با توجه به نظر مصاحبه‌شوندگان نظارت و ارزیابی باید به صورت مستمر از تمامی افراد صورت گرفته، ثبت‌شده، و در همان زمان بازخورد داده شود.

محیط و جو مدرسه

محیط و جو مدرسه هم از لحاظ فیزیکی و ظاهری و هم از لحاظ روانی باید مساعد برای دانش‌آموزان و معلمین و کادر مدرسه باشد.

تمامی برنامه هایی که مدیر برای فضای مدرسه اجرا می‌کند درنهایت باید به یک چیز ختم شود؛ رضایت کادر و دانش‌آموزان از محیط مدرسه.

مصاحبه‌شونده شماره ۴ با بیان خاطره‌ای این مطلب را این‌گونه عنوان می‌کند: «در بعضی از مواقع من داشتم در محیطی که کلاس‌های ما تعدادی میز و نیمکت داشتند و کلاسی هم بود که میز و نیمکت نداشته، فرش پهن بوده و آنجا [کلاس] برگزار می‌شد؛ ولی موفقیت آن کلاسی که میز و نیمکت نداشته بیشتر بوده؛ اینجا محیط و پذیرش محیط را هم توسط دانش‌آموزان و هم اولیای مدرسه مثل دبیر و این‌ها خیلی مؤثر است.»

همچنین مصاحبه‌شونده شماره ۱ درباره جو مدرسه ‌این‌گونه می‌گوید: «در محیط‌های فرهنگی و آموزشی مهم‌ترین عاملی که می‌تواند رضایتمندی را در افراد ایجاد بکند، این است که به افکارش احترام بگذاریم و این احساس را طرف ایجاد بکنیم که اینجا متعلق به خودت است.»

مدیریت بحران

مدیریت بحران در مدرسه در دو موقعیت نمود دارد:

۱٫ اتفاقات غیرمترقبه؛ مثل زلزله، آتش‌سوزی، آسیب‌دیدگی افراد و…

۲٫ بحران‌های ناشی از برخوردها و تنش‌های شدید میان افراد

مصاحبه‌شونده شماره ۲ در رابطه با بحران‌هایی که می‌تواند در مدرسه اتفاق بیفتد می‌گوید: «در مدرسه هرروز یک بحران اتفاق می‌افتد. دو تا دانش‌آموز می‌زنند چشم همدیگر را کور می‌کنند، دبیر با دانش‌آموز درگیر می‌شود، ولی دانش‌آموز می‌آید، ماشاالله با این سیاست آموزش‌وپرورش طلبکارانه، خیلی راحت به مدیر توهین می‌کند، خیلی راحت جلو بچه‌اش به معلم توهین می‌کند.»

در این رابطه علاوه بر دانستن علوم و آگاهی‌های عمومی برخورد با حوادث غیرمترقبه، داشتن صبر و حوصله کمک بسیاری در رفع بحران خواهد کرد.

مصاحبه‌شونده شماره ۹ در این رابطه می‌گوید: «در مقابله با مشکلاتی که پیش می‌آید مسائل غیرمترقبه، به‌هر حال بحث صبوری و پرطاقت بودن، یا مشکلاتی که در تعامل با همکار پیش می‌آید یا دانش‌آموز در حیطه کاری خودمان یا والدین به‌هر حال صبورانه برخورد کردن…»

مدیریت دانش

باآنکه مدیریت دانش به صورت سیستمی در سازمان‌های آموزشی نهادینه نشده است؛ اما مدیران مدارس با توجه به ارتباطات زیادی که با یکدیگر دارند به خوبی می‌توانند تا حد قابل‌قبولی این اتفاق را در بین خود رقم بزنند.

مصاحبه‌شونده شماره ۷ این مسئله را این‌گونه تعریف می‌کند: «ما در آموزش‌وپرورش اصطلاحی داریم به اسم تجربه‌گردانی. شاید اینکه بعضی از مدارس خودم رفتم؛ می‌شود از مدارس چیزهایی رو… به‌هر حال یک محیط است، این یک محیط اجتماعی است، نوع نگاه مدیریت، نوع نگاه عوامل و این‌ها یک سری متغیرهای خاصی، یک سری تصمیم‌گیری‌های خاصی، یک نگاه‌های خاصی، کارهای آموزشی، کارهای جدید، شاید از ده تا موردی که من انجام می‌دهم، پنج تایش یا هشت تایش با شما برابری داشته باشد، یکی دوتایش از شما بالاتر باشد، یک نگاه جدید باشد، ‌به این معنای تجربه‌گردانی، و این‌ها می‌شود استفاده شود.»

