پژوهش های انجام شده در مورد بررسی عوامل موثر بر توسعه ... |
- نقش پورتال کامل: که در آن خدمات در سایت پورتال ارائه میشود.(جمعه پور،۱۳۸۴)
۲-۳-۸٫ پورتال داخلی
هدف پروژه توسعه پورتال داخلی دولت بهعنوان بخش مرکزی برای کارکنان بخش دولتی عبارت است از:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- دسترسی به اطلاعات داخلی منتشر شده توسط سازمانهای دولتی برای دیگر سازمانهای دولتی (بهعنوان مثال، اقدامات دولت، مقررات و اطلاعیهها)
- دسترسی به خدمات داخلی دولت برای دولت الکترونیک که میان سازمانهای دولتی(مانند دستور پرداخت) و برنامههای بهاشتراک گذاشته شده ملی دولت(مانند مکاتبات دولتی) و پایگاه داده دولت، ارائه شده است.
۲-۴٫مدلهای اطلاعرسانی و ارائه خدمات الکترونیک
۲-۴-۱٫مدل انتشاری
مبنای این مدل، انتشار اطلاعات دستگاهها و سازمانهای دولتی برای همه اقشار جامعه است تا بر اساس آن بتوانند بهتر تصمیمگیری کنند. این مدل به شهروندان کمک میکند که بدانند چه خدمات دولتی ارائه میشوند و چگونه میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد. همچنین در این مدل، اطلاعات مربوط به اقدامات و عملکرد دولت در اختیار حوزه وسیعتری از مردم قرار میگیرد. مزیت این مدل آن است که یک شهروند مطلع بهتر میتواند از خدمات ارائه شده استفاده کند. استفاده از این مدل وضعیت فقدان اطلاعات که در کشورهای در حال توسعه متداول است، را اصلاح میکند. از ویژگیهای اصلی این مدل عبارت است از:
- قراردادن قوانین و مقررات دولتی به صورت آنلاین
- در دسترس قراردادن نام، آدرس، پست الکترونیکی و شماره تلفن و فاکس ادارات و سازمانهای دولتی و اطلاعات خدمات ارائه شده توسط آنها به صورت آنلاین
- در دسترس قراردادن اطلاعاتی از قبیل طرحها، بودجه، هزینه و گزارش عملکرد سازمانهای دولتی به صورت آنلاین
خصوصیات انواع دولت الکترونیکی
۲-۴-۲٫مدل جریان اطلاعات حساس
این مدل مبتنی بر انتشار اطلاعات حساس مورد نیاز مخاطبان خاص میباشد. اطلاعات حساس در یک دولت ناکارآمد به سهولت در دسترس قرار نمیگیرند. به عنوان مثال میتوان اطلاعات مربوط به فساد درباره یک وزارتخانه یا زیرمجموعههای آن را به صورت آنلاین به سازمانهای بازرسی اطلاع داد و یا اطلاعاتی را در اختیار گروههای خاصی قرار داد که معمولاً افشا نمیشوند، مانند اطلاعات در مورد اثرات مخرب زیست محیطی صنایع مختلف.(بلوچی،۱۳۷۴)
۲-۴-۳٫مدل تحلیل مقایسهای
این مدل برای کشورهای در حال توسعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مدل نقاط ضعف و قوت دولت با هم مقایسه شده و جنبههای مختلف نقاط ضعف و اثر آن بر مردم بررسی و تحلیل میشود. این مقایسه را میتوان در یک بازه زمانی انجام داد تا بتوان با تحلیل وضعیت گذشته و آینده، میزان اثربخشی را تعیین نمود. این مدل بر استفاده از ICT برای به دست آوردن اطلاعات در دسترس، در حوزه عمومی یا خصوصی و مقایسه آن با مجموعه اطلاعات شناخته شده مبتنی است. نتیجه این مقایسه، یادگیری و استدلالهای راهبردی است. در این مدل به طور پیوسته بهترین روشها در قلمرو دولت جمع آوری میشوند و سپس به عنوان معیاری برای ارزیابی سایر روشهای بهکار گرفته شده مورد استفاده قرار میگیرند.(بدرقه،۱۳۸۵)
۲-۴-۴٫مدل مشارکت عمومی
این مدل یکی از رایجترین مدلهای دولت الکترونیکی است و به کمک آن میتوان بر روندهای عمومی تصمیمگیری، تأثیر گذاشت. این مدل روی جریان برنامهریزی و هدایت اطلاعات بنا شده است و به ساختن گروههای مجازی کمک میکند که میتوانند اقداماتی را در دنیای واقعی انجام دهند.
