۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق

در بیانه ی مفاهیم حسابداری مالی [۱۲](SFAC) شماره ۲ هیئت استانداردهای حسابداری مالی ، محافظه کاری به عنوان یک واکنش آینده نگرانه عدم قطعیت برای اطمینان از این است که خطرات موقعیت شغلی به میزان کافی بررسی شد ه اند. این تعریف مشابه این است که محافظه کاری مربوط به ارزیابی خطر ورشکستگی باشد.

این تحقیق شواهدی را ‌در مورد عواقب اقتصادی محافظه کاری برای ارزیابی خطر ورشکستگی ایجاد می‌کند ‌بنابرین‏ در روشن کردن یک بحث با در نظر گرفتن فواید و هزینه های محافظه کاری کمک می‌کند و طولانی بودن و تهاجمی بودن آن را توضیح می‌دهد.

این تحقیق ، به بررسی روابط علی و موقت بین محافظه کاری غیرشرطی و خطر ورشکستگی می پردازد. ممکن است محافظه کاری متعاقباً بر خطر ورشکستگی تأثیر بگذارد که با افزایش نقدینگی و اطلاعات مشخص می شود . خطر ورشکستگی نیز ممکن است به نوبه ی خود بر محافظه کاری حسابداری تأثیر بگذارد با این استدلال که خطر ورشکستگی بیشتر ممکن است باعث شود بدهکاران و تنظیم کنندگان تقاضای محافظه کاری بیشتر کنند تا به حفظ نقدینگی و افزایش ارتباط با سرمایه بیرونی کمک کنند و ‌بنابرین‏ باعث کاهش خطر ورشکستگی در آینده شوند. ممکن است مدیران به نوبه ی خود این تقاضاها را تقویت کنند تا هزینه ها و عملکرد مطلوب تر را توجیه کنند.

۱-۴ فرضیه‌ها

نتایج حاصل از این تحقیق را در دو فرضیه به صورت زیر پیش‌بینی می نماییم:

    1. بین ریسک ورشکستکی و محافظه کاری غیر شرطی حسابداری رابطه وجود دارد .

  1. رابطه بین ریسک ورشکستگی و محافظه کاری غیر شرطی حسابداری بسته به نوع شرکت ها می‌تواند متفاوت باشد .

۱-۵ اهداف تحقیق

هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین ریسک ورشکستگی و محافظه کاری غیر شرطی حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد که به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان کمک می کند که بتوانند به موقع تصمیم گیری نمایند.

تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین ریسک ورشکستگی و محافظه کاری حسابداری می پردازد که در آن سعی شده این موضوع بررسی شود که آیا محافظه کاری حسابداری که یکی از اصول بنیادین حسابداری بشمار می رود می‌تواند تأثیری بر ریسک ورشکستگی داشته باشد یا خیر؟ و در صورت تأثیر داشتن ، این رابطه به چه صورت است، این تحقیق به عنوان یک موضوع جدید می‌تواند به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان کمک نماید.

۱-۶ روش تحقیق

این تحقیق یک تحقیق کاربردی است که با بهره گرفتن از روش کتابخانه ای مبانی نظری مرتبط با موضوع تحقیق از منابع داخلی و خارجی استخراج و گزارش می شود و سپس به جمع‌ آوری اطلاعات پرداخته و فرضیه‌ها با بهره گرفتن از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد .

برای جمع‌ آوری داده های مورد نیاز از نرم افزار تدبیرپرداز و سایت های اینترنتی حاوی اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است . برای آزمون فرضیات نیز از تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.

۱-۷ تعریف مفاهیم و واژه ها

محافظه کاری شرطی[۱۳] : محافظه کاری که استفاده از آن به وسیله استانداردهای حسابداری الزام شده است. یعنی شناخت به موقع زیان در صورت وجود اخبار بد و نامطلوب و عدم شناخت سود در مواقع وجود اخبار خوب و مطلوب. ‌به این نوع محافظه کاری محافظه کاری سود و زیان و یا محافظه کاری گذشته نگر هم می‌گویند.

