میانگین رتبه

رعایت زمان بندی اجرا

۲/۰۳۹

تعهدات و مواعید تعریف شده

۱/۹۴۸

اجرای برنامه طی دوره زمانی

۲/۰۲۶

براساس اطلاعات حاصله از خروجی نرم افزار میانگین عدد معنا داری بیشتر از ۰۵/۰ بوده و نشان دهنده انطباق جامعه آماری با سطح معنی داری شاخص ها می باشد. کمترین میانگین متعلق به تعهدات و مواعید تعریف شده میباشدکه از نظر خبرگان از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.
۵-۵ پیشینه تجربی تحقیق
۵-۵-۱ نتایج تحقیقات داخلی
۵-۵-۱-۱ معمارزاده طهران و همکاران(۱۳۹۱).
موءلف کتاب دولت الکترونیکی در بخشهای مختلف به بررسی تطبیقی دولت الکترونیکی در گروه های مختلف کشورها پرداخته که از نظر دسته بندی کشورهای توسعه یافته – درحال توسعه و کمتر توسعه یافته را معیار ارزیابی قرار داده است و در متن کتاب به بسترهای مورد نیاز توسعه دولت الکترونیکی اشاره نموده که ازجمله آنها بستر فنی و تکنولوژیکی است و در خصوص وضعیت توسعه دولت الکترونیکی در ایران بررسی و ارزیابی نموده است. اما موانع استقرارو پیاده سازی دولت الکترونیکی را به استناد تحقیق کیا در سال ۱۳۸۵ چنین بیان میکند: ۱- استقرار شهر الکترونیکی مستلزم ارائه سند ملی مدون است ۲-مستلزم افزایش خدمات بخش خصوصی و اطلاع رسانی به شهروندان میباشد ۳- افزایش شاخص زیرساخت الکترونیکی که موجب امنیت کار و زندگی مردم در فضای وب گردد ۴- افزایش شاخص منابع انسانی که مستلزم افزایش کمی متخصصان فناوری اطلاعات و آموزش کیفی وافزایش دانش آنان است ۵- تقویت و هدایت عامل اقتصاد ی که درپی وارد کردن بخش خصوصی و ارزان نمودن دسترسی به وب میباشد ۶- تقویت عامل فنی وتوانمندسازی سازمانهای الکترونیکی است ۷- عامل فرهنگی که مستلزم بومی سازی و تولید محتوای نرم افزار میباشد.با عنایت به تحقیق بعمل آمده و الزاماتی که درتحقیق فوق توصیف گردیده و با توجه به اینکه تمام موانع مذکور در سرراه ابعاد منابع انسانی- کیفیت – زمان- اقتصادی- حقوقی، قانونی-فنی و تکنولوژیکی وعملیاتی وجود داشته و اجرای استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی استان مرکزی را تحت الشعاع خود قرار میدهدامکان اجرای استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی استان مرکزی وجود ندارد.
۵-۵-۱-۲ نوبخت و بختیاری (۱۳۸۷)
نوبخت و بختیاری در خصوص امکان سنجی اجرای دولت الکترونیکی تحقیق مبسوطی انجام داده و کلیه عوامل ازجمله عوامل سیاسی – اقتصادی –فرهنگی و فنی تکنولوژیکی را مورد بررسی و ارزیابی و مقایسه قرار داده اند و الگوهای اجرای موفق دولت الکترونیکی را از کشورهای مختلف آمریکایی- اروپایی و آسیایی ارائه داده اندکه نشان از جامعیت تحقیق در زمان خود دارد.درنهایت چنین نتیجه گیری شده است: نظر به اینکه روند اجرایی برنامه های اصلاحات ساختاری در نظام اداری کشور از کندی خاصی برخوردار است و اساساً بدون گذر از این مرحله، امکان مدیریت صحیح برنامه های توسعه اقتصادی توسط دولت وجود نخواهد داشت مقتضی است تا از طریق شناسایی موانع و چالش های استقرار دولت الکترونیک در کشور و تسریع در پیاده‌سازی آن، برنامه های اصلاح ساختار نظام اداری کشور با سرعت بیشتری دنبال گردد. باعنایت به تحقیق بعمل آمده و توجه به ابعاد فنی تکنولوژیکی- منابع انسانی- عملیاتی- حقوقی وقانونی-اقتصادی –کیفیت و زمان امکان اجرای استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی استان مرکزی وجود ندارد.
۵-۵-۱-۳ پروژه متا (مطالعه تجارت الکترونیکی)
هدف مطالعه زیرساخت آمادگی فنی، ارزیابی سطح کنونی آمادگی فنی در سطح ملی، و تعیین گلوگاههای مشخص در زیرساخت کنونی، و ارائه سیاستهایی برای آینده است.که بر اساس آن نقشه راه فناوری اطلاعات تنظیم گردیدو موسی خواجویی نیز در راستای الزامات این پروژه از نظر لزوم توجه به زیرساختهای فنی را اصل اول این پروژه دانسته است. این مطالعه، زیرساختها را مورد توجه قرارخواهد داد و آنها را به عنوان پیش نیازهایی برای توسعه تجارت الکترونیکی در کشور توضیح می‌دهد. این زیرساختها؛ شامل نهادهای پشتیبانی، فرهنگ و مردم، آمادگی فنی، اقتصاد، و چارچوب قانونی است. هدف از مطالعه زیرساختها، مشخص نمودن تنگناهای پیش رو در مسیر توسعه تجارت الکترونیکی، و ارائه سیاستها و فعالیتهای مشخص برای توسعه تجارت الکترونیکی در سطح ملی است ودرنتیجه چنین میآیداز عوامل تعیین‌کننده زیر، در زمینه ارزیابی دسترسی شبکه‌ای استفاده می‌شود:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

