اغلب هزینه ای که صرف حمایت مالی می شود ازمحل تبلیغات یا بودجه روابط عمومی است. بنابراین ، آماده باشید تا حمایت کننده را قانع کند که هزینه برای درج علامت شرکت برروی پیراهن های ورزشکاران شما بهتر از پول خرج کردن برای تبلیغات درروزنامه های محلی ، رادیو و تلویزیون است.(حسینی،۱۳۸۶: ۹)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲۳-۵-۲-انواع شرکت های تجاری حامی ورزش
۱- شرکتهای تجاری تولید کننده کالاهای ورزشی، که به تولید کالاهای ورزشی مشغول بوده و کالاهای آنها مستقیماً به مصرف بخش ورزشی می‌رسد که بخشی از سرمایه هزینه شده توسط آنان برای ورزشکاران، با مصرف کالاهای ورزشی توسط ورزشکاران دوباره به خود آنان برمی‌گردد و بخش دیگری از سود نیز از طریق مصارف کالاهای ورزشی تولیدی این شرکتهای تجاری توسط مردم و دوستداران تیمها یا طرفداران ورزشکاران محبوب که تبلیغ کننده کالاهای این شرکتها هستند به آنها برمی‌گردد‌ (مثل شرکتهای آدیداس، نایک و ریباک).
۲- شرکتهای تجاری تولید کننده کالاهای غیرورزشی، بیشتر حامیان مالی ورزشها از شرکتهایی هستند که در زمینه‌های اقتصادی دیگر یا غیر ورزشی (کوکاکولا، مک دونالد و…) فعالیت دارند، در اینجا انگیزه برای فروش کالا به کسانی که در ورزش و امور مربوط به آن مشارکت دارند کمتر می‌باشد و هدف آنها چنگ انداختن بر بازارهای بسیار وسیعتر از بازارهای مربوط به ورزش می‌باشد و برای نیل به این هدف از ورزش به عنوان یکی از ابزارهای مفید که می‌تواند زمینه را برای فروش بیشتر کالاهای آنها فراهم آورد سود می‌برند.
۲-۲۳-۵-۳- انواع حمایت های مالی از ورزش
ورزش‌های شبه حرفه‌ای و ورزش‌های حرفه‌ای ورزش حرفه‌ای را می‌توان به دو بخش حرفه‌ای و شبه حرفه‌ای تقسیم‌بندی نمود.
وقتی از ورزش حرفه‌ای صحبت می‌کنیم منظور فعالیت‌های ورزشی هستند که برای افراد درگیر در آن حمایت مالی را به دنبال می‌آورد. ولی در بسیاری از موارد ورزش حرفه‌ای و شبه حرفه‌ای را نمی‌توان از هم مجزا نمود و در عمل جدا کردن آنها به طور واقعی امکان پذیر نیست. زیرا در بسیاری از موارد ورزش حرفه‌ای و شبه‌حرفه‌ای ممکن است یکسان تلقی شده و از چند نوع حمایت مالی برخوردار گردند. این حمایتهای مالی از ورزشهای شبه حرفه‌ای (عملاً آماتور) و حرفه‌ای را می‌توان به چند دسته تقسیم نمود.
۲-۲۳-۵-۳-۱- منابع حمایت مالی ورزش های شبه حرفه ای
۱) اولین نوع حمایت مالی از ورزشهای شبه حرفه‌ای، شامل اشخاص غیرحرفه‌ای می‌گردد که اسماً حرفه‌ای‌اند که توسط دولت، ارتش، نظام سیاسی، سرویسهای شهری مورد حمایت قرار می‌گیرند، نمونه این نوع ورزشکاران در شوروی سابق یا کشورهای جهان سوم وجود داشته یا دارند.
۲) دومین نوع حمایت مالی از ورزشهای شبه حرفه‌ای شامل اشخاص ورزشکاری است که با شاغل شدن در شرکتهای صنعتی و تجاری مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند ولی عملاً افراد در این شرکتها مسئولیتی نداشته و فقط به امر ورزش در شرکتها پرداخته و به نوعی به مفت‌خوری عادت کرده‌اند.
۳) نوع سوم حمایت مالی از ورزشکاران شبه حرفه‌ای شامل ورزشکارانی است که با کمک هزینه مراکز علمی و دانشگاهی، به عنوان تیم دانشگاهی مشغول به فعالیت‌اند. (مانند تیم‌های دانشگاههای دولتی و خصوصی
۴) نوع چهارم حمایت مالی از ورزشکاران به ظاهر حرفه‌ای دربرگیرنده کسانی است که کمک خرج روزانه زندگی خود را از طریق ورزش و با حمایت‌های مالی رسانه‌های جمعی، افراد تاجر، یا درآمدهای ناشی از فعالیتهای تبلیغاتی خود به دست می‌آورند.