توانایی این مدل در تنوع ایدهها، تخصصها و منابع نهفته در جوامع مجازی حاصل از این شبکهبندی است. این مدل قادر است منابع انسانی و اطلاعات را فراتر از مرزهای جغرافیایی، سازمانی و دیوانسالاری بسیج کند. بعضی راههای به کارگیری این مدل به شرح زیر میباشد:
- حمایت از بحثهای عمومی در مورد مباحثی که از اقبال عمومی بیشتر برخوردارند.
- ایجاد گروههای فشار در مورد مسایل کلیدی برای اینکه تصمیمگیران را مجبور کنند که ملاحظات خود را بیان کنند.
- انتشار عقاید گروههایی که در تصمیمگیری دخیل نیستند به حوزه عمومی
- تسهیل مشارکت وسیعتر در فرایند تصمیمگیری
-تشکیل گروه تخصصی در موارد خاصی که اطلاعات متمرکز برای کمک به تصمیمگیران وجود ندارد.(وزنگر،۱۳۷۲)
۲-۴-۵٫مدل ارائه خدمات به صورت تعاملی
این مدل نسبت به مدل قبلی از توانایی بیشتری برخوردار است و امکان مشارکت مستقیم اشخاص در فرآیندهای دولتی را فراهم میکند.
در این مدل کانال ارتباطی دوطرفهای میان شهروندان و دولت ایجاد میشود. اساساً فناوری اطلاعات و ارتباطات این قابلیت را دارد که هر شخص وارد شبکه دیجیتال شود و ارتباط تعاملی (دوطرفه) برقرار کند. در این مدل از قابلیتهای ICT برای امور دولت بهطور کامل استفاده میشود و میتواند منجر به شفافیت بیشتر فرایند تصمیمگیری شود.
بعضی راههای بهکارگیری این مدل به شرح زیر است:
- برقراری کانال ارتباطی دوطرفه با تصمیمگیران کلیدی
- انجام رأیگیری الکترونیکی برای انتخاب مسئولانی که میبایست با رأی مردم انتخاب شوند.
- انجام نظرسنجی در مورد موضوعاتی که مورد توجه عمومی هستند.
- دریافت شکایت، پیشنهاد و گزارشهای مردمی توسط کارمندان معتمد
- برقراری دولت غیرمتمرکز
- ارائه خدمات دولتی به صورت آنلاین از قبیل بیمه، مالیات، تدارکات دولتی، پرداخت و آموزش.(سعیدی،۱۳۷۷)
۲-۴-۶٫مدل توسعه دولت الکترونیک
فرایند حرکت به سوی دولتی ایدهآل در ارائه خدمات، چه به شهروندان، چه به کارمندان و چه به دولتهای دیگر (در هرکدام از قالبها و مدلهای دولتی G2X) دارای سه بخش اصلی میباشد.
دوره سازمانی
دوره فناوری و سازمان
دوره تبدیل
دوره سازمانی
در این دوره ابتدا زیرساختهای لازم برای پیاده سازی دولت الکترونیک در کل حکومت شکل میگیرد. بدین صورت که به ابتدا وظایف حکومت در مقابل ذینفعانش و همچنین بالعکس مشخص می گردد.
سپس همین وظایف برای زیرساختارهای حکومتی مشخص شده و به همین ترتیب تا سطوح پائین حکومت تمام وظایف مشخص میگردد.
