C6

۷-همکاری و مساعدت دستگاه­های دولتی

C7

۸-تدوین، آموزش و اجرای استراتژی­ های مدیریتی

C8

۹-فناوری اطلاعات و زیر ساخت­ها

C9

۱۰-تمرکز بازاریابی جذب گردشگر در یک واحد تخصصی بازاریابی

C10

۱۱-حمایت دولت از فعالیت تجمیعی واحدهای کسب و کار گردشگری و صنایع دستی

C11

۱۲-تشکیل یک واحد هماهنگ کننده با رای و نظر واحدهای کسب و کار گردشگری

C12

جدول ۴-۱۴- ماتریس نظر نهایی خبرگان
۴-۱۰- رتبه ­بندی معیارهای مؤثّر بر استراتژی­ های توانمندسازی گردشگری بر اساس تکنیک دی متل
همان‌گونه که بیان گردید، تکنیک دی متل که از انواع روش‌های تصمیم‌گیری بر اساس مقایسه‌های زوجی است، با بهره‌مندی از قضاوت خبرگان در استخراج عوامل یک سیستم و ساختاردهی نظام‌مند به آنها با بکارگیری اصول نظریه گراف‌ها، ساختاری سلسله‌مراتبی از عوامل موجود در سیستم همراه با روابط تأثیر و تأثر متقابل ارائه می‌دهد، بگونه‌ای که شدّت اثر روابط مذکور را به صورت امتیاز عددی معین می‌کند.
تکنیک دی متل شامل ۴ مرحله است در مرحله اوّل بایستی ماتریس مقایسه زوجی عوامل (معیارهای) که توسط خبرگان امتیازدهی شده است و اعداد آن بین ۰ تا ۴ می‌باشند تشکیل گردد که عدد صفر نشان دهنده بی‌تأثیر بودن آن‌ها رو یکدیگر تا عدد ۴ که نشان دهنده بیشترین تأثیر می‌باشد. در مرحله دوّم ماتریس نرمال وزن دهی شده بصورت زیر بدست می‌آید:
۴-۳)
جدول ۴-۱۵ : ماتریس نرمال وزن ‌دهی
در مرحله سوّم ماتریس تأثیر مستقیم/غیرمستقیم با بهره گرفتن از رابطه T به شکل زیر قابل محاسبه است و در جداوّل شماره ۴-۱۶ ،۴-۱۷ و ۴-۱۸ نتایج حاصل از اجرای الگوریتم با بهره گرفتن از نرم افزار EXCEL آمده است :
۴-۴)
۴-۵)
جدول ۴-۱۶- ماتریس شدت نسبی حاکم بر روابط مستقیم
جدول ۴-۱۷- ماتریس شدت نسبی حاکم از روابط غیرمستقیم
جدول ۴-۱۸- ماتریس شدت نسبی حاکم از روابط مستقیم و غیرمستقیم
ri جمع سطر i ام ماتریس T و نشان دهنده جمع مستقیم و غیرمستقیم اثرات معیار i ام روی دیگر معیارها است. cj جمع ستون jام و نشان دهنده میزان تأثیر مستقیم یا غرمستقیمی است که از معیارهای دیگر می‌پذیرد. ri+ci میزان نقش اصلی معیار iام را روی مسئله نشان می‌دهد. مقدار ri-ci اگر مثبت باشد نشان می‌دهد که معیار iام بر روی معیارهای دیگر تأثیر می‌گذارد و اگر مقدار آن منفی باشد نشان می‌دهد که معیار iام از معیارهای دیگر تأثیر می‌پذیرد.
در مرحله چهارم یک مقدار آستانه مانند α در نظر گرفته می‌شود و ماتریس T اصلاح می‌گردد یعنی عناصر T که بیشتر از مقدار α هستند به همان شکل باقی می‌مانند و اگر کوچکتر از α باشند با صفر جایگزین می‌گردند سپس این ماتریس نرمال و عناصر R,J,R-J,R+J محاسبه می‌گردد.

جدول ۴-۱۹- محاسبه عناصر R,J,R-J,R+J
جدول ۴-۲۰ - ترتیب نفوذ عناصر بر یکدیگر
بیشترین مجموع ردیفی® نشان دهنده ترتیب عناصری است که قویاّ بر عناصر دیگر نفوذ دارند مانند عنصر C4(رابطه همکاری تکمیل کننده بین واحدهای گردشگری)، بیشترین مجموع ستونی(J) نشان دهنده ترتیب عناصری است که تحت نفوذ واقع می‌شوند مانند C8(تدوین، آموزش و اجرای استراتژی­ های مدیریتی) از آن ستون بیشترین نفوذ را از بقیه عناصر دریافت می‌کند. بنابراین ترتیب عناصر از ستون® نشان دهنده سلسله مراتب از عناصر نفوذ کننده بوده و ترتیب عناصر از ستون (J) نشان دهنده سلسله مراتب از عناصر تحت نفوذ خواهد بود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

محل واقعی هر عنصر در سلسله مراتب نهایی توسط ستون‌های(R+J) و (R-J) مشخص می‌شود، به طوری که(R-J) نشان دهنده موقعیت یک عنصر(در طول محور عرض‌ها) است و این موقعیت در صورت مثبت بودن(R-J)، به طور قطع یک نفوذ کننده بوده ودر صورت منفی بودن آن، به طور قطع تحت نفوذ(دریافت کننده) خواهد بود.
(R+J) نشان دهنده مجموع شدت یک عنصر(در طول محور طول‌ها) هم از نظر نفوذ ‌کننده و هم از نظر تحت نفوذ واقع شدن می‌باشد. سلسله مراتب نهایی از روابط مستقیم و غیرمستقیم، با توجّه به ارزش‌های(R+J) و (R-J) به قرار نمودارشماره ۴-۷ است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...