۲-۲۳-۵-۳-۲- منابع حمایت مالی ورزش های حرفه ای
۱) نوع اول حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای از طرف سرمایه‌داران انجام می‌گیرد مانند حمایت‌های مالی از تیم‌های حرفه‌ای فوتبال یا دیگر رشته‌های ورزشی.
۲) نوع دوم حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای از طریق ورودیه افراد به اماکن ورزشی تأمین می‌‌گردد.
۳) نوع سوم حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای توسط تماشاگران و طرفداران پر و پا قرص آنها تأمین می‌گردد.
۴) نوع چهارم حمایت مالی از تیم‌ها یا ورزشکاران حرفه‌ای از طریق تبلیغات تجاری و صنعتی که این‌گونه تیم‌ها برای شرکتها و مراکز صنعتی انجام می‌دهند، به دست می‌آید و از طریق آنها به تأمین منابع مالی خود می‌پردازند. ۵) نوع دیگر از حمایت مالی از ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای از طریق حق پخشی که به وسیله رسانه‌های گروهی برای پوشش مسابقات این افراد یا تیم‌ها به آنها پرداخت می‌شود، تأمین می‌گردد. باید اذعان نمود که نوع حمایت مالی در جوامع مختلف از تیم‌های حرفه‌ای یا به ظاهر حرفه‌ای متفاوت می‌باشد و نمی‌توان دقیقاً الگوی فوق را در مورد آنها به کار برد، زیرا الگوی ارائه شده نسبی است.(پارسامهر، ۱۳۹۰: ۲۱)
۲-۲۳- ۶- تامین مالی از طریق اعانات و یارانه های دولتی
اعانات و یارانه های دولت محلی می تواند گروه ها و سازمان های ورزشی را یاری دهند. اعانات و یارانه های دولتی در دسترس بوده و سازمان های ملی می توانند از سازمان تربیت بدنی و سایر سازمان های دولتی تقاضای کمک داشته باشند. برخی از مواد و تبصره های قانون بودجه و برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تسهیلاتی را فراهم نموده است و هزینه های ورزشی و کمک های دولتی را به عنوان هزینه های قابل قبول محسوب می کند. مانند:
- تبصره‌ ب ماده‌ ۱۱۷ قانون برنامه‌ چهارم توسعه‌ اقتصادی کشور
- طرح ۴۹ قانون بودجه برنامه‌ چهارم مبنی بر کمک به باشگاه های خصوصی.
با ایجاد ارتباط مؤثر با شوراهای محلی، شهرداری ها و تربیت بدنی خود از بهترین شیوه عمل برای تأمین منابع و پیگیری امور ورزشی مطلع خواهید شد.(حسینی،۱۳۸۶: ۵)
۲-۲۳-۷- تامین مالی از طریق تجارت کالاها و تجهیزات ورزشی
هریک از این شرکت ها برای دستیابی به منافع اقتصادی حاصل از این بازی ها به رقابت تنگاتنگی در حوزه های فعالیت خود ( بازار بین المللی ) روبه رو بودند.به عنوان مثال در عرصه ی رقابتی بین تولیدکنندگان لباس و لوازم ورزشی جهان ، بین سه شرکت آدیداس ، نایکی و پوما در بازی های جام جهانی ۲۰۰۲ ، موجب شد تا گران ترین و پرهزینه ترین سرمایه گذاری تبلیغاتی بین این سه شرکت رخ دهد.
