۵۵ - ۷۵

مجموع

-

۱۸۸۶.۸۹

۱۰۰%

۱۰۰

۳-۲۰- نگاهی به آمار تصادفات استان یزد در سال جاری
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد گفت: متوفیان موتورسیکلت چهارماه ابتدایی سال ۹۳ در استان یزد با رشد ۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.آمار تصادفات استان در سال ۹۳ نشان داده است که تصادفات چهار ماه اول سال جاری منجر به مرگ ۴۲ درصد عابر پیاده و ۴۶ درصد موتورسواران شده است و هرچند ۲۷ درصد کاهش فوتی‌های عابرپیاده را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‎ است ولی متوفیان موتورسیکلت نسبت به سال قبل، ۷۱ درصد رشد آمار داشته است.به دنبال اقدامات سال گذشته پلیس در رابطه با برخورد با موتورسیکلت‎های متخلف، شاهد مهار شدن تصادفات در معابر شهری بودیم به نحوی که تا پایان سال ۹۲ نیز کاهش فوتی در تصادفات موتورسواران را داشتیم.عابرین کهنسال بیشتر در معرض تهدید هستند. بر اساس فرم های موجود در راهنمایی و رانندگی استان یزد (KAM114) ۳۳درصد متوفیان راکب موتورسوار کمتر از ۲۰ سال، ۵۰ درصد بین ۲۱ تا ۵۰ سال و ۱۷ درصد هم ۵۰ سال به بالا سن داشته‎اند.متأسفانه عابرین کهنسال بیشتر در معرض تهدید در معابر یزد هستند و همیشه استان یزد شاهد این بوده است که مردان و زنان مسن که معمولاً ۷۰ تا ۸۰ سال دارند با کوچکترین ضربه وسیله نقلیه متاسفانه فوت کرده‎اند.حملونقلماننداکثردستاوردهایبشریعوارضمتعددیهمچونحوادثرانندگی،آلودگیوسروصدارادرپیداشتهاست. امروزهحوادثرانندگیجزومهمترینعواملمرگومیردرنقاطمختلفجهانمیباشد. کشورهایتوسعهیافتهباانجاممطالعاتوتحقیقاتگستردهدرزمینهعللتصادفاتوانجامتمهیداتلازمتوانستهاندمقولهناخوشایندتصادفاتراتاحدودزیادیتحتکنترلدربیاورندبهنحویکهنرختصادفاتوکشتههایناشیازآندرکشورهاازدهه۷۰بهبعدسیرنزولیدارد.
۳-۲۰-۱- عمده ترین علت تصادفات شهری
بر اساس گزارش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد ۴۲ درصد از تصادفات داخل شهری استان در خیابان‌ها، ۳۴ درصد از بلوارها، ۹ درصد در میادین، شش درصد در تقاطع‌ها و شش درصد نیز در کوچه‌ها و سه درصد نیز در سایر فضاهای غیر موارد ذکر شده، رخ داده است.وی مهمترین علت تصادف معابرِ شهر یزد را عدم رعایت حق تقدم با فراوانی ۳۷ درصد و پس از آن عدم توجه به جلو با ۲۱ درصد ذکر کرد.وی بیشترین درصد تخلفات رانندگی در سطح شهر را نیز مربوط به نبستن کمربند ایمنی دانست و ادامه داد: سرعت غیرمجاز، توقف دوبله و مکالمه با تلفن همراه به ترتیب پس از نبستن کمربند ایمنی در رده‏های دوم تا چهارم قرار دارند و بیشترین جریمه‌ها را به خود اختصاص می‎دهند.
۳-۲۱- فاصلهشبکهراههایدرونشهر
طرحشبکهراههایشهریباتوجهبهکاربریها،ترافیک،طبقهبندیمعابر،مشخصاتجغرافیایی،طبیعیوکالبدیشهرصورتمیپذیرد. یکیازمعیارهاییکهبرایتعییننوععملکردمهممیباشدفاصلهبیندومعبرمیباشد. اگرفاصلهدومعبرباعملکردیکسانازحدمعینیکمترباشدازدیدگاهاقتصادیقابلتوجیهنیستازسویدیگراگراینفاصلهازحدمعینیبیشترباشد،ظرفیتکافیبرایشبکهراههاتامیننشدهوموجبافزایشطولسفرهاوتراکممیگردد. بنابراینفاصلهبینمعابربایدبهگونهایگرددکهازیکطرفبتواندظرفیتمطلوبیرابرایپاسخگوییبهنیازکاربریهاوعملکردیکهبهعهدهدارندتامیننمایدوازطرفیدیگرازلحاظاقتصادیهمقابلتوجیهباشد.فاصلهمطلوببراساسبرخیاستانداردهابیندومعبرجمعوتوزیعکنندهاصلییامنطقهای ( شریانیدرجه۱) ۱.۵تا۵۰کیلومترمیباشد. فاصلهمطلوببیندومعبرجمعوتوزیعکنندهناحیهای۱تا۱.۵کیلومتراستوفواصلمناسببینمعابرجمعوتوزیعکنندهمحلیتا۷۵۰متروبینمعابردسترسیمتناسببانیازهاوابعادکاربریهایمسکونیاطرافتعیینمیگردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲۲- سیستمحملونقل
سیستمحملونقلبخشیازسیستمارتباطیاستکهروابطمادیبینفضاهایاکاربردهایمختلفرادربرمیگیردوبهصورترفتوآمدانسانیانقلوانتقالکالامطرحگشتهوطبعاازطریقشبکههایحملونقلصورتمیگیردبهبیاندیگرسیستمحملونقلدرسیستمکالبدی،عهدهداربرقراریرابطهیادسترسیلازمبینفضاهایانطباقیافتهایچونمناطقمسکونی،تجاری،تولیدی،ورزشی،فرهنگیو…است. اینسیستم،درواقع،امکانجابهجاییکالبدی (انسان/غیرانسان ) رابینفضاهایاکاربردهایمختلففراهممیسازد.
۳-۲۲-۱- ساختارشهروشبکهاصلیحملونقل
شبکههایاصلیرفتوآمد،بهویژهآندستهازشبکههاکهدارایعملکردبسیارقویدرونشهریوهمچنینشبکههاییکهارتباطمیانشهروسایرشهرهاومناطقپیرامونیوحوزهنفوذخودراپدیدمیآورندوازجملهعناصرکلیدیواصلیساختارشهروشکلگیریکاربریهاونحوهتوزیعآنهامحسوبمیشوند.اگرچهشبکهحملونقلشهریتنهاعاملتعیینکنندهدرانتخابساختارشهرنیست؛امامهمترینمعرفساختارشهررابایدشکلانتخابشدهبرایشبکهحملونقلآندانست،بدینترتیبساختارکلشهراگرچهتاحدیتحتتاثیرسیستمیکسانحملونقلراازیکدیگرمتمایزمیگردانند. بههمیندلیلتقسیمبندیهایمتداولیکهشبکهحملونقلشهررامعرفساختارشهرمیدانند،کافینیستونمیتوانبهدرستیازآنهااستفادهکرد.شبکهحملونقلبهعنوانیکیازعناصرساختارشهردارایچندالگویاصلیدرطراحیاستکهازویژگیخاصیبرخورداراست.
۳-۲۳- بررسی تلفات موتورسیکلت در کشور مالزی
در ادامه به عنوان نمونه تلفات موتورسیکلت در کشور مالزی را مورد بحث قرار می دهیم. آمارهای مربوط به شهرهای مالزی نیز به صورت تفکیک شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ با توجه به نوع تصادفات و بر حسب درصد بیان می شود.. اکثر شهرها و استان هایی را که ما در نظر گرفتیم مربوط به منطقه Klang valleyمی باشد که شامل شهرهای petaling و subang و shah alam و مناطق حومه آن یعنی cheras و puchangو kajang و … می باشد. بعضی از انها در نقشه زیر نشان داده شده است. البته علاوه بر اینشهرها، استان های perlis ، Kelantan و Selangor نیز با توجه به آمارهای موجود نیز بررسی شده است.
شکل ۳-۴- نقشه شهرهای مالزی
منبع

