فرمول۱-۲

= ++ +it

در این رابطه

TAit: جمع کل اقلام تعهدی شرکت i در سال t که از حاصل سود خالص قبل از اقلام غیر مترقبه منهای وجوه نقد عملیاتی به دست می‌آید

Ait-1: جمع کل دارایی های شرکت i در سال t-1

:تغییر در آمد شرکت i بین سال t-1 و t

REC: تغییر در حسابداری دریافتنی شرکت i بین سال t-1 و t

PPEit: میزان اموال، ماشین آلات و تجهیزات (ناخالص) شرکت i در سال t

بیش ارزش گذاری[۱۷]

برای انتخاب شرکت های بیش ارزش گذاری شده مطابق روش هومس و همکاران[۱۸] (۲۰۱۳) ، میانگین E/P کل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را طی پنج سال محاسبه کرده؛ گروهی از شرکت ها که میانگین آن ها در پنج سال مورد مطالعه پژوهش بیش از میانگین کل شرکت ها باشد را به عنوان شرکت های بیش ارزش گذاری شده در نظر می گیریم.

نسبت قیمت به درآمد (E/P)

یکی از روش های اصلی ارزشیابی که اغلب مورد استفاده تحلیل گران قرار می‌گیرد، روش نسبت قیمت به سود هر سهم ( P/E ) است. نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E ) از طریق تقسیم قیمت جاری بازار بر سود ۱۲ ماهه به دست می‌آید و نشان دهنده ی این است که قیمت سهم چند برابر سود هر سهم است و به ازای هرریال سود چه قیمتی را باید پرداخت کرد.

۱-۱۲- استفاده‌ کنندگان از نتایج تحقیق

مهم­ترین سازمان­ های استفاده کننده از نتایج این تحقیق سازمان بورس اوراق بهادار، مؤسسات کارگزاری، شرکت­های سرمایه ­گذاری، اعتباردهندگان، بانک­ها و تمامی افراد علاقمند به سرمایه ­گذاری هستند. نتایج این تحقیق به سهام‌داران و تأمین­کنندگان منابع مالی بالفعل و بالقوه و به طور کلی استفاده­کنندگان صورت­های مالی در ارزیابی بهتر عملکرد شرکت­ها و تصمیم گیری بهتر مالی کمک می­ کند. به علاوه، این نتایج می ­تواند مورد توجه محققین دانشگاهی قرار گیرد، چون باعث افزایش شناخت رابطه بین کیفیت حسابرسی ‌در اقلام تعهدی اختیاری می­ شود.

۱-۱۳- تعریف نظری متغیر های تحقیق

کیفیت حسابرسی

واقعیت این است که تلاش های زیادی برای ارائه تعریفی از کیفیت حسابرسی در گذشته انجام شده است اما هیچ کدام از آن ها به ارائه تعریفی که جهان شمول باشد ومورد قبول همگان قرار گیرد منجر نشده است. کیفیت حسابرسی اساسا یک مفهوم پیچیده وچند بعدی است. بجای تعریف کیفیت حسابرسی می‌توانیم ویژگی های رفتاری یا شاخص کیفیت حسابرسی را بر شماریم. یکی از تعریف هایی که بسیار به آن استناد می شود تعریف دی آنجلو[۱۹] (۱۹۸۱)است. وی کیفیت حسابرسی را این گونه تعریف ‌کرده‌است:« سنجش و ارزیابی بازار از توانایی حسابرسی در کشف تحریف های با اهمیت و گزارشگری تحریفات کشف شده».

اقلام تعهدی

به ارقامی گفته می شود که موجب به تعویق افتادن ثبت درآمدها ویا هزینه ها می‌شوند. هم چنین می توان اقلام تعهدی را به عنوان انتقال دهنده وجه نقد به زمان دیگر، معرفی کرد. بدین معنی که پرداخت ها و دریافت های وجه نقد، بدرستی در اقلام تعهدی ثبت شده مندرج است و این موضوع موجب می شود این اقلام، واقعیت اقتصادی شرکت را بهتر نمایش دهند (بهرامفر و عالم، ۱۳۸۳).

