۶- پاسخ به فرضیات و نتیجه گیری
۶-۱- پاسخ به فرضیات
۶-۱-۱- فرضیه اول
- بنظر می رسد که ریزشهای جوی یکی از عوامل مهم در وقوع سیلاب شهر بندر انزلی می باشد .
ریزشهای جوی و بخصوص بارانهای کوتاه مدت به عنوان شکلی از بارش‌های مایع است که به ناگهان می‌بارد و به سرعت نیز قطع می‌شوند. رگبار‌های شدید به همراه توسعه روزافزون شهرها و تغییر سطوح نفوذپذیر به سطوح نفوذناپذیر، باعث افزایش ضریب جریان سطحی و در نتیجه آسیب‌‌دیدگی تاسیسات و زیر ساخت‌های شهری و روستائی و فعالیت‌های انسانی می‌شود.در نتیجه شهر بندر انزلی با داشتن بیشترین بارندگی سالانه در سطح ایران و همچنین بارانهای کوتاه مدت همیشه در معرض چنین سیلابهایی بخصوص در فصل پاییز دارا است. بنابراین فرضیه فوق با توجه به نتایج تحقیق اثبات می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۶-۱-۲- فرضیه دوم
- به نظر می رسد بارانهای کوتاه مدت ۲۴ ساعته در شهر بندر انزلی از روند یکسانی تبعیت می‌کند.
همچنینن نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داد‌ه‌های‌ بارانهای کوتاه مدت نشان داد با افزایش دوره برگشت و کاهش بازه زمانی،احتمال وقوع رگبارهای شدید افزایش می یابد بدین صورت که بیشترین مقدار بارش در فاصله زمانی ۱۵ دقیقه و دوره برگشت ۲۰۰ ساله و کمترین مقدار بارش در دوره برگشت ۲۰۰ ساله وبازه زمانی ۱۴۴۰ رمحاسبه گردید این مهم درمورد سایر بازه‌های زمانی و دوره برگشت‌ها مصداق دارد. بنابراین فرضیه دوم تایید نمی گردد.
۶-۱-۳- فرضیه سوم
- به نظر می رسد تمرکز بارانهای کوتاه مدت ۲۴ ساعته از نظر زمانی به فصل مشخصی محدود می‌گردد.
در فصل پاییز بادهای سرد سیبری شروع به وزیدن می کنند و پس از طی مسافتی نسبتاً طولانی از روی دریای خزر به این ناحیه می رسند، و چون در فصل پاییز که حداکثر بارشهای سنگین رخ می دهد، اختلاف
بین هوا و دریا به بیشترین مقدار می رسد، هوای سرد سیبری سریعتر مرطوب و ناپایدار می گردد و درسواحل این دریا سبب بارشهای همرفت وزشی می شود، این عامل باعث ایجاد بارش در این ناحیه می‎شود و چون میزان رطوبت دریافتی بسیار زیاد است و عامل صعود نیز به موقع وجود دارد، این دو عامل باهم باعث ایجاد بارشهای سنگین می شود.در نتیجه فرضیه فوق تایید می گردد.
۶-۲- نتیجه گیری
شرایط اقلیمی استان گیلان دارای تنوع است که در اثر تغییرات عرض جغرافیایی و موقعیت جغرافیایی وارتفاعی ایجاد شده است. اقلیم شهر بندر انزلی با بهره گرفتن از شاخص فراوانی بارش کوتاه مدت و همچنین فراوانی بارش کوتاه مدت مورد ارزیابی قرار گرفت. به علت نزدیکی این ایستگاه به نوار ساحلی ، مقدار و فراوانی بارش کوتاه مدت آنها افزایش می یابد. موقعیت جغرافیای این ایستگاه باعث شده که بیشترین فراوانی ها را در طی دوره آماری تجربه کند.
در فصل پاییز بادهای سرد سیبری شروع به وزیدن می کنند و پس از طی مسافتی نسبتاً طولانی از روی دریای خزر به این ناحیه می رسند، و چون در فصل پاییز که حداکثر بارشهای سنگین رخ می دهد، اختلاف
بین هوا و دریا به بیشترین مقدار می رسد، هوای سرد سیبری سریعتر مرطوب و ناپایدار می گردد و درسواحل این دریا سبب بارشهای همرفت وزشی می شود، این عامل باعث ایجاد بارش در این ناحیه می‎شود و چون میزان رطوبت دریافتی بسیار زیاد است و عامل صعود نیز به موقع وجود دارد، این دو عامل باهم باعث ایجاد بارشهای سنگین می شود.
