۴-ذوالفقار نسب (۱۳۸۴)نیز در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی معلمان در مقطع ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ نشان داد که بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در جامعه آماری رابطه معنی دار وجوود دارد.

۵- مطالعه و مقایسه سلامت سازمانی مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه شهر سنندج از دیدگاه دبیران در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ عنوان پژوهش قدسی می‌باشد . این پژوهش بر اساس الگوی نظری پارسونز ،مقایسه سلامت سازمانی در سطوح فنی ،اداری ،نهادی و ابعاد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج تحقیق نشان داد که بین سلامت سازمانی دبیرستان های دخترانه و پسرانه شهر سنندج تفاوت معنا دار وجود دارد. همچنین نتایج حاصله از تحقیق بیانگر آن بود که بین سلامت سازمانی دبیرستان های دخترانه و پسرانه در سطح فنی وابعاد دو گانه آن (روحیه، تأکید علمی )در سطح اداری به جز نفوذ مدیر در مافوق در سه بعد آن (ملاحظه گری ، ساخت دهی و حمایت منابع ) در سطح نهادی بعد یگانگی نهادی تفاوت معنادار وجود داردو مدارس دخترانه از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار می‌باشند.

۶- تحقیق دیگری توسط عزیزی مقدم (۱۳۸۵)تحت عنوان بررسی و مقایسه سلامت سازمانی مدارسی که مدیران آن ها دارای کانون کنترل بیرونی هستند با میزان سلامت سازمانی مدارس که مدیران آن ها دارای کانون کنترل درونی هستند انجام گرفته است . یافته ها ی تحقیق نشان می‌دهد که سلامت سازمانی مدارسی که مدیران آن ها دارای کانون کنترل بیرونی هستند در سطح ۰٫۰۵ تفاوت معنی داری وجود دارد و این میزان در مدارس با کانون کنترل درونی بیشتر است در سطح نهادی وقتی این تفاوت معنادار نیست اما در سطح اداری با آلفای ۰٫۰۵ تفاوت معنا دار می‌باشد و میزان سلامت سازمانی مدارس با مدیران دارای کانون کنترل درونی در این سظح بیشتر می‌باشد. در ابعاد یگانگی نهادی ،ساخت دهی ،حمایت منابع و تأکید علمی این تفاوت بین درونیها و بیرونی هامعنی دار نیست ولی در ابعاد نفوذ مدیر ،مراعات ،روحیه در سطح ۰٫۰۱ این تفاوت معنی دار می‌باشد و سلامت سازمانی درونیها بیشتر است .

۷- زاهد بابلان و همکارانش (۱۳۸۷) نیز در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه سلامت سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران دبیرستان های پسرانه اردبیل انجام دادند ‌به این نتیجه دست یافتند که ، سلامت سازمانی و ابعاد هفت گانه آن با تعهد سازمانی و انواع سه گانه آن همبستگی مثبت دارد.

۸- پژوهش دیگری توسط محمودی در دانشگاه پیام نور شیراز در سال ۱۳۸۸ با عنوان رابطه جو سازمانی و سلامت سازمانی انجام گرفت که نتایج تحقیق ‌به این صورت بیان شده است :

الف-بین انواع جو سازمانی و سلامت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

ب- بین رفتار نا امیدانه و سلامت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

ج –بین رفتار صمیمی و سلامت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

د- بین رفتار دستور و سلامت سازمانی رابطه معنی داری ووجود دارد.

ه- رفتار مشغول بیشترین سهم در پیش‌بینی سلامت سازمانی دارد.

و- بین افراد و سلامت سازمانی رابطه معنی دار ی وجود ندارد.

ز –بین تحصیلات افراد و سلامت سازمانی تفاوت اندکی وجود دارد. (محمودی ،۱۳۸۸)

۹- سینایی (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و فرسودگی شغلی در بین معلمان دبستان های دخترانه ناحیه ۲ شهر کرمان در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ پرداخته است و نتایج حاکی از آن نشان می‌دهد که بین سلامت سازمانی و فرسئدگی شغلی رابطه معنی دار ی وجود دارد.

