۹-استفاده از تصویر: استفاده از تصویر گرافیکی به گیرایی و جذابیت مطالب افزوده و از نقاط مثبت آن به حساب می آید.
پیشینه تحقیق
پشوتنی زاده (۱۳۸۴)در پژوهش خودبا عنوان «تعیین ویژگیهایی محتوایی مهم برای وب سایت های مخصوص نوجوانان ۱۴-۱۲ساله ایرانی »از مقایسه مهمترین ویژگیهای محتوایی سیاهه وارسی تنها وب سایت فارسی زبان نوجوانان ۱۴-۱۲ساله ،مشخص گردید فقط ۱۶ویژگی محتوایی (۱۸/۳۰%)در این وب سایت رعایت شده اند که بیانگر بی توجهی یا نا آگاهی مسئولان ذیربط نسبت به این گونه منابع اطلاعاتی نوین برای نوجوانان است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مهاجر(۱۳۸۵)در پایان نامه کارشناسی ارشد خود از دانشگاه شیراز با عنوان «معماری اطلاعات از چشم اندازکودکان و نوجوانان:بررسی سایت های فارسی کودکان و نوجوانان در وب» با بررسی نقاط قوت و ضعف این وب سایت ها ، به وضعیت موجود در این زمینه پرداخته و چارچوبی را برای طراحی هرچه کاربرمدارانه تر آنها کرده است. یافته های این تحقیق نشان می دهدکه ۳۶درصد از وب سایت های مورد پژوهش،ملاک های لازم در طراحی بصری صفحات را رعایت کرده اندو ۵۵درصد از آنها ملاک های تعیین کننده در ارزشیابی محتوای صفحات را مدنظرقرار داده اند و در مجموع ۵۸درصد از ملاک های ارزشیابی توسط این وب سایت ها رعایت شده است.همچنین یافته های این تحقیق مشخص می کندکه طراحان وب سایت [۷]های مورد پژوهش،به اصول طراحی محتوابیش از طرا حی بصری آگاهی و توجه داشته اند و لزوم آگاه سازی هر چه بیشتر طراحان نسبت به نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی متفاوت کاربران کودک و نوجوان ،در جهت طراحی هر چه کاربردی تر این منابع نوین اطلاعاتی ضروری به نظر می رسد.
حسن زاده(۱۳۸۶)در پایان نامه خود با عنوان«بررسی وضعیت سایت های ایرانی کودکان و نوجوانان در محیط وب»به بررسی ۲۱وب سایت مربوط به کودکان و نوجوانان ایرانی بر اساس سه معیار آدرس،محتواو جنبه های فنی یا طراحی سایت پرداخته است.
برادر و نجفی نیا(۱۳۸۷)در پژوهش خود با نام «ارزشیابی تارنما(وب سایت)[۸]های مجله های الکترونیکی پیوسته ی کودک و نوجوان در ایران» به بررسی نقاط قوت و ضعف این وب سایت ها با بهره گرفتن از فرم سنجشی که بر اساس پنج مؤلفه ی محتوا و ساختار(از لحاظ طراحی بصری)ساختار(از لحاظ فنی) حق مؤلف و شاخص های کارکردی تنظیم شده است پرداخته اند.
چارچوب نظری تحقیق
۱– کنش متقابل نمادین : نظریه ای است که بر اهمیت ارتباطات[۹] نمادین یعنی ژست ها و مهمتر از همه زبان در رشد فرد،گروه و جامعه تأکید می کند. این نظریه بیان می کند که رفتار اجتماعی ما به نقش ها و پایگاههایی که مورد پذیرش ماست،بستگی دارد. همچنین رفتار اجتماعی ما، بنابر گروهی که بدان تعلق داریم و نهادهایی که در آن ایفای وظیفه می کنیم شکل می گیرد. مانند نظریات پارسونز[۱۰] و هربرت مید[۱۱] و جورج زیمل[۱۲].
۲ – ساختار- کارکردگرا : در این نوع ازنظریات که به آن نظریات همکاری و همسازی نیز می گویند،جامعه بر این اساس شکل گرفته که انسان ها به تنهایی نمی توانند زندگی کنند و از خود محافظت نمایند. این میل در حیوانات نیز وجود دارد.
