حد بالا

تصمیم گیری مدیران

۸۲.۹۵۲

۹۹

۰.۰۰۰

۳.۲۴۳

۳.۱۶۵

۳.۳۲

با توجه به جدول (۴-۱۶) نتایج بدست آمده نشان می دهد که چون سطح معنی داری کمتر از ۵% است ، و هم چنین با توجه به اینکه میانگین حد بالا و پایین اختلاف وجود دارد بنابراین می توان گفت اطلاعات ناشی از مبنای تعهدی درمقایسه با مبنای نقدی میتواند موجب تصمیم گیری های بهینه مدیران گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۶- خلاصه فصل
در ابتدای این فصل روش‌های آماری مورد استفاده در آزمون فرضیه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و سپس به توصیف متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق پرداخته و آمار توصیفی متغیرهای تحقیق به همراه نمودار هیستوگرام آنها ارائه شد و در ادامه آزمون نرمال بودن داده ها پرداخته شد و مشخص گردید داده ها نرمال نبوده و بر این اساس با بهره گرفتن از آزمونهای ناپارامتریک به تحلیل حاصل‌شده از محاسبات نسبت‌های تحقیق و تهیه جداول آماری به آزمودن فرضیه‌های تحقیق پرداختیم.
فصل پنجم
نتیجه گیری
و
ارائه پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در این فصل اطلاعات مربوط به تحقیق در قالب چهار فرضیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در فصل حاضر، ابتدا به پرسشهای مطرح شده در ذهن پژوهشگر با توجه به آزمون فرضیه های آماری انجام شده در فصل قبل پاسخ داده می شود و سپس به تشریح نتایج بدست آمده از طریق این پژوهش، و در نهایت ارائه پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی پرداخته می شود.
۵-۲- خلاصه و نتیجه گیری
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی مزایای جایگزینی حسابداری تعهدی بجای حسابداری نقدی از دیدگاه ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه های اجرایی استان گیلان انجام شده است. در این تحقیق بکارگیری سامانه حسابداری تعهدی از چهار جنبه شامل: ارتقاء سطح مسئولیت پاسخگویی مدیران، تسهیل در تهیه و تدوین بودجه ریزی عملیاتی، محاسبه و شفاف سازی بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها و بهبود تصمیم گیری مدیران مورد بررسی قرار گرفته است.
اطلاعات استخراج شده از پاسخهای داده شده به سوالات عمومی پرسشنامه، شامل خصوصیات فردی آزمودنی ها، نشان می دهد که اکثریت پاسخ دهندگان از نیروهای متخصص و آشنا به نظام حسابداری هستند. بنابراین با توجه به یافته های پژوهش، اتکاء به پاسخ های این افراد به سوال های پرسشنامه مبنای علمی لازم برای ارزیابی مزایای اجرا و پیاده سازی سامانه حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی گیلان را فراهم می کند.
همانگونه که در فصل چهارم اشاره شد، تجزیه و تحلیل پاسخ سوال مربوط به وجود یا عدم وجود مزایای اجرای حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی استان گیلان نشان می دهد که تقریبا ۸۹% از پاسخ دهندگان معتقد به وجود مزایای اجرای حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی گیلان هستند.
تحلیل توصیفی داده های بدست آمده از سوال های تخصصی پرسشنامه نشان می دهد که آزمودنی ها در اکثر موارد برای پاسخ به سوالات پرسشنامه، گزینه های متوسط و زیاد را انتخاب کرده اند. بنابراین می توان گفت به نظر آنها مزایای بکارگیری حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی بر موارد ذکر شده، در سطح بالایی قرار دارد.
در ادامه برای تجزیه و تحلیل میزان تاثیر اجرا و پیاده سازی حسابداری تعهدی در نظام دستگاه های اجرایی استان گیلان بر متغیرهای تحقیق، هر یک از فرضیه ها به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اول نشان می دهد، اجرا و پیاده سازی سامانه حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی گیلان می تواند بر عوامل تعیین شده در سوالات مربوط به فرضیه اول که جنبه های مختلف مسئولیت پاسخگویی از قبیل پاسخگویی عمومی، پاسخگویی مدیریتی، پاسخگویی مالی، پاسخگویی حرفه ایی، پاسخگویی قانونی، پاسخگویی عملیاتی هستند، موثر واقع شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به پاسخ های کاربران می توان گفت استفاده از حسابداری تعهدی درمقایسه با حسابداری نقدی می تواند قابلیت پاسخگویی مدیران را افزایش دهد.
نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه دوم نشان می دهد، اجرا و پیاده سازی سامانه حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی استان گیلان می تواند بر عوامل تعیین شده در سوالات مربوط به فرضیه دوم که شامل تسهیل زمینه بودجه ریزی عملیاتی و اجرای استقرار بودجه ریزی عملیاتی را تسهیل نماید .
نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه سوم نشان می دهد، اجرا و پیاده سازی سامانه حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی استان گیلان می تواند بر عوامل تعیین شده در سوالات مربوط به فرضیه سوم که شامل اندازه گیری دقیق تر بهای تمام شده خدمات و فعالیتها موثر واقع شود.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به پاسخ ها کاربران با تاثیر متوسط، زیاد و خیلی زیاد دیدگاه خود را بیان کرده اند که با توجه به رد فرضیه آماری طبق نتایج حاصله با اطمینان ۹۵% می توان ادعا کردکه دیدگاه اجرا و پیاده سازی مبنای حسابداری تعهدی در نظام حسابداری دستگاه های اجرایی استان گیلان می تواند موجب بیان شفاف تر بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها گردد.
نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه چهارم نیز نشان می دهد، اجرا و پیاده سازی سامانه حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی استان گیلان می تواند بر عوامل تعیین شده در سوالات مربوط به فرضیه چهارم، شامل: تاثیر گذار بودن در تصمیم گیری های آتی مدیران، بهینه سازی تصمیم گیری های مدیران، کمک به تصمیم گیری های مدیران برای تقویت کنترل های داخلی، موثر بودن آن در دستیابی به اطلاعات مدیریتی جامع و شفاف سازی صورت های مالی دستگاه های اجرایی استان گیلان برای ارزیابی مدیران، موثر واقع شود.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به پاسخ های کاربران با تاثیر متوسط، زیاد و خیلی زیاد دیدگاه خود را بیان کرده اند که با توجه به رد فرضیه آماری طبق نتایج حاصله با اطمینان۹۵%می توان ادعا کردکه دیدگاه جایگزینی حسابداری تعهدی بجای حسابداری نقدی در سیستم حسابداری دستگاه های اجرایی استان گیلان بر اثربخشی سازمانی آن می تواند موجب بیان کارایی و اثربخشی گردد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اجرا و پیاده سازی مبنای حسابداری تعهدی در نظام حسابداری دستگاه های اجرایی استان گیلان از دیدگاه کاربران و ذیحسابان و مدیران مالی به بهبود تصمیم گیری های مدیران در دستگاه های اجرایی استان گیلان با بهره گرفتن از اطلاعات ناشی از این مبنای حسابداری بیانجامد .
۵-۳-پیشنهادها
بخش قبل به بیان نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر اختصاص داشت. بر اساس نتایج مزبور و پیشینه پژوهش، اجرا و پیاده سازی سامانه حسابداری تعهدی در نظام حسابداری دستگاه های اجرایی استان گیلان که مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی مدیران بوده و همچنین بتواند مبنای بودجه ریزی فعلی را به بودجه ریزی عملیاتی تغییر داده و بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها را بصورت دقیق و شفاف بیان نموده و مدیران را در اتخاذ تصمیمات مهم و موثر یاری رساند،نه تنها امری ضروری بوده بلکه بر اساس بند (۱) ماده (۲۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی و سایر دستگاه های اجرائی در موارد استفاده از بودجه عمومی دولت، مکلفند صورتهای مالی خود را براساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی