective ↑
-
- – retrospective ↑
-
- – Hicks ↑
-
- – Miller ↑
-
- – Gaes ↑
-
- – Bierman ↑
-
- – experienced duration ↑
-
- – remembered duration ↑
-
- – Kinsbourne ↑
-
- -Block ↑
-
- -verbal estimation ↑
-
- – production ↑
-
- – reproduction ↑
-
- – discrimination ↑
-
- – online ↑
-
- -Perbal ↑
-
- – همان گونه که در فصل اول ذکر شد، در تکلیف دوگانه، تکلیف زمانی همراه با تکلیف شناختی غیرزمانی ارائه میشود و منجر میشود توجه کمتری به زمان اختصاص یابد. ↑
-
- -implicit ↑
-
- -explicit ↑
-
- – Coull ↑
-
- -Nobre ↑
-
- – Daneman ↑
-
- -Carpenter ↑
-
- -Fink ↑
-
- -Neubaue ↑
-
- -Baddeley ↑
-
- -Hitch ↑
-
- -central executive ↑
-
- -episodic buffer ↑
-
- – phonological loop ↑
-
- – visuospatial sketchpad ↑
-
- – rehearsal process ↑
-
- – Lieberman ↑
-
- -Gathercole ↑
-
- -Kane ↑
-
- -Conway ↑
-
- -Hambrick ↑
-
- -Engle ↑
-
- -Cowan ↑
-
- – coordinative working memory ↑
-
- -Brown ↑
-
- -mental arithmetic task ↑
-
- -visual searchتکلیف جستجوی دیداری نیازمند این است که آزمودنی ترتیب واژگان مزاحم را هنگام جستجوی واژه هدف خاص به طور مداوم مرور کند (براون،۱۹۹۷). ↑
-
- -pursuit rotor tracking taskدر تکلیف غیرزمانی ردیابی چرخان، آزمودنیها به طور مداوم محرک دیداری در حال حرکت را دنبال میکنند. این تکلیف بر کنترل حرکتی و هماهنگی حرکتی-ادراکی تأکید دارد (براون،۱۹۹۷). ↑
-
- -Ivry ↑
-
- -Schlerf ↑
-
- – motor response ↑
-
- – impulsivity ↑
-
- – scalar expectancy ↑
-
- -Gibbon ↑
-
- – Delgado ↑
-
- – Droit-volet ↑
-
- -Droit ↑
-
- -Jacquet ↑
-
- -Wearden ↑
-
- -Thomas ↑
-
- -Weaver ↑
-
- -basal ganglia ↑
-
- -striatum ↑
-
- -caudate ↑
-
- -putamen ↑
-
- -substatia nigra ↑
-
- -Harrington ↑
-
- – Meck ↑
-
- -supplementary motor areas ↑
-
- -cerebellum ↑
-
- -right dorsolateral prefrontal cortex ↑
-
- -inferior frontal prefrontal cortex ↑
-
- -right parietal cortex ↑
-
- – insular cortex ↑
-
- – Wiener ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:24:00 ق.ظ ]
|