۳- نظریه الگوی قدرتمند رسانه: این تظریه بر اساس منطق دورکیم بنا گذاشته شده است. به نظر وی پیچیدگی جامعه،اجماع کم،ناهنجاری،آشفتگی فردی و از خود بیگانگی روانی یا گوشه گیری می تواند رسانه های توده ای را قدرتمند نماید.
۴- در این مرحله که مبتنی بر پژوهش بر روی متون رسانه‌ای، مخاطبان و سازمان های رسانه‌ای در اواخر دهه ۱۹۷۰ می‌باشد، رویکرد جدیدی در خصوص تأثیر رسانه‌ها تحت عنوان «ساخت اجتماعی واقعیت» شکل گرفت. بر اساس این رویکرد، رسانه‌ها به واسطه ساخت معنا، تأثیر بسیار مهمی دارند.
۵- نظریات دی فلور[۱۳] که رسانه ها بر مخاطبان سه نوع تاثیر می گذارند: ۱-تأثیر شناختی ۲-تأثیر عاطفی۳- تأثیر رفتاری.
۶- نظریه هژمونی فرهنگی
نظریه هژمونی فرهنگی را گرامشی[۱۴] مطرح کرد. وی این اصطلاح را در رابطه با ایدئولوژی حاکم در جامعه به کار برد. از نظر این دیدگاه، نظریه سلطه ایدئولوژی، تصویر مخدوشی از واقعیت یا روابط طبقاتی بدست می دهد.آلتوسر[۱۵]، نقش رسانه های همگانی را در انتشار ایدئولوژی حاکم برجسته می نمود.
۷- نظریات باندورا[۱۶] درباره خشونت
مشهورترین مطالعات روا‌ن‌شناختی در مورد کودکان و رفتارهای پرخاشگرانه، مطالعات آلبرت باندورا هستند. باندورا معتقد بود که سه منشأ اصلی برای الگوهای پرخاشگری وجود دارد:
- خانواده
- خرده‌فرهنگ
-رسانه‌های گروهی
۸- نظریه کاشت گربنر[۱۷] و خشونت رسانه ای.
۹- نظریات هابرماس درباره حوزه عمومی و تأثیرات وسایل ارتباط جمعی.
فرضیه ‏های تحقیق
۱- بین محتوی سایت های اینترنتی و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد.
۲- بین تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی در سایت ها و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد.
۳- بین سایت های اینترنتی و تکامل فیزیکی و اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد.
۴- بین نظارت وهمراهی وا لدین هنگام استفاده از سایت و روند اجتماعی شدن کودک رابطه وجود دارد.
سؤالات تحقیق
۱- آیا بین محتوی سایت های اینترنتی و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد؟
۲- آیا بین تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی در سایت ها و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد؟
۳- آیا بین سایت های اینترنتی و تکامل فیزیکی و اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد؟
۴- آیا بین نظارت وهمراهی وا لدین هنگام استفاده از سایت و روند اجتماعی شدن کودک رابطه وجود دارد؟
اهداف مشخص تحقیق
هدف از انجام این پژوهش تحلیل وب سایت های فارسی مربوط به کودکان ایرانی و معرفی مهمترین پایگاه های مفیدی که در اجتماعی شدن کودکان موثراست می باشد.
هدف دیگرراهنمایی کودکان برای گزینش یک وب سایت مناسب و کار آمد و همچنین کمک به طراحان برای طراحی این گونه وب سایت ها مطابق با معیارهای استاندارد روز جهان است. و همچنین رفع نگرانی والدین کودکان و همراهی و نظارت آنان باعث شکوفایی استعداد فرزندشان می شود. افزون بر آن این پژوهش در تلاش است. با تکیه بر یافته های خود رهنمودهایی برای طراحی وب سایت ها بر اساس نیاز اجتماعی رشد کودکان ارائه نماید.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
تعریف مفاهیم اساسی
سایت[۱۸]
تعریف مفهومی سایت: مجموعه ای از فایل های حاوی متن،تصویر یاگرافیک و… متصل به هم ،که غالباً شامل یک صفحه اصلی می باشدکه بر روی یک سرویس خدمات دهنده اینترنتی و یاهاست قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد،گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شوند و عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.
