تجارت سیار، همان تجارت الکترونیک از طریق فناوری بی سیم است و در واقع جدیدترین نوع تجارت الکترونیک محسوب می شود.گر چه این تجارت هنوز در مراحل آغازین خود بسر می‌برد ولی تا به حال رشد زیادی داشته است.این تجارت باعث خواهد شد که کاربران به اطلا عات حساس تجاری و نیز توانمندی های ارتباطی در هر مکان و زمان، دست یابند( یانگ، ۲۰۰۵)[۹].

تجارت سیار دارای پتانسیل ارائه خدمات تجاری و تفریحی به مشتریان در محیط های بی سیم می‌باشد پیشرفت های فنی دستگاه های محاسباتی و ارتباطاتی قدرتمندی نظیر کمک رسان دیجیتال شخصی و تلفن همراه را در اختیار کاربران نهاده است این نوع از اینترنت سیار با سرعت بالایی در حال گسترش است و پیشی گرفتن آن از اینترنت کامپیوتر های رومیزی در آینده ای در نزدیک دور از انتظار نیست( کیم و همکاران ، ۲۰۰۲)[۱۰]. تجارت سیار فرصتهایی را به منظور دستیابی به مشتریان در مکان‌های مختلف فراهم کرده و باعث شکل‌گیری شیوه های جدید خرید و ارائه خدمات شده است. سیستم‌های پرداخت الکترونیک در تجارت سیار که شامل صدور صورتحساب و پرداخت‌های الکترونیک هستند، هزینه های معاملات را کاهش داده‌اند. با توجه به اهمیت این موضوع تحقیق حاضر به دنبال بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه می‌باشد.

۱-۴ اهداف تحقیق

۱-۴-۱ هدف کلی

هدف از مطالعه حاضر شناسایی و بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه(مطالعه موردی : استفاده کنندگان گوشی تلفن همراه ) می‌باشد.

۱-۴-۲ اهداف ویژه

-شناسایی سازه‌های تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه

-اندازه گیری سازه‌های تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه

-رتبه بندی سازه‌های تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه

-طراحی مدل بهینه سازه‌های تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه

۱-۵ فرضیه ­های تحقیق

در راستای حصول به اهداف تحقیق فرضیه­ هایی به شرح زیر با توجه به مبانی نظری تدوین و ارائه می­ شود:

فرضیه ۱: بین توسعه روندهای اجتماعی و توسعه تجارت سیار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

فرضیه ۲: بین توسعه تکنولوژی های جدید و توسعه تجارت سیار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

فرضیه ۳: بین قیمت منطقی خدمات و توسعه تجارت سیار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

فرضیه ۴ : بین محتوای جذاب و توسعه تجارت سیار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

فرضیه۵: بین عوامل تقاضا و توسعه تجارت سیار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

۱-۶متغیر­های تحقیق

۱-۶-۱ متغیرهای مستقل

۱٫ توسعه روندهای اجتماعی

۲٫ توسعه تکنولوژی های جدید

۳٫استراتژی رهبری قیمت منطقی خدمات

۴٫٫ محتوای جذاب

۵٫ عوامل تقاضا

۱-۶-۲ متغیر وابسته

توسعه تجارت سیار

۱-۷ مدل مفهومی تحقیق

شکل(۱-۱): مدل مفهومی تحقیق

توسعه روندهای اجتماعی

توسعه تکنولوژی های جدید

قیمت منطقی­خدمات

توسعه تجارت سیار

عوامل تقاضا

محتوای جذاب

(مدل برگرفته از مدل بیگتین، ۲۰۱۴)[۱۱]

۱-۸ قلمرو تحقیق

۱-۸-۱ قلمرو موضوعی

این تحقیق در حیطه مطالعات بازاریابی با عنوان: شناسایی و بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه (مطالعه موردی : استفاده کنندگان گوشی تلفن همراه ) قرار می‌گیرد.

۱-۸-۲ قلمرو زمانی

زمان انجام این پژوهش در نیمه اول سال ۱۳۹۴ ‌می‌باشد.

۱-۸-۳ قلمرو مکانی

این پژوهش در سطح شهر کرمانشاه صورت گرفته است.