همچنین بنا بر نظر مصاحبه‌شونده شماره ۶ استفاده از شبکه های مرسوم اجتماعی امروزه این کار را تسهیل ‌کرده‌است: «به نظرم خوب است، مثلاً در همین تلگرام، هر گروهی یک چیزی می‌داند، مثلاً گروهی راه انداختند که گروه مدیران [مدارس] است، واقعاً نکات خوبی منتقل می‌شود.»

مسئله‌شناسی

مسئله‌شناسی در اینجا نه به عنوان یک فن یا توانایی، بلکه به عنوان یک نگاه و بینش مطرح شده است. بدین معنا که مدیر مدرسه باید به مشکلات و مسائل افراد و مدرسه توجه داشته باشد و مسائل را ریشه‌ای و عمیق و به‌هم‌پیوسته ارزیابی کند. داشتن بینش عمیق فکری و توجه ریشه‌ای (نه ظاهری) به مشکلات می‌تواند بسیاری از مسائل مربوط به دانش‌آموزان، معلمین و مدرسه را حل کند.

مصاحبه‌شونده شماره ۸ در رابطه با مشکل درسی دانش‌آموزانش می‌گوید: «من یک کلاس کنکور هم نگذاشتم، یک کلاس تقویتی هم نگذاشتم، ولی قریب به ۴۰ درصد قبولی ما نسبت به سال گذشته رشد کرد. پس فهمیدم کسی که گفته (شهید رجایی) این اداره آموزش‌وپرورش نیست، بلکه آموزشِ پرورش است، درست گفته است.»

مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری و تعهد بیش از آن‌که یک عمل باشد، همچون مسئله‌شناسی یک بینش و نگرش به حساب می‌آید؛ و مدیری که تعهد نداشته باشد عملاً در مدرسه هیچ جایگاهی نمی‌تواند داشته باشد.

برای تشخیص تعهد مدیر می‌توان به برخی از افعال وی توجه بیشتری داشت:

۱٫ وقت‌گذاری دائم و دغدغه‌مندی برای امور مدرسه

۲٫ ‌پاسخ‌گویی‌ به دانش‌آموزان و والدین نسبت به مشکلات مدرسه

۳٫ اذعان به اشتباهات خود و تلاش برای جبران آن

مصاحبه‌شونده شماره ۴ درباره ‌پاسخ‌گویی‌ مدیر می‌گوید: «صندوقی بود که حتی خود آن‌ ها (دانش‌آموزان) طوری بود که آن‌ ها بر کار من نظارت داشته بودند، یک دانش‌آموز می‌آمد به من می‌گفت که شما باید دیروز می‌آمدید به مدرسه و به ما پاسخ می‌دادید، چرا نیامدید؟ [می‌گفتم] آن روز من جلسه داشتم و نیامده بودم.»

مشاوره

مدیر آموزشی در مدارس علاوه بر این‌که باید بر وظایف مدیریتی خود واقف و تسلط داشته باشد، با توجه به ارتباط مستمری که با معلم و دانش‌آموزان دارد، باید تا حدودی توانایی انجام مشاوره‌های درسی و خانوادگی را نیز داشته باشد.

مصاحبه‌شونده شماره ۳ اذعان دارد: «مدیر باید هم به دانش‌آموزها مشاوره بدهد، یعنی قدرت مشاوره‌ای‌اش خوب باشد، هم به اولیا مشاوره بدهد و هم به همکاران.»

البته مصاحبه‌شوندگان ‌به این نکته توجه دادند که مدیر در حد عمومی باید به افراد مشاوره بدهد و برای بحث‌های تخصصی، به متخصص امر ارجاع دهد.

هماهنگی

هماهنگی بین افراد به‌ خصوص در هنگام ایجاد اختلافات سلیقه‌ای در اجرای امور وظیفه‌ای است که تنها مدیر باید آن را انجام دهد، و اگر مدیر از عهده این کار برنیاید در هیچ‌کدام از مأموریت‌های خود موفق نخواهد بود و به‌بیان‌دیگر، نمی‌تواند مدیر باشد.

مصاحبه‌شونده شماره ۳ در این‌باره می‌گوید: «دانش‌آموزی، اگر از کلاس آمده بیرون، با معلم مشکلی پیدا کرده، آن انتهای کار مدیریت است، وقتی‌که به آنجا می‌رسد باید همه‌چیز حل‌وفصل شود.»

تعامل با افراد با سطوح مالی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مختلف و همراه کردن ایشان با برنامه های مدرسه، به‌نوعی سخت‌ترین کار مدیر مدرسه است. ایجاد تعامل بین معلم، دانش‌آموز و والدین کلید موفقیت مدیر محسوب می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...