تعریف عملیاتی سایت: به مجموعه کلیه صفحاتی که در اینترنت دارای یک آدرس مشخص هستند و کاربران می توانند آنها را مشاهده کنند،سایت گفته می شود.
اینترنت[۱۹]
تعریف مفهومی اینترنت: اینترنت شبکه ای وسیع از کامپیوترهاست که در نقاط مختلف جهان قرار دارند و به یکدیگر متصلند از نگاهی دیگر اینترنت مجموعه پایان پذیری از پایگاه های داده[۲۰] است که اطلاعات مختلف و متنوع فردی و جمعی انسان ها را در خود جمع آورده کرده است و هرروز نیز گسترش می یابد همین تعریف،بخوبی فرصت ها و نیز تهدیدهایی را که در ورای آن نهفته است،نشان می دهد پتانسیل های مثبت و کاربردهای مفیدی که جنبه های گوناگون زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و تسریع،تسهیل و خلاقیت را برایش به ارمغان می آورد،بخشی از توانایی های معجزه آسای این شبکه است.
تعریف عملیاتی اینترنت:عبارتست از کلیه کامپیوترهایی که در سراسر دنیا به هم متصل هستند.شبکه ای که این کامپیوترهارا به یکدیگر متصل می سازدو متدهای انتقال اطلاعات روی این شبکه.
اینترنت متشکل از میلیونها کامپیوتر است که همگی مشابه شبکه بزرگی از تارهای عنکبوت به هم مرتبطند. برخی از کامپیوترها، میزبان اطلاعاتی می‌باشند و بقیه، برای افرادی مثل ما و شما، دسترسی به اطلاعات را فراهم می‌آورند.
ایجاد پایگاه های اینترنتی به سال ۱۹۶۹ یعنی زمانی که وزارت دفاع آمریکا، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی گسترده ( ARPA ) را بنا کرد، برمی گردد.. اینترنت مالک خاصی ندارد و آژانس پروژه‌های تحقیقاتی گسترده، اینترنت را جهت تمرکززدایی اطلاعات به وجود آورد. بنابراین اینترنت برای عملکرد متکی به یک یا چند کامپیوتر نیست و هیچ شرکت یا دولتی مالک یا مدیر اینترنت نیست.
فضای مجازی[۲۱]
تعریف مفهومی فضای مجازی: این فضا محیط الکترونیکی با محیط شبکه ای از کامپیوترها دانسته می شودکه با بهره گرفتن از جلوه های سمعی و بصری[۲۲] سعی دارد تا اشیاء و واقعیت های سه بعدی جهان واقعی را مشابه سازی کند، اما ادعا می شود که فاقد مادیت فیزیکی هستند.
تعریف عملیاتی فضای مجازی: فضای مجازی به مجموعه هایی از ارتباطات درون انسان ها از طریق رایانه و مسائل مخابراتی ، بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته می شود. یک سیستم آنلاین[۲۳] ، نمونه ای از فضای مجازی است که کاربران آن می توانند از طریق ایمیل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برخلاف فضای واقعی ،در فضای مجازی ، به جابجایی های فیزیکی نیاز نیست و همه ی کارها فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات «ماوس» انجام می شود.
اجتماعی شدن
تعریف مفهومی اجتماعی شدن: تعامل بین یک شخص و محیط اجتماعی او را نشان می دهد که نتیجه آن یک سازش متقابل بین فرد و جامعه بوجود می آید . یا فرایندی است روانی-اجتماعی که بر پایه ی آن شخصیت اساسی تحت تأثیر محیط و مخصوصاً نهادهای تربیتی ،دینی و خانوادگی تشکل می یابد.
تعریف عملیاتی اجتماعی شدن :اجتماعی شدن ،رونداخذ معارف ،الگوها ،ارزش ها و نمادها می باشد. یا شیوه های عمل ،تفکر و احساس خاص گروه ها ،جامعه و تمدنی است که هر شخص مجبور به زندگی در آن است،این روند از بدو تولد آغاز و در تمام طول حیات ادامه می یابد و متوقف نمی شود مگر با مرگ.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...