گام دوم مشخص کردن فرآیندها است و باید معین شود که هر درخواستی را حکومت چگونه پاسخ میگوید. باید توجه داشت که در این دیدگاه ما حکومت را به عنوان یک سامانه واحد درنظر میگیریم و هر مخاطب، مخاطب کل حکومت است و هر فرایند او نیازی واحد برای او محسوب میشود و ارتباط بین دستگاهی در اصل بر عهده حکومت بوده و دیگر نیازی نیست شهروند برای تامین نیازی واحد از دستگاهی به دستگاهی دیگر مراجعه کند.
در اصل فناوری اطلاعات این امکان را برای دستگاهها فراهم خواهد آورد تا با داشتن ارتباط با یکدیگر (البته به صورت الکترونیکی) کاربران را از مراجعه به دستگاههای دیگر بینیاز کنند. در حالت ایدهآل در انتهای این مرحله فعالیت سازمانها مشتری محور شده و هر دستگاه در نقطه تماس با مراجع، خود را موظف به رفع نیاز او میداند. چنین نتایجی نه تنها نیازمند تغییر در فرآیندهای موجود هستند بلکه میبایست بر پایه تحولات فرهنگی در کل کارکنان و اعضای سامانه حکومت استوار باشند. گاه به دلیل غیرمحسوس بودن این مرحله از حرکت به سوی دولت ایدهآل، در بعضی مدلها آن را حذف میکنند.اما به نظر میآید درست است که بدون استفاده از فناوری ایجاد چنین دیدگاهی در سازمان مشکل است، اما گاه حتی بدون فناوری نیز چنین تفکری میتواند بسیار سودمند باشد. این مرحله را میتوان انجام یک مهندسی مجدد در حکومت دانست. که هم زمینه را برای ایجاد دولت الکترونیک آماده میکند و هم باعث افزایش کیفیت در سازمانها و شفافسازی میگردد. بعضی معتقدند مهندسی مجدد و فناوری اطلاعات لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هر کدام تواناساز دیگری است. با این دید پیشنیاز حرکت به سوی دولت الکترونیک، مهندسی مجدد حکومت است.(جلالی،۱۳۸۵)
۲-۵-فناوری اطلاعات و ارتباطات
مسیری است که داده را به اطلاعات، اطلاعات را به درک، درک را به راه حل، راه حل را به دانایی و دانایی را به ثروت تبدیل می کند.هم اکنون صاحبنظران زیادی، لقب «عصر اطلاعات» را به دورانی که در آن هستیم میدهند. این نامگذاری شاید به این دلیل باشد که امروزه اطلاعات، به جزء تفکیک ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است. اگر چه اطلاعات از دیر باز، در زندگی بشر تاثیر بسزایی داشته و انسان برای تصمیمگیریها و برنامهریزیهایش همواره محتاج آن بوده است، ولی آن چه که امروزه اهمیت آن را صد چندان کرده، شرایط نوین زندگی و افزایش سهم اطلاعات در آن است. اختراع رایانه، امکان پردازش سریع و ذخیره حجم انبوهی از دادهها را فراهم آورد و پیشرفتهای بعدی در زمینه ارتباط بین رایانهها و امکان تبادل داده بین آنها، تبادل و انتقال اطلاعات را در سطح وسیعی ممکن ساخت. این رویدادها به همراه سایر پیشرفتهای صورت گرفته در زمینه الکترونیک و ارتباطات اعم از میکروالکترونیک، نیمههادیها، ماهوارهها و روباتیک به وقوع انقلابی در زمینه نحوه جمع آوری، پردازش، ذخیرهسازی، فراخوانی و ارائه اطلاعات منجر گردید که شکل گیری «فناوری اطلاعات و ارتباطات» حاصل این رویداد بود(احمدی،نقش فناوری،۱۳۸۲).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 10:31:00 ب.ظ ]
|