شرکت نایکی برای اینکه بتواند در قاره ی آسیا و در ورزش فوتبال حضور جدی داشته باشد، مبلغ یکصد میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و از این جهت تلاش گسترده ای را آغاز نمود.(پیتر پائولوریچی) مدیر بازرگانی این شرکت می گوید: “بیش از ده تیم در این دوره مسابقات لباس های آدیداس را به تن کرده بودند که از مهم ترین آن ها می توان به تیم های فرانسه و آرژانتین اشاره کرد.تیم آلمان نیز لباس های آدیداس را به تن داشت و تیم ملی فرانسه از سال ۱۹۷۰ تا کنون با لباس های آدیداس در مسابقات مختلف ظاهر شده است.” ) کاظم،۱۳۸۱: ۲۴)
تقاضای روز افزون کشورها برای خرید وسائل و تجهیزات ورزشی با کیفیت و یا استاندارباعث شده است که شرکت های بین المللی در زمینه ی تولید و تجارت های کالاها، تجهیزات و وسائل ورزشی چند ملیتی در بسیاری از کشورها تشکیل شود.این شرکت ها در بسیاری از کشورها دارای نمایندگی بوده و اجناس و کالاهای ورزشی خود را ه فروش می رسانند.شرکت هایی مثل آدیداس ، پوما، یونکس ، گلف ، گلدستار، آسکس ، امروزه به صورت شرکت های معتبر جهانی درآمده اند. لباس ، کفش ، توپ و سایر وسائل و تجهیزات ورزشی توانسته اند اقتصاد عمومی خود را رونق دهند.دولت ها با اعطای وام های دراز مدت با بهره کم و حمایت از اتحادیه های صنفی حمایت خود را برای تولید و تجارت کالاهی ورزشی اعلام میدارند واقعیت این است که امروزه صنعت ورزش به عنوان یک صنعت پر رونق در عرصه ی مبادلات اقتصادی جامعه حضور موثر و فعال پیدا کرد است.به عنوان مثال، در سال ۱۹۹۹ صنعت ورزش در امریکا جزو یکی از سود آورترین صنعت شناخته شده و در بین چهار صد صنعت بزرگ در آن کشور ، مقام بیست و دوم را به دست آورده است . امروزه کمتر ورزشکار باشگاه، سازمان و فدراسیون های ورزشی در سراسر جهان یافت می شود که از کالاها، اجناس ، وسائل و تجهیزات ورزشی که شرکت هایی مثل آدیداس و پوما و یونکس تولید کرده اند.حتی برای یکبار استفاده نکرده باشد.صاحبان و مالکان این شرکت ها با نفوذ در لیگ های حرفه ای معتبر جهانی و انعقاد قرار دادهای کلان مالی ورزشکاران و تیم های ورزشی را موظف می کنند تا از وسائل و تجهیزات شرکت های ورزشی مورد نظر در مسابقات و حتی تمرینات استفاده کنند. این موضوع تا اندازه ای متداول و مرسوم شده که حتی به صورت یک فرهنگ در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه درآمده است. صاحبان قدرت و سرمایه و کسانی که سهامدار چنین شرکت هایی هستند به تماشاچیان و حتی بینندگان تلویزیونی مسابقات به خاطر استفاده از تولیدات و فرآورده های شرکت های تجاری مورد نظر جایزه می دهند. (نادریان جهرمی،۱۳۸۹: ۳۴۳)
۲-۲۳-۷-۱- بررسی وضعیت تجارت کالا و تجهیزات ورزشی در ایران
آنچه که لازم به ذکر است این است که در شرایط فعلی کشور ما سرمایه گذاری قابل توجهی در زمینه تولیدات و فرآورده های کالاها ، تجهیزات و وسائل ورزشی با کیفیت و قابل توجهی در زمینه تولیدات و فرآورده های کالاها ، تجهیزات و وسائل ورزشی با کیفیت و قابل رقابت به تولیدات شرکت های خارجی انجام نگرفته است.ورزشکاران تیم های مختلف ورزشی در سطوح مختلف ترجیح می دهند که همچنان از وسائل گران قیمت ساخت شرکت های خارجی استفاده کنند.به عنوان مثال امروزه کمتر ورزشکار فوتبالیست حتی مبتدیان و نوجوانان مشاهده می کنید که از کفش و سایر وسائل و تجهیزات ورزشی مورد نیاز ساخت داخل استفاده کنند.(نادریان جهرمی،۱۳۸۹: ۳۴۳) در بسیار از موارد متاسفانه در داخل کشور یا اصلا تولید و ساخت وسائل وجود ندارد و چنانچه وسائل و تجهیزاتی تولید می شود از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و کیفیت مطلوب ندارد و لذا نمی توان از این وسائل در مسابقات رسمی استفاده کرد.بنابراین ورزشکاران غالبا ترجیح می دهند در تمرینات از وسایل و تجهیزاتی استفاده کنند که در مسابقات از آن ها استفاده می کنند.با توجه به استقبال بسیار زیاد افراد از برنامه ها و فعالیت های ورزشی رشد تولیدات داخلی تجهیزات و وسائل ورزشی مورد نیاز ورزشکاران متناسب با تقاضاهای آنان نبوده و به ناچار به منظور رفع این نیازها، تجهیزات ورزشی وارداتی در یک سطح بسیار وسیع بازارهای داخلی را پر کرده است.
