کیمیا گری و عینعلی(۱۳۸۷)، در زمینه ارائه الگوی جامع ساختار سرمایه تحقیقی انجام داده‌اند، که در این تحقیق سعی شده با بهره گرفتن از ابزار های اقتصاد سنجی، مدل های مناسبی ارائه شود. بدین منظور با بهره گرفتن از تکنیک های غربال گری، تعداد ۷۸ شرکت از شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردیده و اثرات متغیر های ارائه شده در تئوری توازن، تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی، تئوری هزینه های نمایندگی و تئوری زمان سنجی بازار طی سال های۸۰ تا ۸۴ مورد بررسی قرار گرفته و بر آن اساس مدل رگرسیونی که بهترین برازش را از داده های موجود به دست می‌دهد، ارائه شده است[۳].

کردستانی و نجفی(۱۳۸۷)، به بررسی عوامل تعیین کننده ساختار سر مایه ( آزمون تجربی نظریه موازنه ایستا در مقابل نظریه سلسله مراتبی ) پرداخته‌اند. نظریه های موازنه ایستا و سلسله مراتبی عواملی همچون اندازه شرکت، فرصت های رشد، ریسک سود، سود های تقسیمی، قابلیت مشاهده دارایی ها، سود آوری و صـرفه جـویی مالیاتی غیر از بدهی را بر ساختار سرمــایه مــوثر در نظر می گیرند. یافته های تحقیق بر روی داده های ۹۳ شرکت بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های ۸۵ تا ۷۸ حاکی از رابطه های مثبت یا منفی بین متغیر های فوق می‌باشد[۳].

۲-۱۹- خلاصه فصل

در این فصل ابتدا اهداف گزارشگری مالی و نقش صورت های مالی در تحقق اهداف گزارشگری مالی مورد بررسی قرار گرفت، و بیان شد که در حال حاضـــر گزارشگری مالی بر نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان بالفعل بیشتر از نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان بالقوه تأکید می کند. علاوه بر این هر یک از صورت های مالی به صورت جداگانه و همچنین صورت های مالی اساسی در مجموع، در تحقق اهداف گزارشگری مالی نقش دارند. سپس به صورت جریان وجوه نقد به عنوان جریان ورود و خروج وجه نقد و اجزای اصلی تشکیل دهنده آن پرداخته شد.

علاوه بر این در این فصل، رابطه جریان وجوه نقد با ساختار دارایی و سرمایه شرکت‌ها به طور مفصل مورد مطالعه قرار گرفت، و مشخص شد که شرکت ها در کوتاه مدت به پس انداز وجوه نقد و کاهش تامین مالی و در بلند مدت به افزایش سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی اقدام می نمایند. و در بحث رابطه تکانه جریان وجوه نقد با ساختار دارایی و سرمایه بیان شد که تغییرات در وجوه نقد عملیاتی به همان میزان موجب تغییر در ساختار دارایی و سرمایه شرکت ها می شود. ساختار دارایی، بدهی و سرمایه موضوع بعدی مورد مطالعه در بخش ادبیات تحقیق بود که به اختصـار شرح داده شد، سرانجام پیشینه ای از تحقیقات انجام شده قبلی در بخش پایانی به طور مفصل مطرح گردید.

فصل سوم

روش تحقیق

ُ

۳-۱- مقدمه

در انجام تحقیقات بر پایه روش علمی، یک محقق به خوبی آگاهی دارد که یافته های او تا حد زیادی بستگی به نوع کاوش او برای دست یافتن به آن دارد. انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. ‌بنابرین‏، هنگامی می توان ‌در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت، که ماهیت موضوع پژوهش، هدف ها و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است، که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند، تا او را هر چه دقیق تر، آسانتر، سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی برای پرسش یا پرسش های تحقیق مورد نظر کمک کنید[۱۰].

