مطالب درباره تحلیل فضایی آمار تصادفات و ... |
H0= تفاوت معناداری بین سرانه راه فرعی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری وجود ندارد.
H1= تفاوت معناداری بین سرانه راه فرعی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری وجود دارد.
جدول ۵-۱۸ بیانگر نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین سرانه راه فرعی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری میباشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۱۸/۰) بین سرانه راه فرعی و سرانه ی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری همبستگی ضعیفی وجود دارد. R2 (۰۳/۰) نشان میدهد که متغیر سرانه راه فرعی ۳ درصد از تغییرات متغیر سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری را تبیین می کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۱۳/۰-) به ازای هر واحد تغییر در متغیر سرانه راه فرعی، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری به میزان (۱۳/۰-) کاهش مییابد. بنابر این رابطه دو متغیر منفی و غیرهمسو میباشد. به عبارت دیگر هر چه بر میزان سرانه راه فرعی افزوده می شود، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری افزایش مییابد. مقدار t برای متغیر سرانه راه فرعی (۵/۳-) میباشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنا دار میباشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر سرانه راه فرعی، رد می شود. به عبارت دیگر فرض H0 مبنی بر عدم رابطه سرانه راه فرعی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری رد، و فرض H1 مبنی بر وجود رابطه سرانه راه فرعی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری تائید میگردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۵-۱۸- نتایج رگرسیونی بین سرانه راه فرعی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری | ||||||
سطح معناداری | t | Beta | B | R2 | R | نام متغیر |
۰۰۰/۰ | ۵/۳- | ۱۸۹/۰- | ۱۳۰/۰- | ۰۳۶/۰ | ۱۸۹/۰ | سرانه راه فرعی |
الگوی پراکنش فضایی: شکل ۵-۲۳ بیانگر پراکنش فضایی سرانه راه فرعی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری میباشد. بررسی ترکیبی سرانه راه فرعی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری حاکی از وجود الگوی فضایی اتفاقی در سطح شهرستانها میباشد (آماره موران = ۰۰۴/۰). شهرستانهای نهبندان، اردستان، میبد، صدوق، تفرش، نائین و کمیجان از جمله محدودههای جغرافیایی هستند که دارای سرانه راه فرعی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری بالا هستند.
۰۰۴/۰- Moran,s I= | |
شکل ۵-۲۳- پراکنش فضایی سرانه راه فرعی و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات برون شهری |
آزمون فرضیه هفتم: بین طول راه بر حسب نوع و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری – برون شهری) رابطه وجود دارد.
این فرضیه به صورت سه فرضیه فرعی مطرح می شود:
فرضیه فرعی الف: بین طول راه (اصلی- فرعی) و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رابطه وجود دارد.
جدول ۵-۱۹ بیانگر نتایج همبستگی بین طول راه اصلی و مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری- برون شهری) میباشد. با توجه به ضریب همبستگی پیرسون (۰۶۹/۰= R) و سطح معناداری (۲/۰ = sig ) بین طول راه اصلی و سرانهی مرگ و میر درون شهری ناشی از تصادفات جادهای رابطهای وجود ندارد. با توجه به ضریب همبستگی پیرسون (۰۶۸/۰= R) و سطح معناداری (۲/۰ = sig ) بین طول راه فرعی و سرانهی مرگ و میر درون شهری ناشی از تصادفات جادهای رابطهای وجود ندارد.
جدول ۵-۱۹- نتایج همبستگی بین طول راه اصلی و فرعی و مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری | |||
سطح معناداری | r | نام متغیر |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 10:03:00 ق.ظ ]
|