شکل ۳-۵- نقشه بزرگراهها و جاده های شهرهای مالزی
منبع
در هر نقطه ای از دنیا هنگامی که دو وسیله نقلیه به هم برخورد کنند از واژه تصادف (accident) و به زبان مالایی (kemalangan) استفاده می شود. عواملی که باعث رخداد چنین حوادثی می شوندچه بسا که مشابه یکدیگر باشند. عواملی همچون : عدمتواناییدرکنترلوسیله ، انحرافبهچپ ، عدمرعایتحقتقدم، عدم رعایت سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز و چندین عوامل مشترک دیگر. مهم آن است که راهکارهای مقابله با چنین حوادثی را یادبگیریم و اموزش دهیمنسبت جمعیت موتورسیکلت در جاده های مالزی از استانی به استان دیگر تغییر می کند. در استان های کمتر توسعه یافته مانند perlisو Kelantanجمعیت موتورسیکلت از وسایل نقلیه دگر بیشتر است. در شهرهای توسعه یافته تر مانند Selangorجمعیت موتورسیکلت ها از دیگر وسایل نقلیه کمتر است. می توان گفت موتورسیکلت سبک عمده حمل و نقل شخصی برای جامعه کم درامد است. در کل، تصادفات موتورسیکلت ها نیز بسیار حائز اهمیت می شود. نمودار زیر نشان می دهد که ۶۰ درصد تصادفات شهرهای مالزی مربوط به موتورسیکلت می باشد. از آنجایی که کل بیلیون ها کیلومتر مسافرت شده با موتورسیکلت در شهرهای مالزی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ افزایش یافته تلفات موتورسیکلت نیز افزایش یافته است[۴۰]
شکل ۳-۶- توزیع تصادفات از لحاظ سبک حمل و نقل
موتوریزه شدن در کشورهای اسیایی به سرعت در حال رشد و موتورسیکلت ها غالب سبک حمل و نقل هستند. تعداد موتورسیکلت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به طور متوسط در چندین شهر اسیایی اصلی تقریبا ۱۹۶ است که ۷ برابر میانگین بقیه دنیاست[۴۰]
جدول زیر میانگین آمار تلفات ، تصادفات، و تعداد موتورسیکلت را برای چندین شهر مالزی در دهه ۱۹۸۰ نشان می دهد[۵۵]
جدول ۳-۵- میانگین آمار تلفات ، تصادفات، و تعداد موتورسیکلت برای چندین شهر مالزی

perlis

kelantan

melaca

johor

penang

تعداد تصادفات

۷۳۸

۲۶۵

۴۲۹

۸۸۴

۲۰۵۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...