بیش ارزش گذاری

شرکت هایی که نسبت P/E در آن ها بالا باشد یعنی سرمایه گذاری در دارایی های ثابت بیش از میانه سرمایه گذاری صنعت باشد گفته می شود (ودیعی و عظیمی فر، ۱۳۹۱).

نسبت قیمت به درآمد (E/P)

مبنایی ﺑﺮای ارزشﮔﺬاری ﺳﻬﺎم ﺑﻮده و ﺑﻪ روﺷﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺳﻬﻢ و ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎزار ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ارزاﻧﯽ ﯾﺎ ﮔﺮاﻧﯽ ﻗﯿﻤﺖ ﺳﻬﻢ را ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮده و ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮏ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺘﺪاول و ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ارزش ﺳﻬﺎم و ﻋﻤﻠﮑﺮدﺷﺮﮐﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد (فخاری و همکاران، ۱۳۹۱).

اهرم (leverage):

اهرم از تقسیم کل بدهی‌های شرکت به مجموع دارایی های شرکت در پایان سال به دست می‌آید.

جریان های نقد عملیاتی (OCF):

عموما به جریان های نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی که ناشی از اثرات نقدی مبادلات و رویداد های اقتصادی هستند و در تعیین سود عملیاتی لحاظ می‌شوند، جریان های نقد عملیاتی گفته می شود(نوروش و همکاران، ۱۳۸۷).

نرخ بازده دارایی (ROA):

یکی از معیار هایی که برای سنجش توانایی مدیریت یک شرکت برای کسب بازده با توجه به منابع موجود به کار می رود، نرخ بازده دارایی هاست. از مدیریت انتظار می رود تا دارایی های در اختیار را چنان به کار گیرد که حداکثر بازده را به دست دهند.

۱-۱۴- خلاصه فصل

در این فصل به ارائه کلیات تحقیق پرداخته شد و طرح کلی تحقیق مشخص گردید. موارد ذکر شده در این فصل شامل مقدمه، بیان موضوع تحقیق، اهمیت، ضرورت انجام تحقیق، اهداف اساسی تحقیق، فرضیه ­های تحقیق، متغیرهای تحقیق و روش انجام تحقیق بودند.

۱۵-۱٫ ساختار پایان نامه

در فصل دوم به ارائه مبانی نظری، ادبیات موضوع تحقیق و مطالعات داخلی و خارجی صورت گرفته در حوزۀ موضوع تحقیق پرداخته شده است. در فصل سوم، روش اجرای تحقیق تشریح شده است و جامعۀ آماری، نمونه آماری و روش نمونه گیری مورد استفاده بیان شده است و همچنین در این فصل فرضیه های تحقیق بیان شده و متغیرهای تحقیق و شیوۀ محاسبۀ آن ها ارائه و روش گردآوری اطلاعات و روش های آماری استفاده شده تشریح گردیده است. در فصل چهارم، مدل های تحقیق، تجزیه و تحلیل و فرضیات تحقیق آزمون گردیده و سرانجام در فصل پنجم، نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها و تجزیه و تحلیل های انجام شده بیان و پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی متذکر شده است.

فصل دوم

مبانی نظری ‌و پیشینه تحقیق

۲-۱- مقدمه

با بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق، ‌می‌توان از روش­های مورد استفاده در تحقیقات قبلی مانند ابزار اندازه ­گیری، روش نمونه گیری و موارد دیگری از این دست آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آن­ها پی برد. بر این اساس پژوهش­گر می‌تواند طرح تحقیق مناسب را برای موضوع مورد نظر انتخاب کند و نارسایی های مشهود روش­ شناختی تحقیقات قبلی را در هنگام اجرای طرح پژوهشی خویش برطرف یا کنترل نماید (حافظ نیا، ۱۳۸۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...