۲۸

۴۸.۹۵

۱۷.۵

S18

۵۰

۵۲.۵۴

۲۸

۴۹.۰۳

۱۷.۱

فصل پنجم
نتیجه‌گیری و پیشنهادات
۵-۱- بررسی اثرات پساب گرم بر دمای آب
شکل‌های (۴-۹۵) و (۴-۹۷) و (۴-۹۸) و همچنین نمودارهای دما در ایستگاه‌های A، B، C و D نشان می‌دهد وقتی‌که آب در حال بالا آمدن است و جریانات مدی وجود دارد، بیشترین دما مربوط به ایستگاه B است همچنین وقتی‌که آب در حال پایین آمدن است و جریانات جزری وجود دارد، بیشترین دما مربوط به ایستگاه C است. پس می‌توان نتیجه گرفت که پلوم گرمایی تحت تأثیر جریانات جزر و مدی بوده، به این صورت که پلوم گرمایی در شرایط جریانات مدی چرخشی به سمت راست نیروگاه پیداکرده و در جهت جریانات مدی از حوضچه آرامش نیروگاه فاصله می‌گیرد، همچنین پلوم گرمایی در شرایط جریانات جزری چرخشی به سمت چپ نیروگاه پیدا کرده و در جهت جریانات جزری از حوضچه آرامش نیروگاه فاصله می‌گیرد. همچنین در حالتی که جریانات جزر و مدی وجود ندارد و آب ساکن است، تحت تأثیر پمپاژ اولیه تلمبه‌های تخلیه، پلوم گرمایی عمود بر ساحل از نقطه آبگیری فاصله می‌گیرد.
این نکته حائز اهمیت است که وجود یک سیکل بسته آب بین حوضچه آرامش نیروگاه و مکان تخلیه پساب گرم باعث پایین آمدن بازده نیروگاه می‌شود. به دلیل وجود جریانات جذر و مدی مطابق شکل­( ۵-۱)، امکان ورود مجدد آب گرم به حوضچه آرامش و ایجاد یک سیکل بسته آب از بین می‌رود.

Flood
Ebb

شکل ۵-۱- جهت جریانات جزر و مدی در منطقه اندازه‌گیری مطابق داده‌های هواشناسی بوشهر
برای خنک کردن نیروگاه، آب خلیج‌فارس از طریق حوضچه آرامش وارد نیروگاه شده و پس از جذب گرما به‌صورت پساب، مجدداً به خلیج‌فارس برمی‌گردد. بنابراین دمای پساب مستقیماً متأثر از دمای آب خلیج‌فارس است. بدیهی است که در فصل سرما دمای پساب خروجی نیروگاه کمتر از بقیه فصول است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

