خرید متن کامل پایان نامه ارشد | قسمت 19 – 4 |
در تحلیل نهایی میتوان گفت عقدی که انعقاد آن آمیخته با شرایطی باشد که موجد خطرات مالی در معامله است، عقد غرری نامیده می شود.
از منظر حقوق هرچند قوانین تعریفی از غرر و عقد غرری ارائه نکرده اند، تعاریفی از سوی حقوقدانان بیان شده است. عقدی که نسبت به برخی جهات آن جهل وجود دارد و آن جهل احتمال ورود ضرر به فرد را دارد، عقد غرری و باطل است[۱۶۴]. برخی معتقدند قراردادی که شرایط انعقاد آن موجب اختلاف میان طرفین و زیان مالی برای هر دو یا یکی از آنها شود، غرری است[۱۶۵]. برخی دیگر معامله آمیخته با خطر بهگونه ای که طرفین در زمان معامله توان تشخیص سودمند یا زیانبار بودن معامله را ندارند، معامله غرری میدانند[۱۶۶].
۴٫۱٫۴٫۱٫۲ ارتباط غرر وجهل
آرای فقهای امامیه مملو از مباحثی است که غرر و جهل را مقایسه و رابطه آن دو را تبیین کردهاست. در برخی نوشته ها غرر به معنای جهل نسبت به دستیابی مورد معامله و مجهول به معنای چیزی که صفت آن نامعلوم اما دستیابی به آن معلوم است تعریف شده است. از این رو معاملهای که در آن جنس، صفات یا مقدار پوشیده باشد، معامله مجهول و معامله پرنده در هوا و ماهی در آب که حصول آن مجهول است، معامله غرری است. بر این اساس رابطه غرر وجهل عموم و خصوص من وجه است. چه اینکه در هر دو معامله معلوم ومجهول عدم علم دیده می شود. با این تفاوت که در معامله غرری عدم علم راجع به دستیابی به موضوع معامله است و در معامله مجهول راجع به اوصاف مورد معامله[۱۶۷].
به نظر گروهی دیگر در صورت نامعلوم بودن صفات یا مقدار مورد معامله غرر محقق می شود[۱۶۸]. از این رو معامله غرری و مجهول رابطه ترادف دارند. در هر دو موضوع عقد مجهول است و این دو از نظر مفهوم و مصداق یکسان هستند[۱۶۹].
دسته سوم غرر را اعم از جهل میدانند. به گونهای که هر مجهولی غرر است اما هر غرری مجهول نیست. در فرضی که حیوان فراری با اوصاف معلوم مورد معامله قرار گیرد، اطمینانی از دستیابی به آن وجود ندارد. چنین تردیدی در قدرت تسلیم، جهل به مورد معامله تلقی نمی شود. اما در فرضی که اوصاف مورد معامله یا اصل وجود آن مجهول باشد، موجب غرر می شود. بنابرین ممکن است غرر بدون جهالت اتفاق افتد.
نظر نخست که رابطه غرر و جهل را عموم و خصوص من وجه میداند، غرر را جهل نسبت به حصول شئ و جهل را جهل نسبت به اوصاف آن تعریف می کند. از این رو باید این دو مفهوم قدر مشترکی داشتهباشند درحالی که عملا ممکن نیست. غرر منوط به عدم علم به حصول است در حالی که تحقق جهالت مستلزم علم به حصول است. آنچه معلوم الحصول و مجهول الصفه باشد، غرر نیست تا آن را نفی کند. از این جهت بطلان معاملهای که در آن اوصاف، مقدار و جنس مورد معامله نامعلوم است نیاز به دلیل جداگانه دارد.
باور گروه دوم نیز که این دو را مترادف میپندارد جامع نیست. چه فرضی را که نسبت به قدرت تسلیم مورد معامله تردید وجود دارد شامل نمی شود. حال اینکه این مورد همراه با عدم اطمینان است و منتهی به خطر می شود و عملا مفهوم غرر را در برمیگیرد. از آنجایی که غرر گاهی از جهل و عدم آگاهی نسبت به جوانب معامله ناشی می شود، توهم ترادف بین آن دو را ایجاد کردهاست[۱۷۰].