از سوی دیگر تولیدات محدود داخلی از چنان غنای کیفی برخوردار نبوده و ورزشکاران ناگریزند به منظور ایمنی ، بهداشت و سلامت جسمانی خود از محصولات خارجی استفاده کنند.این موضوع موجب شده که هزینه های ورزشی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد که خود مانعی بزرگ در راه توسعه و تعمیم ورزش در بین افراد جامعه تلقی می شود. لوازم و تجهیزات برخی از رشته های ورزشی نیز اصلا در کشور تولید نمی شود و ورزشکاران ناچارند حتی ابتدایی ترین وسیله آن را نیز از خارج کشور باصرف هزینه های هنگفت خریداری کنند حمایت برنامه ریزی شده دولت و سازمان ها ی ذیرربط از شرکت های تولید لوازم ورزشی ، تجهیزات و وسائل ورزشی مناسب و استاندارد هم در جهت صرفه جویی های ارزی و هم در جهت توسعه و تعمیم ورزشی بسیار مهم است. در چنین شرایطی مسئولان و برنامه ریزان ورزشی باید با حمایت های لازم تولید کنندگان و صاحبان سرمایه را به تولید و ساخت وسائل و تجهیزات ورزشی مورد نیاز با کیفیت تشویق کنند.(نادریان جهرمی، ۱۳۸۹: ۳۴۵)
۲-۲۳-۸- تامین مالی از طریق فروش محصولات به هواداران
این روش امروزه برای باشگاه های بزرگ یکی از به یکی از بهترین روشها تبدیل شده است. برای مثال فروش پیراهنهای ورزشی باشگاه ها به طرفداران. ویا فروش وسایل مصرفی و ورزشی که با علامت و طراحی آن باشگاه همراه است. مثلا باشگاه بایرن مونیخ دارای فروشگاه های زنجیره ای در کشور آلمان است که لوازم مصرفی، ورزشی و … (پیراهن ، لباسهای ورزشی، کیف، ساعت، جامدادی و …) ای که انحصارا برای طرفداران بایرن تولید می شود را بفروش می رسانند.بسته به نوع تولید کننده محصول، آن محصول قیمت گذاری می شود. برای مثال یک پیراهن بایرن که در فصل جاری توسط تیم استفاده می شود، چیزی حدود هفتاد هزار تومان قیمت دارد. این موضوع به دو دلیل است: یکی اینکه این پیراهن آدیداس است و دیگر اینکه با خرید این پیراهن هوادار به باشگاهش کمک می کند.(استوراد[۸۲]،۲۰۰۷: ۶۸)
۲-۲۳-۸-۱- تامین مالی از طریق فروش پیراهن بازیکنان فوتبال
واقعیت این است که در اقتصاد صنعت فوتبال، علاوه بر تولیدکنندگان ، لوازم ورزشی ، باشگاه ها نیز درآمدهای قابل توجهی از محل فروش این لوازم ، به ویژه پیراهن بازیکنان کسب می کنند و بخشی ازدرآمد آنان در کنار سایر محصولات فرعی به این امر اختصاص دارد.خرید و فروش پیراهن های بازیکنان تیم ملی و باشگاه ها تحولات جالبی را در صنعت پوشاک به وجود آورده است .(کاظم،۱۳۸۱: ۲۷)
۲-۲۳-۹- تامین مالی از طریق مدارس فوتبال و آموزشگاه های ورزشی
باشگاه های بزرگ و دارای هوادار زیاد معمولا دارای مدارس و آموزشگاه های ورزشی هستند. معمولا هزینه های ورود به این مدارس و آموزشگاه ها زیاد است. البته این موضوع به نام و اعتبار باشگاه نیز بستگی دارد.(استوارد، ۲۰۰۷: ۶۹)
۲-۲۳-۱۰- تامین مالی از طریق خرید و فروش بازیکنان ( نقل و انتقالات ) و چالش های پیش رو
یکی از مهم ترین مبالغ تامین کننده ی درآمد باشگاه ها از طریق خرید و فروش بازیکنان صورت می گیرد.این مسئله در صنعت فوتبال به قدری حائز اهمیت است که در بور سهای لندن و نیویورک ، شاخص بورسی ویژه ای برای باشگاه های برتر اروپایی ایجاد کرده است و سرمایه گذاران در این بخش که غالبا هوادران تیم هستند، تغییرات و نوسانات ارزش سهام باشگاه ها را دنبال می کنند. برای نمونه هنگامی که یک نشریه شناخته شده ی فوتبال در اروپا دنبال می کنند.برای نمونه هنگامی که یک نشریه ی شناخته شده ی فوتبال در اروپا از پیوستن «رونالدو» آقای گل جام جهانی ۲۰۰۲ به تیم رئال مادرید خبر داد ، آن روز سهام باشگاه رئال مادرید در بورس اسپانیا ده درصد افزایش قیمت پیدا کرد و یا ارزش سهام باشگاه « آث میلان» پس از عقد قرار داد با « ریوالدو» دیگر برزیلی صاحب نام در فوتبال، رو به فزونی گذاشت(کاظم ، ۱۳۸۱: ۴۴)
بدین ترتیب ، بازیکنان هر باشگاه به عنوان سرمایه های آن باشگاه به حساب می آیند و بسیاری از باشگاه ها، بیش از هفتاد درصد درآمدشان را به این بخش اختصاص می دهند.دستمزد بازیکنان ، اصلی ترین بخش هزینه های آن هاست. بنابراین دغدغه ی اصلی مدیران باشگاه ها، هدایت صحیح و درست منابع مالی باشگاه در جهت خرید و فروش بازیکنان است. در حال حاضر فوتبالیست ها و باشگاه های فوتبال با ارقام بزرگ پول سروکار دارند.