محافظه کاری غیر شرطی[۱۴] : این نوع محافظه کاری که به وسیله استانداردهای حسابداری الزام نگردیده ، کمتر از واقع نشان دادن ارزش دفتری خالص دارایی ها بواسطه رویه های از پیش تعیین شده حسابداری است. ‌به این نوع محافظه کاری ، محافظه کاری ترازنامه و یا محافظه کاری آینده نگر نیز گفته می شود ( رایان[۱۵] ۲۰۰۶ ).

ورشکستگی : با بهره گرفتن از ماده ۴۱۲ قانون تجارت مى‌توان گفت هرگاه تاجر یا شرکت تجارتى قادر به پرداخت بدهى خود نباشد دچار توقف مى‌گردد و ورشکسته مى‌باشد و به بیان دیگر وقتى کلیه اموال و ‌دارایی تاجر یا شرکت تجارتى اعم از منقول یا غیرمنقول و … کافى براى پرداخت قروض و بدهى وى نباشد او را ورشکسته مى‌نامند. مانند اینکه کلیه اموال و ‌دارایی تاجرى یک‌صد میلیون تومان باشد ولى بدهى او به اشخاص مختلف یک‌صد و چهل میلیون تومان باشد.

سایر اصطلاحات به کار رفته در تحقیق در فصول دیگر تعریف شده و از ذکر دوباره آن خودداری می شود.

۱-۸ قلمرو تحقیق

این تحقیق با بهره گرفتن از مشاهدات سال‌های مالی ۱۳۸۹-۱۳۸۸ چهار نوع از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسیده است این شرکت ها عبارتند از :۱- شرکت های دارویی ۲- کانی غیر فلزی ۳- مواد غذایی و آشامیدنی ۴- خودرو و ساخت قطعات

فصل دوم

ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱ مقدمه

رابطه بین محافظه کاری حسابداری و خطر ورشکستگی که در این تحقیق بررسی شده توسط تحقیقات اخیر به وسیله افزایش نقدینگی حسابداری و نقش های اطلاعاتی آن آگاهی داده شده است. آن ها استدلال می‌کنند که محافظه کاری حسابداری باعث کاهش جریان نقدینگی با افزایش سرمایه ، کاهش انتقال خطر ، تأخیر ضررهای اقتصادی ، افزایش ذخایر و کاهش هزینه های آژانس می شود و افزون بر آن محافظه کاری باعث افزایش جریان نقدینگی از عملیات ها با تحریک اصلاحات بیشتر از شرکای تجاری و کاهش اختلال سرمایه گذاری می شود . این ویژگی های افزایش نقدینگی محافظه کاری باید برای کاهش خطر ورشکستگی همزمان و آینده ایجاد شوند که اساساً شرایط ناکارآمدی نقدینگی است . همچنین شواهد اخیر نشان می‌دهند که محافظه کاری باعث کاهش ناهمگونی اطلاعات و عدم قطعیت با گزارشات خوشبینانه از درآمد و دارایی خالص و گزارشات زمانبندی از اخبار بد می شود. این نقش های اطلاعاتی محافظه کاری باعث افزایش جریان نقدینگی و کاهش خطر ورشکستگی با ایجاد آگاهی بیشتر در سرمایه گذاران و شرکا تجاری می شود که باعث ایجاد قرار دادها و سرمایه گذاری مطلوبتری می شود.

۲-۲ بخش اول: مبانی نظری تحقیق

۲-۲-۱ مروری بر ادبیات مربوط به محافظه کاری

۲-۲-۱-۱ تعریف محافظه کاری

محافظه کاری به عنوان یکی از میثاق های تعدیل کننده حاکم بر حسابداری و گزارشگری مالی شناخته می شود ‌به این مفهوم که در بعضی موقعیت‌ها ، محافظه کاری ایجاب می‌کند که روشی انتخاب و اعمال شود که دارای کمترین اثر مساعد بر دارایی ها ، درآمدها ، سود و حقوق صاحبان سهام باشد(هیئت تدوین استانداردهای حسابداری ایران ۱۳۸۳). در بند ۱۸ فصل دوم مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران محافظه کاری به عنوان ویژگی کیفی فرعی برای قابلیت اتکا این گونه تعریف شده است : « کاربرد درجه ای از مراقبت که در اعمال قضاوت برای برآورد در موقعیت ابهام مورد نیاز است به گونه ای که درآمد ها یا ‌دارایی ها بیشتر از واقع و هزینه ها یا بدهی ها کمتر از واقع ارائه نشود. »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...