کشور (تدوین شده توسط سازمان حسابرسی) در چهارچوب دستورالعمل های حسابداری وزارت اموراقتصادی و دارائی بر مبنای حسابداری تعهدی تهیه نمایند، وهمچنین ماده (۲۱۹) قانون برنامه پنجم توسعه که مقرر می دارد؛ به منظور استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، دولت موظف است تا پایان سال دوم برنامه به تدریج زمینه‌های لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در کلیه دستگاه های اجرائی فراهم آورد به نحوی که لایحه بودجه سال سوم برنامه به روش مذکور تهیه، تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. دستورالعمل اجرائی توسط معاونت تهیه و ابلاغ می‌شود. همچنین در اجرای بند (۳۲) سیاستهای کلی برنامه پنجم و استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، اعتباراتی که براساس قیمت تمام‌شده موضوع ماده (۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری اختصاص می‌یابد پس از پرداخت به واحدهای مربوطه بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی و فقط براساس آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی هزینه می‌گردد که متضمن پیش‌بینی نحوه نظارت بر هزینه‌ها و تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده است و با پیشنهاد معاونت و وزارت اموراقتصادی و دارائی به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد، یک الزام میباشد که برای ایجاد تحول در تشکیلات و سازماندهی و دستیابی به اهداف سازمانی، مدیران دستگاه های اجرایی استان گیلان، باید سامانه حسابداری فعلی خود را به حسابداری مبتنی بر مبنای تعهدی کامل تغییر دهند.
۵-۴- پیشنهاد های کاربردی
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه های این پژوهش، می توان پیشنهاد کرد:
۱- به منظور افزایش قابلیت پاسخگویی مدیران دستگاه های اجرایی در برابر شهروندان یا نمایندگان منتخب آنان، مدیریت ارشد و نهادهای نظارتی پیشنهاد می شود حسابداری تعهدی اجرا و پیاده سازی شود.
۲- به منظور افزایش پاسخگوئی اجتماعی مدیران دستگاه های اجرائی، حسابداری تعهدی اجرا و پیاده سازی شود.
۳- به منظور الزام مدیران دولتی به ارائه گزارش هائی در زمینه میزان دستیابی به اهداف عملیاتی از قبل تعیین شده، از نظر کارایی و اثربخشی و مصرف منابع مالی، حسابداری تعهدی اجرا و پیاده سازی شود.
۴- به منظور تسهیل در زمینه بودجه ریزی عملیاتی و امکان تهیه بودجه عملیاتی و در واقع اصلاح نظام بودجه ریزی فعلی به روش هدفمند و عملیاتی در راستای دستیابی به اهداف ماده (۲۱۹) قانون برنامه پنجم توسعه، حسابداری تعهدی اجرا و پیاده سازی شود.
۵- به منظور بیان شفاف تر نتایج عملکرد حسابداری تعهدی اجرا و پیاده سازی شود.
۶- پیشنهاد می شود به منظور تعیین بهای تمام شده خدمات و فعالیت های دستگاه های اجرایی، حسابداری تعهدی اجرا و پیاده سازی شود.
۷- به منظور شفاف سازی بهای تمام شده واگذاری خدمات به بخش خصوصی، پیشنهاد می شود حسابداری تعهدی اجرا و پیاده سازی شود.
۸- به منظور اولویت بندی فعالیت ها و برنامه ها و همچنین بهینه سازی تصمیم گیری های آتی، مدیران بایستی از اطلاعات ناشی از سامانه حسابداری تعهدی استفاده نمایند.
۹- به منظور تقویت کنترل های داخلی، دستیابی به اطلاعات جامع مدیریتی، شفاف سازی صورتهای مالی و ارزیابی نتایج عملکرد از اطلاعات ناشی از سامانه حسابداری تعهدی استفاده نمایند.
۵-۵- پیشنهادهای آتی
در این پژوهش به ارزیابی مزایا ی جایگزینی حسابداری تعهدی بجای حسابداری نقدی در دستگاه های اجرایی استان گیلان پرداختم. بنابراین پیشنهاد هایی به شرح زیر برای پژوهش های آتی ارائه می گردد :
۱- ارزیابی قابلیت اجرایی بودجه ریزی عملیاتی در دستگاه های اجرایی استان گیلان و ارائه راه حل های پیاده سازی بودجه عملیاتی در دستگاه های اجرایی کشور.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...