در رژیم ماهانه بارش سنگین ماه اکتبر بیشترین میزان بارش سنگین را دارا بوده و ماه مه کمترین میزان بارش
سنگین را در طی دوره آماری به خود اختصاص داده بود. به عبارتی حداقل بارش سنگین برای ایستگاه انزلی در فصل بهار بوقوع پیوسته و حداکثر آن در فصل پاییز حادث می شود.
در این تحقیق با توجه به اهمیت مدل‌های بر آورد رگبار به منظور پیش‌بینی میزان رگبار محتمل در آینده سعی شده است رگبارهای رخ داده در سطح انزلی را قانونمند ودر قالب مدل‌های ریاضی قابل برآورد نماییم. زیرا استفاده از روابط ریاضی در تعیین شدت ، مدت و دوره برگشت از اهمیت بسزایی در طرح‌های عمرانی برخوردار بوده و استفاده از این روابط در مکان‌های مختلف وترسیم منحنی‌های استاندارد محلی دقیق به منظور برآورد رگبار بسیار با ارزش‌ می‌باشد.
برای نیل به چنین هدفی رگبارها از چند جنبه مورد بررسی قرار گرفتند:
تعیین شدت رگبار در واحد زمان
ارزیابی رگبارهای محتمل با توزیع‌های مختلف
تعیین مدل ریاضی مناسب برای بازه‌های مختلف زمانی
شدت رگبارهای رخ داده در بازه‌ای مختلف زمانی که از داد‌ه‌های خام بارش استخراج شده بود با توابع مختلف آماری مورد ارزیابی قرار گرفت نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که در ایستگاه مورد مطالعه یعنی انزلی در تمامی موارد بارشها از توزیع لوگ پیرسون تیپ ۳ پیروی می کردند.البته استثناهایی هم وجود داشت که با توزیع‌های دیگر مثل گامبل حد تیپ ۱٫ بنابراین با در نظر گرفتن تصادفی بودن داد‌ه‌های‌بارانهای کوتاه مدت در قالب زمان و مکان، پر واضح است که از توزیع نرمال پیروی ننماید.
همچنینن نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داد‌ه‌های‌ بارانهای کوتاه مدت نشان داد با افزایش دوره برگشت و کاهش بازه زمانی،احتمال وقوع بارانهای کوتاه مدت شدید افزایش می یابد بدین صورت که بیشترین مقدار بارش در فاصله زمانی ۱۵ دقیقه و دوره برگشت ۲۰۰ ساله در ایستگاه ایستگاه انزلی ۸۳٫۳۳ میلی‌متر و و کمترین مقدار بارش در دوره برگشت ۲۰۰ ساله وبازه زمانی ۱۴۴۰ به ترتیب برابر با ۲٫۴۵ ،۷٫۹۲ و۳ میلی‌مترمحاسبه گردید این مهم درمورد سایر بازه‌های زمانی و دوره برگشت‌ها مصداق دارد.
به منظور تعیین معادلات اساسی بر آورد و پیش‌بینی رگبار، بررسی‌های انجام شده بر روی داد‌ه‌های خام آماری با بهره گرفتن از توابع آماری مشخص شد در تمامی موارد داده‌ها با معادله لگاریتمی درجه ۳ همخوانی داشته و می‌توان شدت رگبارها را برای دوره‌های مختلف برگشت و بازه‌های متفاوت زمانی برآورد نمود همانطور که در جداول شماره ( ) آمده ضرایب همبستگی بین زمان و مقدار رگبار حادث شده در دوره برگشت‌های مختلف و بازه‌های مختلف زمانی کمتر از ۰٫۹۸ نبوده است در نتیجه با اطمینان قریب به یقین می‌توان از معادلات فوق با در نظر گرفتن نوع پروژه ، میزان هزینه– فایده و اهمیت آن استفاده نمود.
در همین راستا تجزیه و تحلیل منطقه‌ای جهت تحلیل تغییرات مکانی بارش در ناحیه مورد بررسی نشان داد. که در منطقه تغییرات کمتری دیده می شود.
