عملکرد زنجیره تأمین بر بعد اقتصادی پایداری زنجیره تأمین صنعت فرش ماشینی ایران تأثیر معناداری دارد.
توانمندسازهای زنجیره تأمین بر عملکرد زنجیره تأمین صنعت فرش ماشینی ایران تأثیر معناداری دارد.
توانمند سازهای زنجیره تأمین بر پایداری زنجیره تأمین تأثیرگذار است.
توانمندسازهای زنجیره تأمین به واسطه عملکرد زنجیره تأمین بر پایداری زنجیره تأمین صنعت فرش ماشینی ایران تأثیر معناداری دارد.
۶-۳- روش شناسی تحقیق
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است. به صورت کلی می‌توان روش شناسی این تحقیق را به ۲ بخش کلی تقسیم کرد:
بخش اول: در این قسمت با توجه به هدف و سؤال اصلی تحقیق، به دنبال تبیین رابطه توانمندسازهای زنجیره تامین، عملکرد زنجیره تامین و پایداری زنجیره تامین هستیم. در این قسمت از مطالعات کتابخانه‌ای و تکنیک دلفی جهت مشخص کردن، جرح و تعدیل شاخص‌ها و تائید مدل پیشنهادی استفاده شده است.
بخش دوم: برای پاسخگویی به تمامی سؤالات و فرضیه‌های تحقیق از روش‌های توصیفی، همبستگی، علی و تحلیل عاملی بهره گرفته‌ایم. تحقیق توصیفی شامل مجموعه‌ای از روش‌هاست که هدف آن‌ها، توصیف کردن شرایط و پدیده‌های مورد بررسی است. در روش تحقیق همبستگی، شدت و نوع رابطه بین متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد و در تحقیق علی و تحلیل مسیر نیز، میزان اثر علی و معلولی شناخته می‌شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۷-۳- جامعه و نمونه پژوهشی و آماری
۱-۷-۳- جامعه آماری
الف) جامعه آماری خبرگان اول: این جامعه برای بررسی و تعدیل سنجه های پایداری، توانمندسازهای زنجیره تأمین و ابعاد عملکرد زنجیره تأمین و سنجه‌های آن، روایی پرسشنامه و روایی کلی تحقیق استفاده می‌شود. اعضای این جامعه را اعضای هیئت علمی و خبرگان صنعت که دارای تخصص اجرایی یا تحقیقاتی در زمینه مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت دانش باشند، تشکیل می‌دهند.
ب) جامعه آماری خبرگان دوم: این جامعه شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه فرش ماشینی می‌باشد. تمرکز روی شرکت های ریسندگی، رنگرزی و تولید کنندگان فرش ماشینی می باشد و شامل کارشناسان مرتبط با زنجیره تأمین آن‌ها می‌باشد. این کارشناسان از بین افرادی که دارای حداقل ۵ سال سابقه کار مفید در زمینه قلمرو مجموعه سازمان‌های تحت بررسی باشند و دارای یکی از خصوصیات زیر باشند انتخاب می‌شود:
الف) دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی در رشته‌های مهندسی صنایع، مدیریت یا اقتصاد باشد.
ب) دارای پژوهش و تحقیق در حوزه‌های زنجیره تأمین و پایداری زنجیره تأمین باشد.
ج) فعالیت‌های اجرای آن‌ها در سازمان خود، مرتبط با زنجیره تأمین باشد.
۲-۷-۳- نمونه آماری
الف) نمونه آماری خبرگان اول:
۱- اساتید دانشگاهی (۴ نفر)
۲- ۶ نفر از خبرگان صنعت که دارای تحصیلات تکمیلی بوده و سابقه کار بالای ۵ سال در این صنعت دارند.
ب) نمونه آماری خبرگان دوم: با توجه به تعداد زیاد مجهول‌های موجود، نمونه‌ای با حجم کافی مورد نیاز خواهد بود. مقدارهای عددی متفاوتی در ادبیات اشاره شده است به عنوان مثال کلاین در سال ۱۳۸۰ اشاره می‌کند که برای دستیابی به عامل‌های معتبر، باید حجم حداقل ۲۰۰ تایی را انتخاب کرد. برخی حداقل ۱۰۰ عدد را مناسب می‌دانند (Hair, et al., 1995). کلاین در سال ۱۹۹۸ اشاره می‌کند که برای تعیین حجم نمونه باید نسبت آزمودنی به متغیرها حداقل ۲ و حداکثر ۱۰ باشد. با توجه به اینکه موضوع این تحقیق جدید می‌باشد، امکان تکمیل پرسشنامه‌های زیاد وجود ندارد در نتیجه سعی شده است که ابتدا برای هر یک از ابعاد فرعی، شاخص‌های اصلی را شناسایی کنیم سپس با بهره گرفتن از تکنیک ساختارهای چندبعدی و تحلیل مسیر، به بررسی مدل نهایی پرداخته شود. در این قسمت، از شرکت‌هایی که بیشتر از ۵۰ نفر کارگر دارند استفاده شده است. بین تمامی شرکت‌هایی که دارای ویژگی‌های لازم باشند پرسشنامه توزیع شده است.
برای تکمیل مناسب پرسشنامه‌ها، سعی شد تمامی پرسشنامه‌ها از طریق مراجعه حضوری به سازمان مربوطه و ترغیب پاسخ دهندگان تکمیل گردند. با توجه به آمارهای ناقص در زمینه شرکت‌های فرش ماشینی، این آمار در چند مرحله با مراجعه به شهرک‌های صنعتی تعدیل شد. تعدادی از شرکت‌های اشاره شده در فایل مربوط به وزارت صنعت و معدن، وجود خارجی نداشتند و تعدادی نیز تغییر کاربری داده بودند و تعدادی نیز با کاهش ظرفیت و گاهی ورشکستگی مواجه بودند. در نتیجه فرایند توزیع پرسشنامه بسیار زمان‌گیر بود.
جدول ۵-۳: درصد شرکتهای ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در استان های مختلف

استان درصد در جامعه استان درصد در جامعه
اصفهان ۰.۳۷۰ قم ۰.۰۱۲
یزد ۰.۰۸۹ کردستان ۰.۰۱۲
رضوی ۰.۰۷۱ خراسان شمالی ۰.۰۱۲
قزوین ۰.۰۶۲ سیستان و بلوچستان ۰.۰۱۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...