۱۰-محمدی(۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی رابطه مهارت های ارتباطی مدیران و سلامت سازمانی مدارس متوسطه دخترانه شهر کرمان در سال تحصیلی ۹۰-۸۹پرداخته است و نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که بین مهارت های ارتباطی مدیران و سلامت سازمانی مدارس رابطه معنی دار وجود دارد یعنی با بالا رفتن مهاذت های ارتباطی مدیران میزان سلامت سازمانی مدارس افزایش پیدا می‌کند.

۲-۱۲-۲- تحقیقات خارجی انجام شده پیرامون سلامت سازمانی

۱-کوین اسکات (۱۹۹۵)نیز در تحقیقی تحت عنوان دو اثر مشترک سلامت سازمانی و جو سازمان در توصیف رضایت شغلی معلمان با بررسی متغیر های مستقل شامل سلامت سازمانی،جو سازمان،سن ، جنس ، سال‌های خدمت،تجربه معلم ،سطح آموزشی،هزینه سرانه مدرسه ، سطح حقوق معلمان، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و اندازه مدرسه ‌به این نتیجه رسید که فقط جو سازمان و سلامت سازمانی در رضایت شغلی معلمان مؤثر می‌باشند.

۲-پاتل (۱۹۹۶) تحقیقی به منظور بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در بین کارمندان صنعتی انجام داده است . نتایج تحقیق او یک ارتباط مثبت و معنی دار بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی آشکار کرد. به علاوه ۵۰ نفر از کارکنان ماهر که از نظر سلامت سازمانی، سازمانشان را وضعیت مظلوب دانستند دارای تعهد بیشتری به سازمانشان نسبت به کارگران یا کارکنان عادی بودند .

۳-رابطه بین شایستگی های رهبری مدیران برنامه های بخش درمان شغلی وسلامت سازمانی حوزه هایشان عنوان پژوهشی است که دادک [۴۴](۱۹۹۷) انجام داده است. در این تحقیق ۶۵ مدیر از مدیران برنامه های بخش درمان شغلی و ۱۸۰ عضو از دانشکده درمان شغلی فرمهای ارزیابی سلامت سازمانی خود را تکمیل کردند. به علاوه اعضای دانشکده مشاهداتشان را از رهبری مدیران برنامه هایشان از طریق پرسشنامه رفتار رهبری بررسی کرده‌اند. نتایج این تحقیق نشان داد که بین شایستگی های رهبری و سلامت سازمانی ارتباط قوی وجود دارد.

۴- راسفرم (۱۹۹۹ )طی تحقیقاتی تحت عنوان (مطالعه و بررسی رابطه بین عوامل مدیریت مشارکتی و سلامت سازمانی ) ‌به این نتیجه دست یافت که مدارسی که دارای ساختار مساعد برای تصمیم گیری مشارکتی می‌باشند از مدارسی که دارای چنین ساختاری نیستند جو سالم تری را ارائه می‌دهند.(جاهد،۱۳۸۴ )

۵- لایدن و کینگل[۴۵] (۲۰۰۰) با توجه به یافته های تحقیق آماری که ‌در مورد ارزیابی سلامت سازمانی دانشگاه و آموزش عالی انجام داده‌اند. برای سلامت سازمانی در قرن حاضر ۱۱ مؤلفه ارائه کرده‌اند:اول:ارتباط بعد دوم :مشارکت و در گیر بودن در سازمان ،بعد سوم :وفاداری و تعهد، بعد چهارم :اعتبار یا شهرت مؤسسه ،بعد پنجم:روحیه ،بعد ششم :اخلاقیات ،بعد هفتم:شناسایی یا بازشناسی عملکرد،بعد هشتم :مسیر هدف ، بعد نهم :رهبری ، بعد دهم :بهبود یا توسعه کارایی کارکنان ،بعد یازدهم :کاربرد منابع .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...