باتوجه به معادلات بدست آمده از تجزیه و تحلیل داد‌ه‌های‌رگباری ، بنظر می رسد رگبارها قانونمند بوده میتوان براساس روابط دقیق ریاضی آن را پیش‌بینی کرد. زیرا در تمامی موارد ضریب همبستگی از۰٫۹۸ یشتر بوده و روابط بدست آمده در تمامی موارد از رابطه لگاریتمی درجه ۳ پیروی می‌کند.
منابع و ماخذ
۱- آذر، عادل و منصور مومنی (۱۳۷۷)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت.
۲- اشجعی باشکند، محمد (۱۳۷۹)، بررسی و ارائه مدلهای سینوپتیکی بارشهای سنگین در شمال غرب ایران، پایان امه کارشناسی ارشد، به راهنمایی محمد خیر اندیش، دانشگاه تربیت مدرس.
۳- امیدوار، کمال، (۱۳۸۶)، بررسی و تحلیل شرایط سینوپتیکی و ترمودینامیکی رخداد بارش در منطقه .۹۸- شیرکوه، پژوهشهای جغرافیایی شماره ۵۹، ص ۸۱
۴- بابائی فینی، ام السلمه و منوچهر فرج زاده اصل، (۱۳۸۱) الگوهای تغییرات زمانی و مکانی بارش در ایران، فصلنامه مدرس شماره ۴
۵- بابایی فیئی، ام سلمه و فرج زاده، منوچهر، (۱۳۸۲)، شاخص های مکانی بارش و تغییرات آن در ایران، سومین کنفرانس منطقه ای و اولین کنفرانس ملی تغییر اقلیم، دانشگاه اصفهان
۶- براتی، غلامرضا و حیدری، ایرج، (۱۳۸۲)، رده بندی منابع رطوبی بارش های غرب ایران (سال آبی ۸۵-۱۹۸۴)، سومین کنفرانس منطقه ای و اولین کنفرانس ملی تغییر اقلیم، دانشگاه اصفهان
۷- جهانبخش- سعید و سیما ترابی، بررسی و پیش بینی تغییرات دما و بارش در ایران، فصلنامه تحقیقات .۱۲۵- جغرافیایی شماره ۷۴، ص ۱۰۴
۸- حافظ نیا، محمدرضا (۱۳۷۱)، روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، چاپ اول.
۹- خوش اخلاق، فرامرز، پدیده انسو و تأثیر آن بر رژیم بارش ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی شماره ۵۱ .۱۳۹- ص ۱۲۱
۱۰- خوشحال دستجردی، جواد، (۱۳۷۶)، تحلیل و ارائه مدلهای سینوپتیک - کلیماتولوژی برای بارشهای بیش از صد میلی متر در سواحل جنوبی دریای خزر، رساله دوره دکتری، به راهنمایی هوشنگ قائمی، دانشگاه تربیت مدرس.
۱۱- شایان، سیاوش (۱۳۷۸)، فرهنگ اصطلاحات جغرافیای طبیعی، انتشارات مدرسه.
۱۲- عربی، زهرا (۱۳۷۹)، تحلیل و ارائه الگوهای سینوپتیکی بارشهای شدید، رساله دوره دکتری، به راهنمایی بهلول علیجانی، دانشگاه تربیت مدرس.
۱۳- عساکره، حسین، (۱۳۸۴)، تغییرات زمانی- مکانی بارش استان اصفهان طی دهه های اخیر، مجله پژوهشی .۱۱۶- دانشگاه اصفهان (علوم انسانی) شماره ۱، ص ۹۱
۱۴- عسگری، احمد و رحیم زاده، فاطمه، ۱۳۸۲، برجستگی نوسان بارش در کشور نسبت به روند و جهش، سومین کنفرانس منطقه ای و اولین کنفرانس ملی تغییر اقلیم، دانشگاه اصفهان
۱۵- علایی طالقانی، محمود (۱۳۸۱)، ژئومورفولوژی ایران، نشر قومس.
۱۶- علیجانی، بهلول و محمدرضاکاویانی (۱۳۷۹)، مبانی آب و هواشناسی، انتشارات سمت، چاپ هفتم.
۱۷- علیجانی، بهلول (۱۳۷۶)، آب و هوای ایران، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دوم.
۱۸- علیزاده وهمکاران (۱۳۷۴) بررسی جامع رگبارهای کوتاه مدت درمشهد، داده‌های باران نگاری مشهد در دوره آماری ۹۳-۱۹۶۹
۱۹- علیزاده، امین (۱۳۷۶) اصول هیدرولوژی کاربردی، انتشارات آستان قدس، چاپ نهم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...