زیرساخت اطلاعاتی؛
فراهم بودن اینترنت؛
در دسترس بودن اینترنت؛
سرعت و کیفیت شبکه؛
سخت افزار و نرم افزار؛
خدمات و پشتیبانی.
با دیدی منصفانه به ارزیابی های نسل اول توسعه، آنها کشف کردند که اولویت کمی به آن داده شده است. با عنایت به تحقیق بعمل آمده ازنظر فنی و تکنولوژیکی و قانونی، زیرساخت دسترسی به بستر مورد نیاز اجرای دولت الکترونیکی فراهم نشده لذا امکان اجرای استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی استان مرکزی وجود ندارد.
۵-۵-۱-۴ پروژه های مترواترنت استان قم و استان کرمان
شبکه های استانی مترواترنت در راستای پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات در کشور و اجرای دولت الکترونیکی تعریف شده است که فاز آزمایشی آن در دو استان قم (درسال۱۳۸۷) و کرمان (درسال۱۳۹۱) بصورت پایلوت راه اندازی شد برای راه اندازی مترواترنت قم ۹۴۴ کیلومتر فیبرنوری کشیده و۴۷میلیارد ریال هزینه شده است (در سال ۱۳۸۷) وبرای اجرای مترواترنت استان کرمان نیز ۸/۱۲۲میلیارد ریال هزینه شده است (درسال ۱۳۹۱) و این شبکه برای ایجاد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات فراهم گردیده است به این معنی که برای استانهای قم و کرمان ارقام اعتباری مذکور تخصیص یافته است ولی در ۳ سال اول برنامه پنجم جمعاً ۶/۱۲ میلیارد ریال اعتبار فناوری اطلاعات برای استان مرکزی مصوب گردیده که از رقم مذکور مبلغ ۷۱۷/۷ میلیارد ریال تخصیص یافته است یعنی معادل ۱۵% هزینه انجام شده دراستان قم و ۰۵/۰ هزینه زیرساخت استان کرمان در سالهای قبل و چنین استنباط میگردد که جز در استانهای قم و کرمان، چنین زیرساخت و هزینه ای صورت نگرفته باشد. لذا با عنایت به تحقیق حاضر از نظرفنی و تکنولوژیکی و اقتصادی وبعد زمانی امکان اجرای استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی استان مرکزی وجود ندارد.
۵-۵-۲ نتایج تحقیقات خارجی
۵-۵-۲-۱ فیلیس کی. سوکل ۱۹۹۵
در تحقیقات بعمل آمده کشورهایی چون آمریکا- بازار مشترک اروپا و کانادا بصورت نهادینه در دستگاه های دولتی و بخش خصوصی تجاری و خدماتی از سیستمهای تبادل اطلاعات بهره برداری میشود و استانداردهای مربوطه هرچندسال یکبار بهنگام میشود و در هزینه های جاری استفاده کنندگان نیز صرفه جویی کلانی صورت گرفته است. براساس آمارهای روزآمدشده ژاپن ۸۰% آلمان۷۱% آمریکا ۶۲% کره جنوبی۵۷% و چین ۲۷% تبادلات تجاری خود را براساس سیستمهای الکترونیکی انجام میدهند. با مقایسه نتایج تحقیق و اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها، کشورهای پیشرو در این زمینه از نظر اینکه ما مجدداً آزموده های آنان را امتحان نکنیم باید مورد توجه قرار گیرد واز تجارب آنان بهره گیری شود.
۵-۵-۲-۲ کشور آلمان
پس از طی مراحل تحقیقات در مورد دولت الکترونیکی در سال ۱۹۹۶ طبق دستور صدر اعظم تحول عظیم الکترونیکی بصورت جدی و الزامات قانونی شروع شد که از سال ۲۰۰۰ نقشه راه فناوری اطلاعات آلمان اجرا شد. در این فرایند که طی مدت ۳ سال انجام شد از لحاظ قانونی برقراری چارچوب مشترک ملی و قانونی تصویب شد. صدور قوانین جدید و نیز صدور بیش از ۵۰۰ مجوز ارتباطات از راه دور بعمل آمد.
از نظر امنیت و حفاظت اطلاعات وضع مقررات حراست از اطلاعات شخصی در حوزه ارتباطات از راه دور تصویب شد.
با مقایسه نتایج حاصل از تحقیق در زمینه زمان بندی پروژه های فناوری اطلاعات در می یابیم که کشور آلمان طی مدت ۳ سال تحقیق و اصلاح قوانین برنامه فناوری خود را تدوین و درسال ۲۰۰۰ به اجرا گذاشت لیکن کشور ما از سال ۱۳۸۱ تاکنون درحال آزمون و خطا و مطالعه جهت اجرای برنامه جامع فناوری خود میباشد و تاکنون نیز به نتیجه نرسیده است.
۵-۵-۲-۳ کشورامریکا
منابع انسانی با کمک هزینه دولت آموزش های الکترونیکی را طی میکنند. ازنظر عملیاتی درسال ۲۰۰۵ پورتال رسمی یکپارچه دولت ایجاد شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
ازلحاظ فنی و تکنولوژیکی در حدی قرار دارد که حاضر است تمام ارتباطات مورد نیاز مردم را درسیستم اینترنت منتشر نماید. به کاربران اجازه جستجوی اطلاعات درسطوح مختلف فدرال- ایالتی و محلی را مهیا نموده است.
ازنظر اقتصادی و ایمنی به گونه ای طراحی شده که بصورت مستقیم و ازطریق پورتال ۵ نوع وام کشاورزی- بازرگانی- آموزش و پرورش- مسکن و نظامی ارائه میگردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...