مخزن سرویس امکاناتی برای کشف سرویسها و بدست آوردن کلیه اطلاعات لازم برای استفاده از سرویس فراهم می کند. بویژه اگر این سرویسها می بایست از خارج از حوزه زمانی و کارکردی پروژه ای که آنها را ایجاد کرده است کشف شوند. اگرچه بیشتر اطلاعات مورد نیاز بخشی از قرارداد سرویس است، مخزن سرویس می تواند اطلاعات بیشتری را مثل محل فیزیکی ، سرویس دهنده ، افرادی که می توان با آنها تماس گرفت ، هزینه استفاده، محدودیتهای فنی، موارد امنیتی و سطوح دسترسی به سرویس ارائه دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

د- گذرگاه سرویس
گذرگاه سرویس، همه سرویسها و front- end ها را به یکدیگر متصل می کند. فرضاً اگر یک front- end نیاز به فراخوانی عملکرد یک سرویس پایه داشته باشد، گذرگاه سرویس این کار را انجام می دهد، گذرگاه سرویس لزوماً از یک تکنولوژی بهره نمی گیرد بلکه بر پایه محصولات و مفاهیم متعددی ایجاد می شود[6].
2-2-5- مفاهیم مهم سرویس گرایی
در این بخش به ارائه مفاهیم مهم در ارتباط با ساختار سرویس و کلیات مطالب مربوط به آن می پردازیم.
2-2-5-1- چگونه سرویسها منطق را محصور می کنند؟
برای حفظ استقلال ، سرویسها منطق متن خاصی را محصور می کنند. آنچه در سرویس محصور می شود ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. بنابراین اندازه و حوزه منطقی که توسط سرویس محصور می تواند متنوع باشد. برای مثال آنچه توسط راه حلهای اتوماسیون ارائه می شود، معمولاً پیاده سازی یک فرایند عمده کاری است. این فرایند از منطقی تشکیل شده است که با رعایت ترتیب و توالی یا توازی خاص عمل مورد نظر را انجام می دهد. این منطق به مجموعه ای از مراحل شکسته می شود که با توجه به قواعد با ترتیب از پیش تعریف شده ای اجرا می شوند، همانطور که در شکل 2-4 مشاهده می شود که در ساختن راه حل متشکل از سرویسها هر سرویس می تواند وظیفه ای را که در هر مرحله اجرا می شود یا یک زیر فرایند را محصور کند. سرویس حتی می تواند کل فرایندی را که توسط سرویسهای دیگر محصور شده است، محصور کند.