بنابـراین برای دست یازیدن به حقایق و حل مسائل، نیـــاز به دانستن روش ها ی تحقـیق می‌باشد. در این میان روش های علمی ابزار بسیار نیرومندی هستند، که با بهره گرفتن از آن ها می توان مسائل متعددی را حل و یا به پرسش های مختلفی پاسخ داد. به عبارت ساده تر، روش علمی، شکل خاص و نظام داری است، که همواره به دنبال حقیقت و کشف روابط بین پدیده ها ست. در روش علمی ابتدا مــــدل ها یا نظریه هایی که به نظــر می‌رسد، ماهیت پدیده را تبیین می‌کنند، قـبول می شود، سپس نتیجه های منطقی از مدل پذیرفته شده، استخراج می شود، وآنها را با توجه به نتایج یافته های واقعی می سنجند، آنگاه مدل تعریف می شود و جستجو به منظور یافتن تبیین بهتر ادامه می‌یابد. تحقیق علمی« فرآیندی است که به کمک آن می توان روابط پنهان در پس یک پدیده را که مغشوش بنظر می‌رسند، کشف نمود »[۹].

مراحل اساسی یک تحقیق علمی که شالوده اکثر تحقیقات علمی را تشکیل می‌دهند، عبارتند از [۱۰].

۱- مشخص کردن هدف

هدف تحقیق ممکن است اثبات یک نظریه جدید یا بررسی دقیق نظریه موجود باشد، در برخی موارد ممکن است، هدف تحقیق این باشد، که پایه ای برای اطلاعات به دست آید که تا حدی منعکس کننده وضع جاری امور باشد، به عنوان مثال اطلاع از وضع درآمـــد کارکنان یک شرکت، می‌تواند پایه ای برای مطالعه درآمدهای جانبی آن ها باشد. سرانجام هدف یک تحقیق ممکن است علاوه بر ایجاد ادراکی دقیق تر از عوامل عمل کننده محیطی، تعیین امکانات و کاربرد آن ها در کنترل یا اصلاح امور جنسی یک پدیده باشد .

۲- جمع‌ آوری داده ها

داده ها باید به گونه ای جمع‌ آوری شوند که اندازه های عددی برخی از ویژگی ها، یا شرح برخی از صفات کیفی افراد یا عناصر تحت مطالعه، و یا هر دو را داشته باشند. لذا در هر تحقیق، تهیه داده های واقعی با توجه به مقصودی که در هر پژوهش دنبال می شود، اهمیت اساسی دارد. امروزه می توان با بهره گرفتن از سیستم های مکانیزه جمع‌ آوری داده ها، بر کمیت مشاهدات تحقیق و همچنین افزایش اعتبار داده ها افزود.

۳- تجزیه و تحلیل داده ها

بعد از اینکه داده ها با بهره گرفتن از روش های مناسب گردآوری شدند، برای کشف حقایق، مجموعه داده ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. به بیان دیگر این گونه داده ها به دلیل اینکه منبع اصلی برای کسب اطلاعات جدید درباره پدیده مورد مطالعه هستند، به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرارمی گیرند، تا بتوان به اطلاعات مربوط به موضوعاتی که در مرحله مشخص کردن هدف ها مطرح شده اند، دست یافت.

۴- بیان یافته ها

در این مرحله اطلاعاتی که از طریق تجزیه و تحلیل داده ها حاصل می‌شوند، با توجه به هدف هایی که در مرحـله تحقیق (مشخص کردن هدف) مشخص شده اند، مـــورد بررسی قرار می گیرند، و بر اساس آن یافته های تحقیق بیان می شود.

۳-۲- روش تحقیق

روش تحقیق توصیفی ــ کاربردی مبتنی بر تحقیقات تجربی می‌باشد، یعنی بر مبنای اطلاعات جمع‌ آوری شده از بورس اوراق بهادار تهران صحت و سقم فرضیات تحقیق آزمون، و نتایج حاصله به کل جامعه مورد نظرتعمیم داده خواهد شد، (استقرایی – قیاسی).

در این تحقیق هدف تعیین میزان ارتباط کمی بین تکانه های جریان وجوه نقد، عنوان متغیر(های) مستقل و ساختار دارایی وسرمایه به عنوان متغیر(های) وابسته می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...