۱-۹ تعریف واژه ­ها و اصطلاحات

۱-۹-۱ تعریف مفهومی واژه ­ها

تجارت سیار

مولر و ورس[۱۲] (۱۹۹۹) بیان کردند تجارت سیار زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک است. کین [۱۳](۲۰۰۱) نیز چنین می‌گوید تجارت سیار زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک است. که از طریق اینترنت سیار انجام می‌گیرد. عده‌ای دیگر نیز تجارت سیار را چنین تعریف کرده‌اند: هر گونه مبادله‌ـ مستقیم یا غیرمستقیم‌ـ دارای ارزش پولی که از طریق شبکه های سیار انجام می‌گیرد. به نظر هوانگ و بارنهیم[۱۴] تجارت سیار تحویل محصول و خدمات از طریق تکنولوژی‌های بی‌سیم با هدف انجام فعالیت‌های تجارت الکترونیک در هر زمان یا مکانی است. ‌بنابرین‏ تجارت سیار فقط شکل تغییریافته خدمات اینترنتی موجود نیست، بلکه شکل‌ گسترش یافته کسب و کار الکترونیک است. تجارت سیار فرصتی را برای تحویل خدمات جدید به مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.تجارت سیار ” استفاده از فناوری های بی سیم به منظور فراهم نمودن خدمات شخصی، مکان محور و آسان برای مشتریان ، کارمندان و شرکا ” است (برترند و دیگران، ۲۰۰۱). به تعریفی دیگر تجارت سیار به هر گونه انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات که به وسیله یک ابزار سیار و از طریق شبکه سیار انجام می شود که در آن ارزش حقیقی یا پیش پرداختی در قبال دریافت کالا ، خدمات یا اطلاعات منتقل می‌گردد.نظر (تیوو همکاران،۲۰۰۵)[۱۵] به شکل ساده تر ‌در مورد تجارت سیار ” به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن تبادلات تجاری از طریق شبکه های مخابراتی سیار و با بهره گرفتن از ابزارهای پرداخت ، ارتباط یا اطلاعات سیار نظیر گوشی های تلفن همراه یا سایر ابزارهای دیجیتالی مشخص انجام شود(جوکیس و همکاران ، ۲۰۰۱)[۱۶].

توسعه روندهای اجتماعی

توسعه در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته شدن، قدرتمند تر شدن و حتی بزرگ شدن است. به بیان روشن تر توسعه کوششی است برای ایجاد تعادلی تحقق نیافته یا راه حلی است در جهت رفع فشارها و مشکلاتی که پیوسته بین بخش های مختلف زندگی اقتصادی، اجتماعی ، انسانی وجود دارد(طباطبایی یزدی،۱۳۸۷).

جذابیت محتوا

داشتن برنامه برای اضافه کردن محتوای تخصصی منحصر به فرد و قابل فهرست شدن در مورتورهای جستجو به صورت منظم

بازاریابی الکترونیکی

بازاریابی آنلاین به شرکت‌های عضو شبکه های لجستیک بازاریابی که حاوی جریانی از اطلاعات کالاها وخدمات ، تجارب و پرداخت اعتبارات می‌باشند اشاره دارد.( دیوید، ۲۰۰۴ )[۱۷].

۱-۹-۲ تعریف عملیاتی واژه ­ها

تعریف عملیاتی به تبدیل مفهوم­های انتزاعی به متغیرهای قابل سنجش و اندازه ­گیری و تعیین نحوه­ سنجش و اندازه ­گیری این متغیرها گفته می­ شود. ‌بنابرین‏، در تعریف عملیاتی راه­های سنجش و ابعاد آن مشخص می‌گردد. در تعریف عملیاتی به عملیات لازم برای اندازه ­گیری متغیرها و چگونگی مشاهده و تعیین ملاک هایی برای مشاهده پذیر­کردن آن­ها می­پردازیم(میرزایی،۱۳۸۹: ۵۳).

تجارت سیار

-استفاده از ابزار سیار به منظور جستجوی اطلاعات در اینترنت

-استفاده از ابزار سیار به منظور انتقال پول بین مشتری و شرکت

-خدمات مبتنی بر مکان از قبیل دریافت تبلیغات شخصی

– استفاده از ابزار سیار در کارهای ضروری و سرگرمی(محامدپور،۱۳۸۹)

توسعه روندهای اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...