«زین الدین زیدان» قبل از بازی های جام جهانی ۲۰۰۲ توانسته بود بزرگ ترین مبلغ انتقال را در تاریخ فوتبال به خود اختصاص دهد، در این مبادله باشگاه رئال حاضر شده بود برای وی مبلغ ۵/۶۴ میلیون دلار به باشگاه یوونتوس پرداخت کند که حدس زده می شود هفته ای یکصد و پنجاه هزار دلار مالیات این قرار داد باشد.
به ثمر رساندن هشت گل توسط « رونالد» در رقابت های جام جهانی ۲۰۰۲، درآمد سالیانه ی این ملی پوش برزیلی را تا سقف ۸/۱۰ میلیون دلار افزایش داد.(کاظم ، ۱۳۸۱: ۴۵) درحال حاضر لیست دوازده بازیکن گران قیمت جهان به بیش از چهارصد میلیون دلار رسیده است و این موضوع نگرانی بسیاری از مدیران ، باشگاه ها را به دنبال داشته است. آن ها می گویند اگر چه در چارچوب چنین خرید و فروشی ، باشگاه ها به ظاهر، سود قابل توجهی به دست خواهند آورد، اما بهتر است در جست و جوی افتخارات برای تیم ، تداوم فعالیت باشگاه را به جهت خرید گران قیمت بازیکنان به خطر نیندازیم. (کاظم ، ۱۳۸۱: ۴۶)
۲-۲۳-۱۱- تامین مالی از طریق فروش بلیت (ورودی ها)
یکی دیگر از منابع کسب درآمد توسط تیمها و باشگاه های ورزشی، فروش بلیت دیدارها است. این روش یکی از کلاسیک ترین روشهاست که البته نسبت به روش های دیگر ممکن است سودی آنچنانی نداشته باشد.معمولا با وجود حامی مالی، باشگاه ها بدون آنکه مبلغی پرداخت کنند دارای استادیوم می شوند. در آمد حاصل از فروش بلیت بسته به نوع شراکت باشگاه و حامی، بین تیمها و حامیان تقسیم می شود.(استوراد[۸۳]،۲۰۰۷: ۵۴)
تا پایان ۱۹۵۰ درآمد های حاصل از فروش بلیت و امتیازنامه ها بیش از ۹۲ درصد درآمد تیم های حرفه ای را تشکیل می داد.( پارکز،ترجمه احسانی ، ۱۳۸۲: ۱۷۰)
۲-۲۴- تاثیر مسابقات جام جهانی بر تامین مالی باشگاههای فوتبال
البته درباره ی فعالیت های اقتصادی برگزاری مسابقات جام جهانی با ارقام خاص دیگری نیز مواجه هستیم که قابلیت تحلیل های اقتصادی و اثرگذاری آنها در عرصه های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی می تواند مورد توجه قرار گیرد و ما را با واقعیت های صنعت فوتبال به عنوان یک پدیده ی مردمی در جهان امروز آشنا نماید.
برای مثال پخش مستقیم مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۲ در بیش از دویست کشور جهان انجام پذیرفت و بیش از پانصد میلیون نفر از طریق پخش زنده ی تلویزیونی شاهد مراسم افتتاحیه ی این بازی ها بودند.در بررسی های آماری مشخص گردید که حدود سه میلیارد نفر مراسم و دیدار افتتاحیه این رویداد ورزشی را از گیرنده های صوتی و تصویری دریافت کرده اند و در نهایت برای ۶۴ دیداری که در طول یک ماه بازی های جام جهانی برگزار گردید ، ۴۲ میلیارد تماشاگر تلویزیونی در سراسر جهان تخمین زده شده است.
۲-۲۵- تاثیر ورزش فوتبال بر دولت ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...