نظری که غرر را اعم از جهل میداند با معنی اصطلاحی غرر همخوانی دارد. زیرا معاملهای که انعقاد آن به اختلاف و زیان مالی دو طرف میانجامد، غرری است. از این رو جهل نسبت به اصل وجود و اوصاف مورد معامله زیان مالی برای آنان دارد و در دایره غرر قرار میگیرد. همچنین در مواردی که تردید در ورود زیان وجود دارد نیز غرر محقق است؛ هرچند جهل وجود ندارد.
۴٫۱٫۴٫۱٫۳ علت بطلان قرارداد
شناسایی رابطه غرر و جهل مقدمهای است برای پاسخ به این پرسش که آیا بطلان معاملهی مجهول از حیث اوصاف مورد معامله، منتسب به قاعده نفی غرر است؟
نمی توان گفت کلیه کسانی که علم را در عوضین در عقودی چون بیع و اجاره شرط دانسته اند، دلیل آن را قاعده نفی غرر به شمار آوردهاند[۱۷۱]. بررسیها نشان میدهد فقها در مواردی معامله مجهول را باطل اعلام کرده بیآنکه آن را مستند به قاعده غرر بدانند. برخی بطلان معامله فرد مردد از میان دو فرد را از باب جهل ، خطر و غرر ندانستهاند. بلکه به عدم تعلق تمسک به «احدهما» نسبت داده اند. از این رو صلح بر «احدهما» را به رغم جواز صلح مجهول باطل شمردهاند[۱۷۲]. همچنین خروج اجاره به دو اجرت از شمول قاعده، ارتباطی به غرر ندارد و آنها که چنین معاملهای را جایز شمردهاند به استناد نص خاصی است که خود جای تأمل دارد[۱۷۳].
هرگاه پاسخ به این پرسش مثبت باشد با توجه به مباحثی که بیان شد استفاده از شروط باز و به تبع آن قرارداد باز واجد صحت است. اما در صورتیکه چنین معاملهای از شمول قاعده خارج شود، بطلان آن نیاز به دلیل دیگری دارد.
مستنبط از نظر برخی فقها که در تمایز غرر وجهل به معیار معلوم الحصول و مجهول الصفه تمسک جستهاند، عقودی که در آن مورد معامله مجهول باشد از شمول قاعده نفی غرر خارج ست درحالی که آنان خود بطلان چنین عقودی را مسلّم میدانند. از این رو باید عوامل بطلان معاملات مجهول را شناسایی کرد.
به طور معمول میان امری که دستیابی به آن مجهول و اوصاف آن نامعلوم است نوعی ملازمه وجود دارد. به گونهای که جهل در وصف به جهل در حصول منتهی می شود. چنانکه در بیع سلم، مواردی وجود دارد که نسبت به اوصاف مورد معامله شروطی تعیین می شود که اطمینان نسبت به اصل وجود را منتفی میسازد[۱۷۴].
۴٫۱٫۴٫۱٫۴ مبنای غرر
غرر که در فقه، مدلول و مفهوم خاصی دارد با عنوان قاعدهای در حقوق ایران طرح و بسیاری از مقررات بر اساس آن تدوین شده است. در فقه تعریف جامعی از معاملات غرری وجود ندارد وفقها به تعریف بیع غرری با توجه به مصادیق آن بسنده کرده اند. گروهی صرفاً مصادیق متعددی از بیع غرری را بر شمردهاند. جمع بیشتری سه محور اصلی برای غرر بیان کرده اند: وجود مورد معامله، اوصاف مورد معامله و امکان تسلیم. استقرا در مقررات حقوقی نشان میدهد نگارندگان قانون مدنی نیز این شیوه را پی گرفته و سه محور کلی در معاملات غرری برشمردهاند: عدم اطمینان به اصل وجود مورد معامله، عدم اطمینان به امکان تسلیم و ناآگاهی از اوصاف مورد معامله.
برخی از فقهای دسته دوم به این سه محور اشاره کرده اند با این تفاوت که عدهای عدم اطمینان از این سه مورد را موجب خطر میدانند که منتهی به غرر می شود[۱۷۵] و عدهای دیگر جهالت نسبت بهآنها را باعث غرر میدانند[۱۷۶].
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:46:00 ق.ظ ]
|