شکل 2-4 محصور سازی منطق توسیط سرویس
برای استفاده از عملیات منطقی، هر سرویس نیاز خواهد داشت با سرویسهای دیگر به نوعی ارتباط برقرار کند.
2-2-5-2- چگونه سرویسها از وجود یکدیگر مطلع می شوند؟
در SOA سرویسها می توانند توسط سرویسهای دیگر، یا برنامه های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. حال، استفاده کننده از سرویس هر که باشد، ارتباط میان سرویسها در صورتی روی خواهد داد که سرویسها از وجود یکدیگر مطلع باشند. این امر با بهره گیری از توصیف سرویس ممکن است.
توصیف سرویس در پایه ای ترین حالت خود، نام سرویس و داده هایی را که در حین ارتباط مورد نیازند یا بدست می آیند مشخص می کند. روشی که در آن سرویسها از توصیف سرویس استفاده می کنند، موجب می شود که ارتباط در طبقه اتصال سست قرار گیرد. برای تعامل سرویسها و معنی دار بودن آن، آنها باید اطلاعاتی را مبادله کنند. بنابراین یک چارچوب ارتباطی که دارای قابلیت ایجاد ارتباط دارای اتصال سست باشد مورد نیاز است. یک چارچوب برای این منظور پیام رسانی است.
2-2-5-3- چگونه سرویسها با هم ارتباط برقرار می کنند؟
پس از آنکه سرویسی پیامی را می فرستد، دیگر کنترل آن را در اختیار ندارد . به همین دلیل است که سرویسها به پیامها نیاز دارند تا بعنوان واحد مستقل ارتباطی باقی بمانند. این به معنای آن است که پیامها نیز مانند سرویسها باید خود مختار باشند. به هین دلیل میزانی از هوشمندی را دارا هستند تا بتوانند در بخشهای مختلف پردازش خود را مدیریت کنند.
2-2-5-4- چگونه سرویسها طراحی می شوند؟
اصول سرویس گرایی مسائل مرتبط با موارد زیر را تحت پوشش قرار می دهد. (این اصول در ادامه معرفی خواهند شد.)
الف- چگونه سرویسها طراحی می شوند؟
ب- ارتباط بین سرویسها چگونه باید تعریف شود؟(شامل تعیین چگونگی تبادل پیامها یا همان الگوی تبادل پیام - MEP )
پ- چگونه باید پیامها را طراحی کرد؟
ت- چگونه توصیف سرویسها طراحی می شوند؟
2-2-5-5- توصیفات سرویسها
هر سرویسی که می خواهد نقش دریافت کننده پیام را داشته باشد باید توصیف سرویس را به همراه داشته باشد. هر توصیف پیام نقطه اتصالی از فراهم کننده سرویس را در اختیار قرار می دهد. و دارای تعریفی رسمی از واسط این نقطه اتصال (تا درخواست کنندگان بتوانند از ساختار پیامی که می بایست برای دریافت خدمات به سرویس دهنده ارسال کنند، آگاه شوند) و همچنین محل سرویس را (که برای استفاده کنندگان شفاف خواهد بود) معین می کنند. پس توصیف سرویس خود دارای دو بخش است:
الف- توصیف تجریدی[28]: خصوصیات واسط را بیان می کند بدون آنکه به فناوری اشاره کند. از جمله این خصوصیات می توان به عملیات ، نوع درگاه و پیام اشاره کرد.
ب- توصیف غیر تجریدی[29]: نحوه اتصال به سرویس را تعیین می کند. مانند نوع اتصال و درگاه .
2-2-5-6- فراداده ها و قرارداد سرویس
تا بحال نحوه توصیف سرویس ، و ایجاد و استفاده از واسط سرویس را بررسی کردیم. در سرویسهای وب این توصیفات در قالب WSDL تولید می شوند. اما خود این تعاریف می بایست بر اساس ساختاری تنظیم شوند که فراداده توصیف را معین می کند. در سرویسهای وب این کار را می توان با بهره گرفتن از شماهای XSD انجام داد. هدف از این کار رسمی کردن ساختار پیامهای وارد شونده به سرویس و خارج شونده از آن است.یک مستند مکمل دیگر، مستند خط مشی است قواعد، اولویتها و جزئیات پردازشی را فراتر از مستندات توصیف و شمای ساختاری آن ارائه می کند. پس تا بحال سه مستند مهم را برای سرویس بررسی کردیم:

    • توصیف
    • شما
    • خط مشی

این سه مستند می توانند در طبقه فراداده ها قرار گیرند، زیرا هریک ، اطلاعاتی درباره سرویس ارائه می دهند. مستندات توصیف سرویس را می توان در مجموع قرار داد سرویس نامید که مجموعه ای از شرایط اند که می بایست توسط یک درخواست کننده سرویس ایجاد یا پذیرفته شده باشند.
همچنین یک قرارداد می تواند به مستندات دیگری ارجاع داشته باشد که محتوای آنها در توصیف سرویس قرار نمی گیرد. از جمله این مستندات قانونی، می توان به توافقنامه سطح سرویس و توافقنامه کیفیت سرویس اشاره کرد.
پس قرارداد سرویس دارای موارد زیر است:

    • توصیف سرویس
    • توصیف تجریدی
    • توصیف غیر تجریدی
    • شما
    • خط مشی
    • مستندات قانونی

2-2-5-7- تبلیغ توصیف و کشف سرویس
یک نیاز اساسی برای دسترسی به یک سرویس همانطور که گفته شد، توصیف سرویس است. با افزایش تعداد سرویسها در سازمان، مکانیزمهایی برای تبلیغ و کشف توصیف سرویس مورد نیاز است. مثلاً فهرستهای راهنما و محلهای ثبت مرکزی باید وجود داشته باشد تا افراد بتوانند:
الف- آخرین نسخه توصیفات سرویسهای موجود را بیابند.
ب- سرویسهای جدید را که با معیارهایی منطبق اند کشف کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...