دما در محل تخلیه پساب گرم یک دمای تعادلی است که متأثر از دمای پساب گرم و دمای آب خلیج‌فارس و دبی آب گرم می‌باشد بنابراین همزمان با افزایش یا کاهش دمای آب خلیج‌فارس دما در محل تخلیه نیز افزایش یا کاهش می‌یابد.
ضوابط و استانداردهای سازمان محیط‌زیست ارائه ‌شده در سال ۱۳۷۷، در مورد درجه حرارت تخلیه به آب‌های سطحی، در تبصره ۴ می‌گوید، درجه حرارت آب تخلیه‌شده باید به میزانی باشد که بیش از ۳ درجه سانتی‌گراد در شعاع ۲۰۰ متری محل تخلیه آب ، درجه حرارت منبع پذیرنده را افزایش یا کاهش ندهد.
( مقیمی و همکاران، ۱۳۸۳)
نمودارهای دما نشان می‌دهد در ایستگاه‌هایی که در مسیر پلوم گرمایی قرار داشتند، اختلاف دمایی بیش از ۳ درجه سانتی‌گراد با دمای آب خلیج‌فارس وجود دارد. چنین اختلاف دمایی می‌تواند بر محیط‌زیست آبزیان مؤثر باشد.
۵-۲- بررسی اثرات پساب گرم بر شوری آب
نمودارهای شوری نشان می‌دهد تغییرات شوری در اثر ورود پساب گرم در طی یک دوره‌ی جزر و مدی در ایستگاه‌ها بسیار کم است، نتیجه می‌گیریم اثر تغییرات دما بر شوری قابل‌چشم‌پوشی است و تغییرات جزئی شوری در ایستگاه‌ها ناشی از نوسانات سطح آب است که باعث می‌شود در زمان مد اثرات شوری کمتر آب‌های میانی خلیج‌فارس در سواحل بوشهر مشاهده شود.
نمودارهای شوری نشان می‌دهد که شوری در نواحی ساحلی نه‌تنها دارای تغییرات فصلی است بلکه در طول دوره‌ای کوتاه‌مدت نیز تغییر می‌کند.
همچنین نمودارها نشان می‌دهند در حالت کلی با افزایش عمق شوری آب بیشتر می‌شود.
۵-۳- بررسی اثرات پساب گرم بر چگالی آب
با توجه به این‌که با افزایش دما، چگالی کاهش می‌یابد (در دمای بالای ۴ درجه سانتی‌گراد)، نمودار­های چگالی نیز نشان می‌دهند در نقاطی که دما بالاتر است، چگالی آب کمتر است. بدیهی است با افزایش دما و کاهش چگالی رسوب‌گذاری در شاره آرام افزایش می‌یابد.
با بررسی تغییرات چگالی تحت تأثیر ورود پساب گرم می‌توانیم تغییرات سرعت رسوب‌گذاری در مناطق تحت تأثیر آلودگی حرارتی را پیش‌بینی کنیم.
با فاصله گرفتن از محل تخلیه پساب چگالی افزایش میابد که دلیل آن کاهش درجه حرارت آب با فاصله گرفتن از محل تخلیه پساب گرم است.
۵-۴-بحث و نتیجه‌گیری
همان‌طور که در فصل چهارم نیز بیان گردید، به‌منظور بررسی اثر پساب نیروگاه اتمی بوشهر بر دما و شوری آب دریا، در دو حالت مهکشند و کهکشند در چهار ایستگاه A، B، C و D در اطراف محل تخلیه پساب نیروگاه به دریا طی یک دوره ۱۵ ساعته، به فاصله زمانی هر یک ساعت یک‌بار دما و شوری و چگالی در سه لایه سطح، میانی و عمق اندازه‌گیری شد.
شکل (۴-۹) تغییرات دما برحسب زمان را در لایه سطحی و در چهار ایستگاه مشخص می­ کند. این نمودار نشان می‌دهد که از ساعت ۸ تا ‘۱۲:۲۵ و همچنین از ساعت ‘۱۶:۱۵ تا ۲۲ که جریانات مدی وجود داشته، دمای آب در ایستگاه B از دمای آب در سه ایستگاه دیگر بیشتر بوده، یعنی مسیر پساب گرم همان­طور که شکل (۵-۲) نشان می­دهد، به سمت راست نیروگاه چرخش داشته است.

شکل ۵-۲- جهت چرخش پساب وقتی جریانات مدی وجود دارد
همچنین حدود ساعت ‘۱۲:۲۵ که مد کامل وجود داشته است و ساعت ‘۱۶:۱۵ که جزر کامل بوده، دما در دو ایستگاه B و C تقریباً یکسان و بیشتر از دما در ایستگاه‌های A و D است که این خود نشان می­دهد وقتی جریانات جزر و مدی وجود ندارد، پلوم گرمایی همان­طور که شکل (۵-۳) نشان می­دهد در امتداد مسیر تخلیه، عمود بر خط ساحل از نیروگاه دور می­ شود.

شکل ۵-۳- جهت انتشار پساب در حالت مد و جزر کامل
همچنین در فاصله زمانی ‘۱۲:۲۵ تا ‘۱۶:۱۵ که جریانات جزری برقرار بوده، دما در ایستگاه C از دما در سه ایستگاه دیگر بیشتر است و این خود نشان‌دهنده این است که مسیر پلوم گرمایی همان­طور که شکل (۵-۴) نشان می­دهد به سمت چپ نیروگاه چرخش پیدا کرده است.

شکل ۵-۴- جهت چرخش پساب وقتی جریانات جزری وجود دارد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...